dyslexie.

16-11-2009 15:14 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo .ik ben een vrouw van 23.

ik toen ik heel jong was hebben ze bij mij dyslexie. gevonden .ik heb terapie voor gehad spraakles enzevoort.ik heb veel geprobeert om hier va fa tekomen maar het is me niet gelukt .ik heb nog steets schijffouten heb moeite met lezen .maar het vervelende is als je net zo als hier op een site zit , en een form opent .krijg je gelijk koetaar over je schijf fouten. terweel je er niks aan kan doen mensen gaan je belachelijk maken.dat vind ik heel tries .want er zijn veel mensen met dyslexie. en die mensen zitten er vaak mee en dan gaan mensen je ook nog belachelijk maken .iedereen heeft wel iets wat niet leuk mooi is maar ga daarom mensen niet inde grondtrappen wat zal je zelf doen als je dyslexie.hebt en voor de gekword gehouden zo dit wou ik even kwijt groetjes PGril
hallo ik heb dyslexie. dus ik heb schijffouten . helaas kan ik daar niks aan doen ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben
Hebben dyslecten ook moeite met zinsbouw? Of alleen met spelling?
Wat is dyslectie?

Dyslexie of dislexie of dislectie (het is wel erg grappig dat de geleerden het juist over de spelling van dit woord niet eens zijn!). Maar dyslectie komt uit het Grieks dat ‘ slecht lezen’ betekent. Dyslectici, dat is het meervoud van dyslecticus, hebben niet alleen moeite met lezen, ook het spellen gaat moeizaam.

Dat is niet zo vreemd, want lezen en spellen hebben veel met elkaar te maken. Bij lezen moet je van de letters woorden maken. Bij spellen doe je het omgekeerde, dan deel je de woorden op met letters.

Dyslectische mensen nemen nieuwe informatie (klanken, woorden, tekst) langzamer in zich op dan anderen. Dat heeft niks te maken met hun intelligentie. Zij begrijpen dingen net zo goed als een ander en soms nog beter ook. Veel bedrijfseigenaren en uitvinder zijn dyslectisch. Een op de twintig mensen heeft dyslexie.

Dyslexie is vooral merkbaar bij het lezen. Lezende hersens moeten snel veel letters verwerken. Het lukt vaak niet om de tekst dan ook nog te begrijpen. Bij het hardop lezen of schrijven gaat het vaak al helemaal mis. En daarnaast:

Je hebt moeite met uit je hoofd leren;

Je hebt moeite met hardop voorlezen;

Je hebt moeite met het schrijven van een opstel;

Je hebt soms moeite om lange stukken tekst te begrijpen;

Je bent daardoor misschien onzeker geworden;

Je voelt je misschien dommer dan anderen;

Toch merk je dat je dingen vaak beter begrijpt.

BRON
Het is hartstikke erfelijk. Nr 2 in mijn gezin dient zich al aan, die zit nu in groep 3. Vader kan ik overigens alleen op rommelig schrijven betrappen, voor zover ik Frans begrijp schrijft hij dat wel behoorlijk. In het NL maakt hij veel foutjes, die niet in verhouding staan tot de tijd dat hij hier al verblijft en zijn intelligentieniveau.
Ah, zinsbouw heeft er dus weinig mee te maken en dat je van 'commentaar' 'koetaar' maakt lijkt me ook weinig waarschijnlijk.

En dan snap ik al helemaal niet, als je het zo ernstig hebt, wat er zo leuk is aan een forum, waar je álleen maar leest en schrijft.
Van een volwassen dyslect verwacht ik dat ze het woord 'download' overschrijft uit de eerdere post van degene die ze aanspreekt.
quote:Tia Dalma schreef op 16 november 2009 @ 16:16:

HP, ik snap je maar PGril wil twee tegenovergestelde dingen. We moeten direct compassie hebben wegens dyslexie maar mogen haar aan de andere kant niet anders behandelen. Dus als ze (net als ieder ander hier) een oordeel van een ander krijgt, is het aan de ene kant wel goed maar aan de andere kant (en dat vooral zo te lezen) niet. Dát is nou net voor mij niet te rijmen dan.

Zolang het harde oordeel niet over haar taalgebruik gaat is er voor zover ik heb begrepen niets aan de hand voor TO. En eerlijk gezegd kan ik me daarin vinden. Als iemand maar 1 hand heeft en maar met 1 hand kan typen reken je hem/haar er toch ook niet op af dat hij er zo lang over doet?

Natuurlijk, als je hier wat neerzet krijg je reactie. En dat de reacties hier soms ongezouten kunnen zijn is een feit. Maar het is toch niet teveel moeite om rekening te houden met het feit dat ze (ongewild) er flink wat spelfouten op na houd ?
Is het slechte argument dat Einstein dyslectisch was al voorbij gekomen?
Autistisch toch Digi? Of beide?
quote:Digitalis schreef op 16 november 2009 @ 16:35:

Is het slechte argument dat Einstein dyslectisch was al voorbij gekomen? Haha die heb ik hier in een eerder topic inderdaad al eens gelezen. Einstein scheen ook een vrijmetselaar te zijn: iemand zin in een leuke discussie daarover? (heeft net Dan Brown uit )
Ik heb examen gedaan in Theorie van de Vrijmetselarij

Ik vind het argument zo slecht. Alsof elk dyslectisch iemand dan Einstein is. Onlogisch. Dan Brown, ga je schamen Tia!
quote:hompeltjepompeltje schreef op 16 november 2009 @ 16:34:

[...]

Zolang het harde oordeel niet over haar taalgebruik gaat is er voor zover ik heb begrepen niets aan de hand voor TO. En eerlijk gezegd kan ik me daarin vinden. Als iemand maar 1 hand heeft en maar met 1 hand kan typen reken je hem/haar er toch ook niet op af dat hij er zo lang over doet?

Natuurlijk, als je hier wat neerzet krijg je reactie. En dat de reacties hier soms ongezouten kunnen zijn is een feit. Maar het is toch niet teveel moeite om rekening te houden met het feit dat ze (ongewild) er flink wat spelfouten op na houd ?Toch zie ik PGirl niet op postings met die strekking ingaan, en wel fel reageren op Nessemeisje wegens het geleverde commentaar. Ik ben niet overtuigd van het feit dat ze onder 'gelijke monniken, gelijke kappen' geschaard wil worden, en bereid is haar dyslexie zelf óók om die reden als bijzaak af te doen.
Een hoogbegaafd autistisch dyslectisch mannetje, Astarte. Zoals iedere spruit op het forum!
Nee, de nieuwe wereld orde! Dát is leuk. En hangt ook nog samen met de vrijmetselarij

Ach, Digi, alle mongooltjes zijn ook zo blij en schattig.... zelfde argument
quote:Digitalis schreef op 16 november 2009 @ 16:38:

Dan Brown, ga je schamen Tia!

Leest anders verdomd lekker weg met een hersenverweking van ruim 37 weken zwangerschap, hoor!

(heeft inmiddels ook steeds vaker de spellingschecker van Firefox in de aanslag om die reden...)
Als ik heel eerlijk ben, dan denk ik dat ik het bij het forummen wel te veel moeite zou vinden HP, op mijn werk geldt dat niet, en er zijn vast ook nog wel andere situaties waarvoor dat niet geldt.

En dat uit zich dan niet zozeer in het willen 'neersabelen' met mijn toetsenbord van TO, maar wel in vermijdend gedrag mijnerzijds.

Net als dat ik wanneer ik bij een koor zing ook niet graag telkens naast iemand sta die niet kan zingen, ook al kan ze daar niets aan doen.

Ik ben daar veels te asociaal voor.
Wel fijn dat jouw toekomstige baarsel nu al een etiketje te pakken heeft Tia! Dat scheelt weer zoeken in de toekomst. Ik ben nu al 4 jaar bezig, maar nog geen etiketje te bekennen.
quote:Digitalis schreef op 16 november 2009 @ 16:39:

Een hoogbegaafd autistisch dyslectisch mannetje, Astarte. Zoals iedere spruit op het forum!Niet hooggevoelig of een indigokind?
Heb je Harry Potter 1 t/m 7 al uit Tia? Ook heerlijk voor simpel vermaak!

Overigens blijf ik er van uitgaan dat mensen die slecht schrijven niet dyslectisch zijn. Je kunt mij niet vertellen dat 98% van de mensen dyslectisch is.
quote:Astarte schreef op 16 november 2009 @ 16:41:

Wel fijn dat jouw toekomstige baarsel nu al een etiketje te pakken heeft Tia! Dat scheelt weer zoeken in de toekomst. Ik ben nu al 4 jaar bezig, maar nog geen etiketje te bekennen.

Verhemel de pemel! Je hebt gelijk: Timini heeft een etiketje! *wrijft trots over de toeterT*

Nou maar hopen dat het niet óók nog een Nieuwe Tijds-kind wordt of een Haa Es Pee'ertje is
Dat ook Astarte! Hangt allemaal samen. We krijgen echt een coole next generation! Ugh.
On topic: als iemand inhoud heeft lees ik wel door de schrijffouten heen. Blijf ik hooguit hangen op futiliteiten als 'jongentje is toch niet goed?'. Zoon heeft zijn woordenboek naast de computer laten liggen dus dan valt dat nog na te kijken ook.
quote:Digitalis schreef op 16 november 2009 @ 16:43:

Heb je Harry Potter 1 t/m 7 al uit Tia? Ook heerlijk voor simpel vermaak!

check! Al járen, en in het engels natuurlijk... De DVD's zijn ook allemaal al meerdere malen bekeken evenals de LotR-serie en de PotC-trilogie.

*durft alleen niet meer te beginnen aan 'The Hobbit'*
Haa Es Peeertjes die kweek je zelf hoor Da's ook erfelijk

*duikt weg voor woedende menigte*
Tia: 'de stad van de dromende boeken' van hoeheetieookalweer. Geniaal boek.
quote:mamzelle schreef op 16 november 2009 @ 16:44:

On topic: als iemand inhoud heeft lees ik wel door de schrijffouten heen. Blijf ik hooguit hangen op futiliteiten als 'jongentje is toch niet goed?'. Dé reden dat ik aan TD-man bleef hangen, ondanks eigen taalpurisme. (Wij begonnen puur met alleen mailen wegens internetliefde). Tegenwoordig is liefde: zijn presentaties checken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven