weet het niet meer, graag advies

24-11-2009 20:59 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik lees hier al tijden mee, maar nooit zelf gepost.

nu ik steeds tegen hetzelfde probleem aanloop toch maar eens een account aangemaakt, in de hoop dat iemand weet wat te doen.

Ik heb nu dik twee jaar een relatie met mijn vriend en we wonen anderhalf jaar samen. Standaard maar waar; de relatie loop perfect en we hebben (bijna) nooit problemen, op een ding na.

Mijn vriend liegt zo nu en dan, en gaat daar flink ver in. Hij is zeker geen pathelogische leugenaar en liegt over in die zin relevante zaken dat hij weet dat het anders een probleem kan worden. Eigenlijk gaat het altijd om financiele zaken, hij is niet goed in het regelen van deze dingen waardoor we in het verleden regelmatig brieven thuis kregen. Deze verzweeg hij altijd voor me, tot het praktisch te laat was of ik er toevallig zelf een vond. Sindsdien regel ik bijna alles op financieel gebied. Wel kon hij dan heel ver gaan in het nog steeds proberen te verzwijgen van deze problemen.

Ook nu weer moest hij een familielid bellen over een bepaalde afspraak omtrent geld. Na lang aandringen deed hij dit, maar het bleek dat heel het telefoontje "fake" was, het hele gesprek voerde hij dus met zichzelf. Mijn onderbuikgevoel is gelukkig heel sterk, dus ik heb het altijd direct door. Eerst houdt hij dan oneindig lang vol dat hij wel gebeld heeft, om vervolgens toch toe te geven dat hij loog.

Mijn vraag is wat ik hieraan kan doen. Ik snap dat het verhaal vaag overkomt, maar het komt er op neer dat er ongeveer eens in de 3 maanden zo'n grove leugen heel ver doorgevoerd wordt over het een of het ander. Ik heb zelf op alle manieren hierop geprobeerd te reageren, van begripvol tot kwaad. Ook weet hij dat ik nooit boos om de waarheid zal worden, maar het lijkt hem er niet van te weerhouden te liegen. Zelf zegt hij hierover dat hij het doet uit schaamte of toch angst dat ik boos word/hij mij kwijtraakt.

Hij ligt nu in bed, hij is helemaal stuk, maar ik kan het nog even niet oprengen met hem te gaan praten hierover.
Ik kan tot een conclusie komen: kun je hiermee leven of niet. Kun je ermee leven dat er telkens leugens worden vertelt (die ik niet misselijk vind, tenslotte hebben ze ook effect op jou en dus indirect dan wel direct op jou ook) Ik zou daar niet gelukkiger van worden als ik in jouw schoenen stond. Telkens weer dingen los moeten peuteren, telkens weer dat onderbuik gevoel als er dan iets opgedist wordt. Om vervolgens er toch weer achter te komen dat er keihard gelogen worden. Ik vind het niet gezond voor de relatie laat staan jullie verstandhouding. Maar het is jouw relatie, jouw leven.
Jouw vraag is wat jíj hier aan kunt doen. Volgens mij is het vrij simpel: jij kunt hier niets aan doen. Óf je accepteert het, óf je accepteert het niet, maar dan moet je daar een consequentie aan verbinden (stoppen met relatie bijvoorbeeld). De enige die hier namelijk iets aan kan doen, is je vriend. Maar die doet dat klaarblijkelijk niet.
Peas on earth!
Mijn ex loog ook over sommige dingen. Dat bepaalde toen ongeveer 5% van zijn persoonlijkheid. Helaas moet ik inmiddels concluderen dat dat onderdeel van zijn persoonlijkheid met gemak de overhand nam. Dus: liegen is een persoonlijkheidsstructuur, die zich niet beperkt tot liegen over financiën of iets dergelijks, is helaas mijn ervaring.
dat is dus ook waar ik op dit moment meezit dushi. Ik vind de leugens in die zin heftig omdat hij er ver in door kan gaan, maar het blijft beperkt tot financiele zaken, waar ik tot op een bepaalde hoogte zelf grip op heb. an de andere kant is het wel keihard liegen wat hij dus later ook op andere terreinen in zou kunnen zetten.

Het punt is gewoon dat ik buiten dit probleem echt een hele leuke relatie heb. Ik zou graag een stap voor de relatie verbreken willen zitten zeg maar
Mijn ex loog over roken. Stappen. Enz. En uiteindelijk over vreemdgaan met een gezamenlijke collega. Achteraf zie ik wel een patroon.
tot nu toe zeggen jullie heftige dingen, waar ik juist bang voor was, maar waar ik me ook juist ik kan vinden. Ik was er tot enkele momenten geleden heel koel onder, maar zit nu toch wel een potje te janken...ik wil hem echt niet kwijt, maar ik vaag me af of ik dit gedrag voor nog 40 jaar trek, omdat dat kenlijk wel eens in de 3 maanden een crisis betekent
Pfff....tja,dat is lastig als je in deze situatie zit.Ik zou niet met de relatie door willen gaan...vertrouwen in elkaar vind ik namelijk het belangrijkst in een relatie..en dat hij over geldzaken moet liegen vind ik best eng.
Je kunt het ook laten gaan, Adviesnodig, maar het blijft er natuurlijk ondershuids wel... En misschien valt het mee. Maar het zal niet weggaan. Hij heeft het nodig zich te verstoppen, in plaats van duidelijke keuzes te maken en daar als een volwassen vent voor te staan, het is niet anders...
nogmaals, het is ook daadwerkelijk geen pathologische leugenaar o.i.d. en hij erkent het probleem heel duidelijk bij zichzelf, maar zodra hij zich in een hoek gedreven voelt maakt hij rare sprongen. Ik heb al vele malen het internet afgezocht naar therapieen oid hiervoor, maar die zijn er praktisch niet te vinden.
quote:Adviesnodig schreef op 24 november 2009 @ 21:09:

tot nu toe zeggen jullie heftige dingen, waar ik juist bang voor was, maar waar ik me ook juist ik kan vinden. Ik was er tot enkele momenten geleden heel koel onder, maar zit nu toch wel een potje te janken...ik wil hem echt niet kwijt, maar ik vaag me af of ik dit gedrag voor nog 40 jaar trek, omdat dat kenlijk wel eens in de 3 maanden een crisis betekentDit is dus wat je je idd af moet vragen: kan ik met zijn gedrag nog 40 jaar of langer door. Ik begrijp wel dat jij hem lief vind en dat je vind dat je relatie goed is. Maar vergeet niet; dit zijn geen leugentjes om bestwil meer te noemen he. Dit brengt jou ook schade toe. Want; je kunt nog maar net voorkomen dat je een incassobureau op je dak krijgt of nog erger: deurwaarder. En als die laatste op je stoep staat kun je te maken krijgen met beslaglegging (ook jouw salaris dus en niet enkel dat van je vriend) en zelfs het in beslag nemen van je inboedel zodat daarvan eventuele schulden betaald kunnen worden. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar als hij liegt kunnen dit uiteindelijk wel de gevolgen gaan worden van al zijn leugens en zijn gedrag.
Als je hier niet mee kan leven, wat ik me goed voor kan stellen, en je wil ook niet meteen je relatie beeindigen, dan kan je je vriend voorstellen dat hij hier (proffesionele) hulp bij nodig heeft..
Even advocaat van de duivel:

Dus pas als iemand een pathologische leugenaar is heb je een probleem? Is het fout en moet er iets aan gedaan worden? In mijn ogen zie je dat verkeerd. Je hebt er nu ook een probleem mee; immers je opent niet voor niets een topic. En in je topic geef je niet voor niets aan telkens de kastanjes voor hem uit het vuur te moeten halen. Doordat jullie samenwonen zijn zijn leugens niet alleen zijn probleem ook ook de jouwe. Al is hij de enige die moet leren omgaan met de waarheid en dat leugens niet werken. Maar dat is zijn ding, daarvoor moet hij hulp zoeken. Jij moet jouw stukje hierin erkennen en daar een beslissing over nemen: blijf je hem helpen (wellicht in het extreme ten koste van jezelf) of heb je er genoeg van.
heb ik eerder voorgesteld en ging hij mee akkoord lunaan. hierna lieten we het eigenlijk beidden ietwat op zijn beloop. Ik ben bang dat dit nu wel de laatste optie gaat worden; of profesionele hulp, of het is definitief over.
Zeer herkenbaar bij een stel in mijn nabije omgeving. Alleen daar deed zij het ipv hij. Je kan wel zeggen dat je geen therapieen hiervoor gevonden hebt, maar hem eens naar een psycholoog laten gaan om er eens over te praten zonder dat het een bepaalde therapie zal worden met een etiketje erop, kan best eens goed helpen. Heeft zij ook gedaan. Toen ging ze ook meer beseffen wat het met hun relatie deed. (en het risico op het verliezen van zijn respect en daarmee deze relatie) Bij hen ging het zover dat ze de schuldhulpverlening (gelukkig geen sanering) in moesten, dat heeft haar een andere kijk op geld en geld uitgeven gegeven.
quote:Dushi74 schreef op 24 november 2009 @ 21:22:

Even advocaat van de duivel:

Dus pas als iemand een pathologische leugenaar is heb je een probleem? Is het fout en moet er iets aan gedaan worden? In mijn ogen zie je dat verkeerd. Je hebt er nu ook een probleem mee; immers je opent niet voor niets een topic. En in je topic geef je niet voor niets aan telkens de kastanjes voor hem uit het vuur te moeten halen. Doordat jullie samenwonen zijn zijn leugens niet alleen zijn probleem ook ook de jouwe. Al is hij de enige die moet leren omgaan met de waarheid en dat leugens niet werken. Maar dat is zijn ding, daarvoor moet hij hulp zoeken. Jij moet jouw stukje hierin erkennen en daar een beslissing over nemen: blijf je hem helpen (wellicht in het extreme ten koste van jezelf) of heb je er genoeg van.

Ik snap wat je bedoelt, en misschien heb ik het verkeerd omschreven. Wat ik hiermee bedoel is dat zijn liegen in die zin functioneel is en dat ik dat ook nog ver weg kan begrijpen. In mijn ogen liegen pathelogische leugenaars al lang niet meer functioneel maar is dit meer een levensstijl geworden, waar ik me sowieso niet bij aan zou kunnen sluiten.

neemt niet weg dat ik er inderdaad nu al last van bevind. nog wel even voor de goede orde; de financiele zaken worden nu allen door mij geregeld dus daar kan in principe niets meer fout gaan....tot hij dus het familielid moest bellen.

ik snap de reacties, ik vind het alleen ook vrij radicaal hierom mijn relatie te beindigen. Ik heb het idee dat er eerst andere stappen ondernomen kunnen worden, alleen zie ik even niet meer in welke, of hoe ik hem misschien "echt" zou kunnen helpen.
quote:moekie76 schreef op 24 november 2009 @ 21:25:

Zeer herkenbaar bij een stel in mijn nabije omgeving. Alleen daar deed zij het ipv hij. Je kan wel zeggen dat je geen therapieen hiervoor gevonden hebt, maar hem eens naar een psycholoog laten gaan om er eens over te praten zonder dat het een bepaalde therapie zal worden met een etiketje erop, kan best eens goed helpen. Heeft zij ook gedaan. Toen ging ze ook meer beseffen wat het met hun relatie deed. (en het risico op het verliezen van zijn respect en daarmee deze relatie) Bij hen ging het zover dat ze de schuldhulpverlening (gelukkig geen sanering) in moesten, dat heeft haar een andere kijk op geld en geld uitgeven gegeven.dankjewle voor je reactie. Vrijdag moest hij toch al naar de dokter, ik denk dat er dan maar meteen een doorverwijzing gevraagd moet gaan worden.
mijn vriend loog de 1,5 jaar van onze relatie ook over schulden en inkomen.

daar hebben we veel ruzies over gehad. in die ruzies werd duidelijk hoe groot de schulden en inkomen enzo was.

nu ik alles precies weet heeft hij er totaal geen moeite meer mee om er eerlijk over te zijn.

dus ik zou zeggen, geef de hoop niet op :P
Lang geleden heb ik ook een samenwoonsel gehad die loog over geld. Ook ik nam de financieen op me toen ik er achter kwam, maar hij kreeg het toch steeds weer voor elkaar om een rekening te verstoppen oid. Ik ben gestopt met die relatie.

Het is niet alleen de vraag of je kan leven met een liegende man. Kun je ook leven met de gevolgen van zijn leugens?

Ik voelde me op een gegeven moment niet meer veilig. Was het zicht op ons (krappe) financiele huishouden kwijt. Was bang dat uit ieder laatje wat ik opentrok, een deurwaardersbrief van een maand geleden te voorschijn kon poppen. Kon nooit vertrouwen op dat we het die maand zouden redden en misschien zouden kunnen sparen.

Je kunt zeggen: het blijft beperkt tot de financiele dingen. Maar financieen zijn wel een stuk basiszekerheid. Nu, 20 jaar later, kan ik nog hyperventileren als ik veel rekeningen tegelijk binnen krijg en niet a la minuut het overzicht heb. Zoiets heeft meer impact dan je denkt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Adviesnodig schreef op 24 november 2009 @ 21:22:

heb ik eerder voorgesteld en ging hij mee akkoord lunaan. hierna lieten we het eigenlijk beidden ietwat op zijn beloop. Ik ben bang dat dit nu wel de laatste optie gaat worden; of profesionele hulp, of het is definitief over.

Dat geeft dus aan dat hij er ook wat aan wil veranderen. Hij zit vastgeroest in een bepaald patroon, en dat moet doorbroken worden.

Dus ja profesionele hulp lijkt me voor hem de enige oplossing.
Ik snap dat je niet "zomaar" het bijltje erbij neer wil gooien Advies. Dus is het niet verkeerd om hulp te zoeken. Een psycholoog lijkt mij ook de beste plek. Geen idee of er specifieke therapieën zijn voor liegen, maar een psycholoog heeft een zeer goede opleiding en kan een breed spectrum van problemen behandelen dus vast ook liegen binnen de relatie.
ik merk dat er heel ver ingegaan wordt op de financiele kant van het verhaal, en dat is ook logisch gezien de verhalen die ik hier lees, maar het is hier lang niet zo heftig. het gaat hier over rekeningen van 20 euro die hij vergeet te betalen/vervolgens over liegt. Het probleem ligt hier dus meer bij het liegen en niet bij de financiele zaken.
quote:Adviesnodig schreef op 24 november 2009 @ 21:30:

ik merk dat er heel ver ingegaan wordt op de financiele kant van het verhaal, en dat is ook logisch gezien de verhalen die ik hier lees, maar het is hier lang niet zo heftig. het gaat hier over rekeningen van 20 euro die hij vergeet te betalen/vervolgens over liegt. Het probleem ligt hier dus meer bij het liegen en niet bij de financiele zaken.hoe meer ik hierover nadenk hoe meer ik dit ook denk. Ik zal dit straks ook met hem ga bespreken, als ik het idee heb dat ik weer wat rustiger ben tenminste.
quote:Adviesnodig schreef op 24 november 2009 @ 21:25:

neemt niet weg dat ik er inderdaad nu al last van bevind. nog wel even voor de goede orde; de financiele zaken worden nu allen door mij geregeld dus daar kan in principe niets meer fout gaan....tot hij dus het familielid moest bellen. Maar het gaat toch niet om de consequenties of het onderwerp van zijn leugens, maar om het feit dat hij tegen je liegt? Dat laatste lijkt mij in ieder geval veel belangrijker!!

Het lijkt mij inderdaad, zoals al eerder geopperd, verstandig om hem eens met een psycholoog te gaan laten praten. Misschien kan hij leren inzien waarom hij liegt, welke angsten / gedachten daaronder zitten (dan wat diepgravender dan alleen wat hij nu zegt, dat hij bang is dat je boos wordt) en kan leren om ander gedrag te laten zien.

Volgens mij word je op deze manier niet gelukkig met hem, je blijft voortdurend in angst voor nieuwe leugens. Tijd om stappen te zetten dus, vooral voor hem!
quote:Teigera schreef op 24 november 2009 @ 21:31:

[...]

Maar het gaat toch niet om de consequenties of het onderwerp van zijn leugens, maar om het feit dat hij tegen je liegt? Dat laatste lijkt mij in ieder geval veel belangrijker!!

Het lijkt mij inderdaad, zoals al eerder geopperd, verstandig om hem eens met een psycholoog te gaan laten praten. Misschien kan hij leren inzien waarom hij liegt, welke angsten / gedachten daaronder zitten (dan wat diepgravender dan alleen wat hij nu zegt, dat hij bang is dat je boos wordt) en kan leren om ander gedrag te laten zien.

Volgens mij word je op deze manier niet gelukkig met hem, je blijft voortdurend in angst voor nieuwe leugens. Tijd om stappen te zetten dus, vooral voor hem!

inderdaad teigera, daarom noemde ik het even expres in de tekst

Ik hoop dat hij het ook daadwerkelijk aanpakt, niet alleen voor ons maar juist voor hem, hij heeft hier daadwerkelijk heel veel last van dat hij dit doet, ik weet dat hij nu zelf waarschijnlijk ook ligt te huilen in bed omdat hij als de dood is wat ik straks tegen hem ga zeggen....het is echt een hele lieve jongen, en helaas bestaat perfectie niet...dat probeer ik mezelf altijd maar voor te houden, iedere vent heeft wel wat, en de mijne heeft op sommige momenten nogal moeite met de waarheid te vertellen.

allemaal bedankt voor de reacties, ik kan hier zeker wat mee, en zal hem de keus geven naar de psycholoog te stappen hiervoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven