Een compliment geven.

17-11-2009 09:37 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vinden vrouwen het als een man op straat ze een compliment geven over hun uiterlijk, kleding of geurtje. Ik merk dat ik vaak op het punt sta om een compliment of opmerking te maken maar dat heel vaak niet doe omdat ik het niet durf. Terwijl ik vaak oprecht iets mooi vindt ik reageer dan op de kleur van de kleding, geurend haar door de shampoo of een lekkere parfum.

Ik zal niet ontkennen dat ik het ook leuk zou vinden als uit een compliment een gesprek volgt. Een compliment maken is ook een manier om contact te maken. Is daar wat mis mee vraag ik mij dan af?

Groet,

Ronald
Er is een verschil denk ik. Als een onbekende man mij een compliment maakt in het voorbijgaan vind ik t prettig, wanneer ik samen met deze man nog 10 minuten in de schemer op de bus moet staan wachten, nee, dan liever niet.quote:EvyBlissy schreef op 17 november 2009 @ 10:44:

[...]

Overigens geef ik andere vrouwen wel vaker complimentjes. Bijvoorbeeld in paskamerruimtes. Als een vrouw bijvoorbeeld een jurk past en ze ziet er geweldig uit, en haar vriend staat zo'n beetje vertwijfeld te kijken dan zeg ik: 'Deze jurk staat je geweldig.'

Ik zou dolgraag vaker een opmerking á la Evyblissy maken, maar ik moet zélf dan zo erg blozen
Ik ga gewoon toch meer complimentjes geven, mijn durf opzij schuiven en zien wat er ontstaat. de antwoorden van de vrouwen hier zijn toch best gevarieerd. het is voor mij meer een kwestie van DOEN.

Ik ben niet op sex uit, ga niet beginnen over expliciete lichaamsonderdelen en laat de ander de ruimte.

Groet en bedankt dames en een enkele heer.
Een vraag die bij mij eigenlijk uit deze discussie op komt is, als de opmerking sexueel getint is,of in ieder geval zo wordt geintepreteerd door de vrouw in kwestie sla je als ma meestal een flater of nog erger heb je een blauw oog.

Waarom is dat?

Het erotische of sexuele verlangen is iets normaal menselijks en is zeker vandaag de dag zelfs in het straatbeeld niet meer weg te denken.
quote:Sprankeling1977 schreef op 18 november 2009 @ 09:21:

Een vraag die bij mij eigenlijk uit deze discussie op komt is, als de opmerking sexueel getint is,of in ieder geval zo wordt geintepreteerd door de vrouw in kwestie sla je als ma meestal een flater of nog erger heb je een blauw oog.

Waarom is dat?

Het erotische of sexuele verlangen is iets normaal menselijks en is zeker vandaag de dag zelfs in het straatbeeld niet meer weg te denken.

Poepen is ook normaal menselijk, heb ook liever niet dat je voor mijn neus op straat je daar mee bezig gaat houden, dus dat het iets menselijks is, is natuurlijk geen goede reden.

Als je te persoonlijk wordt, dan kom je in mijn persoonlijke ruimte zeg maar. Als ik geen behoefte heb aan jou in mijn ruimte, omdat ik jou niet leuk vind, ergens anders mee bezig ben, of er gewoon helemaal niet voor open sta, dan ga ik gedrag vertonen waarvan ik verwacht dat jij zo snel mogelijk uit die ruimte vertrekt.

In een uitgaansgelegenheid zijn mensen doorgaans niet ergens anders mee bezig en staan er wat meer voor open.

Voor de een is een compliment over haar paraplu al te persoonlijk, voor de ander pas een compliment over haar borsten, je doet er goed aan eerst af te tasten hoe dichtbij (niet alleen fysiek) je bij iemand mag komen voordat je persoonlijk wordt. Praatjes over het weer en de drukte in het verkeer lenen zich er uitstekend voor om dat af te tasten. Oogcontact ook overigens.

Ik maak juist uit alle reacties op dat complimenten van vreemden eigenlijk alleen leuk gevonden worden als het duidelijk is dat er niets van de gecomplimenteerde wordt verwacht. Complimenteren en doorlopen dus, of verder gaan waar je mee bezig was.

Als je contact wilt, dan kun je het beter anders aanpakken, daarvoor is een compliment gewoon vaak te veel van het goede.
Zie de volgende situatie steeds voor me:

Er staan wat mensen bij de bushalte.

Opeens zegt een man tegen een vrouw (kennen elkaar nergens van) "Wat een prachtig haar heb jij".

Vrouw kijkt op en zegt "Goh, bedankt" en voelt zich lichtelijk opgelaten omdat een vreemde zomaar zo persoonlijk wordt.

Man blijft vrouw grijnzend aankijken in afwachting van contact, met zo'n blik van "Jij bent nu aan zet".

Man blijft eeuwig vrijgezel en gaat topics openen op het vivaforum over Sinterklaasmijters ofzo.
Je reactie spreekt boekdelen en ik begrijp ook wel dat er vrouwen zijn die je met een bepaalde opmerking of compliment juist een een opgelaten gevoel bezorgd. Ik ben mij daar juist heel erg van bewust en dat is een van de redenen dat ik het dus ook maar niet doe of durf.

ik heb eens een opmerking van een homosexuele man gehad. Ik stond bij de drogist met mijn racefiets en hij zei"wat heb je een mooie slanke fiets". Op dat moment voelde ik mij ook wat opgelaten. Maar goed dat is enerzijds ook omdat ik niet gewend ben zoiets te horen.
Helemaal eens met Vlinder!
.
Ik begrijp niet dat een gesprekje aanknopen wel kan en een compliment over iemands haar of geurtje niet kan.

Ik ga zowiezo niet beginnen over borsten of billen...zou niet eens durven.

Ik ga het gewoon proef ondervindelijk proberen en dan merk ik vanzelf of er een gesprek uitrolt, een glimlach of een boze frons.
Pink wat heb je toch een mooie nickname:-)
quote:Sprankeling1977 schreef op 18 november 2009 @ 14:27:

Ik begrijp niet dat een gesprekje aanknopen wel kan en een compliment over iemands haar of geurtje niet kan.

Ik ga zowiezo niet beginnen over borsten of billen...zou niet eens durven.

Ik ga het gewoon proef ondervindelijk proberen en dan merk ik vanzelf of er een gesprek uitrolt, een glimlach of een boze frons.Waar komt de drang eigenlijk vandaan om wildvreemden aan te willen spreken op straat d.m.v. een "complimentje"? Het lijkt wel alsof dit dagelijks voorkomt (of moet komen).
Drang wil ik het niet noemen maar mee een behoefte om met vrouwen makkelijk in contact te treden.

Daarnaast hebben we het allemaal zo druk met ons eigen zaken, zoals Herman van Veen al zong rennen vliegen vallen en weer opstaan. Normaal groeten of gedag zeggen is al een uitzondering laat staan een compliment of een gewoon praatje.

Dat er mannen zijn die hoofdzakelijk contact met vrouwen willen om sexuelere redenen dat moet zij weten.

Ik wil graag contact en wellicht een bredere behoefte naar ontspannen en meer aandacht voor de andere persoon. Want elk persoon die ik nu persoonlijk ken is als vreemde voor mij begonnen.
Nou Sprankeling, ben benieuwd naar de reacties... hou ons op de hoogte ;)

Misschien begrijp je het onderscheid beter als je niet alleen van jezelf uit gaat. Jij wilt graag contact en zoekt daarvoor iemand uit die je aantrekkelijk vindt, en maakt haar vervolgens een compliment. Maar ben jij eigenlijk wel haar type? Is zij wel geïnteresseerd in een gesprekje met jou? Een compliment is nogal direct, vooral als iemand ook nog daarna probeert een gesprekje aan te knopen. De versier-bedoelingen hangen meteen in de lucht. Als ze jou niet ziet zitten, kan dat tot een heel ongemakkelijk gevoel leiden bij beide partijen.

Om jezelf dat te besparen, kun je het beter indirecter aanpakken. Een grappige opmerking, een blik of een originele vraag kunnen het ijs breken. En uit zo´n gesprekje merk je al of iemand je leuk vindt of niet. Zo niet, beter meteen kappen. Niks zo vervelend als iemand openlijk en direct af te moeten wijzen. Daar voelt zij zich niet happy bij, en jij ook niet!
quote:Vierka schreef op 18 november 2009 @ 14:55:

Nou Sprankeling, ben benieuwd naar de reacties... hou ons op de hoogte ;)

Misschien begrijp je het onderscheid beter als je niet alleen van jezelf uit gaat. Jij wilt graag contact en zoekt daarvoor iemand uit die je aantrekkelijk vindt, en maakt haar vervolgens een compliment. Maar ben jij eigenlijk wel haar type? Is zij wel geïnteresseerd in een gesprekje met jou? Een compliment is nogal direct, vooral als iemand ook nog daarna probeert een gesprekje aan te knopen. De versier-bedoelingen hangen meteen in de lucht. Als ze jou niet ziet zitten, kan dat tot een heel ongemakkelijk gevoel leiden bij beide partijen.

Om jezelf dat te besparen, kun je het beter indirecter aanpakken. Een grappige opmerking, een blik of een originele vraag kunnen het ijs breken. En uit zo´n gesprekje merk je al of iemand je leuk vindt of niet. Zo niet, beter meteen kappen. Niks zo vervelend als iemand openlijk en direct af te moeten wijzen. Daar voelt zij zich niet happy bij, en jij ook niet!

Ik wil niet iemand versieren!! Hou trouwens helemaal niet van dat woord...Ik versier niemand. Dat vind ik dus denigrerend richting vrouwen..."weet je wat ik ga jouw versieren"...

Het gaat mij om contact en dat is er nauwelijks in het dagelijkse mensenverkeer.
Voor de duidelijkheid: geen versierpoging, niet uit op sex, geen grove simpele uitingen over borsten of billen maar CONTACT.

Wellicht is dat niet de norm en willen alle mannen gelijk het bed in, maar ik niet!!
quote:Sprankeling1977 schreef op 18 november 2009 @ 15:11:Ik wil niet iemand versieren!! Hou trouwens helemaal niet van dat woord...Ik versier niemand. Dat vind ik dus denigrerend richting vrouwen..."weet je wat ik ga jouw versieren"...

Het gaat mij om contact en dat is er nauwelijks in het dagelijkse mensenverkeer.Contact dat "er" niet is of contact dat er bij jou niet is? Ik ga er vanuit dat je zoiets alleen maar over je eigen situatie kunt zeggen. Je doet zo'n poging toch om iets aan jouw behoefte te doen, en niet zozeer om een goede daad te verrichten.
quote:Wakker schreef op 18 november 2009 @ 15:23:

[...]

Contact dat "er" niet is of contact dat er bij jou niet is? Ik ga er vanuit dat je zoiets alleen maar over je eigen situatie kunt zeggen. Je doet zo'n poging toch om iets aan jouw behoefte te doen, en niet zozeer om een goede daad te verrichten.

Wat is er mis met de behoefte aan contact. En natuurlijk baseer ik dat op mijn ervaringen en leven, kan niet anders. Maar ik heb zo hier en daar nevraag gedaan bij meerdere heren dat het contact is nauwelijks.

Gedag zeggen tegen een vreemde is al een zeldzaamheid.
.
quote:Sprankeling1977 schreef op 18 november 2009 @ 15:43:

[...]

Wat is er mis met de behoefte aan contact. En natuurlijk baseer ik dat op mijn ervaringen en leven, kan niet anders. Maar ik heb zo hier en daar nevraag gedaan bij meerdere heren dat het contact is nauwelijks.

Gedag zeggen tegen een vreemde is al een zeldzaamheid.Er is helemaal niks mis met behoefte aan contact. Ik begrijp je werkwijze alleen niet zo, en wat je er nou mee wilt bereiken. Dat je er iets mee wilt bereiken is me al duidelijk, maar wat..

Wat mij betreft zijn er veel handigere manieren om met mensen in contact te komen als je die behoefte hebt, die doorgaans ook nog eens veel gepaster zijn. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk, en wellicht anderen daarbij?
.
quote:qwertu schreef op 18 november 2009 @ 15:48:

Goed, als in contact komen met vrouwen je ultieme doel is, dan vind ik een complimentje geven een bijzonder slecht plan.

Het is nog maar honderd keer gezegd, maar met een complimentje hangt er meteen spanning in de lucht, of misschien om het wat inzichtelijker te maken voor jou: argwaan. Vanuit de vrouw dus. Want een man die zomaar complimentjes geeft, is 9 van de 10 keer een man die alleen maar op zoek is naar een heel specifieke vorm van contact. Eentje waarbij je geacht wordt je kleding uit te doen...

Jammer dat we in de samenleving op die beperkte manier naar elkaar kijken en denken dat de ander je zo bekijkt. Het is echt ongelofelijk dat dat het enige is waar mannen en sorry dat ik het hier tik ook vrouwen met die bril de andere bekijken.

Als jij op een leuke, ontspannen manier in contact wil komen met een vrouw, ga het dan op een leuke, ontspannen manier hebben over iets wat zij ook als leuk en ontspannen op kan vatten. En over het algemeen is haar lichaam of uiterlijk voorkomen dat niet. Dat is beladen namelijk, in man-vrouw-contact.

Nogmaals krom dat we elkaar op zo'n smalle basis waarnemen.

Het zou zinvol zijn om je te proberen in te leven in de andere partij, de vrouw dus. Want ik hoor je alleen maar over dat JIJ zo graag complimentjes wil geven. Nou, fijn voor je hoor. Maar als ik al zou zitten wachten op contact met wildvreemde mannen, dan zouden degenen die me aanspreken met een complimentje als eerste afvallen. Niet omdat ik zo'n frigide trut ben, maar omdat ik argwanend ben ten opzichte van mannen die blijkbaar mijn buitenkant / voorkomen belangrijker vinden dan wat ik te melden heb.

Als ik uit ben op seks of op een leuke flirt, prima: complimenteer maar tot je een ons weegt. Als ik mijn ego gestreeld wil zien door losse opmerkingen: idem dito. Maar als ik contact met mensen wil, dan wil ik dat dat contact in beginsel neutraal is. En dus niet over mij gaat, over hoe leuk ik eruit zie, hoe goede smaak qua kleding ik heb of hoe lekker mijn haar ruikt.Nogmaals ik ben niet uit op sex dat jullie vrouwen helaas met die bril de man sexbelust beest waarnemen dat is heel erg spijtig. Er zijn ook mannen en echt waar die zijn er, die vrouwen als compleet persoon kunnen tegemoettreden.

Ik nok met de discussie want ik merk vaak dat je als man die geinteresseerd is in de mens of ala iets beperkter de vrouw snel weggezet wordt als persoon die op sex uit is.

Mensen of hier meestal vrouwen waar je angstig voor bent of waar je in gelooft dat trek je aan. Waar je geest aandacht aan besteed dat trek je naar je toe...en dat word sterker naarmate de bril waarmee je de wereld bekijkt als strikte waarheid wordt beschouwd.
Je lijkt mij precies het soort man waarvan ik absoluut geen complimentje wil hebben.
quote:swirly schreef op 17 november 2009 @ 10:15:

Ik vind 't ook anders in de kroeg dan zomaar op straat.

Op straat irriteert me een beetje, dan krijg ik het fluitende-bouwvakker-idee. Dat haat ik ook.

Mmm...ik geloof dat ik dan een beetje raar ben.

Ik moest vorige week op mijn werk ook even naar "de jongens buiten". En zelfs met veiligheidskleding aan waren de opmerkingen niet van de lucht.

En ik heb ervan genoten! Daar dan!

Mijn zelfvertrouwen ging sky-high en ik voelde me echt even een mooie vrouw ondanks dat ik voor deze jongens allang over de houdbaarheidsdatum ben!
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 18 november 2009 @ 17:21:

Mmm...ik geloof dat ik dan een beetje raar ben.

Ik moest vorige week op mijn werk ook even naar "de jongens buiten". En zelfs met veiligheidskleding aan waren de opmerkingen niet van de lucht.

En ik heb ervan genoten! Daar dan!

Mijn zelfvertrouwen ging sky-high en ik voelde me echt even een mooie vrouw ondanks dat ik voor deze jongens allang over de houdbaarheidsdatum ben!

hihi, dat is net zo als dat je er echt een hekel aan hebt om nagefloten te worden door bouwvakkers... maar als ze het niet doen verwacht je het eigenlijk een beetje en is het ook weer raar...

Kreeg trouwens laatst een compliment van een wat oudere vrouw over mijn trui en dat was echt leuk. Alleen dank je gezegt en gewoon verder gelopen, maar ik moest er wel om glimlachen.

Oh, en Italiaanse mannen (op vakantie) zijn hier natuurlijk meester in
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Ik ben dol op complimenten. En ik vind het ook leuk om die te maken. Ik hou ervan om met (onbekende) mensen een praatje te maken. Ik vind dat we best meer aandacht voor elkaar mogen hebben, veel mensen zijn gehaast en zien elkaar niet meer staan. Zo jammer! En soms krijg je een compliment van iemand die uit is op meer dan alleen jou een compliment maken. Nou, dat is dan ook een compliment, zullen we maar zeggen. Ik heb daar niet zo'n moeite mee, als ze tenminste in staat zijn om nonverbale afwijzing te signaleren en accepteren.

Even een voorval wat ik heel bijzonder vond: ik was eens 's avonds op een station, kreeg een compliment, reageerde daar vriendelijk op, de man in kwestie wilde niet van wijken weten en bleef maar tegen me aan ouwehoeren. Een vrouw zag dat, stapte op me af, en deed alsof ze me kende en ging een gezellig gesprek aan. In de trein zijn we bij elkaar gaan zitten en hebben we gezellig gebabbeld. Ze redde me van die enge creep, echt heel doortastend, ik heb me altijd voorgenomen hetzelfde te doen als ik zoiets zou zien bij een ander. Echt girlpower!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven