4e kindje...

24-11-2009 21:38 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi...

Ik ben Kaatje en sinds 14 weken zwanger van ons 4e kindje.

Ik ben eind mei uitgerekend. Maar bij de andere liep in ook ver overtijd, dus dat zal wel juni worden.

Mijn oudste zoon is 8 en half. dan heb ik een dochter van 6 en half. En nog een zoontje van 2 en half.

Zijn er nog meer mama's die zwanger zijn van hun 4e??

Leuk als je hier met me mee kletst!!!

KUS K
Kaatje, Ik heb de kinderen eigenlijk nooit meegenomen naar de echo, ook omdat het toch vaak lang duurt en ook omdat ik vind dat het nog zo'n heerlijk knus geheim moment met mijn man is. Maar goed, gelukkig is niet iedereen hetzelfde!

Mijn eerste duurde 8 uur (inclusief naar het ziekenhuis rijden, op een verloskamer wachten en uiteindelijk werd zoon met vacuümpomp geboren), de tweede 2,5 uur en de VK was te laat. de derde 1 uur en een kwartier en de 4e duurde 2 uur (viel dan weer tegen ).

Digijuf: 4 meiden bij jou, dat is ook hartstikke leuk! Ik vind het natuurlijk ook wel erg leuk dat er een meid bij is, maar nogmaals 4 jongens had ik ook erg stoer gevonden.Enne, de reacties die jouw man bij de tweede kreeg, kreeg ik ook al bij de tweede. Ligt je heerlijk te genieten van je kleine manneke en anderen vinden je zielig (ik was dus echt net een paar dagen bevallen toen ze met zulke opmerkingen kwamen).

Hej Beer: niet meer verwisselen hoor!! Ik ben van april!!!

Jammie: inderdaad een echte invasie als je ergens naartoe gaat. Ik probeer het vaak zo te regelen dat ik er "maar" 2 meeneem als ik op visite ga, meestal de oudste en jongste.

En wat toevallig dat er zoveel vierde kindjes dan een meisje worden met 3 oudere broers. Ook wel erg stoer als je later als meisje kunt zeggen: ik heb 3 oudere broers!
Kaatje, op de 12 weken werd een heel grote bult bij nek-rug geconstateerd. enerzijds werd enorm verdikte nekplooi geroepen maar voor anderen zat dit lager......afin vervolgens hele malle molen van ziekenhuizen, artsen binnen 1 week tijd gezien incl. advies "denk over weghalen na", vlokkentest bleek daarna oke, en ook neonatoloog moest zijn zeer negatieve prognoses daarna bij 17 en 20 weken echo bijstellen in positief verhaal en inmiddels hebben we dus een heerlijk meisje van ruim 5 maanden....dus hoe cliché blijft het allerbelangrijkste dat je kindje gezond is en of t dan een meisje of jongetjes is, is echt ondergeschikt.

trouwens ik had ook steeds zeer uitvoerige (dus lange qua tijd) echo's. is voor kinderen denk ik na paar minuten niet leuk meer. zou inderdaad zoals Missbr aan pretecho denken.
bevallingen?

1e duurde ongeveer 12 uur (ingeleid want gepoept, uiteindelijk 2 uur geperst en met vacuuum geboren), tweede duurde een uur of 6, maar prima te doen, 3 persweeen en in eigen bed. 3e in 4 uur, maar \hij wilde niet zakken dus met persweeen in ambulance naar het ziekenhuis en daar gelukkig snel geboren (heowel er al traumateam klaarstond pmdat ze verwachtten dan zoon er halfdood uit zou komen.. gelukkig niet!) en nummer 4 was er in een uur (vliezen braken om 1 uur, hummel geboren om 2 uur. vk net op tijd)

dus wel steeds sneller! :-)

en pira: wat een drama was dat! geniet nog maar lekker van pirameis!
Wat een heerlijke bevallingen hadden jullie! ghehehe voor zover je dat lekker kunt noemen natuurlijk. De eerste twee kwamen met een keizersnede met precies 33 weken zwangerschap en de derde kwam via na een inleiding na 15 uur! Als ik dus weer het genoegen mag hebben om zwanger te worden dan wil ik oooook snel bevallen (spark zij zeurend) ;)

Maar goed zoals het er nu naar uitziet gaat het even mis met de cyclus. Gisteren gaanvloeien dus vandaag de medicatie omhoog want dat hoort niet op dag 14 van de cyclus. Vrijdag mag ik weer terug naar het ziekenhusi
Leuk een 4e. Wat ik merkte bij de 3e dat niet alleen wij een baby kregen maar de andere 2 door het oudere leeftijdsverschil ook. Nogsteeds zijn we met z'n allen gek van de kleine. Het is het kado'tje van ons allemaal. Maar bij ons blijft het bij 3. Vriend vindt het echt goed zo. Anders had er bij ons ook een 4e gekomen. Zal af en toe meelezen vind het heel leuk om te lezen hoe het met een 4e gaat.
De eerste duurde vier uur, de tweede 2 uur, de derde 3 uur en de vierde het langst:5 uur. Had ik niet verwacht. Maar allemaal relatief gemakkelijke bevallingen. Vond het achteraf wel leuk dat de vierde iets langer duurde, heb het daardoor eens een keer wat bewuster meegemaakt de bevallingen. Die andere gingen zo snel en overweldigend.

Een invasie ben je inderdaad wel als je met z'n allen ergens naartoe gaat. Toch doen we dat nog best vaak hoor.
Nou, ik ben heeeel benieuwd hoe deze bevalling straks zal gaan.

Bij Boris werd ik ingeleid, omdat ik de volle 14 dagen over tijd liep. Ik hoop nu eigenlijk dat het thuis geboren wordt, net als bij de oudste 2. Vond het zoooo leuk om gewoon lekker thuis te zijn...

We'll see...

Boris is ook echt een kind van ons allemaal, maar nog het meeste van Roos

Ze is echt een surrogaat moedertje. Pas hoorde ik haar zeggen : Ach, mn kleine, lieve schattebolletje

SCHATTEBOLLETJE?????? Dat zeg ik echt nooooiiittttt!!

Dus dat wordt straks weer wat met de nieuwe baby.

Pira... jeeee, wat een schrik, zeg. Kan me voorstellen dat je dan ook helemaal niet van je zw.schap hebt kunnen genieten. Staat je dochtertje nu nog wel onder controle?? Of is gewoon alles goed met dr?? wat een opluchting zou dat geweest zijn. geniet er maar lekker van, hoor...

Nou, ik ga hier eens wat doen. De oudste 2 zijn naar school en Boris zit tv te kijken...
Hier ook vier kinders. Leeftijd verschilt wel. De vierde spruit was absoluut niet gepland en het heeft mijn hele zwangerschap geduurd voor ik er echt 'blij' mee was. Ik had net alles weer op de rit, was al een tijd uit de luiers en had ook geenszins de behoefte om de luiers weer in te gaan. De (toen) jongste zat net in groep vier. Ik had die fase gewoon gehad. Maar waar er drie eten, kunnen er ook vier eten. Ik moet zeggen ik heb (bij geen van de kinderen) echt niets gehad met hun baby periode. Ik ben gewoon niet zo'n enorme babymoeder geloof ik. Die periode kan voor mij echt niet snel genoeg voorbij zijn. Ik vind ze lief, maar ik heb meer met kinderen zodra ze een jaar of drie zijn. Nu is hummel vier en hebben we allemaal onze draai weer gevonden. Omdat ik net zelf een eigen bedrijf had gestart heb ik het met hummel wel anders gedaan en ben ik gewoon fulltime blijven werken. Ik wilde gewoon echt niet weer 'terug naar af'.

Qua zwangerschap/bevalling is er bij mij echt geen verschil tussen de eerste en de laatste. Het ging niet makkelijker maar ook zeker niet moeilijker. Ik heb relatief makkelijke bevallingen gehad als ik de horrorverhalen hier op het forum lees. Of misschien kan de een wat meer hebben dan de ander ;)...
Ah wat ik wel jammer vind is dat onze kleinste niet heel veel aansluiting heeft bij zijn broers en zus en dat dat waarschijnlijk de rest van zijn leven zo zal blijven. Dat zie ik met mijn zwager ook, die is de jongste van een groot gezin met een groot leeftijdsverschil.... Het kan goed zo zijn dat hummel nog geen 7 is als de oudste hier al uit huis gaat.
haha Beer: ik voel me vooral een invasie bij mensen zonder kinderen. dan ben ik me ineens erg bewust van het feit dat we toch wel met veel zijn.

ik probeer me daar maar niet teveel aan te storen, dan kom ik nergens meer..

gewoon thuis heb ik dat gevoel trouwens helemaal niet en vind ik het vooral heel leeg als ze er niet alle4 zijn..
Ruma: irritant is dat, he? Ben je zelf gewoon helemaal blij, gaan anderen bedenken dat het toch wel zielig is dat je eenzelfde geslacht hebt gekregen... We zullen het nu óók wel weer te horen krijgen, maar intussen ben ik er op voorbereid.

Oriane: het hoeft niet per sé zo te zijn dat de aansluiting minder is. Het is wel ánders als er een groter leeftijdsverschil is. Toch merk ik bij onze 3e dat ze wel echt een band heeft met haar oudere zussen. Mijn oudste is nu een jaar het huis uit, maar zij en de jongste hebben echt iets speciaals met elkaar. En mijn dochter van 15 is ook gek met haar kleine zusje én heel trots dat er nog 1 bijkomt (haar vriendinnen zijn ook best 'n beetje jaloers!). Ik ben wel benieuwd hoe de band tussen de oudste en de 4e zal worden, omdat #4 natuurlijk geboren wordt terwijl de oudste al niet meer thuis woont.
Oriane, Mijn broer en zus zijn 9 en tien jaar ouder dan ik ben. Ik heb dat nooit als hindrlijk ervaren. Ik heb met beide altijd een goede band gehad. Wel is het zo dat ik pas echt aansluiting bij mijn zus kreg toen ik zelf mama werd en zij dat op dat moment ook was. Maar al met al vond ik het heerlijk een grote broer en zus

Mijn oudste twee zijn heel lief voor de jongste. Ze spelen veel met hem en hij mag vaak even mee op stap naar buiten. hij glimlacht dan echt van oor tot oor

wel stoer dat je ernaast een eigen bedrijf hebt opgezet!
digijuf, you go girl! Tis toch van de zote dat een ander denkt te kunnen bepalen hoe jij je wel of niet voelt met welk geslacht dan ook
Inderdaad niet helemaal aardig als mensen iets zeggen over het geslacht. Het is nou eenmaal een feit dat wat er in je buik zit niet meer veranderd kan worden, dus je "moet"het ermee doen . En je houdt er toch wel van!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd een lichte voorkeur voor een meisje heb gehad. Mijn eerste was een zoon en daar was ik heel blij mee, maar ik was echt zielsgelukkig toen ik hoorde dat de 2e een meid werd. De derde maakte me niet uit. Ben stapelverlief op mijn menneke. En als de vierde weer een jochie wordt weet ik zeker dat ik net zo verliefd ga worden.

Al met al: ik begrijp het wel als mensen zoiets zeggen, maar ik denk niet dat het altijd rot bedoeld is.

Mijn vriendin is ook zwanger van de vierde: 3 meiden nu en de baby in de buik is een verrassing. Pa wil graag een jongen, maar ik weet zeker dat als het een meid is pa net zo blij is

En wij pesten ze ook: zeggen ook dat we hopen dat het nu eens een jochie wordt. Maar dat menen we natuurlijk niet echt.
Pira, ik ben heel blij met jouw verhaal. Wij hebben een soortgelijk verhaal. Bij de vlokkentest bleek dat er een verdikte nekplooi was. We kregen een kans van 1:3 op een kind met afwijkingen. Gelukkig bleek de vlokkentest goed, tevens zijn tot nu toe alle echo's goed. Maar ik merk dat ik me wel veel meer zorgen maak deze zwangerschap dan bij de andere. Jouw verhaal geeft me vertrouwen dat het allemaal wel goed komt met ons meisje.

Ik had bij alledrie al een lichte voorkeur voor een meisje (en mijn man ook). Dus ik ben wel heel blij dat het nu echt zover is.

Zowiezo vind ik de reacties op deze zwangerschap niet zo positief. Zo, ben je nu ALWEER zwanger, nou jij liever dan ik. Er kon niet eens gefeliciteerd af. Ben je doorgegaan tot het een meisje is ?

Ik vind het wel heel leuk dat de oudste twee deze zwangerschap bewust meemaken. Ze snappen wat er gaat gebeuren (al duurt het wel lang, moet je buik nu nog dikker worden ?).

Mijn eerste bevalling was een keizersnede omdat de kleine in een stuit lag. Bij de tweede braken de vliezen maar kreeg ik geen weeen dus werd ik ingeleid. In ongeveer 6 uur was hij er. Bij de derde braken de vliezen en kreeg ik wel weeen, duurde alles bijelkaar 7 uur. Dus ik heb alle varianten wel gehad behalve een thuisbevallinhg, helaas zit dat er niet meer in. De kleine ligt nu nog in een stuit en ik hoop dat ze nog wel draait. Al heb ik nog nooit een stuitbevalling gehad, maar ik weet ook niet of ik dat wil,
Jammie, hopelijk draait de kleine snel zodat je ook dit keer een normale bevalling hebt.

Raar dat mensen je niet feliciteren. Het is toch net zo bijzonder als het krijgen van je eerste kindje. Het is weer een klein uniek wezentje.

Hopelijk geniet je toch van je zwangerschap met de positieve uitslag van de vlokkentest. Geniet in ieder geval van de reacties van de oudste kids Is voor hun toch ook heel spannend en bijzonder dat ze dit van zo dichtbij meemaken

Mijn middelste wil verloskundige worden dankzij mijn zwangerschap. Hij vond dat zo bijzonder dat hij zich daar helemaal in vastgepind heeft. Of het zo blijft is de vraag maar inmiddels zit het er vier jaar in
Jammie: mijn (toen nog) middelste vroeg op een gegeven moment toch wel heel erg bezorgd of ik niet zou ontploffen, want mijn buik was zo dik. Ik stond net onder de douche toen hij dat zei. Ik schoot bijna in de lach, maar omdat hij zo serieus was, heb ik hem uitgelegd dat dat maar niet zo was....

Ook hier niet echt superpositieve reacties op de 4e zwangerschap. Meestal in de trant van: jij liever dan ik, hebben jullie ook nog andere hobby's?, etc....

Tjeempie: wat leuk dat je zoon VK wilt worden!
Wat alleen wel een nadeel is van elke volgende bevalling is dat de naweeën erger worden. De bevalling worden over het algemeen zeker goed te doen. Alleen worden die naweeën heftiger. Ik heb daar echt last van gehad.
ja, dat klopt!

Ik had bij de laatste zoveel naweeen dat ik er misselijk van werd, tot overgeven toe. Had ik niet verwacht.

Paracetamol helpt voor geen meter. Ik heb toen iets sterkers gehad. Het was trouwens maar 1 dag, dus wel te doen.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit naweeen gehad. Maar wie weet wat deze keer brengt.....
Ik had bij de 2e al erg last van naweeën. Was geen lolletje, vooral met BV geven was het de eerste dagen heel erg pijnlijk en had ik gewoon weer echt weeën...

Dat heb ik toen ik zwanger was van de 3e aangegeven bij het kraambureau; die adviseerden om meteen paracetamol te gaan slikken na de bevalling en tezorgen voor een constant niveau in je bloed. Dat werkte bij mij heel goed, want bij de 3e geen last gehad, terwijl die bevalling ook weer supersnel ging!

Ik hoop dat 't straks bij de 4e weer werkt!

Jammie: wat spannend, een kindje in stuit. Gaan ze nog proberen te draaien?

Tjeempie: wat leuk dat je zoon verloskundige wil worden!
ik heb nooit last gehad van naweeen gelukkig, ook niet na de 4e (die dus in een uur verliep). gelukkig maar!

en ik ben er nu klaar mee hoor, van die opmerkingen over jongens en meisjes. ze zijn me allemaal even lief en wat de buitenwereld ervan vindt, zal me wordt wezen!

en hier ook vaak reacties toen ik zwanger was van de 4e en nu ook als ik vertel dat ik 4 kinderen heb. 'zal wel druk zijn' alsof dt het enige is! ik vind het helemaal niet zo druk overigens en ze waren allemaal gewenst en gepland.. dus we wisten waar we aan begonnen. wij genieten er heel erg van en die zogenaamde drukte... dat is vooral zo voor buitenstaanders denk ik!

(waar ik soms ook heel moe van wordt: van die mensen (vaak mannen) die dan zeggen 'goh, wat knap dat je dan ook nog 4 dagen werkt' dat hoor ik nou nooit iemand tegen mijn vriend zeggen! wij werken allebei (ong) 4 dagen (bij vriendlief iets midner regelmatig, die is ook ngo wel eens vroeg thuis ofzo), doen dus evenveel in huis.. daarom niet zwaar of druk.. )

nou ja: het moge duidelijk zijn : ik heb nog geen seconde spijt van mijn 4 schatjes en ik ben heel blij om hier te horen dat er meer mensen zijn die er hetzelfde over denken!
Jammie jeee ook jij zo'n slechte prognose....dat doet zoveel met je maar goed te lezen dat de resultaten tot nu toe prima zijn. Heb er vertrouwen in dat je meisje helemaal gezond is. Ik heb uiteindelijk wel van de zwschap (na die 6 weken stress) genoten. al kwam op de dag van de geboorte wel een ontlading toen de kinderarts zei dat alles oke was....onderhuids had ik toch veel spanning opgebouwd.

en dan ook nog in stuit.....hoever ben je? (sorry niet teruggevonden in verhaal).

mbt naweeen: die had ik heel erg, diverse dagen erna pas. ik riep tegen mn man "komt er nog een kind?!" echt 1 nacht heftige weeen gehad en daarna niets meer.
Pira, ik ben nu bijna 29 weken dus de baby kan nog draaien. Mijn jongste draaide pas met 36 weken. Mijn oudste is nooit gedraaid en is met een keizersnede geboren. Bij mij liggen ze graag in stuit.

Ik vind het moeilijk om vertrouwen te hebben. Nu ik haar iedere dag voel gaat het wel een stuk beter dan voor die tijd. Maandag heb ik weer een extra echo om nog even goed te kijken, maar tot nu toe was alles volkomen normaal. Ik merk dat ik banger ben voor na de geboorte, bang dat ze zich niet normaal zal ontwikkelen of geestelijk iets markeert. Daar heb ik in mijn vorige zwangerschappen nooit over nagedacht. Ik denk dat bij mij de ontlading ook wel komt na de bevalling.

Door dit hele gedoe zit ik ook niet echt te wachten op een stuitbevalling (als dat zou moeten). Ook omdat het ziekenhuis in de buurt dat niet doet en ik dus naar A'dam moet (30 km verderop. Maar we duimen maar dat ze nog gewoon draait.
Jammie: Hoop dat je een gezond mooi hummeltje op de wereld gaat zetten. Maar ongetwijfeld zal hij/zij even mooi lief en geweldig zijn als de andere 3 wondertjes.

Als vriend het zou willen had er bij ons ook minimaal nog een 4e bij gekomen. Vind het juist helemaal leuk. En druk. Ja 3 is ook best druk mede omdat ze bij mij ook allebij 2 dagen in de week naar sport gaan ik onregelmatig werk, hulpmoeder ben op school en groepsouder. En met de baby probeer ik ook minimaal 1x in de week te zwemmen. Ik wil ook met hem leuke dingen doen. En ja het is druk. Maar van alles geniet ik heel erg. Eigenlijk zijn mijn kinderen/gezin mijn hobby.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven