Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dacht even dat ik op de sexpijler zat, las je titel verkeerd, uhum..

Eigenlijk kan alles een amuse zijn! is wel leuk als je het echt op van die sjieke lepels serveert..die wil ik ook nog ns gaan kopen!

Ik at ze pas ergens met gemarineerde jakobsschelpen (alleen t diertje dan he) echt heeeel lekker! Maar daar heb ik dan weer geen recept van :(
laatst in een restaurant kreeg ik een pompoensoepje in klein glaasje met daarop een smal bladerdeegstokje met sesam en serrano ham eromheen...hmmmm

Bij boekenwinkels hebben ze een soort pakket van 4 amuselepels en een amuse-boekje erbij... erg inspirerend!
Hahahaha ik zat me net allelei lekkers met garnalen te bedenken, maar dat wil je juist niet! Ben geen kookerd dus kan je niet echt verder helpen :p
Van het weekend een heerlijke amuse gehad. Wel een garnaal, maar hij was erg lekker. Was een garnaal met een chilimarinade. Maar ja dat was in een restaurant, dus helaas geen recept.
een plakje avocado licht insmeren met olie en limoensap, garnalen erop (sorry MV) en cocktailsaus. Beetje peper en zout erop, en een vlokje peterselie.

Tonijnsalade maken van tonijn, mayo, ketchup, peper, zout en geraspte appel. een toefje serveren op een schuitje van bleekselderij. beetje paprikapoeder ter garnering.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mix een gelijke hoeveelheid hele fijne paté met mon chou. Leg een slablaadje op een amuselepel en schep daarop met een ijsschepje (nouja dat ziet er mooier uit, kan ook met twee dessertlepels bv) een bolletje van de paté-mon chou- mix.

Verwarm in een pannetje cranberries (uit een potje) me een beetje sinaasappelsap zodat dit een soort gelei wordt. Schenk dat over de bolletjes. Strooi daarna kant en klare geschaafde amandelen over de bolletjes.

Hmmmmm!!!!!
Je kan ook gazpacho of een ander koud soepje maken en deze serveren in een uitgeholde komkommer (wel iets meer werk )
een blokje witbrood, druppel limoen erop, plakje zalm, takje bieslook, takje dille en een kappertje, en daar een druppel chiliolie op.

(Chiliolie maak ik zelf: rode en groene pepers, in de lengte doorsnijden, pitjes eruit en in een potje olijfolie doen. Na enkele weken heb je heerlijke olie en je kunt de pepers nog steeds opsnijden.)
quote:schorpioentje29 schreef op 02 september 2008 @ 19:24:

laatst in een restaurant kreeg ik een pompoensoepje in klein glaasje met daarop een smal bladerdeegstokje met sesam en serrano ham eromheen...hmmmm

Bij boekenwinkels hebben ze een soort pakket van 4 amuselepels en een amuse-boekje erbij... erg inspirerend!

Ja die had ik gezien voordat ik aangestoken werd om het zelf ook te maken. Vrijdag in mijn woonplaats gekeken, was alles al uitverkocht die jij bedoelt. Morgen moet ik naar een dorpje verderop, hopelijk hebben zij die nog.

Vrijdag heb ik van een vriendin 4 amuse schaaltjes gehad. En ik zou graag die lepels ook willen hebben.

Bladerdeegstokje klinkt wel heel lekker.

Als ik morgen of overmorgen wat ga uitproberen zal ik de foto's hier neerzetten.
quote:Marlena88 schreef op 02 september 2008 @ 19:25:

Hahahaha ik zat me net allelei lekkers met garnalen te bedenken, maar dat wil je juist niet! Ben geen kookerd dus kan je niet echt verder helpen :p

Geen probleem, vind het ook leuk als andere lekkere ideeen opdoen.

-schrijf op mijn boodschappenlijstje mon chou, pate heb ik in huis-

-voor de amuse van Poez heb ik denk ik alles in huis, alleen de olie even checken voor morgen-
Schijfje stokbrood met een paar druppels echt goeie extra vierge olijfolie en grof zeezout (Fleur de Sel)
Een mini-caprese: snij kleine stukjes mozzarella of snij mini-mozzarella's in plakjes. Maak een marinade van knf enbasilicum en balsamico, laat de stukjes mozza dar eenhalf uurtje in liggen. Snij cherrytomaatjes in plankjes, en leg op een amuselepel netjes neer. Dus plakje tom, mozza, tom,mozza, tom. Eventueel verse basilcum kleinscheuren en erop leggen.

Kook kwarteleitjes, pel ze, halveer ze en vul ze. Of je maakt gevulde eitjesprut van de dooiertjes, of je vult ze met visse-eitjes.

(kaviaar of nepkaviaar)

Foie gras op een geroosterd witbroodje

Minisoepje in borrelglas. (tomaten-pompeonsoep, ossestaartbouillon, etc, als het maar goed sterk van smaak is en geen stukjes heeft. Laf soepje is niet lekker als je het moet 'shooten', en stukjes moet je er weer uit zien te schrapen/schudden, da's niet amuse-charmant

Maak een verse ravioli en doe daar een vulling in die je zelf lekker vindt

Yakitori-achtige spiesjes, ook erg lekker. As je er cocktailprikkertjes voor gebruikt is het niet zo'n mond vol.

Ik ben dol op amuses. Zou eigenlijk stiekem alleen maar amuses en voorgerechtjes willen eten.
bruchetta: kleine blokjes tomaat, snippertjes rode ui, kleine blokjes komkommer en verse basilicum. Urrtje wegzetten in olijfolie met peper en zout en veel knof. Serveren op een stukje geroosterd brood.
quote:tilalia2 schreef op 02 september 2008 @ 20:17:

Ik ben dol op amuses. Zou eigenlijk stiekem alleen maar amuses en voorgerechtjes willen eten.Herkenbaar! Bestel jij ook regelmatig twee voorgerechten in plaats van een voorgerecht en een hoofdgerecht?
quote:Poezewoes schreef op 02 september 2008 @ 20:26:

[...]

Herkenbaar! Bestel jij ook regelmatig twee voorgerechten in plaats van een voorgerecht en een hoofdgerecht?

Nee, daar ben ik een te grote eter voor Ik zou het liefst drie of vier voorgerechten bestellen,maar daar ben ik weer te krenterig voor.

Gelukkig gaan we twee keer per jaar met mijn oma heel chique uit eten (verjaardagscadeautjes voor Lief en mij ) en dan nemen we altijd het verrassingsmenu van de chef. 6 tot 8 gangen sublieme hapjes eten, heeeeerlijk!
quote:Poezewoes schreef op 02 september 2008 @ 20:26:

[...]

Herkenbaar! Bestel jij ook regelmatig twee voorgerechten in plaats van een voorgerecht en een hoofdgerecht?

Ik ga niet vaak uiteten maar ik heb ook vaak graag 2 voorgerechtjes.

Ik had nog niet iets met kwarteleitjes bedacht maar wel dat het uitermate geschikt is. Ik heb het een en ander in mijn vriezer wat ik wil gebruiken om uit te proberen. Ik heb nog wat gerookte zalm. In de koelkast geitenkaas en roomkaas. En ik heb nog een poffer amuse.

En nog een paar vage ideeen van het internet. Voor die bruchette heb ik ook alles in huis. Moet helaas dan alleen op een plakje oven-pistoletje.

Tilalia, ik ken yakatori spiesjes niet maar ik denk dat het een stukje rundvlees/biefstuk is in japanse dressing? Of een ander stukje vlees met seroendeng?
Hmmm... misschienhebben ze die hier in NL niet. In Belgie in elke supermarkt, enhet is echt smullen. (Maar j, daar hadden ze dan weer geen sate)

Receptje voor Veeeeeel yakitori's:

Re: Yakitori brochettes

Ingrediënten voor 25 stuks

* 25 satéstokjes

* 1 kg kipfilet

* 125 cl sake

* 2 dl japanse (donkere) sojasaus (lichter en zoeter dan de chinese sojasaus)

* 125 cl mirin (zachte sake met weinig alcohol die sauzen, gegrilde gerechten en glazuren zoet maakt)

* 2 eetlepels suiker

* 65 gr lenteuitjes, diagonaal in stukjes gesneden 2 cm

Bereidingswijze

1. Laat 25 satéstokjes ongeveer 20 minuten weken in water.

2. Snij de kipfilets in niet te kleine stukjes.

3. Roer sake, sojasaus, mirin en suiker in een kleine pan door elkaar.

4. Breng het mengsel aan de kook en zet het dan apart.

5. Prik de stukjes kip afwisselend met de stukjes lenteui aan de satéstokjes.

6. Leg ze op een met folie bekleed rooster en bak ze onder een voorverwarmde gril in 7-8 minuten gaar.

7. Draai ze geregeld om en bestrijk tijdens het grillen regelmatig met de saus.

bron: www.hungryfeelings.be
Voor de geitenkaas: is het zo'n 'boomstammetje' met een brie achtige korst?

Snij dikke plakjes komkommer, estrooi ze met zout en laat ze een kwarteirtje staan. Dep het vocht eraf. Smeer in met honing, strooi er tijm op en leg er een plakje geitenkaas op. Leg ze heel eventjes onder de grill, tot het zachte deel tussen korstje en steviger midden begint uit te lopen, en serveer dan meteen.

eerlijk.

Je kan ze ook iets langer laten liggen (op bakpapier!) tot he zachte deel ect wegsmelt, en ze dan op een bedje van rucola en veldsla leggen.
Jammer dat ik nog niet alle ingrediënten in huis heb maar klinkt lekker allemaal. Morgen maar eens wat gaan kokkerellen als het lukt.
potverdikke, lees hier al gans de avond "wat is jouw anus"
Ik heb liever lekkere hapjes .
Zo voor zover ik weet heb ik alles in huis om morgen of in het weekend amuses uit te proberen. Heb er nu al trek in dus even voor vanavond een makkelijk hapje gemaakt van komkommer en paturain met kruiden.

Ik wilde nog kwarteleitjes kopen maar kon ze niet vinden. Bij de AH gekeken en de Dirk van de Broek.

Weet iemand waar je ze wel kan kopen?
quote:specialleke schreef op 02 september 2008 @ 21:36:

potverdikke, lees hier al gans de avond "wat is jouw anus"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven