Langvoeders hier?

20-11-2009 16:03 714 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier ook langvoedende moeders hier? En tot hoelang wil je borstvoeding geven of heb je gegeven? Waar ligt de grens voor jullie?

Mijn dochter heb ik 11 maanden gevoed (door omstandigheden gestopt) en mijn zoontje is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Zolang hij nog wil ga ik voorlopig nog door. Weet nog niet waar mijn grens ligt, ik denk 2 a 3 jaar?
Ja, ik wil ook nog even benadrukken dat het volgens mij in de meeste gevallen (in ieder geval die van mij) niet de moeder maar het kind zelf is die zo lang wil blijven drinken.

Als een kind nl niet meer wil kan je hoog of laag springen als moeder, maar dan weigeren ze gewoon. Dus het heeft niets te maken met overdreven moedergedoe, want er wordt niet geforceerd. Ik denk dat kleine kinderen veel beter hun instincten volgen dan volwassenen, want ze weten nog niet wat "normaal" is en niet, ze doen gewoon waar ze behoefte aan hebben.
quote:Bokito schreef op 20 november 2009 @ 21:06:

[...]

En langer dan 2 jaar voeden vind ík om te :puke: In het openbaar dan, wat er bij mensen in de slaapkamer afspeelt hoef ik allemal niet te weten Tja, dat kan je vinden, maar waarom in vredesnaam zo'n heftige reactie? Mijn dochter is nog geen anderhalf en ik voed ook niet in het openbaar, omdat ik dat zelf ongemakkelijk vind. Maar ik heb er geen enkele last van als een ander dat wel doet. Waarom jij wel? Snap ik niet.
Nog een stukje, als antwoord op de vragen dat het vooral een wens van de moeders is die het kind klein wil houden:

Doordat borstvoeding in onze maatschappij al tientallen jaren bijna uitsluitend aan hele jonge baby's wordt gegeven, wordt het automatisch geassocieerd met klein en afhankelijk zijn. Langvoedende moeders wordt vanuit die gedachte soms verweten dat ze proberen hun kind in de babyfase te houden. Dit klopt niet. Ten eerste is borstvoeden is niet af te dwingen. Zeker niet bij een puberende en nee-zeggende peuter. Je kunt je kind alleen borstvoeding geven als dat kind daar zelf behoefte aan heeft. Naast dat borstvoeding voorziet in de behoefte aan voeding, voorziet het ook in een emotionele behoefte. In de westerse samenleving wordt vaak gedacht dat borstvoeding niet langer nodig is als een kind steeds meer andere dingen eet en drinkt. Daarbij wordt voorbijgegaan het gevoel van veiligheid en verbondenheid dat borstvoeding biedt, evenals een moment van rust en samenzijn. Waarschijnlijk zal het niemand verbazen dat de vervulling van dergelijke emotionele basisbehoeften een kind juist zelfverzekerder maakt en daarmee -op den duur- ook zelfstandiger.

Kortom: een kind klein of afhankelijk houden, heeft niets met borstvoeding te maken. Dat is een kwestie van opvoeding.
...
@Bergje:Mijn borsten zijn echt nog steeds van mij en doen het ook tijdens de sex prima hoor!

Mijn jongste is verwekt terwijl de oudste nog borstvoeding kreeg dat gaat echt prima samen hoor.

Dat je vriendin niet decent kan voeden zegt niets over andere langvoedende moeders die misschien niet eens meer in het openbaar voeden.
Dat van die dubbele functie van borsten herken ik wel Bergje. Ik voelde dat bij mijn eerste in het begin ook zo. Mijn borsten hadden echt even een ander doel. Nu (bij mijn tweede die 2 maanden is) voel ik dat gek genoeg helemaal niet meer. In het begin is voeden ook iets heel nieuws, nu is voeden zo normaal geworden dat het voor mij helemaal los staat van sex en wat mijn man met mijn borsten doet.
quote:Sientje 2 schreef op 20 november 2009 @ 21:13:

Mijn borsten zijn echt nog steeds van mij en doen het ook tijdens de sex prima hoor!serieuze vraag: wat vind jij van die oudere kinderen, allemaal gezellig bij pa en ma in bed. Moeders borst grijpend indien daar behoefte aan is. Pa en ma hebben sex als de kids echter onder zeil zijn. Ik bedoel, waar leg je de grens!
Dat leg ik net uit, ik vind borstvoeding (in het openbaar) voor baby's. Peuters zijn niet zo moeilijk en trekken gewoon moeders shirt omhoog in het openbaar en vaak zijn de moeders nog makkelijker en laten alles zien. Vind ik gewoon niet zo'n prettig gezicht. (zo beter?)
quote:Bergje65 schreef op 20 november 2009 @ 21:10:

[...]

Kan er niet echt de vinger op leggen waarom ik het "niet normaal" vind. Ik denk dat borsten op een gegeven moment weer tot de vrouw zelf behoren. Psychologische gedachtengang.... na een tijdje komt je sexleven ook weer op gang. Indien er nog volop gevoed wordt, hebben borsten een dubbele funktie. Ik herinner me nog dat ik, 8 weken na de geboorte van mijn oudste, voor de eerste keer sex had. Ik wilde onder geen voorwaarde dat mijn man aan mijn borsten zat. Die waren gewoonweg niet voor hem, maar voor mijn zoon! Ik was daar zelfs verontwaardigd over...!!Ik kon dat prima scheiden, sex en bv. Tuurlijk mocht er niet teveel poeha aan mijn borsten gebeuren als ik op klappen stond, maar daar hou je gewoon rekening mee. Ik vond het wel cool, die enorme voorgevel die niet alleen ornament was, maar ook nog eens een echte belangrijke functie had
quote:Lika schreef op 20 november 2009 @ 21:15:

Dat van die dubbele functie van borsten herken ik wel Bergje. Ik voelde dat bij mijn eerste in het begin ook zo. Mijn borsten hadden echt even een ander doel. Nu (bij mijn tweede die 2 maanden is) voel ik dat gek genoeg helemaal niet meer. In het begin is voeden ook iets heel nieuws, nu is voeden zo normaal geworden dat het voor mij helemaal los staat van sex en wat mijn man met mijn borsten doet.Nogmaals, het is iets van mij persoonlijk hoor. Ik ben van mening dat iedere moeder moet doen wat ze prettig vindt.
quote:Bergje65 schreef op 20 november 2009 @ 21:16:

[...]

serieuze vraag: wat vind jij van die oudere kinderen, allemaal gezellig bij pa en ma in bed. Moeders borst grijpend indien daar behoefte aan is. Pa en ma hebben sex als de kids echter onder zeil zijn. Ik bedoel, waar leg je de grens!Ik vind dat kinderen in hun eigen bed moeten slapen. Maar dat staat lang voeden niet in de weg. Ik vind dat je geen sex moet hebben waar kinderen bij zijn, of ze nou slapen of niet. Maar dat heeft niets met bv te maken, m.i.

[...]

serieuze vraag: wat vind jij van die oudere kinderen, allemaal gezellig bij pa en ma in bed. Moeders borst grijpend indien daar behoefte aan is. Pa en ma hebben sex als de kids echter onder zeil zijn. Ik bedoel, waar leg je de grens!Jij komt steeds met zeer extreme voorbeelden die niemand hier herkent. En als zij zich daar prettig bij voelen, dan is dat toch helemaal hun zaak?
...
quote:Bokito schreef op 20 november 2009 @ 21:18:

Dat leg ik net uit, ik vind borstvoeding (in het openbaar) voor baby's. Peuters zijn niet zo moeilijk en trekken gewoon moeders shirt omhoog in het openbaar en vaak zijn de moeders nog makkelijker en laten alles zien. Vind ik gewoon niet zo'n prettig gezicht. (zo beter?)Je hebt voeden en opvoeden. Mijn kind mag ook niet zomaar zelf appelsap uit de koelkast pakken, dat moet eerst netjes gevraagd worden.
quote:Bergje65 schreef op 20 november 2009 @ 20:34:

[...]

Inderdaad.... dat vinden wij en velen met ons. Ik vind het een overdreven vorm van moederkloekerigheid. Nou als ik iets niet ben...
O en mijn dochter heeft nooit aan mijn shirt getrokken.
quote:Bergje65 schreef op 20 november 2009 @ 20:40:

En zou het nou echt gezond zijn voor grote kinderen. die hebben toch normaal voedsel nodig om normaal te functioneren in deze abnormale wereld?

Ja.

Nu met die hele Mexicaanse Griep ben ik erover aan het denken oudste dochter stiekem gekolfde melk te geven. Voor afweerstoffen enzo.
Queenie als je na 2 jaar een 2de kindje krijgt heeft de bv voor de oudste toch qua antistoffen niet zoveel zin meer? Omdat het dan weer aangepast wordt aan de jongste? Of krijgt de jongste dan ook gelijk de antistoffen binnen die de oudste sowieso binnen zou krijgen?

[...]

serieuze vraag: wat vind jij van die oudere kinderen, allemaal gezellig bij pa en ma in bed. Moeders borst grijpend indien daar behoefte aan is. Pa en ma hebben sex als de kids echter onder zeil zijn. Ik bedoel, waar leg je de grens!Wat heeft dat in vredesnaam met langvoeden te maken? Ik begrijp echt je gedachtengang niet. Hier drinkt dochter 's ochtends vroeg bij mij. Ze slaapt niet bij ons, ze drinkt niet te pas en te onpas, en de link naar sex met kinderen erbij begrijp ik al helemaal niet!
quote:Hysteria schreef op 20 november 2009 @ 20:45:

En zusenzo: ik snap wat je zegt. Ik vind het ook bevreemdend als er na de leeftijd van een jaar nog gevoed wordt. Sorry als ik daar iemand mee beledig. Dat is niet zo bedoeld! Ik kan ook niet goed bedenken waarom ik er zo over denk. Het langvoeden lijkt zo onnodig op de één of andere manier, en vaak vooral de wens van de moeder. Het valt me op dat sommige moeders er ook zo lang mogelijk mee door willen gaan. Is dat ook om die eerder genoemde weerstand? Of vanwege het ook in dit topic genoemde 'intieme moment'? Waarom willen langvoedende moeders nog graag 'een slokje' blijven geven?

Allemaal vragen, maar goed, ik snap het dus ook écht niet. Wie weet wordt het me wat duidelijker in dit topic

Ik heb borstvoeden nooit als iets intiems gezien zoals je inderdaad wel vaak hoort. Mijn baby moest drinken, punt.

En waarom zo lang? Tja, ik was gewoon lui en vond het wel makkelijk allemaal. En het is een behoorlijk eczemerig allergisch grietje, dus alle beetjes tellen mee.
quote:Bokito schreef op 20 november 2009 @ 21:22:

Queenie als je na 2 jaar een 2de kindje krijgt heeft de bv voor de oudste toch qua antistoffen niet zoveel zin meer? Omdat het dan weer aangepast wordt aan de jongste? Of krijgt de jongste dan ook gelijk de antistoffen binnen die de oudste sowieso binnen zou krijgen?

Oudste geeft snotkusjes aan jongste. Jongste golft melk over oudste. Knuffeltje, kusje, speelgoed in monden, etc. Je kinderen dragen over het algemeen dezelfde virussen en bacterien bij zich hoor

En antistoffen zijn niet schadelijk. Het is niet zo dat je ziek wordt van antistoffen binnenrkijgt terwijl je geen virus oid bij je draagt
quote:Star schreef op 20 november 2009 @ 21:20:

[...]

Nou als ik iets niet ben...Dat is precies wat ik eerder ook al schreef Star. De enig echte moderkloeken die ik ken zijn overigens mteen met de fles begonnen.
quote:visje444 schreef op 20 november 2009 @ 20:45:

Ik heb hier wel een kleine vraag over: wat vinden de mannen van het 'langvoeden' (laten we zeggen borstvoeding geven tot na 1,5 jaar) Ik heb een nichtje van 1,5 die praat en loopt, en kan me totaal niet voorstellen dat ze borstvoeding zou krijgen.

Ik associeer het (misschien verkeerdelijk) met het overdreven focussen op het moeder-zijn.Vriend vond het best.
quote:Bokito schreef op 20 november 2009 @ 21:18:

Dat leg ik net uit, ik vind borstvoeding (in het openbaar) voor baby's. Peuters zijn niet zo moeilijk en trekken gewoon moeders shirt omhoog in het openbaar en vaak zijn de moeders nog makkelijker en laten alles zien. Vind ik gewoon niet zo'n prettig gezicht. (zo beter?)ja, daar kan ik inderdaad meer mee :-). Hoewel ik er zelf geen last van heb wanneer een peuter drinkt in het openbaar (ik zie het overigens bijna nooit) kan ik er best mee leven dat er mensen zijn dat dat geen prettig gezicht vinden. Ik deel je mening niet, maar dat hoeft ook niet.
quote:Bokito schreef op 20 november 2009 @ 21:22:

Queenie als je na 2 jaar een 2de kindje krijgt heeft de bv voor de oudste toch qua antistoffen niet zoveel zin meer? Omdat het dan weer aangepast wordt aan de jongste? Of krijgt de jongste dan ook gelijk de antistoffen binnen die de oudste sowieso binnen zou krijgen?De antistoffen die je zelf aanmaakt komen in je melk en dat kunnen ook antistoffen zijn die je nog niet eerder had doorgegeven aan je oudste omdat je die antistoffen nog niet eerder had aangemaakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind borstvoeding na 1 jaar, heel vreemd raar en hoop dat mensen dat dan thuis willen doen idd.

[...]

serieuze vraag: wat vind jij van die oudere kinderen, allemaal gezellig bij pa en ma in bed. Moeders borst grijpend indien daar behoefte aan is. Pa en ma hebben sex als de kids echter onder zeil zijn. Ik bedoel, waar leg je de grens!

Er zijn veel mensen die "samenslapen" met de kinderen.

maar sex en kinderen in een bed ... nah ...

er zijn meer mogelijkheden, badkamer, bank, logeerkamer etc.

dat je mogelijk een keer een artikel hebt gelezen of een programma hebt gezien waar natuurlijk fijn zo een "extreem gezin" breed uitgelicht word, geeft geen realistisch beeld voor de meerderheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven