Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb deze amuse trouwens een keer gemaakt. Een artisjok-basilicummousse met parmaham. Maar in een lekkere ham of carpaccio is die mousse ook heel erg lekker bedenk ik mij opeens.

Vulling amuse-bonbon deel 3

Ingrediënten;

20 gr. gedroogde bospaddenstoelen

50 gr. boter

375 g reuzenchampignons of gemende paddenstoelen

1 teen knoflook, geperst

2 el brandy/cognac/port

60 ml dikke room

1 tl verse tijm/ liefst Italiaanse kruiden

gedroogde tomaat op olie

Indien geen It. kruiden dan 1 sjalotje klein fijn snipperen

Bereiding;

Week gedroogde paddestoelen in een kom met 250 ml heet water, 2 uur of tot ze zacht zijn. Giet af, bewaar 2 el weekvocht. Gooi stukken paddestoel weg die na het weken taai en houtachtig zijn.

Smelt de boter in een grote koekenpan op matige hitte, voeg dan de champignons/paddenstoelen toe en bak 5 minuten. Voeg de knoflook toe en bak 1 minuut. Voeg de gedroogde tomaatjes fijn gesneden toe. Doe dan de gedroogde paddestoelen en bewaarde weekvocht erbij en bak nog 5-8 min onder geregeld roeren. Giet de brandy/cognac/port erbij en bak 2 minuten of totdat de drank verdampt is. Haal de pan van de hittebron en laat 10 min afkoelen.

Doe de paddestoelenmengsel in een keukenmachine, samen met een beetje room, peter en zout en maal tot het fijner is maar liever niet tot een gladde massa.

Laat het mengsel in de koelkast goed koud worden. Als het stijver is, zie vorige vulling, dan kunt u de amuse-bonbon vullen en weer verder laten stijven in de koelkast.

Serveer de paddestoelen-bonbon op een paar blaadjes rucola met een schepje cranberrysaus erover.

Eet smakelijk Prik een vorkje.
Liv, in heb begin had je het dacht ik over biet. Ik heb nog 2 amuses, eentje met geitenkaas en biet, die andere is met geitenkaas/sesam/abrikoos.

(mocht je het recept willen hoor ik het wel)

Vorig jaar bij Poez haar familie gegeten. Wij hadden soort 4 amuses. Poez 2 gemaakt en ik. Ik had mini-quiches en een tonijn amuse, Poez een peterselie soepje en wat zo lekker was, een witlofschuitje met parmaham, en manderijntjes in port. Alleen laatste is niet 1 haps-hapje. Maar wel heel lekker. Heb er een foto van.

Die mini quiches zagen er zo uit ongeveer;

Eetsmakelijk Prik een Vorkje.
Ja hee, wat moet ik nou kiezen?

Oh, wat lekker allemaal zeg!

Die paddestoelenmousse, waar doe je die in dan? En mag ik het recept van de biet/geitenkaas?

Ik denk dat ik dit weekend maar een amuse-weekendje ga doen: alles maken en dan de lekkerste uitkiezen voor kerst!
Ja zal het recept even opschrijven, momentje. Ja die vullingen doe je in "broodbeleg", kan carpaccio, frikandeau is lekker met die champ. en cranberrysaus, of iets anders als een parmaham enz. Bij onze AH XL hebben ze heel veel geschikte vleessoorten. Ik ben daar morgen dus zal nog wel even kijken of er nog iets aparts bij ligt. Of even naar een slager, daar kan je ook vragen of ze het iets dikker kunnen snijden, het kan niet te dun zijn want dan breekt de bonbon. Of je moet 2 plakken op elkaar doen.

Ga even het recept opschrijven van die biet.
Biet/geitenkaas amuse

Ingrediënten

· hazelnoten

· zachte geitenkaas

· kleine gekookte bieten, in plakjes

· toefje saus van Yogonaise/wasabi

· 4 sprietjes bieslook

(evt. een plakje kwartelei)

Bereiden

Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan bruinkrokant, laat ze daarna even afkoelen. Hak de noten grof . Houd een scherp mes onder de hete kraan en snijd er vervolgens 4 dunne plakken mee van de geitenkaas. Rol de zijkanten van de geitenkaasplakjes door de grofgehakte hazelnoten, zodat er een krokant korstje ontstaat.

Leg per amuse 1 plakje biet op het schaaltje/bord, daarop een plakje geitenkaas. Bestrooi met zout en peper. Leg (evt.) een plakje kwartel-ei erop.

Maak evt. een sausje van yogonaise/wasabi (of wat anders lekkers) en spuit een toefje bovenop, evt. de amuse garneren met een bieslooksprietje.

Tip; in mijn regio kan je de kwartel eitjes half zo goedkoop kopen bij een turkse supermarkt.

Uiteraard ipv yogonaise kunt u gewone mayonaise gebruiken. Pas op met de wasabi, die is erg pittig, Beter even proeven en daarna nog wat toevoegen. Het geeft een mooie lichtgroene kleur.

Andere tip als u geen wasabi in huis heeft, gebruik dan Mierikswortelsaus met mayo. Alleen heeft u dan niet een mooie kleur tov de geitenkaas, 1 druppeltje tabasco kunt u evt. nog toevoegen (licht rode kleur dan) maar pas op dat het niet te pittig wordt.

Eetsmakelijk van Prik een Vorkje.
Liv, ik heb wat in huisgehaald dus kan morgen 3 soorten bonbons maken. Ik heb even voor je nagevraagd bij AH XL, binnenkort komt er ook wild (broodbeleg), die kan je dan ook gebruiken voor bijv. de champignonvulling. Ze hadden hem nu nog niet helaas.

Ik zag wel vegetarische shii takes filet (broodbeleg), voor het geval er iemand vega is.
Geen vega's, maar dat wilde broodbeleg lijkt me wel wat!
Oke, ik maak het even in wat ik nu kon krijgen. Maar je kan het dus ook in iets anders verpakken. Ik ga morgen mijn best doen om er iets moois van te maken.

Wild variatie dus nog even wachten, maar heb wel die andere lekker dingen gekocht. Je ziet het morgen (als het lukt natuurlijk).
quote:mylenevalerie schreef op 15 november 2009 @ 17:45:

Ik heb deze amuse trouwens een keer gemaakt. Een artisjok-basilicummousse met parmaham. Maar in een lekkere ham of carpaccio is die mousse ook heel erg lekker bedenk ik mij opeens.

[afbeelding]Staat het recept hiervan al ergens? Lijkt me wel lekker.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Zal hem even opschrijven. Momentje.

De vullingen voor de bonbons staan in de koelkast. Op de wildvariatie nog even na.

Ga zo even een voorgerecht maken wat mooi is evt. voor de kerst. Hopen dat ie lukt, heb het nog maar 1 x eerder gemaakt.
Hamrolletjes met artisjokken-basilicum-mousse

Ingrediënten

· 1/2 potje gemarineerde artisjokharten (a 285 g)

· 1/2 zakje verse basilicum (a 15 g)

· zout en versgemalen zwarte peper

· 1 plakje parmaham (vleeswaren)

Bereiden

Artisjokharten samen met 8 blaadjes basilicum in keukenmachine of met staafmixer pureren. Indien niet aanwezig ook wel met een vork te doen, iets meer werk. Niet helemaal tot puree vermalen, beetje structuur te proeven is wel lekker maar dat is een persoonlijke voorkeur. Eventueel nog extra olie uit potje toevoegen om mousse smeuïger te maken. Op smaak brengen met zout en peper.

Van parmaham 4 dunne repen snijden. Hamreepjes in de breedte over lepels leggen. Mooie bergjes artisjokmousse op ham scheppen. Reepjes ham over mousse dichtvouwen. Garneren met kleine blaadjes basilicum.

Tip, wil je het romiger maken voeg dan nog wat room en honing toe.

Eet smakelijk Prik een Vorkje.
Ze zijn goed gelukt Liv. Zal morgen de foto's uploaden en hier plaatsen.
Ben benieuwd!

Vind het trouwens echt heel erg leuk dat je al die moeite doet! (al neem ik aan dat je het zelf gewoon leuk vindt te doen )
Oeps geveld door een lege battery van de camera. Goed nieuws, heb vandaag nog een makreelmousse gemaakt dus die heb ik ook. Alleen wild was nog steeds vandaag niet te krijgen. Balen.

Maar kan je zeggen dat het de moeite is morgen te komen kijken.

Het zijn wat voorbeelden maar je kan ze allemaal aanpassen. Indien iemand ze natuurlijk gaat maken.

Nu heb ik het in de ijsschep gemaakt, de grote versie, voor de foto makkelijker.

Maar kijk naar mijn andere foto's, bijv die met 3 vis amuses die ik voor Roos had gemaakt, die had ik in het schepje van de "koffie" gemaakt. Ik drink geen koffie maar daar gebruik ik het kleine ronde schepje voor.

Nou sorry, morgenochtend staan ze hier.
Oke, beetje laat maar hier zijn ze dan.

Disclaimer, ik heb het over mousse, dat kan het ook zijn maar mijn persoonlijke smaak is dat ik graag nog iets van de ingrediënten wil proeven. "Beetje bite zeg maar".

In het recept heb ik dat ook gezegd. Op mijn manier, niet helemaal pureren. Wil je een beetje meer mousse dan verder blenderen, wil je een mooie gladde mousse dan daarna nog door de zeef doen.

Ik heb nu 3 bonbons gemaakt. Buitenkant zalm, ham en carpaccio. Zoals ik al zei wilde ik graag met wild maken maar "broodbeleg" wild was nog niet bij de AH XL.

Qua vullingen heb ik gedaan, een zalmmousse, aspergemousse, hammousse en champignonnenmousse.

Topics van de bonbon kan je maken met wat je zelf lekker vindt. Bij de champignons en bij een van de hammousse heb ik cranberrysaus gebruikt. Kerst vind ik heerlijk als het lekker klassiek is.

Ik heb op zich nu deze amuses voor Liv gemaakt die kalkoen bij het hoofdgerecht heeft met kerst. Maar ieder kan zo wisselen met toppic, vulling en waar je het in doet.

Als je andere zalmbonbons van mij ziet zijn die kleiner. Klopt, ik gebruik met 3 mini amuses het ronde koffieschepje. Maar nu voor de foto zou het te klein zijn om ze door te snijden en ook nog iets te zien. Ik heb het nu in de ijsschep gemaakt. Dus nu meer groot gemaakt omdat ik geen goeie fotograaf ben en het anders niet goed op de foto kan krijgen. Zie andere foto's voor de kleinere variaties.

Nog een disclaimer, in mijn haast had ik geen scherp mes voor het doorsnijden van de bonbons dus die zijn niet zo mooi maar wilde toch de vulling laten zien.

Hier komen ze.

Het water loopt me in de mond Mylene, het zijn echt kunstwerkjes geworden.
Mijn vriend vraagt wanneer ze je komt brengen

Maar serieus: MV, wat heb je dat prachtig gemaakt! Echt, ziet er heerlijk uit!

Ik ben er nog niet helemaal uit wat het wordt, we gaan zo even wat dingen proberen. Zit alleen een beetje met die vleeswaren (de één mag dus niet rauw, en er is eentje bij die geen varkensvlees eet, lekker handig he? )

Nou ja, we komen er wel uit, denk dat ik deze sowieso wel een keertje ga maken! (allemaal, als ik dat zo bekijk!)

Heel erg bedankt!
Oh en vergat te zeggen, die onderste is makreelmousse die ik nog snel had gemaakt naar de zalmmousse.

Hoop dat je er wat aan hebt Liv, vraag het anders hier of op mijn email he, ik vind het wel leuk om te helpen als ik dat kan.

Verschillende bonbons is toch ook geen probleem? Waarom niet ieder een "persoonlijke". Sommige vullingen zijn hetzelfde, zie wat ik heb gedaan, alleen in een ander jasje. En geloof me, je bent er niet langer mee bezig hoor.

Maar verder graag gedaan, hoop dat je er iets aan hebt. Van de week hoop ik nog een courgette amuse te maken. Ook lekker. Maar die ziet er in mijn ogen iets minder "kerst" uit dan een mooie versierde bonbon.

Uiteraard kom ik nog wel met meer amuses hoor. Maar ik woon maar alleen en moet het ook nog allemaal opeten .

Kleine grappigheid als je van katten houdt,

ik had uiteraard de amuses-bonbons zelf opgegeten maar had toch het idee dat ik er een miste. Maar ik had zoveel topics en vullingen dat ik de tel kwijt was, een paar staan zelfs niet op de foto. Zie ik een kat wegrennen met een carpaccio-bonbon. En de ander had een halve ham amuse.

Komt omdat ik ze niet eet voordat ik op de pc zie dat de foto's goed zijn. Soms lijkt het op een schermpje van 2 cm goed maar groot zie je er niets van of wazig. Dus ik wacht tegenwoordig dat ik een foto zie waar ik echt redelijk tevreden over ben. Nu met het gevolg dat ze stiekum de bonbons hebben gestolen. Ze komen nooit op tafel dus wanneer? ........ Ik heb het iig niet gezien.
Mylenevalerie, wat maak jij een hoop lekker dingen zeg!!

Ik ben opzoek naar een paar lekkere amuse recepten met kaas. Heb je daar misschien iets van??
Lust je geitenkaas Taartje? Ik bedenk me iets met feta, lust je dat ook? Van die geitenkaas heb ik een paar verschillende. Zal zo eens kijken of ik feta in huis heb als je dat lust, dan kan ik die misschien morgen maken. Even kijken of je het wel lust.
Ja, feta lust ik wel. Geitenkaas ben ik niet zo heel erg fan van. Al vind ik italiaanse geitenkaas (pecorino) wel weer erg lekker!! Ben benieuwd!
Zie net dat de feta op is. Ik zal van de week even halen en dan zal ik nog een amuse daarmee maken wat ik in gedachten heb. Dan post ik die nog even.

Met kaas heb deze:

Geitenkaas amuses;

Feta;

Parm.kaas maar kan met allerlei kazen;

Roomkaas;

Dit is een voorgerecht maar als 1 rolletje kan je ook als amuse doen, deze is met mozzarella;

Dit is een voorgerecht maar het pakketje alleen heb ik ook met een kaasvulling als een amuse, alleen geen foto ervan, maar dan heb je een idee van het pakketje;

Super zeg!! Alleen de 2e en 3e geitenkaas lijken me niet zo heel lekker. Heb je de recepten van de andere??? Echt super bedankt!!
Ja ik zal vandaag of morgen even de recepten opschrijven en hier posten. Zal vandaag ook nog even feta halen voor die andere amuse die ik in gedachten had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven