dyslexie.

16-11-2009 15:14 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo .ik ben een vrouw van 23.

ik toen ik heel jong was hebben ze bij mij dyslexie. gevonden .ik heb terapie voor gehad spraakles enzevoort.ik heb veel geprobeert om hier va fa tekomen maar het is me niet gelukt .ik heb nog steets schijffouten heb moeite met lezen .maar het vervelende is als je net zo als hier op een site zit , en een form opent .krijg je gelijk koetaar over je schijf fouten. terweel je er niks aan kan doen mensen gaan je belachelijk maken.dat vind ik heel tries .want er zijn veel mensen met dyslexie. en die mensen zitten er vaak mee en dan gaan mensen je ook nog belachelijk maken .iedereen heeft wel iets wat niet leuk mooi is maar ga daarom mensen niet inde grondtrappen wat zal je zelf doen als je dyslexie.hebt en voor de gekword gehouden zo dit wou ik even kwijt groetjes PGril
hallo ik heb dyslexie. dus ik heb schijffouten . helaas kan ik daar niks aan doen ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben
Misschien een idee om in je motto iets te zetten als " Ik heb dyslexie dus vergeef me mijn schrijffouten" ofzo. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als men weet dat jij dyslexie hebt ze een stuk milder zijn in hun commentaar met betrekking tot jouw schrijffouten.
Waarom wil je zo dolgraag forummen op een forum waar nogal fel, snel en adrem wordt gereageerd als je zoveel moeite hebt met lezen en schrijven? Is het dan niet handiger om iets te zoeken dat beter bij je past? Een ander forum, of een andere hobby.
Ik zie meestal het verschil in taalfouten wel. Iemand die dyslectisch is, maakt heel andere taalfouten, dan iemand die gewoon te lui is om normaal Nederlands te schrijven. Btw, mijn man is ook hartstikke dyslectisch, dus ik begrijp je probleem best wel.

En inderdaad, wat hompeltjepompeltje ook zegt; Je zou het in je motto kunnen zetten, zodat mensen weten dat je er niets aan kunt doen.

Groetjes en heel veel plezier op het forum gewenst.

Hvm
Misschien beter op het dyslexie forum.

En sorry dat ik het zeg, maar ook met dyslexie kan je hoofdletters gebruiken toch?

Afgezien van je taal fouten (welke ik wel heel veel vind voor zo'n klein stukje, dyslexie of niet) leest dat in ieder geval een stukje prettiger.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:Vl43inder schreef op 16 november 2009 @ 15:24:

Waarom wil je zo dolgraag forummen op een forum waar nogal fel, snel en adrem wordt gereageerd als je zoveel moeite hebt met lezen en schrijven? Is het dan niet handiger om iets te zoeken dat beter bij je past? Een ander forum, of een andere hobby.Kortzichtig hoor!
hallo dat is een best goed idee om het in de motto te zetten

ik ga dat ook zekker doen

bedankt voor de tip groetjes PGril
hallo ik heb dyslexie. dus ik heb schijffouten . helaas kan ik daar niks aan doen ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben
Geen dank!
Mijn vriend heeft uitstekend leren omgaan met zijn dyslexie. Naast het feit dat hij er prima een HTS-opleiding mee heeft kunnen afmaken uiteindelijk (is via HAVO en MTS daar terecht gekomen) en verder een prima algemene ontwikkeling heeft, heeft hij er ook nooit een probleem van gemaakt naar anderen toe.

Hij heeft vroeger logopedie gehad waardoor de logica in schrijven voor hem ook makkelijker is geworden (al moet hij soms nog steeds ook verbaal even goed zich bewust zijn van wat hij wil zeggen om niet te gaan 'broddelen'). Grootste schrijfmoeilijkheden zijn vooral 'jou' en 'jouw' verkeerd gebruiken, en de ene keer vol overtuiging 'bloemmen' schrijven en de andere keer weten dat het 'bloemen' is.

Misschien zit het hem er vooral in dat hij er zelf vrij laconiek over is (en in een werkomgeving zit waarin taal minder een voertuig is dan formules). Hopelijk, PGril, kan je er zelf ook wat makkelijker overheen stappen (en misschien tegelijkertijd nog verder je laten ondersteunen in je taalontwikkeling?).

Succes,

TD
hallo Tia Dalma

ik heb op een spesaale school gezeten voor moeilijk leeren de kinderen ik heb vroeger al van alles er aan ge daan

maar ik heb voor al met ou au woorden dt ik schijf het op hoe je het zecht en ik scheef vroeger ook nog spiegelbeeld

ik heb deze form ook an gemaakt om te kijken of ik atvies kan krijgen om hoeen wat ik allemaal nog kan probeeren en of er meedere mensen zijn met deze probleemen

vrg PGril
ik vind dat mensen met dyslexie ook gewoon hiet ene form kan openen
quote:hompeltjepompeltje schreef op 16 november 2009 @ 15:27:

[...]

Kortzichtig hoor!

Hoezo? Ik ken genoeg mensen met dyslexie, kan me niet voorstellen dat zij het echt leuk zouden vinden om te forummen zoals dat hier gebeurt. Is het nou echt zo'n gekke vraag?

Als je niet kunt zingen, dan ga je toch ook niet bij een koor? Het is een hobby hoor, geen levensbehoefte.
quote:pgril schreef op 16 november 2009 @ 15:41:

Tuurlijk kan dat, maar bereid je er dan wel op voor dat je heel vaak tekst en uitleg over je schrijfwijze moet gaan geven als je je stoort aan de reacties erop. Is dat iets wat je wil?

Het klinkt heel erg lullig, maar het is wel de realiteit.
En inderdaad: in je slogan opnemen. Mensen kunnen niet ruiken dat je daadwerkelijk dyslexie hebt en het wordt vaak als excuus gebruikt. En stijl- en schrijffouten zijn gewoon irritant.
Het is wel heel erg als je een beetje typen op een forum al een hobby noemt.
ik vind gewoon mensen die dyslexie hebben op alles kunne regaaren iderdaat soms is het niet leuk als mensen je belachelijk gaan maken . maar ik ben dan zo dat ik uit leg dat ik dyslexie en ja soms heb je dan nog mensen die door gaan met iemand in de grond trappen ja weet je wat ik dan denk niet eidereen is perfecht en dan laat ik die mensen lings lichen gr PGril
quote:pgril schreef op 16 november 2009 @ 15:41:

Hallo PGril,

Dat vind ik ook hoor, en dat geldt wat mij betreft voor iedereen. Toch ben ik het tegelijkertijd met Vl43inder eens: schrijven is voor jou bijzonder lastig en je loopt de kans al snel zeer verkeerd begrepen te worden. Niet omdat we denken dat je dom bent! (al heb ik me in alle eerlijkheid wel in het begin toen ik TD-man leerde kennen, afgevraagd of hij een biertje teveel op had als hij me mailde )

Als schrijven moeilijk is maar praten bijvoorbeeld veel beter gaat, is het dan niet voor jou gewoon ook léuker om dmv een hobby verbaal meer contact met mensen te krijgen? Nu moet je misschien steeds door die beeldvorming heen worstelen omdat je schriftelijk niet of moeilijk begrepen wordt...

Voor tips over het aanpakken nu van je dyslexie kan ik je ook niet verder helpen. Is de dyslexie de enige reden geweest van je schoolgang naar het onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen, of ondervind je daarnaast ook met het leren in het algemeen moeite? Datkan van invloed zijn op de mogelijkheden, maar laat je daarvoor voorlichten via bv een lotgenoten-forum.

Ik ben iig blij dat TD-man op tijd werd gesignaleerd, na een keer zittenblijven in 3 Havo, en daarna via de MTS gewoon alsnog een prima opleiding heeft kunnen afronden. Ook hij is namelijk gewoon een bijzonder intelligente vent (in allerlei opzichten)l
quote:pgril schreef op 16 november 2009 @ 15:51:

ik vind gewoon mensen die dyslexie hebben op alles kunne regaaren iderdaat soms is het niet leuk als mensen je belachelijk gaan maken . maar ik ben dan zo dat ik uit leg dat ik dyslexie en ja soms heb je dan nog mensen die door gaan met iemand in de grond trappen ja weet je wat ik dan denk niet eidereen is perfecht en dan laat ik die mensen lings lichen gr PGrilIs je goed recht, maar ik kan hier geen touw aan vastknopen, sorry.
nesse meisje daarom heb ik het nu ook in mijn motto gezet zo kunne ze het zien dat ik het heb en dat ik het niet als een ecuuc geberuik en ja als jij dat ierietand vind dar kan ik niks aan doen wat ik heb dit een maal ik vind het iertand dat mensen zoon oordeel hebben als mensen zelf dyslexie hebben komen ze er wel achter hoe het is
En de hulpmiddelen gebruiken die er voor zijn: de spellingchecker; haalt er vast niet alles uit maar wel veel.

En het is niet altijd een verwijt maar het is gewoon ook niet leesbaar en dat maakt het lastig.
Pgril, verander je motto even in "ik heb dyslexie" (Iin plaats van "ik ben dyslexie")
PGril, je klinkt eerlijk gezegd wel wat verbitterd nu doordat je steeds erop blijft hameren dat mensen bevooroordeeld zijn en dat ze dan maar pech hebben en zelf eens moesten ondervinden wat het is.

Heb je bijvoorbeeld op het VIVA-forum al een dergelijke ervaring meegemaakt dan? Misschien helpt het juist om mensen zelf met open vizier tegemoet te treden en er niet zo'n strijdpunt direct van te maken. Ik kom hier wel meer mensen tegen die niet correct NL schrijven maar waarvan wel snel duidelijk wordt dat zij dyslectisch zijn. Omdat die mensen dat simpel en kort weten te benoemen (en ook echt wel herkenbaar als zodanig zijn tussen de breezâh-taal en de MSN afkortingen) is het ook helemaal geen issue.

Jouw onderschrift is (hoewel je het echt niet zo bedoeld zal hebben) wat dat betreft een beetje 'freudiaans' zoals dat heet: je schrijft: 'hallo ik ben dyslexie'.

Misschien wat minder dyslexie zijn en het meer als een kleiner deel van jezelf beschouwen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Tia Dalma hallo

ja ik heb dus op een spesaale school gezetten daarom ik vroeger zwaar hdad had daar ben ik gelukeg overheen gegroeit of ja ik heb er mee leeren om gaan en ik heb moeite met onthouden en ben dus dyslexie dat woord heb ik op googel opgezocht hoe je het moet schijfen .

ik ik wsil ook gewoon leuk op een site kunne zitten ja tog .

nessemeisje van jou kometaar ben ik beetje zat gelukeg zijn er ook noge mensen die het wel snappen .ik ben niet perfecht jij niet niemand niet
quote:Vl43inder schreef op 16 november 2009 @ 15:44:

[...]

Hoezo? Ik ken genoeg mensen met dyslexie, kan me niet voorstellen dat zij het echt leuk zouden vinden om te forummen zoals dat hier gebeurt. Is het nou echt zo'n gekke vraag?

Als je niet kunt zingen, dan ga je toch ook niet bij een koor? Het is een hobby hoor, geen levensbehoefte.

Waarom zou iemand met dyslexie niet kunnen forummen?

Is het dan zo moeilijk gewoon een beetje rekening met elkaar te houden? Wat ze schrijft mag dan misschien taaltechnisch geen hoogstandje zijn, voor iedereen is duidelijk wat ze bedoeld. Dan hoeft iemand toch niet gezegd te worden dat ze maar beter een andere hobby kan zoeken? Ja dat vind ik echt kortzichtig!
Tja, sorry, hoe vervelend ik het ook voor je vind, ik vind het niet prettig om te lezen. Dyslectie is tot daaraantoe, maar hier is meer aan de hand dan alleen wat schrijffouten lijkt mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven