Werk & Studie alle pijlers

Bepaalde tijd niet verlengd ?!

23-11-2009 19:31 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb te horen gekregen dat mijn contract per 1 Januari 2010 niet verlengd gaat worden. Of eigelijk niet omgezet wordt in onbepaalde tijd.

Maar kan dit zomaar, bedoel zonder reden, waarschuwing vooraf of zo.

Als ik een reden vraag of vraag om dit voor mij anders even zwart op wit te zetten krijg ik geen reactie.

Mijn contract is 1x verlengd voor 6 mnd en 2x voor 1 jaar. Dit is wat maximaal mag bij onze cao en wordt gedaan bij de organisatie.

Er zou dus overgegaan worden op een onbepaalde tijd contract.

Het enige dat ik te horen krijg is, dat ik maar moet gaan solliciteren (als of ik dat niet snap)

Eigelijk snap ik er zelf nix van en kan het nergens of niemand uitleggen.....

Vandaag even langs CWI geweest, voor mocht ik geen baan hebben per 1 Januari. Krijg ik daar te horen dat ik geen recht heb op een uitkering. Omdat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn ontslag ?!

Ik snap er steeds minder van, of eigenlijk ik snap er helemaal nix van.

Zeker omdat ik nog "gewoon" wordt ingezet en geacht wordt overal bij aanwezig te zijn ?!

Wie snapt er nog wel wat van ???????

Of wie wil mij even uitleggen hoe dit zit ???????????
Er zijn hier mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik, maar zoals ik het begrepen heb:

1) Ja, dat mag. Een contract voor bepaalde tijd loopt gewoon van rechtswege af en hoeft niet verlengd te worden. Dit hoeft niet met redenen onderbouwd te worden en ook niet een bepaalde tijd van tevoren te worden gemeld.

Als je al 3 tijdelijke contracten bij een werkgever hebt gehad, of in totaal 3 jaar, moet je volgende contract een vast contract zijn. Jouw huidige contract was nog tijdelijk dus zij staal geheel in hun recht om dat niet te verlengen.

2) Over je WW: volgens mij heb je daar gewoon wél recht op, tenzij het overduidelijk aan jezelf te wijten is dat je geen nieuw contract krijgt (stelen van de baas of zo). Maar als je aan de wekeneis voldoet, en dat doe je volgens mij, heb je er wel recht op, ook bij het aflopen van een tijdelijk contract. Dit kan je nazoeken op de site van het uwv.

Balen voor je.

Sterkte.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je bent niet ontslagen, je contract loopt gewoon af. Dat wist je toen je een contract voor bepaalde tijd kreeg. Ze verlengen het niet meer omdat ze dan een contract voor onbepaalde tijd aan moeten gaan en in deze tijd willen veel bedrijven hier niet aan. Hoe het zit met een uitkering weet ik niet, maar ik zou iig maar gaan solliciteren.
Ja, dit mag gewoon. Je hebt een contract voor een bepaalde periode gesloten, dit contract loopt af. Dat is iets anders dan ontslag. Je werkgever mag je een nieuw contract aanbieden, voor onbepaalde tijd, maar dat doet hij dus niet. Het is niet verplicht. Je bent nog tot het einde van dit jaar werkzaam bij dit bedrijf, dus tot je contract afloopt word je inderdaad gewoon ingezet.

Heb je hier eerder over gesproken met je werkgever? Heeft hij eerder aangegeven je contract te willen verlengen voor onbepaalde tijd? In dat geval is het heel zuur. Of ben je er zelf gewoon vanuit gegaan dat je contract verlengd zou worden?

Ik snap dat het heel vervelend is, zeker in deze tijd, maar je zult helaas toch echt moeten gaan solliciteren. Per 1 januari heb je geen baan meer ...

Over WW kun je hier meer informatie vinden: http://www.uwv.nl/particu ... ct-uitzendbaan/index.aspx

Hier kun je ook zien of je recht hebt op een uitkering.
Ik lees nu trouwens dat je schrijft:

"Mijn contract is 1x verlengd voor 6 mnd en 2x voor 1 jaar"

Bedoel je hiermee dat je huidige contract je VIERDE contract is? Want dan had je huidige contract dus volgens mij een vast contract moeten zijn en zou je het 'ontslag' (wat het alleen is als het een vast contract betreft) kunnen bestrijden.

Als het je derde contract is niet.

Dacht ik.

Maar wacht maar even tot wuiles of nummerzoveel langskomt, die weten héél veel.
Ja, dit mag! Vind het wel heel erg lullig voor je, en dat is zacht uitgedrukt. Wat betreft die uitkering.. Bedoelden ze het echt zoals jij het begrepen hebt? Ik kan me namelijk voorstellen dat ze bedoelen dat je zelf verantwoordelijk was voor je contract. Je had bijvoorbeeld al eerder om een functioneringsgesprek kunnen vragen, wetende dat je contract zou aflopen. Dat is tenminste wat ik altijd doe al ik een tijdelijk contract heb. Ik sta dan meer dan 2 maanden voor afloop van het contract al bij mijn manager in het kantoor..
Wat broedkippetje zegt, klopt in grote lijnen. Een tijdelijke arbeidsovereenkomst loopt van rechtswege af en hoeft niet formeel opgezegd te worden (op het moment dat je de overeenkomst sloot is de einddatum namelijk al vastgelegd). Als het aantal contracten wat jij hebt gekregen volgens CAO is toegestaan, dan is het dus inderdaad einde oefening.

Ik snap alleen niet waarom het CWI zegt dat je geen recht hebt op een uitkering. Als een contract afloopt van rechtswege, dan heb je daar gewoon recht op namelijk. Of heb je ze misschien verteld dat je "ontslagen" bent, in plaats van duidelijk uitgelegd dat het contract van rechtswege af liep?
quote:Broedkippetje schreef op 23 november 2009 @ 19:51:

Bedoel je hiermee dat je huidige contract je VIERDE contract is? Want dan had je huidige contract dus volgens mij een vast contract moeten zijn en zou je het 'ontslag' (wat het alleen is als het een vast contract betreft) kunnen bestrijden.

Dacht ik.

Maar wacht maar even tot wuiles of nummerzoveel langskomt, die weten héél veel.Ik gok dat ze eerst een contract kreeg van zes maanden, en dat dat twee keer is verlengd met een jaar...
Van de website gratisadviseurs.nl:

'Een werkgever kan 3 x een contract voor bepaalde geven, dat je contract eindigt van rechtswege. Als er na het 3e contract een 4e contract komt (binnen 3 maanden) is dat contract voor onbepaalde tijd.

Een CAO kan het voorgaande anders maken!'
Broedkippetje, het is inderdaad zo dat wanneer je meer dan 3 contracten voor bepaalde tijd hebt gehad óf in totaal meer dan 36 maanden een bepaald contract hebt gehad, je automatisch een vast contract hebt.
quote:Broedkippetje schreef op 23 november 2009 @ 19:51:

@Broedkippetje.

In de standaard wetgeving mag max 3x of max 3 jaar verlengd worden, maar van deze regel mag bij CAO wel worden afgeweken. Het kan dus zijn dat er in een CAO staat dat er vaker (4,5,6, soms wel 8x ) verlengd mag worden en/of dat er in staat dat er voor een langere periode dan 3 jaar tijdelijke contracten gegeven mogen worden.

Dacht ik.

Maar wacht maar even tot wuiles of nummerzoveel langskomt, die weten héél veel.
Hier staat op de site van het uwv iets over ww na een tijdelijk contract:

http://www.uwv.nl/particu ... chuld-werkloos/index.aspx

Zoals ik het lees, heb je alleen géén recht op ww na een tijdelijk contract, als jij er een vaste baan voor hebt opgezegd en je vvan tevoren al kon zien aankomen dat je na je tijdelijke contract werkloos zou worden. In jouw geval lijkt me daarvan geen sprake.

Ik denk dus dat je wel recht hebt op WW.
Kijk, weer wat geleerd!

Ik wist niet dat een CAO boven die '3 contracten of 3 jaar'-regel stond.

Ik zei toch: nummerzoveel weet altijd alles!
Je krijgt in ieder geval een bijstandsuitkering toch? Als je geen WW zou krijgen en werkloos wordt?
quote:Broedkippetje schreef op 23 november 2009 @ 19:59:

Kijk, weer wat geleerd!

Ik wist niet dat een CAO boven die '3 contracten of 3 jaar'-regel stond.

In CAO's mag niet op alle punten van de wet worden afgeweken, maar op sommige punten wel en dit is daar 1 van.

Ik zei toch: nummerzoveel weet altijd alles!

Dat is teveel eer! Was het maar waar!
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 20:00:

Je krijgt in ieder geval een bijstandsuitkering toch? Als je geen WW zou krijgen en werkloos wordt?Bij het uitblijven van een WW-uitkering wordt niet per definitie een bijstandsuitkering toegekend. Verder sluit ik mij aan bij nummerzoveel.
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 20:00:

Je krijgt in ieder geval een bijstandsuitkering toch? Als je geen WW zou krijgen en werkloos wordt?Nee hoor, dat is niet per definitie waar. Ook de bijstand kan "maatregelen opleggen" (lees: je uitkering korten of zelfs volledig niet toekennen) indien je verwijtbaar zonder inkomen zit.
Uhm... wat Wuiles zegt dus! :-)
@nummerzoveel, moeten wij niet eens een werkrooster instellen?
En je krijgt trouwens ook geen bijstand als je samenwoont met iemand (of meerdere iemanden) die voldoende inkomen hebben om in beider (of aller) onderhoud te voorzien.
@wuiles

Ik zat dus echt net precies hetzelfde te denken! Jij en ik moeten er een duobaan van maken, heb zelden met iemand zo op 1 lijn gelegen. Ik lig helemaal dubbel hier!
quote:wuiles schreef op 23 november 2009 @ 20:06:

@nummerzoveel, moeten wij niet eens een werkrooster instellen?Ik vind het trouwens echt tof dat mensen met verstand van zaken (zoals jullie) elke keer weer de moeite nemen om uitleg te komen geven. Ik heb er op mijn topic over het ontslag van mijn man veel aan gehad! Hulde aan wuiles, nummerzoveel en die anderen!
Vreemd dat ze bij het CWI direct gezegd hebben dat je geen recht hebben op een uitkering. Waarom denken ze dat je het ontslag aan jezelf te wijten hebt? Als dat echt niet het geval is, dan hebben ze ergens iets verkeerd begrepen of niet goed doorgevraagd denk ik. Heb er zelf ook vijf jaar gewerkt, dus ik weet dat dingen zo kunnen gaan. Niets van aantrekken en gewoon via internet inschrijven en WW aanvragen (WW mag pas drie weken vantevoren) als dat nog nodig mocht zijn.
Je krijgt bij de WWB hoogstens een maatregel van 100% voor één maand, in het geval je verwijtbaar werkloos bent. Bij TO is dat niet het geval; haar contract loopt van rechtswege af. Geen verwijtbare situatie dus. Ik zie, gebaseerd op de info die voorhanden is, overigens geen reden waarom je geen WW zou kunnen krijgen.
Als TO bij het WERK-bedrijf idd heeft verteld dat ze ontslagen is, dan kan ik me voorstellen dat de medewerker een dergelijk antwoord heeft gegeven,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven