Werk & Studie alle pijlers

Fietsend naar het werk, kleding?

05-11-2009 17:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorheen was ik in de "luxe" positie dat mijn werk dusdanig ver weg was dat het niet zonder auto kon.

Nu kom ik in de "luxe" positie dat mijn werk dusdanig dichtbij is dat ik met de auto gaan onzin vind.

Het is welgeteld 17 minuten fietsen, met wind en stoplichten tegen.

Ik vind het verschrikkelijk om in de kou te rijden, ik ga zweten, krijg oogpijn, hoofdpijn en mijn handen zijn het eerste half uur half functioneel, maar ik ga het toch doen. Als is het maar omdat het goedkoper is en omdat de beweging ook welkom is.

Alleen, wat doe ik in hemelsnaam aan op de fiets! Nu zitten we met de regen, wind en kou..

"vroeger" (middelbare school) kon nog wel voldaan worden met winterjas, je droogde dan wel in de klas op, of je trok heel stoer een blauw met groen regenpak aan, om vervolgens een kwartier bezig te zijn om alles weer uit te trekken.

Maar nu wil ik wel een beetje representatief op mijn werk komen.

Er heerst geen pakkencultuur, maar een nette pantalon is wel gewenst. Daarnaast hou ik ook van rokken dragen, maar dat zit er denk ik niet meer in dit seizoen.

Ik heb geen zin om als een verzopen kat achter mijn bureau te zitten, met kleding die onder de natte plekken zit en aan je lijf plakt.

Ik ben heus niet te trots om een blauw met groen regenpak aan te trekken, maar wat zijn de alternatieven?

Mijn vragen voor de fietsers hier:

- wat doen jullie met slecht weer (paraplu, regenpak, poncho)? en hoe bevalt dat?

- hoe voorkomen jullie dat jullie gaan zweten in je regenkleding?

- Zijn er bepaalde merken oid aan te raden? Om nog een beetje fatsoenlijk over straat te gaan?

- of nemen jullie extra kleding mee en kleden jullie je op het werk om?
ik heb idd zo'n gore-tex achtige jas. Dat is ook mijn standaard winterjas, dus een regenjas trek ik nauwelijks meer aan.

Verder neem ik een droog hempje/shirtje mee, dat ik me nog even om kan kleden.

Een poncho moet je even kijken of dat voor jou werkt. In de stad is dat prima te doen, zeker als je dan ook iets hebt voor over je schoenen. Maar buiten de stad en met wind tegen, vang je er wel erg veel wind mee en moet je nog harder trappen dan je gewoon al moet tegen de wind in (ik spreek uit ervaring: met fietsvakantie en een regenponcho werd ik min of meer achteruit geblazen in de polder en kwam ik echt nauwelijks vooruit )
Ik fiets ook iedere dag naar het werk. Gisteren regende het een beetje, helaas pindakaas. Gewoon erdoorheen gefietst zonder paraplu, viel reuze mee qua verzopen kat toen ik op het werk aankwam. Als het écht rotweer is, dan neem ik de bus.
Oja, wat ik ook vaak doe: op de fiets gewoon een t-shirt onder mijn jas en op het werk een vestje eroverheen. Dan zweet het ook al stukken minder.

Goed hoor van je trouwens dat je per se wilt fietsen. Steeds meer mensen pakken toch maar de auto voor dat kippeneindje.
Ik fiets ook nooit graag lange(re) stukken, omdat ik vrij snel fiets en dan dus snel ga zweten.. Dan heb ik net lekker gedouched thuis, me opgetut en een lekker luchtje opgespoten, ben je helemaal fris, en dan voel ik me zo viezig als ik dan aan kom...

Ik moet er echt aan denken om langzamer te fietsen, en meestal fiets ik dus gewoon vrij hard. Soms ga ik ook nog wel eens bewust achter iemand fietsen die langzamer gaat, zodat ik niet 'te snel' ga.. xD
Ik fiets ook dagelijks heen en weer naar mijn werk, ongeveer 30/35 minuten. De keren dat ik echt zeiknat aankom zijn per jaar op een hand te tellen. Daar tegen, de keren dat ik zeiknat thuis aankom na mijn werk red je niet met twee handen. Maar ja, dan ben je thuis en is het minder erg.

Ik werk gelukkig in een sector waar je niet direct heel netjes gekleed moet, de kinderopvang. Dus op een dag als vandaag heb ik een 'waterdichte' afritsbroek aan. En daarop gewoon een t-shirt en vest. En dan nog mijn winterjas, maar die is niet meer heel waterdicht, helaas...... Deze broek is in een half uur droog als ik op mijn werk ben. Mijn jas droogt wel in de tijd dat ik werk, kan ik op weg naar huis ook weer natregenen....

Wat ik wel merk, wanneer het kouder wordt. Ik fiets in principe zonder handschoenen. En dat gaat prima. Meestal na een minuut of 15 fiesten warmen mijn handen van binnenuit weer op, waardoor ik altijd met warme handen aan kom. Maar wat je in je OP zegt, als je minder fietst worden ze koud en blijven ze lang koud..
hier ook een fietser :-)

heb zelf een poncho, makkelijk aan- en uittrekken (ook met rokjes en jurken). Heb fietstassen waarin ik desnoods een droog shirt of pumps stop (indien die dag op werk gewenst). Heb in mijn tas altijd wat make up en deo zitten.

Fietstassen zijn sowieso een uitkomst. Haal op de terugweg vaak boodschappen en kan zo makkelijk spullen meenemen.

Vind het heerlijk om twee keer per dag een stuk te fietsen. mijn hoofd leegmaken en ik kom fris thuis.

Wel heb ik al in de herfst handschoenen aan, het altijd koude handen, ook als ik langer fiets. Baal nu enorm nu ik straks (na mijn verlof) mijn kind naar de oppas moet brengen...met de auto. Kleine is te klein voor fietsstoeltjes en helaas is 15 kilometer (uit de richting) vóór ik naar mijn werk fiets toch echt wat te veel..
Kijk ff op www.happyrainydays.nl

Daar hebben ze leuke trebchcoats die je ook aan kan, als het niet regent! Ideaal en leuk. Scheelt weer zo'n suf pak.
Nog een leuke site over fietsen en regen

http://www.hetregentbijnanooit.nl/
Ik heb zelf jaren lang een lange regenjas van AGU gehad.

Ik vind een lange jas ideaal je hebt geen gedoe met een regenbroek en het is makkelijk aan en uit te trekken.

Je ziet ook nog eens vrouwelijk uit ook als het even niet regent ziet je er nog steeds prima uit.
Ik vind een poncho dus niks, paar keer gebruikt maar toen was m'n broek nog nat omdat dat ding niet op z'n plek bleef. Doe altijd gewoon een regenpak aan als het echt goed regent. Met een beetje miezer ga ik er zo gewoon doorheen.In het begin klungelde ik altijd in de fietsenstalling om dat ding aan/uit te trekken maar nu trek ik um gewoon aan/uit op m'n werkplek en loop ik zo het kantoor binnen/uit met m'n regenpak. Een stoel bij het aan en uittrekken is gewoon veel makkelijker. Sommige mensen moeten dan wel even lachen maar dat is beter dan de hele dag in natte kleding werken.

Zorg bij regen dat ik altijd deo/parfum en een kam bij heb. Kan ik me op de WC een beetje fatsoeneren.

Waar kun je eigenlijk die schoenzakjes halen? Zie ook weleens mensen met gewone pastic zatten om de schoen rondfietsen maar dat is geen gezicht en sommige zakken geven af.
Misschien een hele gekke vraag.. Regenpakken hebben altijd zo'n muffig luchtje. Ruik je dan niet de rest van de dag naar "regenpakken"?
Koop een echt, echt goede gore-tex jas bij een outdoorzaak. Met ventilatie ritsen in de oksels, dat soort werk. Houdt je droog en zorgt dat je niet jezelf helemaal natzweet. In de winter had ik er een fleece voering in voor de warmte en ik heb het nooit koud gehad. Een goede regenbroek heb ik bij een motorzaak gekocht, echt superwaterdicht en een stuk flexibeler, dan die "ouderwetse" regenpakken.

Verder op kantoor make-up, deo, creme (vooral in de winter lekker) en een borstel of wax (afhankelijk van je haartype). Ik heb jarenlang 35 minuten enkele reis gefietst en dat was prima te doen met het bovenstaande.
quote:yukari007 schreef op 23 november 2009 @ 19:26:

Misschien een hele gekke vraag.. Regenpakken hebben altijd zo'n muffig luchtje. Ruik je dan niet de rest van de dag naar "regenpakken"?

Alleen van die goedkope, niet ademende dingen... een goeie gore-tex jas stinkt normaal gesproken niet!

Ik doe het overigens net zoals de rest (op mijn mini-fietstochtje van 3 km): goeie jas, regenbroek. Op kantoor bewaar ik een discreet tasje met een paar droge pumps, een panty, een topje, een vestje, een borstel, wax, mascara en deodorant. Ben ik altijd representatief, ook als ik toch natregen/ik mijn lunch over mezelf heengooi/er een foodfight uitbreekt/het toilet overstroomt/...
Ik fiets ook altijd, het hele jaar door. De keren dat je echt als een verzopen kat aankomt zijn jaarlijks gezien toch weinig hoor. Ik denk dat het me maar zo'n 5 tot 10 keer per jaar gebeurd. Mijn tip is het petje met de klep. Ik heb een langere regendichte jas die me wel grotendels droog houdt. Maar mijn gezicht moet ook droog blijven, een capuchon is niet genoeg want dan stroom het water over je gezicht. Dan krijg ik dus zo'n raar opgezwollen rood gezichtje van met panda ogen. Dus ik doe een petje op en hou dan lekker mijn gezicht droog. Met een paraplu fietsen doe ik nooit, ben ik een keer zo naar mee gevallen. Trouwens, je hebt ook van die sprays die je jas waterdicht maken, geen idee of het echt werkt maar wie weet...
Tip: zorg dat je altijd een plastic tasje bij je hebt. Dan kun je dat over je zadel doen als het natgeregend is.
Of je koopt zo'n leuk zadeldekje, kun je bij de Halfords wel krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven