Gezondheid alle pijlers

Hoe voelt zwangerschapsvergiftiging?

30-11-2009 22:09 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
De symptomen van zwangerschapsvergiftiging (/pre-eclampsie/hellp-syndroom) ken ik zo ongeveer wel: pijn in bovenbuik, hoge bloeddruk, eiwit in urine, vocht vasthouden, sterretjes zien.. Wat ik wil weten: voel je je echt ziek als je dat hebt?

Ik ben nu 28 weken zwanger en heb sinds een paar weken pijn in mijn ribben en bovenbuik. Heb het al een paar keer aangekaart bij de gyn, maar die zegt alleen dat het waarschijnlijk mijn baarmoeder is die tegen ribben en organen drukt. Geen eiwit in mijn urine. Toch zit het me niet lekker. Hoe erg is die pijn als je zwangerschapsvergiftiging hebt? En voel je je dan ook echt heel ziek? Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Alvast bedankt.
Waarom ben je er niet gerust op? Wat doet je twijfelen?
Als je gyn zegt dat er geen eiwit in je urine zit en dat je baarmoeder tegen je ribben en organen aandrukt, waarom vertrouw je daar dan niet op? En btw: zwangerschapsvergiftiging kan in een nog later stadium ontstaan hoor. Ik ben zelf op het einde van mijn zwangerschap met zware hoofdpijn en een hoge bloeddruk opgenomen.
Geen verstand van zwangerschapsvergiftiging maar wel van de pijn die jij beschrijft. Het gaat flink knellen tegen het eind van de zwangerschap en dat voelt stekerig, klem. Bij sommige houdingen is de pijn te verminderen.
De pijn in de bovenbuik ontstaat pas als er al lang eiwitten in de urine zitten (althans zo ging het bij mij). En die pijn is PIJN met een hoofdletter! Geloof me, als je HELLP hebt dan ben je compleet van de wereld van de ellende, ik mis gewoon een week in mijn geheugen.

Zoals eerder gezegd, als je bloeddruk niet verhoogd is en je hebt geen eiwitten in je urine, dan heb je geen pre-eclampsie laat staan HELLP. Vertrouw je gyn.

Succes met zwangerschap verder.
hier dus zwangerschapsvergiftiging gehad...

maar GEEN waarneembare klachten gehad

mijn bloeddruk was 127/95

had wat pijn in mn buik, maar niet dramatisch dat ik v/d wereld was.

ik mocht in eerste instantie vanaf 28 weken bijna niks meer.

vanaf 30 weken in het ZH verplicht BEDRUST

35 weken is zoon geboren
Zwangerschapsvergiftiging en HELLP zijn ook nogal verschillend van elkaar, ik heb 1,5 week op de intensive care gelegen, zelf in levensgevaar.

Maar wolletje, ik neem aan dat je labwaarden wel afwijkend waren? En die zijn het bij Jurri niet, volgens haar gyn, dus is het géén pre-eclampsie, laat staan zwangerschapsvergiftiging.
quote:nummerzoveel schreef op 30 november 2009 @ 22:12:

Waarom ben je er niet gerust op? Wat doet je twijfelen?

Tsja.., goede vraag.. Ik ben nu eenmaal een piekeraar van mezelf, geloof ik. Bovendien ben ik in januari na 5 mnd zwangerschap bevallen van een levenloos kindje. Daardoor zit ik nu ook enorm op mijn lijf te letten. Ik ben gewoon bang dat er iets gebeurt waardoor alles verkeerd afloopt.

Plus dat die pijn in mijn bovenbuik gewoon heel irritant is. Moet echt rechtop zitten en 's nachts weet ik niet hoe ik moet liggen.
Heb bij de eerste zwangerschap beginnende zwangerschapsvergiftiging gehad. omdat mijn bloeddruk heel hoog was had ik idd dat bandgevoel in mijn buik. ik zag geen sterretjes, maar grote zwarte vlekken en af en toe beeld dat gewoon weg viel en vreselijk hoofdpijn, niet een klein beetje, maar echt HOOFDPIJN, dat echt je dag verpest. en ik was ook echt opgeblazen vna het vocht. je bent echt ziek hoor!

het gevoel dat jij beschrijft is gewoon het gevoel van vol zitten, je baarmoeder die tegen je ribben duwt. Zorg dat je goed rechtop zit, ga 's avonds lekker op de bank liggen zodat je buik wat zakt. geen zorgen maken, geen eiwitten betekend niks aan de hand. succes!
quote:sassafras schreef op 30 november 2009 @ 22:31:

Zwangerschapsvergiftiging en HELLP zijn ook nogal verschillend van elkaar, ik heb 1,5 week op de intensive care gelegen, zelf in levensgevaar.

Maar wolletje, ik neem aan dat je labwaarden wel afwijkend waren? En die zijn het bij Jurri niet, volgens haar gyn, dus is het géén pre-eclampsie, laat staan zwangerschapsvergiftiging.

Pre-eclampsie is zeg maar de zwaarste vorm van zwangerschapsvergiftiging. Zoals jij het schrijft lijkt het net alsof het twee verschillende dingen zijn en alsof pre-eclampsie minder erg is dan zwangerschapsvergiftiging.

Edit: pre-eclampsie is niet de zwaarste vorm van zwangerschapsvergiftiging, dat is HELLP.

Dus: eerst zwangerschapsvergiftiging (even grofweg hoge bloeddruk), daarna kan pre-eclapmsie volgen en in het ergste geval daarna HELLP.

Verder eens met de rest: als je bloed en urine geen afwijkingen laten zien is er dus geen spraken van pre-eclampsie.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:sassafras schreef op 30 november 2009 @ 22:31:

ja dat klopt, hellp is een stuk erger. mijn vriendin heeft het gehad en idd kantje boord voor haar en dr zoon. is gelukkig goed afgelopen.

ik had pre-eclampsie met megahoge bloeddruk. waarbij de gyn en al het andere verplegend personeel zeiden dat ik wel klachten moest hebben..maar nee dus niet.

mijn bloedwaardes waren niet ok idd.

verder waren mijn leverwaardes veel te hoog, heb daarvoor div echo's gehad.

en ik was een kamerolifant van alle vocht hahahaha

als je labwaardes ok zijn zou ik me ook niet zorgen maken
anoniem_26124 wijzigde dit bericht op 30-11-2009 22:37
Reden: toevoeging
% gewijzigd
oh lees nu dat je wel een goei reden hebt om je zorgen te maken. Maar dit is een andere zwangerschap. Als de gyn. het niet zou vertrouwen dan had hij je echt niet naar huis gestuurd. Het is nou eenmaal zo dat je tijdens je zwangerschap slecht slaapt. Je kunt overag wel proberen regelatig te lopen, hierdoor zakt je baby een beetje en voelt het beter. te lang zitten maakte het gevoel bij mij ook erger. 's nachts moet je, jezelf gewoon helemaal tussen allemaal kussentjes draperen!
Jurri, heb je dit ook zo tegen je gyn gezegd? Omdat mijn eerste zwangerschap zo dramatisch afliep, werd ik bij de tweede heel intensief begeleid. Niets was ze te gek, ik heb in de laatste weken (die zwangerschap heb ik tot 40 weken volgehouden, toen ingeleid omdat ik gek werd), vrijwel elke dag een CTG en/of een echo gehad, ik mocht altijd bellen of langs komen, ook 's avonds, 's nachts en weekenden.

Bespreek je angst met de gyn, vraag om uitleg hoe ze gecontroleerd hebben dat je geen pre-eclamsie hebt, misschien kun je het dan makkelijker geloven. Maar ik twijfel er niet aan dat een gyn met jouw voorgeschiedenis je niet zorgvuldig controleert,

Sterkte de komende weken, ik vond zelf die periode van 28 weken tot zo'n 34 weken het meest stressig. Daarna had ik er vertrouwen in.
quote:Solomio schreef op 30 november 2009 @ 22:35:

[...]

Dus: eerst zwangerschapsvergiftiging (even grofweg hoge bloeddruk), daarna kan pre-eclapmsie volgen en in het ergste geval daarna HELLP.

.

Pre-eclampsie is een combinatie van te hoge bloeddruk en eiwitverlies via de urine. In de volksmond is de aandoening bekend onder de naam zwangerschapsvergiftiging, maar die term wordt in medische vaktaal niet meer gebruikt

Pre-eclampsie heeft in eerste instantie dezelfde symptomen als het HELLP-syndroom. Door middel van bloedonderzoek kan worden bepaald of het om pre-eclampsie dan wel om HELLP gaat.

Pre-eclampsie ontwikkelt zich in de meeste gevallen na week 20 van de zwangerschap en kan ook in het kraambed ontstaan, zelfs tot acht dagen na de bevalling. 5–10% van de patiënten met een pre-eclampsie ontwikkelt het HELLP-syndroom. HELLP kan ook op zichzelf ontstaan uit een gezonde zwangerschap, zonder dat er pre-eclampsie aanwezig is (geweest).
ik had het bij mijn eerste, ik was doodziek, en allang voordat ik pijn kreeg en beroerd werd was er eiwit in mijn urine te zien en bovenal was mijn bloeddruk torenhoog
quote:wolletje schreef op 30 november 2009 @ 22:41:

[...]

Pre-eclampsie is een combinatie van te hoge bloeddruk en eiwitverlies via de urine. In de volksmond is de aandoening bekend onder de naam zwangerschapsvergiftiging, maar die term wordt in medische vaktaal niet meer gebruikt

Pre-eclampsie heeft in eerste instantie dezelfde symptomen als het HELLP-syndroom. Door middel van bloedonderzoek kan worden bepaald of het om pre-eclampsie dan wel om HELLP gaat.

Pre-eclampsie ontwikkelt zich in de meeste gevallen na week 20 van de zwangerschap en kan ook in het kraambed ontstaan, zelfs tot acht dagen na de bevalling. 5–10% van de patiënten met een pre-eclampsie ontwikkelt het HELLP-syndroom. HELLP kan ook op zichzelf ontstaan uit een gezonde zwangerschap, zonder dat er pre-eclampsie aanwezig is (geweest).

Niet dat alles van internet altijd waar is, maar dit las ik op een medische site:

Een ernstige vorm van pre-eclampsie is het HELLP-syndroom

David Dunning
ik had een onderdruk van 115
quote:Solomio schreef op 30 november 2009 @ 22:43:

[...]

Niet dat alles van internet altijd waar is, maar dit las ik op een medische site:

Een ernstige vorm van pre-eclampsie is het HELLP-syndroom

wat ik heb geschreven komt van Wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pre-eclampsie
.
http://www.gezondheidsple ... erschapsvergiftiging.html

Daar komt mijn tekst vandaan.

David Dunning
Ik had de tweede helft van mijn zwangerschap boven de 90 bloeddruk en de laatste weken 100 onderdruk. Ook hield ik heel veel vocht vast (in drie dagen had ik vier kilo erbij) maar geen koppijn. Kan ook nog. Moest de volgende dag ingeleid worden want ik was al 40 weken en medicijnen hebben een paar dagen nodig om aan te slaan en dat risico wilden ze niet nemen. Er zat wel eiwit in mijn urine maar dat is aan het eind vrij normaal, zeiden ze. Ik voelde me gewoon goed.

Bij mijn eerste had ik heel veel pijn in mijn ribben, maar ik had zo'n lage onderdruk (55) dat p/e echt uitgesloten werd. Bij de tweede en derde geen last van ribpijn gehad.

Als jij je onzeker voelt moet je om uitleg vragen. De gyn/vk zijn er om die vragen te beantwoorden.
.
.
Jullie hebben allebei gelijk..... Eigenlijk is HELLP een pre-eclampsie (wat hetzelfde is als zwangerschapsvergiftiging) waarbij ook de lever en het bloed ontsporen. Het is dus een soort van complicatie van pre-eclampsie. De letters staan voor haemolysis (=bloedafbraak), elevated liverenzymes (verhoogde leverenzymen) low platelets (verlaagd aantal bloedplaatjes, dus slechte bloedstolling)

Overigens heb je, om de spraakverwarring compleet te maken, ook nog eclampsie, dat zijn de stuipen die kunnen ontstaan als de pre-eclampsie (met of zonder HELLP dus) helemaal uit de hand loopt.

Los van alle benamingen en ziektegeschiedenissen, lijkt me dat de algemene conclusie mag zijn dat als je controles bij de gyn goed zijn (bloeddruk, urine, groei vd baby, echo's van doorbloeding navelstreng, hoeveelheid vruchtwater enz.) dat je dan dus geen zwangerschapsvergiftiging, pre-eclampsie of HELLP hebt. De buikpijn kan daar dus niet van komen.
Jurri, is er geen onderzoek naar je eerste kindje gedaan? Er zijn vast vele redenen waarom dat kindje overleden kan zijn anders dan zwangerschapsvergiftiging. Als je weet welke kun je het wat rustiger in je hoofd krijgen misschien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven