Hoe erg is een bevalling?

13-11-2009 14:24 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er aardig wat ervaringsdeskundigen op dit forum aanwezig zijn, zou ik weleens willen weten hoe erg een bevalling is. Het enige wat je vaak hoort, is dat je de pijn vergeet als je het kindje ziet. Maar bijna niemand vertelt over het inknippen en allerlei andere nare dingen. Ik snap ook wel dat je daar niet meteen alle details over gaat vertellen, het is toch een beetje privé!

Ik zou wel kinderen willen over een tijdje, een zwangerschap zie ik ook nog wel zitten... maar zo'n bevalling! Het lijkt me zo onnatuurlijk... een ontzettend dikke buik en dan moet het er uit! Komt dat ooit wel weer goed allemaal?!
Oh, wat Poezewoes zegt, het is inderdaad wel heel erg oer. De enige dag in mijn leven dat ik alleen maar met het hier en nu bezig was.

En mijn lijf maakt zoveel morfine (nee, het heet anders) aan, dat ik tussen de weeen door de gekste dromen had.
Helemaal niet erg,

Het zijn juist de mooiste ervaringen uit mijn leven geweest. Beide bevallingen waren super. Ik zou het nog wel tig keer willen meemaken. De kracht en emoties zijn overweldigend.

Mijn jongste heb ik zelf aangepakt, een heel mooi moment.
Vreemd eigenlijk. Achteraf gezien vond ik het allemaal wel meevallen. Toch heb ik ook gegild op moment supreme hoor!
Tja 3x bevallen 3x anders dus welke wil je horen?

De 1e deed pijn...veel pijn, maar dat ben je snel vergeten, die hechtingen, niks van gemerkt!

De 2e ging zo snel dat ik geen tijd had om pijn te voelen.

De 3e viel reuze mee, tot de weeënstorm begon.

Ons gezin is klaar maar ik weet zeker dat een 4e bevalling weer anders zou zijn!

En hoeveel verhalen je hoort, jouw bevalling is zeker weer heel anders, mijn belevingswereld van pijn is de jouwe niet enz, enz, enz.
tsja... ik vond mijn bevallingen op het moment zelf inderdaad helemaal niet leuk, maar terugkijkend vond ik het goed te doen. Ik heb 1 bevalling mét pijstilling (pethidine) in het ziekenhuis gehad, mijn 2e bevalling was thuis zonder pijnstilling en als ik mocht kiezen voor een 3e bevalling dan wordt het toch echt weer thuis zonder pijnstilling. Dat zegt al wel genoeg dat het dus echt niet altijd horror en drama hoeft te zijn.

Natuurlijk kán het heel moeilijk, pijnlijk en traumatisch verlopen, maar ook dat overleef je met de huidige stand van de medische wereld wel weer. Ja, het doet pijn, erg pijn, maar uiteindelijk is het in verreweg de meeste gevallen niet meer dan 1 dag uit je leven en het gaat dus over.
@katharina, die van mij is bijna 6 jaar en ik weet heul zeker dat ik geen 2e wil, kun je nagaan hoe dat blijft hangen. Ik droom er zelfs nog wel eens over, terwijl ik een 'normale' bevalling heb gehad zonder scheuren, knippen, tangverlossingen en dat soort dingen. Ik vond het hel!
Oh, ik heb nog wel een niet al te fris verhaal

Bij mijn tweede bevalling heb ik een subtotaalruptuur opgelopen, ingescheurd dus tot aan mijn anus. Verloskundige kon het niet hechten dus een gyneacoloog moest opgepiept worden. Die verdoofde de boel, inclusief anus want ook daar was eea beschadigd. En een verdoofde anus kun je niet aanspannen, dus de arme gyneacoloog heeft een paar keer een flinke wind over zich heen gehad....gelukkig kon hij er om lachen.
Een bevalling is het mooiste wat er is! Zou het zo over doen (heb er 3 gehad, hele verschillende). Als je geen complicaties hebt, kun je er echt van genieten hoor! Eerst krijg je weeen en die nemen in frequentie en snelheid toe. Dan neemt de druk toe; je voelt dat het kind eruit wil. Je mag max. 1,5 uur persen en dat heb ik gedaan bij de eerste. Als jij gewoon rustig blijft, helpt dat enorm. Je lichaam maakt dan pijnstillers aan. Dieren, mensen in Afrika; ze doen het tussendoor. Wij maken er zo'n heisa van. Het kind op je buik; mooiste moment van je leven!
quote:whopper schreef op 13 november 2009 @ 14:33:

Ik vond het vooral erg leuk en spannend. Een bevalling zou ik zo nog wel een paar keer willen doen. Zwanger zijn daarentegen.... Mijn woorden
O ja in elk geval een tip: maak je ajb geen voorstelling van de bevalling want het loopt toch anders dan je je had voorgesteld.
Als je kinderen wilt, lees dan vooral de ervaringsverhalen niet! Je hebt er feitelijk niets aan: elke vrouw en ook elke bevalling is anders, en de horrorverhalen blijven hangen!
Het is overgens een fabel dat als jou moeder een gemakkelijke bevalling heeft gehad, jij het ook zult hebben. Weet ik helaas uit eigen ervaring!

Het doet gewoon erg veel pijn. Maar je weet dat je er door heen moet en waar je het voor doet!

En het is natuurlijk iets super speciaals!!
Och ja, de bevalling! Hoort erbij he?! Bij de eerste weeën was ik nog zo naief om te denken ooooh is dit het makkie!

Hab alleen het laatste uur van mijn 18 uur durende bevalling het zwaar gehad. Die laatste 2 cm ontsluiting, wat moordend zeg! Was zo moe op een gegeven moment. Heb gesmeekt of ik eventjes mocht slapen. Nou dat mocht wel van de VK als dat me lukte hahahaha!

Half uur na de bevalling was ik alles alweer vergeten. Doe het zo weer! Geen knip, scheur of hechting aan te pas gekomen!
Nu ik de verhalen van anderen lees zit ik te bedenken dat ik het inderdaad ook zo nog een paar keer zou doen. Ja, het is erg pijnlijk, maar ook wel weer heel erg natuurlijk een mooi.
Oh, zwanger zijn vind ik geweldig, daar heb ik 4 keer ontzettend van genoten. Maar bevallen, nee. Ik was best blij dat de laatste een keizersnee werd. Vond ik vele malen beter dan vaginaal bevallen, zelfs de nasleep viel mee heel erg mee.
Er zijn héééle jonge meiden die het ook kunnen hoor! Daar dacht ik steeds maar aan toen ik zwanger was.

Geloof mij... je bent het écht heel snel vergeten.

Ik ben ingeknipt, maar dat deed ze in een wee, voel je echt niets van! De wee trouwens wel :-)
quote:Marielle1410 schreef op 13 november 2009 @ 14:43:

Och ja, de bevalling! Hoort erbij he?! Bij de eerste weeën was ik nog zo naief om te denken ooooh is dit het makkie!

!

Ow ja dat ken ik!!!

9 maanden lang heb ik me verkeken op d ebevalling, dacht er veel en veel te gemakkelijk over. Tot dat de daad bij het woord gevoegd moest worden!!

Ik weet 1 ding, mocht ik ooit weer zwanger raken, ik denk nóóóit meer te licht over een bevalling!

Mijn verloskundige zei 'naderhand: ''zul je zien de 2e gaat véééél vlotter er uit....'' kon haar wel killen op dat moment!
Bevallen vond ik geen feestje, maar de ene bevalling is de andere niet, de eerste keer vond ik het verschrikkelijk, de 2e keer viel het zo ontzettend mee dat ik vlak na de bevalling riep dat ik het op deze manier nog wel een keer wilde doen. Kortom, je kunt er niets zinnigs over zeggen behalve dat het pijn gaat doen, in meer of mindere mate.
quote:Teigetje29 schreef op 13 november 2009 @ 14:38:

@katharina, die van mij is bijna 6 jaar en ik weet heul zeker dat ik geen 2e wil, kun je nagaan hoe dat blijft hangen. Ik droom er zelfs nog wel eens over, terwijl ik een 'normale' bevalling heb gehad zonder scheuren, knippen, tangverlossingen en dat soort dingen. Ik vond het hel!Is dat ook de reden dat je geen 2e wilt?
[quote]s0ezy schreef op 13 november 2009 @ 14:47:

Er zijn héééle jonge meiden die het ook kunnen hoor! Daar dacht ik steeds maar aan toen ik zwanger was.

quote]

En dna niet te denken aan de vrouwen in arme landen. Die hebben niet zo'n lekker comfortabel bed tijdens de bevalling als wij hebben!
quote:luna2006 schreef op 13 november 2009 @ 14:48:

[quote]s0ezy schreef op 13 november 2009 @ 14:47:

quote]

En dna niet te denken aan de vrouwen in arme landen. Die hebben niet zo'n lekker comfortabel bed tijdens de bevalling als wij hebben!ja had je toen ook "groeten uit" gezien... pfff die hing gewoon ergens en dat kind donderde op de grond ;)
Horror ...... in the first degree.
Joh.. Merit.. vind je een bevalling onnatuurlijk? Echt?

En verder: ik vergat het niet toen ik m'n kindje(s) op m'n buik had. De eerste maanden kon ik er niet heel neutraal aan terug denken. Maar ook dat ging over.
HEEL HEEL HEEL ERG.

Ik had een scheur van hier tot tokyo, het hechten was nog erger dan die hele bevalling. Omdat ik een snelle bevalling had heb ik nog twee dagen last gehad van naweeen. Mijn hechtingen gingen ontsteken, weken heb ik in de biotex gezeten, weken lang kwamen er stolsels ter grote van een tennisbal naar buiten. Mijn baby was wel leuk hoor. Maar laten we eerlijk zijn zo'n kind ziet er niet uit. Ik hoefde gelukkig niet te schijten tijdens de bevalling.

Het voelt alsof je uit elkaar getrokken wordt door 4 paarden, en de schade achteraf is ook om te huilen. Je buik is dan niet meer rond en hard, maar slap en blubberig, als je opstaat uit je stoel ligt je buik nog in de stoel.

Je borsten, je weet niet wat je ziet, aanvankelijk ben je nog onder de indruk van die joekels, maar op een dag zijn ze zo groot dat je alleen maar bestaat uit tiet, zelfs die ontstoken flamoezen vergeet je dan, alles doet pijn en dan moet die baby er ook nog aanhangen, verschrikkelijk. En na een jaar is er helemaal niks meer van over. Twee leeggelopen boterhamzakken zijn het.
Ja het doet pijn, en ja het is even afschuwelijk.Tja, je moet er door heen. Ik zou het het liefst overslaan, maar goed, dat gaat helaas niet. Maar er zijn er genoeg die je voorgegaan zijn en die vrolijk aan de volgende beginnen dus laat je niet gek maken. Zwanger zijn vind ik ongeveer even afschuwelijk als bevallen trouwens.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven