Marokko 2010

28-10-2009 16:21 36 berichten
Dag medeforummers,

ik en vriend zijn aan het kijken voor een reisje naar Marokko in 2010.

Ik vroeg me af of er nog meer forummers zijn die daar op reis zijn geweest en wat ze ervan vonden? Onze interesse gaat uit naar Marrakech of Agadir. Oja, het wordt een weinig actieve reactie vanwege ziekte van vriend, af en toe een dagje weg kan best, maar dus niet rondtrekken ofzo. Verder ben ik benieuwd naar de beste maanden om te gaan? We hebben een voorkeur voor juni.

Alvast bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Marokko is leuk! Ik ben net 6 weken terug, heb veel gezien. Heb een rondreis gedaan persoonlijk vond ik Marrakech en Fes de mooiste steden.

Agadir zou ik je afraden, of je moet van massatoerisme houden. Het was voor ons echt een anticlimax na twee weken vakantie in al die andere plaatsen in Marokko. Als je naar een kustplaats wilt, kun je ook naar Essaouira gaan. Heeft mooie stranden en is een leuk marokkaans stadje. Als ik terug zou gaan, zou ik een combinatie maken van Marrakech en Essaouira.

Veel plezier!
Thanks! Ons leek Marrakech inderdaad ook erg leuk om naartoe te gaan, wat we hebben gelezen spreekt ons erg aan.

Erg jammer dat we geen rondreis kunnen doen, maargoed, je kunt natuurlijk niet alles hebben he
quote:Tirsa schreef op 28 oktober 2009 @ 16:29:

Marokko is leuk! Ik ben net 6 weken terug, heb veel gezien. Heb een rondreis gedaan persoonlijk vond ik Marrakech en Fes de mooiste steden.

Agadir zou ik je afraden, of je moet van massatoerisme houden. Het was voor ons echt een anticlimax na twee weken vakantie in al die andere plaatsen in Marokko. Als je naar een kustplaats wilt, kun je ook naar Essaouira gaan. Heeft mooie stranden en is een leuk marokkaans stadje. Als ik terug zou gaan, zou ik een combinatie maken van Marrakech en Essaouira.

Veel plezier!Hebben wij dezelfde reis gemaakt? Ja, Marokko is geweldig. Wij zijn toen ook in de beroemde filmstudio's bij Ourzazate geweest. We hebben daar ook in het hotel geslapen waar al die beroemde filmsterren ook waren. Daar in de buurt is een hele mooie kasbah, waar onder meer the Jewel of the Nile en Gladiator is opgenomen.
Traincha, die kasbah zijn wij ook geweest, onze hotelkamer had er uitzicht op. En die studio's wisten wij weer niet. Toevallig gestopt om even benen te strekken. Later zag Tirsan dat dat dus echt beroemde filmstudio's waren

Kaatje, als je in Marrakech (of in een andere stad) een hotel zoekt, is een riad een aanrader. Dit vroegere patricierswoningen die nu vaak omgebouwd zijn te kleinschalige hotelletjes. Erg sfeervol!

En over het jaargetijde weet ik niet veel, wij zijn in september geweest, wat betreft temperatuur was het net te doen. Zou niet in het hoogseizoen gaan.
Thanks ladies! Ik ga eens even verder spitten op google
Juni is behoorlijk warm voor Marrakech, wij zijn in mei geweest en liep toen al met rokje en topje enzo.. Ga nu in december voor het eerst in de winter!

Essouaria is ook leuk, maar niet om heel lang te blijven! Dat zou een leuk tripje zijn vanuit Marrakech!

Is het voor je man ook niet mogelijk om een tripje te maken ook al moet hij heel de tijd zitten?
Ooit jaren geleden 'n weekje in Agadir geweest (wilde er even goedkoop tussenuit) Ik was er in maart en geheel geen massatoerisme (toen) want blijkbaar niet echt 't seizoen. Ik heb er diverse uitstapjes gedaan (gewoon lokaal geboekt) naar o.a. Marrakech, mooi maar wel vervelend volk. Ergens de bergen in naar lokale dorpjes: erg mooi. En nog wel wat dingen die ik inmiddels vergeten ben. Mannen zijn er soms vervelend, maar lang niet zo erg als in Tunesie. Je kunt gerust 't aanbod van thee komen drinken in iemands winkeltje aannemen zonder je ongemakkelijk of onveilig te voelen.
ik ben anderhalf jaar geleden in Marakkech geweest, begin mei. En toen was het al heel warm: begin v/d middag richting 30 graden.

Je zou kunnen overwegen om een aantal dagen in een riad te verblijven en een aantal dagen in een hotel met zwembad, is ook lekker!

Ik heb daar ook een hele leuke kookcursus gedaan (staat in lonely planet; bij toevallig NL vrouw)
Vorig jaar heb ik een rondreis gemaakt door Zuid-Marokko. Marrakech vond ik tegenvallen omdat je daar zo erg lastiggevallen wordt. Steeds maar aangesproken worden en erg aandringen.

Ik heb het heel erg naar m'n zin gehad in Tafraoute, een gezellig authentiek rustig stadje met een werkelijk fantastische natuur! We hebben daar gelogeerd bij een NL vrouw in een vallei, kasbah Chez Amaliya met zwembad!

Mirleft aan zee is ook een leuke badplaats. Agadir vond ik erg massaal, niet echt marokkaans. Essaouira is ook leuk voor één of twee dagen. Veel wind!
hoi

Marokko is echt geweldig (nouja in mijn ogen dan he). Agadir zou ik niet doen, dat is echt alleen maar voor massatourisme gebouwd en er is totaal niets authentieks aan (stad is in de jaren zestig plat gegaan na een flinke aardbeving)

Essaouira is mijn favo stadje maar daar is het weer vaak niet zo. Over het algemeen waait het er meestal hard, wel goed om te surfen maar daar zitten jullie niet op te wachten denk ik.

Asilah schijnt ook een leuk kustplaatsje te zijn (meer in het noord westen) maar daar ben ik zelf niet geweest. Zo ook sidi ifni (meer in het zuid westen) maar zelfde verhaal als van asilah.

verder is Fes zeker de moeite waard maar misschien een beetje ver als je geen rondreis kan maken.

Maar serieus agadir zal ik niet doen hoor! (denk aan 50+ die in fluoriserende strakke haltertopjes topjes lopen en meer!)

heel veel plezier en succes met het uitzoeken

groetjes lotte

ohja kijk anders ook even op www.wereldwijzer.nl hier hebben we een speciaal forum van marokko opstaan (ben ik beheerder van ; ) ). maar daar kan je ook redelijk wat info vinden en daar zijn denk ik wat meer mensen dan hier die daar al vaker zijn geweest.
Thanks voor de tips dames, Agadir gaat het zeker niet worden als ik dit zo allemaal lees

Ik ga weer verder met orienteren!
Kaatje, kun je iets meer laten weten in hoeverre je (dag)trips of activiteiten kunt ondernemen?

Ik ben vaak in Marokko geweest (niet in Agadir), maar vind het zelf niet echt 'n land voor 'n luie vakantie. Marrakech is erg leuk om een paar dagen te zitten, maar geen twee weken om te relaxen bv. (vind ik, dat kan natuurlijk voor iedereen verschillend zijn). Het is er enorm druk en hectisch, en in juni echt al heet. Ik ben er afgelopen 4 jaar ieder jaar o.a. in mei geweest en heb iedere keer overdag rond de 35-40 graden gehad. Buiten Marrakech is dat wel minder. Essaouira bv. nooit boven de 20-25.

Het is echt super om in de medina in Marrakech in een mooie riad te slapen (google en je kunt er tientallen vinden in allerlei prijsklassen), het nadeel is dat er geen zwembad in zit of ze noemen 'n soort fonteinding van 2x2 een zwembad. Erg gaaf bij 'n riad is wel dat ze vaak supermooi zijn ingericht, en er geweldige dakterrassen op zijn waar je uitzicht hebt op de besneeuwde bergen om Marrakech heen (ligt in een dal) en je de geluiden van 't plein in de verte hoort.

Hotels genoeg met zwembad buiten de medina, maar die zijn altijd veel nieuwer en minder authentiek.

In Marrakech zijn echt mooie (en toeristische) bezienswaardigheden, de Ben Youssef moskee bv., Bahia paleis, Saadidengraven, allemaal te voet te doen. Ronddwalen in de souks is op zich ook leuk ('s ochtends minder warm en minder druk, einde van de middag en avond gekkenhuis), maar er zitten 'n hoop opdringerige verkopers.

Middagje hamam is ook altijd leuk, Majorelle tuinen, Menara (behalve als 't erg warm is, daar is niet veel schaduw).

Ik ben zelf erg fan van Essaouira, is heel relaxed, zitten erg leuke restaurantjes en mooie riads. Perfect om te shoppen, geen opdringerig gedoe, veel minder massaal dan Marrakech. Stadje is klein, je hebt 't op zich in 'n dag wel gezien maar op de een of andere manier blijven heel veel mensen hier langer hangen. Als je 'n auto huurt kun je ook makkelijk in de regio dingen gaan zien, Sidi Kaouki is 'n ienieminidorpje met kleine visgrill-kraampjes en een heel groot leeg strand.

Via de kustweg noordelijk naar Safi is ook mooi. Safi staat (naast Fes) bekend om de keramiek. Het is ook, net als Essaouira, 'n Portugees vestingsstadje.

Bij Marrakech de bergen in, is ook gaaf. Of met de auto of taxi naar Cascade d'Ouzoud, ongeveer 1,5 uur. Is 'n berberdorpje in de bergen met een grote waterval. Hier komen veel families in 't weekend picknicken of bij de berberrestaurantjes (waar je op kussens op de grond zit) eten of relaxen.

Eurika is een gebied ongeveer 35 km buiten Marrakech, daar kun je een (kleine) wandelroute lopen door een laag berggebied, op het einde zit ook een waterval. Tussendoor heel veel kleine restaurantjes. Het is hier een heel stuk minder warm dan in Marrakech.
We moeten even kijken in hoeverre we wat kunnen ondernemen, partner is weer zieker aan het worden

Maar waarschijnlijk stellen we het uit tot november/december 2010. Volgens een collega is het dan beter te doen qua temperatuur.
Wat vervelend! Marokko loopt niet weg, en november/december is overdag inderdaad heel lekker qua temperatuur ('s avonds fris).

(Niet dat ik hoef te weten wat je partner heeft, maar als het bv. iets van reuma is, dan schijnen er een soort therapieën in de woestijn te zijn, Marokkanen zeggen zelf dat ze heel goed helpen, er komen ook veel buitenlanders om het te doen. Je wordt dan een bepaald aantal keer tot je hoofd ingegraven in het warme zand, het schijnt heel goed voor de spieren te zijn. Ik weet er de details niet van, maar het moet vast te googelen zijn).
Inderdaad, Marokko loopt niet weg! En mooi om te blijven dromen over een bestemming toch?

Ik vind Marokko een geweldig land! Heb stiekem een beetje heimwee! Wat een gastvriendelijke bevolking, afwisselende natuur, hectiek maar ook rust en indrukwekkende steden.

Marrakech geweldig, Fez nog mooier. Essaouira inderdaad zeer laidback, Oualidia is een leuke Marokkaanse badplaats en Chefchouen in het noorden: prachtige plaats!

En niet te vergeten de sahara en de natuur. Ga zeker nog eens terug.

Ben het wel met Isiss eens dat Marokko niet overwegend is om te luieren, het is erg hectisch meestal (en bloedheet in de zomer) Daar moet je wel op ingesteld zijn denk ik. En wil je alleen aan het strand liggen (maar dat weet ik niet hoor..) dan denk ik dat Marokko niet de beste bestemming is met de mooiste stranden.

Maar met een goede voorbereiding lukt het vast wel om relaxte plekken te treffen.

Voor nu sterkte voor je vriend!
Dank dames voor jullie ervaringen. We willen echt graag naar Marokko maar er zijn wel wat dingen die ons tegenhouden: we hebben allebei enorm veel tattoos en weten niet zo goed hoe daar op gereageerd gaat worden? Normaliter gaan we naar landen waar iedereen dat eigenlijk wel best vind enzo, maar ik kan me voorstellen dat, omdat daar een andere cultuur heerst, mensen daar niet zo op zitten te wachten of dat het zelfs aanstootgevend is....kan iemand me daar meer over vertellen?
In de grote steden heb ik ook Marokkanen met tattoo's gezien, daar werd niet raar naar gekeken hoor. Denk dat dat je daar 'problemen' mee krijgt. Marokkanen zijn gastvrije mensen

In de kleinere dorpen wordt je waarschijnlijk wel bekeken ja, niet een allerdaagse verschijning voor de dorpelingen!
quote:isiss schreef op 01 november 2009 @ 19:25:

(Niet dat ik hoef te weten wat je partner heeft, maar als het bv. iets van reuma is, dan schijnen er een soort therapieën in de woestijn te zijn, Marokkanen zeggen zelf dat ze heel goed helpen, er komen ook veel buitenlanders om het te doen. Je wordt dan een bepaald aantal keer tot je hoofd ingegraven in het warme zand, het schijnt heel goed voor de spieren te zijn. Ik weet er de details niet van, maar het moet vast te googelen zijn).Klopt van die zandbaden, alleen dat doen ze alleen in de hete zomermaanden (geloof juli) omdat anders het zand niet heet genoeg is.
Dat klinkt dan wel weer logisch. In de winter is 't er stervenskoud.
hi

in sommige 'stammen' in marokko hebben de vrouwen tattoo's in hun gezicht. dus misschien vinden ze het juist wel erg mooi al doe tatoeages!

en wat willen ze anders doen, jullie met fakkels het dorp uitjagen? er lopen jammer genoeg zat mensen die er schandalig bijlopen met hele korte rokjes/broekjes en strakke topjes waar alles uitpuilt. helaas maar waar, ik heb er verschillende gezien en niet alleen in Agadir (daar is het wel het ergst).

dus maak over die tattoos maar geen zorgen.

groetjes
.
Ik heb 5 weken door Marokko getrokken en heb juist genoten van de gebieden buiten de grote steden. Prachtig mooi!

Oh en ik ben geen een keer ziek geweest.
Hallo Kaatje,

zoals al velen hier zeggen, Marokko is echt super! Voorals als je zo rond april reist, dan is het al wel warm maar volop lente en is Marokko op zn mooist. Groen ipv rood en dor zoals het in de zomer het geval is.

Marrakech is echt aan te raden, Agadir zou ik echt niet doen. Vergelijk het maar met een Almere, niets aan. Vanuit Marrakech zijn er dagtripjes te doen, ik weet niet wat jouw vriend mankeert, maar als hij echt geen kant op kan, dan zou ik inderdaad voor een badplaats gaan. Al- Hoceima is ook een optie voor zonnebaden. Uit dit plaatsje komt 99% (schat ik zo)van de Marokkanen die in Nederland wonen. Mooie plaats en daarbuiten errug ruig.

Versiersels op armen zoals tattoos? Niemand die daar van zal opkijken, vooral als ze zien dat je een toerist bent, die zijn in hun ogen toch al vreemd hahahaha.

Verder kun je je gewoon kleden zoals jij dat wilt. Marokkanen in Marokko zijn gelukkig wat losser dan de Marokkanen die in Nederland wonen. Je kunt er heel relaxed op vakantie gaan.

Heel veel plezier!

Tip:

Als je toch excursies gaat doen, neem een zak snoep/lollies mee die je aan de kinderen kunt uitdelen. Als ze een toerist zien, komen deze kinderen massaal op je af gerend :-)
quote:driewieler schreef op 02 december 2009 @ 08:11:

Tip:

Als je toch excursies gaat doen, neem een zak snoep/lollies mee die je aan de kinderen kunt uitdelen. Als ze een toerist zien, komen deze kinderen massaal op je af gerend :-)

Ben het met heel je bericht eens alleen het laatste stukje niet, het doet ook niet ter zake in dit topic, maar ik moet het wel even zeggen:

Wie gaat volgend jaar de tandartsrekening betalen die de (vaak arme) ouders van die kinderen krijgen na allemaal toeristen die snoep uitdelen? Tandenpoetsen en tandartscontroles zijn niet in alle landen even gewoon als in Nederland.

Als je al iets wilt geven, hou het dan bij stickers of potloden oid. Mijn voorkeur gaat uit naar niets geven aan afzonderlijke kinderen eigenlijk, bedelen is vaak een kwestie van 'jong geleerd...'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven