Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ja ik zal vandaag of morgen even de recepten opschrijven en hier posten. Zal vandaag ook nog even feta halen voor die andere amuse die ik in gedachten had.
hoi mylene valerie

Wat een heerlijke dingen maak jij zeg en dat allemaal uit je hoofd fantastisch.

Door jou krijg ik straks iets leuks op tafel met kerst.

Ik moet een voorgerecht maken voor 14 personen.

Is soep met wat hapjes met stokbrood ofzo leuk als voorgerecht en hoeveel hapjes pp?

En die vullingen boven van champignons enzo heb je die ergens opgeschreven, want ik zoek nog dingen met vlees, in ieder geval niet met vis meer haha.

alvast bedankt voor je hulp!!
Wat is je hoofdgerecht Esther? Ga morgen even voor je denken. Champignonnenvulling voor een bonbon staat hieronder.

Hier alvast een paar amuses met soep. Kom even kijken wat je hoofdgerecht is/gaat worden.

Het hoofdgerecht verzorgt mijn broer.

Hij doet een big aan het spit! (fijne kerstgedachten hahaha)

Als je leuke ideeen hebt met recepten vis, vlees vegetarisch soepen echt super bedankt!

ik wou eerst soep gaan maken met twee etageres met hapjes.

Maar hoe jij het serveert is ook super leuk

ik zie graag je ideeen en recpeten tegemoed.
@ Esther,

Als je soep gaat maken zou ik die eerst kiezen en daarop je hapjes aanpassen. Ik zou bij een "zware" soep (dus alles buiten een bouillon) niet teveel hapjes doen. 2 is denk wel genoeg. Anders zit je al vol voor je aan het hoofdgerecht begint.

Vorig jaar at ik bij Poez haar familie, toen hadden Poez en ik als voorgerecht een licht peterseliesoepje, een witlofschuitje met ham/manderijntjes in port, een mini-mini-amuse-quiche en een tonijnamuse (zie foto's op dit topic).

Van soepen heb ik alleen maar zelf deze gemaakt (foto en recept heb ik);

Bospaddenstoelensoep

aspergesoep

broccolisoep met zalmsnippers en mierikswortelroom

zalmsoep

paprikasoep

italiaanse tomatensoep met basilicum

zaanse mosterdsoep (was zeer lekker, heb het in 3 of 4 variaties gemaakt, heb er foto's van)

(niet geschikt voor kerst) koude komkommersoep en maissoep

Ik heb wel een heerlijk recept die ik nog een keer wil maken, Consommé met meloenbolletjes en port.

Als je een soep hebt uitgekozen is het makkelijk om er wat qua smaak bij te verzinnen.

Bijv. als voorbeeld als je voor bospaddenstoelensoep gaat is een bonbon erg geschikt erbij (die zijn ook een dag van te voren te maken dus makkelijk bij een grote groep mensen) en dan bijv. de amuse artisjokbodem met paté (wildpate, champignonnenpate, gewone of truffelpaté) en cranberrycompote ---->

Maar wat jij eerst wilde is ook leuk, allemaal kleine hapjes. Of een paar verschillende bruchettes.

Of kleiner dan bruchettes;

Moet je maar eens in dit topic kijken, heb hier wel wat voorbeelden van gepost.

Als je echt een voorgerecht wilt, ik heb van de week 2 gemaakt die zeer goed gelukt waren;

Paddenstoelen-verrassings-pakketje;

Zalmtaartje;

wat een super leuke ideeen,

het liefst maak ik het allemaal, maar je hebt inderdaad wel gelijk als ik een bospaddestoelensoep maak dan is het misschien wel te veel om een etagerre met hapjes te maken want dan heb ik wel 5 a 6 hapjes per persoon erbij.

Wat is je recept van de bospaddenstoelensoep en van de onderste twee amuses zalm taartje en het paddenstoelen verrassingspakketje.

Wat zij jij maken bij de bospaddenstoelensoep

Groetjes esther en super bedankt voor alle moeite
Paddenstoelensoep met een hamstengel (foto zie gister)

Ingrediënten

· 500 g paddestoelenmelange

· 1 ui

· 2 teentjes knoflook

· 2 eetlepels olijfolie

· 2 theelepels verse tijm (of gedroogde) of platte peterselie/dille

· 250 ml witte wijn

· 500 ml kippenbouillon, runderbouillon of paddenstoelenbouillon

· 200 ml crème fraîche

Bereiden

Veeg de paddenstoelen goed schoon met keukenpapier of een speciaal zacht borsteltje (nooit wassen, want dan zuigen ze water op en dat komt de smaak niet ten goede). Snijd de paddenstoelen in stukjes. Pel en snipper de ui en knoflook en bak deze in een soeppan met de paddenstoelen 5 minuten zachtjes in de olie. Doe de tijm, wijn en bouillon erbij, breng opnieuw aan de kook en draai het vuur dan laag. Laat de soep 5-7 minuten zachtjes doorkoken tot de paddenstoelen zacht zijn. Pureer de soep in de keukenmachine, blender of met de staafmixer. Doe de soep terug in de pan, meng met de crème fraîche en verwarm nog even goed.

Breng op smaak met zout en peper en serveer het bijvoorbeeld met een soepstengel met rauwe of Parmazaanse ham maar is uiteraard ook lekker met een vers stukje stokbrood.

De hamstengel was heel makkelijk . Ik ben normaal meer van zelf soepstengels maken, zie recepten daarvoor bij voorgerecht/ soep. Maar bij deze had ik even makkelijk een kant en klare gekocht en dat omwikkeld met fijne ham. Maar kijkt u bij de recepten bij o.a. de mosterdsoep dan ziet u al een paar zelfgemaakte soepstengels.

Wilt u er nog een meer een “bite” in de soep, dan zou u kleine stukjes kip of kalkoen of evt. hamblokjes kunnen toevoegen.
ZALMTAARTJE (foto zie hieronder)

(Voorgerecht, 4 personen)

2 grote vastkokende aardappels (bijv. Lady Chrissl)

3 eetlepels (olijf)olie

1 zakje verse dille (15gr)

1 bekertje zure room (125 ml)

zout, tabasco

2 pakjes gerookte zalmfilet (a ca 100 gr)

1 kleine ui (ik gebruikte een paar sjalotjes, lekkerder)

1 eetlepel zwarte imitatie-kaviaar (potje a ca 50 gr, Novo Mare)

keukenpapier

BEREIDEN

Voorbereiden; Aardappels onder koud stromend water goed schoonboenen. Van de aardappels 12 dunne plakjes van ca 3 mm dik snijden, rest wordt niet gebruikt.

Plakjes droogdeppen met keukenpapier.

In koekenpan olie verhitten. Helft van plakjes aardappel in ca 4 minuten aan beide kanten bruin bakken. Op keukenpapier laten uitlekken. Zo ook de andere aardappelplakjes bakken.

Dille in kommetje fijn knippen. Zure room erdoor mengen, op smaak brengen met zout en tabasco.

Zalm in repen van ca. 1,5 cm breed snijden. Ui/sjalotjes pellen en snipperen.

In kom zalm, ui en helft van zure room door elkaar scheppen. Tot gebruik afgedekt in koelkast zetten.

Bereiden; Op 4 borden elk 1 aardappelplakje leggen. Helft van zalmmengsel hierover verdelen. Plakje aardappel hierop leggen. Rest van zalmmengsel erop scheppen. Afdekken met laatste plakje aardappel.

Door rest van zure roommengsel 1 eetlepel water roeren, over taartjes scheppen. (zelf doe ik weinig water hoor, beetje zonde van de smaak).

Taartjes garneren met (nep) kaviaar en takjes verse dille.
Herfst(verrassings)pakketje (foto zie hieronder)

Ingrediënten voor 4 personen;

· 200 gram filodeeg, ontdooid

· 3 (of 4) sjalotjes, gesnipperd

· 1 teentje knoflook, gesnipperd

· 250 gram gemengde paddenstoelen in plakjes

· 6 a 8 gedroogde tomaten op olie

· 2 eetl olijfolie

· 1 flinke eetl pesto (ik had nu truffelpesto genomen omdat die heerlijk bij de champignons passen)

· 75 gram rucola (nu had ik veldsla)

· 2 eetl notenolie

· 1 eetl citroensap

· 1 tl honing

· 200 gram witte druiven zonder pit

Voor de vinaigrette had ik nu gekozen voor blauwe kaas vinaigrette, vind die smaak er beter bij passen.

Bereiden;

Verwarm de oven voor op 180 graden. Verhit 1 eetl olijfolie en 1 eetl olie van de tomaten en bak hierin de sjalotjes, knoflook en paddenstoelen. Laat het vocht iets verdampen. Schep de tomaten en pesto erdoor.

Snijd het deeg in vierkanten van 15 x 15 cm. De eerste keer scheurde het deeg dus de 2e keer heb ik gewoon de hele vellen gebruikt. Het is een voorgerecht maar ik had het als hoofdgerecht gegeten dus die pakketjes hoefde van mij niet zo klein.

Leg een deeglapje op een plank en bestrijk dit met olijfolie. Olijfolie daar scheurde die vellen mee toen ik het in de oven deed dus de 2e keer met roomboter gedaan.

Leg een tweede plakje erop en bestrijk dit ook met olie/boter. Die heb ik een kwart gedraaid, die ook met boter ingesmeerd en daar nog een vel op. Met 2 vellen knappen ze open in de oven, met 3 niet, maar je moet ze wel heel voorzichtig pakken.

Verdeel 1/4 deel van het paddenstoelmengsel erover. Vouw de deeghoeken naar elkaar toe en draai ze dicht tot een buideltje. Leuk bedacht maar de eerste keer vouwde die buideltjes gewoon weer open in de oven. De 2e keer heb ik ze dichtgebonden met keukentouw en toen ze klaar waren touwtje doorgeknipt en dan blijven ze ook zo.

Maak 4 stuks en zet deze op een bakblik in het midden van de oven en bak ze in ca. 15 minuten goudbruin. In mijn oven waren ze al na 10 min goed. Dek af met folie als ze te donker worden.

Meng de rucola/veldsla met de notenolie, citroensap en de honing. Verdeel de salade over de bordjes, zet de buideltjes erop en garneer met de druiven.

Persoonlijk vind ik blauwe kaas vinaigrette wat bijzonderder erbij qua smaak.
Bij bospaddenstoelensoep, die is best zwaar, zou ik niet teveel bij doen. Bijv. zo'n bonbon zie onder maar dan het maatje kleiner die ik ook eerder heb gemaakt. Je kan een wildvulling of een champignonnenvulling maken met cranberrysaus. Champignonnenvulling is denk iets teveel champs. Die past beter bij aspergesoep. Of zie vanochtend die amuse, die is zo lekker met artisjok en pate.

Je kan er ook een vega-amuse bij doen. Zal even denken wat erbij lekker zou zijn. Ik hou met kerst van klassiek. Ik heb nog een amuse met asperge's. Die past goed bij het hoofdgerecht.

Zal nog even verder denken. Kom erop terug.
Verse vijgen met geitenkaas en parmaham uit de oven?
@Taartje, hier heb je de recepten die je vroeg. Van de week zal ik nog even die met feta maken en ik heb er ook nog een met kaas zag ik van gevulde champignons met kaas.

Ik zal de recepten onder de foto zetten, lijkt me duidelijker.

quote:mylenevalerie schreef op 23 november 2009 @ 10:47:

Zie net dat de feta op is. Ik zal van de week even halen en dan zal ik nog een amuse daarmee maken wat ik in gedachten heb. Dan post ik die nog even.

Met kaas heb deze:

Geitenkaas amuses;

[afbeelding]

Afgeleid van een voorgerecht van mij. Gewoon toast met zachte geitenkaas, wat schenkbare honing erover, wat tijm, even in de oven en wat bruin geroosterde pijnboompitten erover.

[afbeelding]

Biet/geitenkaas amuse

Ingrediënten

· hazelnoten

· zachte geitenkaas

· kleine gekookte bieten, in plakjes

· toefje saus van Yogonaise/wasabi

· 4 sprietjes bieslook

(evt. een plakje kwartelei)

Bereiden

Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan bruinkrokant, laat ze daarna even afkoelen. Hak de noten grof . Houd een scherp mes onder de hete kraan en snijd er vervolgens 4 dunne plakken mee van de geitenkaas. Rol de zijkanten van de geitenkaasplakjes door de grofgehakte hazelnoten, zodat er een krokant korstje ontstaat.

Leg per amuse 1 plakje biet op het schaaltje/bord, daarop een plakje geitenkaas. Bestrooi met zout en peper. Leg (evt.) een plakje kwartel-ei erop.

Maak evt. een sausje van yogonaise/wasabi (of wat anders lekkers) en spuit een toefje bovenop, evt. de amuse garneren met een bieslooksprietje.

Tip; in mijn regio kan je de kwartel eitjes half zo goedkoop kopen bij een turkse supermarkt.

Uiteraard ipv yogonaise kunt u gewone mayonaise gebruiken. Pas op met de wasabi, die is erg pittig, Beter even proeven en daarna nog wat toevoegen. Het geeft een mooie lichtgroene kleur.

Andere tip als u geen wasabi in huis heeft, gebruik dan Mierikswortelsaus met mayo. Alleen heeft u dan niet een mooie kleur tov de geitenkaas, 1 druppeltje tabasco kunt u evt. nog toevoegen maar pas op dat het niet te pittig wordt.

Feta;

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze moet ik nog even opschrijven.

Parm.kaas maar kan met allerlei kazen;

[afbeelding]

Roomkaas;

[afbeelding]

Sweetbites met geitenkaas

Ingredienten

1 zakje sweet bites (5-7 oranje mini paprika's)

1 bakje rucola of tuinkers

fijngeknipt 125 g bettine blanc geitenkaas met honing

1 el witte wijn (volle ronde evt. kruidige wijn)

peper

Bereidingswijze

1. Meng de wijn, kaas en rucola of tuinkers door elkaar en breng het op smaak met peper. Houd wat rucola of tuinkers achter ter garnering.

2. Snijd de kroon en het puntje van de paprika's en gebruik een theelepel (of met een boterhamzakje om je vinger het zo vullen, gaat beter omdat je dan de lucht eruit kan drukken) om ze te vullen met het kaasmengsel. Druk het goed aan om luchtgaten te voorkomen.

3. Laat de paprika's opstijven in de koelkast en snijd ze dan met een scherp mes in plakjes.

4. Garneer met de overgebleven rucola of tuinkers.

Dit is een voorgerecht maar als 1 rolletje kan je ook als amuse doen, deze is met mozzarella;

[afbeelding]

Auberginerolletjes met mozzarella en basilicum

Ingrediënten :

· 1 aubergine

· olijfolie

· zout en peper

· 100 gram tapenade of rode pesto

· 1 buffelmozzarella

· verse basilicum

· peper en zout

· cocktailprikker

Bereidingswijze:

Snijd de aubergine in de lengte in zo dun mogelijke plakken (je moet de plakken nog vullen en oprollen).

Smeer de plakken in met zout en olijfolie en laat het even intrekken. Dep de aubergineplakken droog met keukenpapier.

De plakken aubergine insmeren met tapenade/pesto. De mozzarella in niet te dikke plakken snijden en een plak mozzarella en verse basilicum op de aubergine leggen.

Rol dit stevig op en snijd de rolletjes doormidden.

Zet de rolletjes vast met een cocktailprikker.

Laat de grillpan goed heet worden. Smeer de buitenkant van de rolletjes in met olijfolie, peper en zout.

Laat een paar eetlepels olijfolie goed heet worden, samen met wat peper en zout.

Grill de rolletjes tot er een mooie bruine streep ontstaat en de mozzarella gesmolten is.

Dit is een voorgerecht maar het pakketje alleen heb ik ook met een kaasvulling als een amuse, maar dan heb je een idee van het pakketje;

[afbeelding]

Dit gerecht staat hier onder onder de naam Herfst verrassingspakketje.

De geitenkaas - variatie is zo;

Ingrediënten

· 5 vellen fillobladerdeeg (diepvries)

· 1 eetlepel olijfolie

· 150 g zachte geitenkaas

· 2 zongedroogde tomaten, fijngesneden

· 1 theelepel gedroogde tijm

· versgemalen zwarte peper

· 1/2 bekertje zure room (a 125 ml)

· 1 eetlepel vloeibare honing

Materialen

· muffinvorm met 12 holtes, ingevet

Voorbereiden

Fillodeeg in plastic verpakking bij kamertemperatuur in 2 uur laten ontdooien.

Bereiden

Oven voorverwarmen op 200 °C. Holtes van muffinvorm invetten met olie. Geitenkaas boven kom verkruimelen en mengen met zongedroogde tomaten, 1/2 tl tijm en royaal peper. Fillodeeg voorzichtig uitvouwen en halveren. Telkens deegvel in holte leggen, met rondom evenveel overhangend deeg. Wat geitenkaasmengsel erin scheppen en overhangend deeg samenpakken, dichtknijpen en voorzichtig slag draaien, zodat buideltje ontstaat. Muffinvorm in midden van oven schuiven en buideltjes in 10-12 min. goudbruin en knapperig bakken. Buideltjes iets laten afkoelen. Zure room mengen met honing en rest van tijm. Saus op smaak brengen met zout en peper. Geitenkaasbuideltjes warm serveren met honing-roomsaus.

Mylenevalerie, heel erg bedankt voor de recepten. Ben er heel erg blij mee. Er missen er alleen 2. Die met Feta en die er onder. Ben erg benieuwd wat je nog met Feta verzint. Hier kan ik in elk geval wel iets mee!!
Ja zal die morgen even maken. Kom er morgen even op terug.
hoi mylenevalerie

Je had dadels met geitekaas, maar dat s niet echt mijn ding, maar wel echt super bedankt voor je ideeen.

groetkes
Ik heb nu 3 bonbons gemaakt. Buitenkant zalm, ham en carpaccio. Zoals ik al zei wilde ik graag met wild maken maar "broodbeleg" wild was nog niet bij de AH XL.

Qua vullingen heb ik gedaan, een zalmmousse, aspergemousse, hammousse en champignonnenmousse

wat zijn de recepten van deze bon bons mylene valerie??

Ik denk dat ik voor de kerst soep met verschillende kleine amuses ga maken, vlees en vis.

En deze bonbons zijn met vlees en vis ofniet.

Want vind jij van het idee of zou je het anderes doen

groetjes esther
Hoi mylenevalerie, reageer je nog in dit forum?

Groetjes
Ja sorry, was er even niet van gekomen. Zal even terug lezen en reageren.

Van het weekend zal ik de foto's maken van die feta-amuse.

Deze van de week gemaakt met paling;

Paling? Oei, MV, ik vind écht dat je prachtige kunstwerkjes maakt, maar paling? Das een bedreigde diersoort! Oa de Appie verkoopt het vanaf volgend jaar niet meer.

Dus niet om lullig te doen dit hoor, maar ik vond dat ik het even moest melden.
quote:estherj schreef op 26 november 2009 @ 16:13:

Ik heb nu 3 bonbons gemaakt. Buitenkant zalm, ham en carpaccio. Zoals ik al zei wilde ik graag met wild maken maar "broodbeleg" wild was nog niet bij de AH XL.

Qua vullingen heb ik gedaan, een zalmmousse, aspergemousse, hammousse en champignonnenmousse

wat zijn de recepten van deze bon bons mylene valerie??

Ik denk dat ik voor de kerst soep met verschillende kleine amuses ga maken, vlees en vis.

En deze bonbons zijn met vlees en vis ofniet.

Want vind jij van het idee of zou je het anderes doen

groetjes esther

Deze vullingen had ik voor de bonbons. Die kan je uiteraard zelf ook een beetje aanpassen. Maar dan heb je een idee wat er o.a. kan.

Vulling voor amuse-bonbon

(Deze vulling kan en in een carpaccio of zalmbonbon, zie ook tips voor aanpassing voor een zalmbonbon. Maar tevens in een hambonbon of eentje met wild)

Ingredienten:

1 a 2 potten grote witte of groene asperges, indien aanwezig is vers uiteraard lekkerder

2 a 3 blaadjes witte gelatine

(ong. 1/8e l) slagroom (niet teveel inéén, met minder beginnen en naar smaak meer toevoegen)

zout

versgemalen peper

ham, in kleine stukjes, liefst ambachtelijke of iets van parmaham

Italiaanse kruiden van Daregal (diepvries, naast It.kruiden zit daar ook sjalotjes in)

Paar druppels tabasco

(Houdt u van pittig, doe dan een klein stukje rode peper heel heel fijn gesnipperd erbij.)

Deze vulling is ook heerlijk voor een zalmbonbon. Neem dan ipv ham gerookte zalm, verse dille, citroensap, en voor op de zalmbonbon zalmeitjes. Voor de asperges kunt u ook 1 blikje rode zalm nemen of makreelmousse.

Bereidingswijze:

VOORBEREIDEN: asperges zonodig in stukjes snijden . Even opwarmen en indien vers, de asperges in kokend water in 5-10 minuten gaar koken. Laten uitlekken.

Gelatine ± 5 minuten in ruim koud water weken. In keukenmachine warme asperges pureren (zelf vind ik het lekker als er nog wel wat structuur in zit dus niet helemaal glad. Wilt u wel een gladde mousse dan even het mengsel door pureren en door een zeef halen. (of zo fijn mogelijk zelf fijn maken). Uitgeknepen gelatine erin oplossen. Al roerend laten afkoelen. Slagroom lobbig kloppen en door puree mengen. Op smaak brengen met zout en peper en de Italiaanse kruiden.

Ham in kleine stukjes snijden en toevoegen.

(indien u voor zalm kiest, dan de rode zalm, dille en citroensap toevoegen ipv ham en It.kruiden.)

In vorm doen: Afgedekt in koelkast minstens 3 uur laten opstijven.

Afgedekt in koelkast bewaren.

Als de mousse wat stijver is kunt u al de bonbons maken. In een vormpje, kan een rond koffieschepje zijn of een ijsschep of een mini rond schaaltje/kopje. Daarin doorzichtig keukenfolie, carpaccio of zalm erin leggen, vulling erin doen, ham/zalm over de vulling dichtvouwen en dan het folie bij elkaar doen en draaien en de bonbon in een mooi rondje “kneden”. Daarna weer in de koelkast om verder op te stijven.

Serveren kan op een bedje van rucola. Zoals u op de foto ziet is bij de zalmbonbon nog wat zalmeitjes bovenop geserveerd en wat kappertjes, maar wat u erbij serveert kunt u zelf bepalen. Op de asperge/carpaccio kunt u ook mooi het voorste stukje van een asperge leggen. Of wat sprieten bieslook.

Vulling amuse-bonbon

Ingredienten:

1 stukje wild van 500 g (haas, ree, everzwijn, fasant,...)

1 dl room

1/2 glas cognac (of port maar indien u geen drank erbij wilt, kunt u het weglaten)

1 sjalotjes

2 a 3 blaadjes witte gelatine.

peper en zout

cranberrysaus

Bereidingswijze:

Snipper het sjalotje fijn en bak het samen met het in stukken gesneden wild tot alles gaar is. Week de gelatine ongeveer 5 minuten in koud water.Voeg er peper en zout aan toe aan het vlees en op het einde van de gaartijd de cognac. Doe alles in de mixer, maal het fijn (ik vind een beetje bite nog lekker, anders doormixen en erna nog zeven door een zeef). Voeg de gelatine toe. Klop de room stijf en spatel deze door de mousse. Laat de mousse afkoelen. Doe de mousse in een spuitzak vul de amuse bonbon en zet weer koud weg in de koelkast. Garneer op een wat blaadjes rucola sla en schenk over de amuse-bonbon een (flinke) schep cranberrysaus.

Nogmaals, ik hou niet van een gladde mousse, ik wil graag nog iets van de ingredienten proeven, wilt u liever een gladde mousse dan even door een zeef halen.

Het vlees en de smaak is uiteraard aan te passen aan uw wensen.

Vulling amuse-bonbon

Ingrediënten;

20 gr. gedroogde bospaddenstoelen

50 gr. boter

375 g reuzenchampignons of gemende paddenstoelen

1 teen knoflook, geperst

2 el brandy/cognac/port

60 ml dikke room

1 tl verse tijm/ liefst Italiaanse kruiden

gedroogde tomaat op olie

Indien geen It. kruiden dan 1 sjalotje klein fijn snipperen

Bereiding;

Week gedroogde paddestoelen in een kom met 250 ml heet water, 2 uur of tot ze zacht zijn. Giet af, bewaar 2 el weekvocht. Gooi stukken paddestoel weg die na het weken taai en houtachtig zijn.

Smelt de boter in een grote koekenpan op matige hitte, voeg dan de champignons/paddenstoelen toe en bak 5 minuten. Voeg de knoflook toe en bak 1 minuut. Voeg de gedroogde tomaatjes fijn gesneden toe. Doe dan de gedroogde paddestoelen en bewaarde weekvocht erbij en bak nog 5-8 min onder geregeld roeren. Giet de brandy/cognac/port erbij en bak 2 minuten of totdat de drank verdampt is. Haal de pan van de hittebron en laat 10 min afkoelen.

Doe de paddestoelenmengsel in een keukenmachine, samen met een beetje room, peper en zout en maal tot het fijner is maar liever niet tot een gladde massa.

Laat het mengsel in de koelkast goed koud worden. Als het stijver is, zie vorige vulling, dan kunt u de amuse-bonbon vullen en weer verder laten stijven in de koelkast.

Serveer de paddestoelen-bonbon op een paar blaadjes rucola met een schepje cranberrysaus erover.

Vulling amuse bonbon

Makreelmousse

Ingrediënten:

gerookte makreel

sjalotten en een teentje knoflook

mayonaise (ik had yogonaise gebruikt)

1/8 l. slagroom, lobbig kloppen

citroensap

gehakte dille

beetje tomatenpuree

peper en zout

Bereidingswijze:

Pel de ui/sjalotten en snipper deze heel fijn. Knoflook door de knoflookpers fijn maken.

Maak de vis schoon en maak met een vork klein.

Roer in een kom de yogonaise/mayonaise, slagroom die lobbig geklopt is, citroensap, dille, tomatenpuree, sjalotten/ui en knoflook door elkaar.

Breng dit op smaak met peper en zout en meng er dan de stukjes vis door. Indien u van pittig houdt, voeg dan een paar druppels tabasco toe. Pas op, dat u er niet mee uitschiet.

Ik begin uiteraard met weinig slagroom en mayonaise. Teveel is je makreel mousse al bij voorbaat mislukt, beter om te weinig te doen en indien te droog, weer iets erbij te voegen. Dus bovenstaande ingrediënten is een gemiddelde, proef en voeg beetje bij beetje wat extra toe.

Wilt u nog een fris tintje eraan geven dan zou ik een klein augurkje heel fijn snijden en eraan toevoegen.

Maar van slagroom had ik het kleinste bakje en daar niet alles van gebruikt, een kwart. Beetje lobbig kloppen, lekker voor het romige dus niet meer gebuiken dan nodig, alleen om het een beetje romig te maken. Ik gebruikte yogonaise, heel weinig. Een of twee sjalotten heel fijn gesnipperd, citroensap uit zo’n dingetje lekker makkelijk, wees zuinig met de tomatenpuree, echt theelepeltje voor theelepel. Doe er iets bij, gaat om een touche, niet dat het een tomatenpuree wordt. Echt heel weinig erbij.

Doe in een ijsschep huishoudfolie. Leg de plakjes zalm erin dat het geheel is bedekt. Vul het met de makreelmousse. Vouw de zalm om de mousse heen. Draai het huishoudfolie rond en leg het gevulde zalmbolletje even in de koelkast.

Voor opdienen, leg op elke amuse lepel 4 blaadjes rucola sla. Leg de zalmbonbon met de opening naar onder op de lepel.

Decoreer de bonbon met zalmeitjes en foreleitjes en een takje verse dille.

Eet smakelijk
quote:Liv schreef op 11 december 2009 @ 10:44:

Paling? Oei, MV, ik vind écht dat je prachtige kunstwerkjes maakt, maar paling? Das een bedreigde diersoort! Oa de Appie verkoopt het vanaf volgend jaar niet meer.

Dus niet om lullig te doen dit hoor, maar ik vond dat ik het even moest melden.Ja ik las dat nadat ik het gemaakt had. Ik had het nog in mijn vriezer liggen. Koop ook normaal alleen duurzame vis hoor. Laatst ook met tonijn iets gedaan, moet ik nog even uploaden die foto's, ook "goeie" tonijn gekocht. Maar dit had ik nog.
Wist het ook niet hoor! Wilde ook niet betweterig overkomen of zo, maar ik hoorde of las het laatst en moest er dus gelijk aan denken toen ik je nieuwe amuses zag!
Nee geeft niet hoor. Ik ben heel veel mee bezig waar het vandaan komt. Kijk bijv. bij vis ook naar het keurmerk en of dat soort niet op de lijst staat enz. Probeer ook daarmee mijn bijdrage te leveren. Maar ik had deze paling al een tijdje in de vriezer en dacht, nou laat ik er maar iets mee maken. En prompt dat een dag nadat ik het gemaakt had het las op internet.

Las daar ook dat AH nog even wacht met het uit de schappen te halen omdat ze de klanten een alternatief willen bieden en ze willen de consument ermee bekend maken waarom het niet meer verkocht gaat worden. In de hoop dat de consument het dan niet bij de concurent gaan kopen.

Ik zal eens een nieuwe lijst opzoeken van bedreigde vissoorten want de lijst die ik hanteer in mijn kookschrift staat de paling er nog niet bij.
Goeie zaak van de Appie!

Ik ben gek op paling, maar wil het graag laten als het zo'n schade aan het milieu en ecologisch systeem brengt.
Een amuse-tip voor de luie donders onder ons (like me):

Een aardig schaaltje met even gekookte en gepelde kwarteleitjes erin, met een paar ongepelde. Staat aardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven