Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik pak het er nu bij. Jaaaaaaa, ben blij met het blad!!! Lief van je.

Momentje.
Als iemand anders nog van een van de foto's het recept wil hebben dan zeg je het maar.
Ohhhh ik wil nog een leuke garneer tip met jullie delen die ik ook met de 1e kerstdag ga doen.

Kappertjes, als je daar kappertjes roosjes van wilt maken (als garnering bijna bij allerlei gerechtjes leuk) dan moet je een koekenpan met olie verwarmen. Bak de kappertjes op lage hitte of totdat ze als bloemetjes opengaan. Uit laten lekken op stukje keukenpapier.

Zal vanavond er een foto van plaatsen.
@ Thee, het is heel makkelijk. Ik heb het uiteindelijk alleen op gevoel en smaak gedaan.

Tonijn, krab en zalm (kan ook ook zonder krab en zalm) in hele kleine miniblokjes gesneden.

Een soort vinaigrette gemaakt van limoensap, sojasaus en wat eigenlijk niet hoort een beetje peper. Bosuitje heel fijn snijden. Niet te grof want dan overheerst die smaak. Alles doorelkaar en voila. En uiteraard garneren met iets wat je lekker vindt. Kappertjes, zie posting hiervoor. Of verse dille is erg lekker, of 1 garnaaltje, nep kaviaar, rivierkreeftje wat je lekker vindt. Je deed veel vis he? Serveren op een schelp is erg leuk.

Poez en ik doen de 1e 4 kleine hapjes en ik heb ook schelpen gekocht om het vishapje op te serveren. Ik heb echt een hapje tonijn dus ik heb mini st.jacobsschelpen gekocht. Maar die tonijnamuse van hierboven heb ik ook wel eens op grote schelpen geserveerd;

Dank je wel! Heb nog geen wilde tomaatjes gevonden, maar kan anders ook wel in gewoon klein tomaatje of ik serveer het op een andere manier.
Die wilde tomaten zijn echt veel lekkerder en aparter. Bij onze XL AH verkopen ze het. Je woont denk ik niet dicht bij mij he? Anders zou ik wel even voor je hier willen kijken, dan kan ik het langsbrengen.
En kontje naar beneden doen he!
Euhmm had hier iets eerder moeten kijken...

Ben nu nl begonnen met de voorbereidingen voor kerst, me het lazerus gezocht naar het boekje waar MV het over heeft, maar niet meer gevonden, allemaal uitverkocht.

Dus maar goed gejat, gedeeltelijk zelf bedacht...

gegrilde paprikasoep en pompoencapuccino met serehroom

krab met avocadomouse

pittige garnalen (ja sorry geen garnalen las ik)

Tonijntartaar met kappertjesmayonaise

En verder heb ik nog 5 verschillende miniquiches

-spruitjes met blauwaderkaas

-broccoli met brie

-geitenkaas met walnoten en honing

-groene asperges met zalm

-gecarameliseerde uien

En ook nog een borrelglaasje met vruchtjes; blauwe bessen, granaatappelpitjes, passievrucht en kumquats
quote:mylenevalerie schreef op 23 december 2008 @ 11:23:

Ohhhh ik wil nog een leuke garneer tip met jullie delen die ik ook met de 1e kerstdag ga doen.

Kappertjes, als je daar kappertjes roosjes van wilt maken (als garnering bijna bij allerlei gerechtjes leuk) dan moet je een koekenpan met olie verwarmen. Bak de kappertjes op lage hitte of totdat ze als bloemetjes opengaan. Uit laten lekken op stukje keukenpapier.

wat leuk Mylene, en dat zijn gewoon van die kappertjes uit een potje?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik hoop het Roos. Ik heb ze in zo'n potje gekocht. Zal straks even kijken of het lukt. Maar vond het zo schattig. Dus ik laat hier nog even weten of het gelukt is met de kappertjes uit zo'n potje.

Gisteren gemaakt!

Knoflookolijf met geitenkaas, sinaasappelrasp en pistachenoten
Everytime you make a typo, the errorists win.
Zo dat ziet er super uit Infojunk!!! Heerlijk.

De 4 amuses van Poezewoes en mij zijn vandaag ook zeer goed gelukt (als je dat van jezelf mag zeggen). Poez heeft er foto's van gemaakt dus als ze ze kan doorsturen naar mij dan zet ik ze hier neer.
Even up voor dit lekkere topic.

Dit weekend krijg ik eters en wil ik vooraf een bordje met wat kleine hapjes maken:

- een klein glaasje soep (sinaasappelsoep met wortel en passievrucht, van Excellent AH)

- een of twee met roomkaas gevulde pompoentjes

- en ... ?

Iemand een idee voor nog iets erbij, wat qua smaak ook goed erbij past?!
Heb trouwens de hele index doorgezocht voor dit topic, ik had hem al bij de A van amuses (of evt. tapas of hapjes) verwacht, maar nee, hélemaal onderaan...bij voorgerechten en amuses.
Deze even up, want ik "moet" een amuse maken (kerst etentje met vrienden) en ik heb nog geen idee wat. Hier staan wel een aantal leuke dingen, maar misschien heeft iemand nog andere amuse recepten? (heb ook wel een aantal sites gevonden hoor, maar vind het leuker om hier te horen wat nou écht lekker is )

Oh, wat er niet in mag: appel, varkensvlees, rauw vlees (ivm zwangere), abrikoos en liever geen zalm (wel lekker, maar wil eens wat anders).
Ik heb er nog veel meer. Ik zal zondag even weer alles hier neerzetten, dan heb ik even meer tijd.

Liv, weet je al wat het hoofdgerecht gaat worden? Ik verzin zelf altijd liever eerst het hoofdgerecht en daarbij verzin ik de amuses.

Dan wil ik wel even voor je iets bedenken wat lekker erbij kan zijn.

Ik heb er nog een paar met vis, champignons heb ik hier nog niet alles dacht ik neergezet. Amusesoepjes heb ik ook nog niet allemaal hier, nou moet even kijken wat ik hier al heb gezet en niet. Weet dat ik er nog bij vele nog niet aan toegekomen was om het hier te plaatsen.
Het hoofdgerecht is een kalkoen (ik denk gevuld, maar weet ik niet zeker, dat maken de vrienden).

Oh, soepjes ben ik zelf niet zo weg van. Vind een amuse op een lepel zo leuk!
Oke, vis mag evt. wel? Ja liever geen zalm. Nou ik ga wel even wat verzinnen voor op een amuselepel. En die ik al heb gemaakt zal ik ook plaatsen.

Ik kom er zondag even op terug.

Ps, welke kazen mogen mensen die zwanger zijn niet? Wel evt. geitenkaas? Blauwe kaas niet he? Ja even voor de zekerheid, niet dat ik perse iets met kaas verzin maar wel handig als je weet wat niet kan.
Dank je! Kijk ik zondag weer even hier.

Hoe is het met je site trouwens?
Uhm, moest even het een en ander aan de site gebeuren dus ik kan er even niet op. Hoop dat het snel gefixed is want ik heb heerlijke feestrecepten en foto's. Afgelopen tijd veel gemaakt voor de site dus zou het leuk vinden als het op tijd erop kan, ruim voor de feestdagen. Maar even afwachten.

Laatste posting had ik nog een vraagje voor je over kaas, wat zwangere wel of niet mogen.
Alleen geen rauwmelkse kaasdingen. Maar gewone brie of geitenkaas of zo wel gewoon. (als het rauwmelks is, moet dat erop staan, maar volgens mij is de meeste kaas wel oké, wat dat betreft)

Succes met de site!
quote:tilalia2 schreef op 02 september 2008 @ 20:17:

Ik ben dol op amuses. Zou eigenlijk stiekem alleen maar amuses en voorgerechtjes willen eten.Dat kan best.... in een leuk tapasrestaurant?
- meloen in blokjes snijden, basilicumolie en verse basilicumblaadjes in snippers eroverheen. 2 uur laten marineren in de koelkast. Serrano (of Parma)ham krokant bakken in de droge koekenpan. In reepjes van 1 a 1 1/2 cm snijden Kleine borrelglaasje vullen met de gemarineerde meloen en er twee reepjes ham in steken.

Is hier altijd succesvol!

- halve theelepel mierikswortelpasta mengen met zure room, op smaak brengen met peper. Gekookte bietjes in hele kleine blokjes snijden.

Rosbief rolletjes maken met de mierikswortelvulling en de open bovenkant garneren met wat bietenblokjes.
Oeh, dat bietjes gedoe klinkt ook lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven