Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Help!!

Ik ben nu aan mijn derde werkweek begonnen en merk dat mijn BV met de dag terug loopt met afkolven

Had me zo voor genomen om tot 6 maanden BV te geven en dan bij 5 maanden beginnen met rustig aan af te bouwen...Dus heb nog een kleine anderhalve maand te gaan...

Heeft er iemand tips om mijn productie weer wat op te krikken??

Alvast bedankt!!
Snoetie,probeer je rust te nemen. Verder veel drinken en de kleine veel aanleggen op de dagen dat je niet werkt, anders wat vaker kolven (hoeft niet lang te duren, als je maar een paar x van borst wisselt is het ook al effectief, bijv. aan iedere kant 4 minuten, en dan links-rechts-links-rechts) En anders kun je Syntocinon proberen (zie vorige posts) om je tsr op te wekken.
Layla, dat zou best kunnen. Mijn jongste begon op die leeftijd ook zijn ritme wat te verschuiven waardoor hij op minder voedingen uitkwam. Omdat je toch op verzoek voedt, zou ik het gewoon even aankijken en als je merkt dat ze blijft drinken zoals ze de afgelopen dagen deed, dan zal het bij haar inderdaad hetzelfde verhaal zijn. Wie weet is ze ook zoveel effectiever gaan drinken dat ze per voedingsbeurt meer binnenrkrijgt en dus minder momenten op een dag nodig heeft om gevuld te zijn.

Snoetie, ik weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd, maar de dingen die je kunt doen zijn:

- kolf op de dagen dat je vrij bent 's ochtends de ene borst terwijl je kind aan de andere kant drinkt. Dat levert vaak veel op (bij mij steeds minimaal 120cc per kant) en als je voorraad hebt, hoef je niet te stressen tijdens het kolven op je werk;

- kolf desnoods, als je het kunt opbrengen, op die vrije dagen na het drinken nog na;

- leg je kindje op de dagen dat je niet werkt extra veel aan om de productie te stimuleren;

- blijf/ga veel drinken;

- probeer tijdens het kolven op je werk ook zo ontspannen mogelijk te werk te gaan. Maak je niet druk om wat je opbrengst zal zijn, pak er een tijdschrift bij, neem een kop thee mee, en misschien een I-pod oid met muziek. Haal een paar keer diep adem vanuit je buik en houd jezelf voor dat je doet wat je kunt. En als het ondanks al je moeite erop neer zou komen dat je kindje op crechedagen een keer kunstvoeding nodig heeft, dan is dat heel jammer, maar is dan maar zo.

- en de syntocinonspray zou ik inderdaad ook proberen te regelen. Al is het alleen maar het idee dat je die in je tas hebt zitten en kunt gebruiken voor een goeie/nieuwe toeschietreflex. Soms werkt alleen die geruststelling al om je beter te ontspannen.

Succes ermee!
Athena, bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd hoe het vanavond/vannacht gaat, ik heb ze om half 8 op bed gelegd, ze heeft om kwart over 6 haar laatste voeding gehad. Ze is wel even wakker geworden om half 9, maar toen ik haar haar speentje gaf viel ze gelijk weer in slaap.

Hoe zit het dan met de hoeveelheid voeding die ze moet krijgen als ze overdag bij de oppas/kdv is? Ik geef nu 2 gekolfde voedingen mee van ongeveer 190cc (meer krijg ik niet bij elkaar gekolfd) maar dat is nu dan ook niet meer voldoende? Of zou ze de rest wel inhalen tijdens haar ochtend-en avondvoeding als ze van mij de borst krijgt?
Mijn zoontje had wel voldoende aan de hoeveelheden die ik meegaf, ook toen hij op minder voedingen overging. Wel merkte ik dat hij thuis dan wat vaker/sneller kwam, kennelijk toch om wat in te halen.

Waarom leg je niet wat blokjes melk bij de oppas in de vriezer, zodat ze desgewenst een voeding kunnen aanvullen als ze echt merken dat die 190cc niet voldoende is? Ik had op het kdv standaard een paar van die zakken liggen en dat was op die (gelukkig vrij incidentele) dagen dat zoonlief 260cc per voeding wegtankte erg handig.
Athena,

goed idee van die blokjes in de vriezer, ik heb gisteravond om half 10 nog 130 cc gekolfd, dus als ik dat nou iedere avond doe heb ik wat cc's over om in ijsblokjeszakken in te vriezen. Ik kolf op mijn werk net geen 2 voedingen dus dat vul ik dan aan met hetgeen ik 's avonds kolf. Aangezien ze nu 1 voeding minder neemt kan ik 's avonds wat meer kolven en heb ik wat meer over voor de volgende dag.

Ze heeft trouwens doorgeslapen tot 6.15 uur! Dus echt wel 12 uur tussen de voedingen. tussendoor 2 x wakker geworden (om half 9 en om een uur of 3, maar toen ik haar speentje gaf viel ze gelijk weer in slaap)
Hoi meiden

Het kolven gaat nu goed. De voorraad groeit langzaam. Ik doe het nu zoals Tilalia als tip gaf (mijn dank is groot), 's morgens een borst en de andere afkolven. Merk ook dat mijn borsten nu veel voller zijn.

Maar nu de volgende vraag. Van de week was ik op het cb en Vincent was maar 340 gram gegroeid in 4 weken tijd. Ook kwam hij weer in de vroege ochtend voor een voeding. Daarbij had hij ook al een week niet gepoept. Volgens wijkverpleegkundige was dit alles een teken dat hij te weinig kreeg en advies bijvoeden. Nu zit ik daar helemaal nog niet op te wachten wil graag zes maanden volledige bv geven.

Vincent oogt niet ontevreden. Wat ik tot nu toe heb gedaan is hem meer aanleggen (weer minimaal om de drie uur), de late voeding weer wat later (was rond achten nu rond tienen).

Nu een kleine week verder nog steeds geen ontlasting. zou hij nu echt te weinig voedingstoffen binnen krijgen????

Hebben jullie enig idee/advies.

groetjes Esan
Esan, hoe zijn z'n plasluiers? Zijn die wel goed? Het kan best dat ie een beetje miinder binnenkreeg dan wat ie kon handelen, maar als ie tevreden is, lekker slaapt, en groeit, dan is het meestal okee.

Baby's gaan op een gegeven moment minder hard groeien dan in het begin, dat is normaal. Ze kunnen niet maar kilo's per maand blijven aankomen, dan zouden ze enorm zijn na een jaar. Ze worden ook actiever en verbranden dus meer. Als ze, gemeten over langere tijd, tussen de 90 en de 250 gram per week aankomen, dan is dat normaal. Vincent is deze maand 85 gram per week aan gekomen, en ja, dat is minder dan normaal maar dat lijkt mij niet angstwekkend.

Moedermelk is zo lichtverteerbar met zo weinig afvalstoffen, dat het heel vaak voorkomt dat borstbaby's maar eens in de week, eens in de 10 dagen een vieze luier hebben. Is allemaal normaal, zolang z'n plasluiers maar wel goed zijn.

Als je je zorgen maakt: leg hem nog wat vaker aan. Misschien bij elk huiltje? Ook al weet je dat het niet van de honger is, baby's zuigen toch wel en elk beetje zuigen is goed om je productie omhoog te brengen. Als ie niet wil, merk je dat snel genoeg, en als ie het wel wil, is het mooi meegenomen.

Ik snap je zorgen wel: Jommetje is ook een tevreden kereltje. Sterker nog: hij is zo tevreden dat ie niet vraagt om een voeding. En als je hem na een borst loskoppelt en hem laat boeren, is ie wel even boos, maar als de boer eruit is, is ie weer tevreden. Toen hij 6 weken terug zo slecht gegroeid was, ven ik hem vaker gaan aanleggen, en verdomd: hij dronk het allemaal op. En hij ging beter slapen, kreeg zwaardere plasluiers en ja hoor: ook meer vieze luiers.

En ik had het niet door, dat ie nog meer kon hebben. Mijn dochter schreeuwde altijd moord en brand tot ze genoeg had, dus ik dacht dat alle baby's dat deden.
Esan, hij is nu bijna 4 maanden toch? Dan hebben bv babies heel vaak een groeidip. Dat zouden ze op het CB moeten weten. Plasluiers zijn een betere indicatie dan poepluiers inderdaad. Het is voor bvbabies niet ongewoon om een week niet te poepen.

Layla, wat fijn dat he zo goed gaat he? Kan me nog herinneren dat je in het begin even met produktie zat die terugliep. Mooi hoe zich dat zo geweldig goed kan herstellen! Kan heel goed dat Zarah genoeg heeft aan 4 voedingen. 190cc is best veel ook, daar moet ze het een tijdje op kunnen doen. Ik zat geloof ik nog op een voeding of 8 toen Chica 4 maanden was, maar die dronk ook nooit 190cc, eerder 80 ofzo (voor zover ik dat kan/kon beoordelen met haar flesweiger gedrag , ze dronk in elk geval nooit m'n borsten 'leeg' )
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Inad, ja inderdaad super dat het zich zo goed herstelt! Toen ik heb in het begin zo aan het tobben was had ik de moed bijna opgegeven. Gelukkig dat ik toen die lactatiekundige heb laten komen en het helemaal goed is gekomen. Ik vind het niet altijd even handig, omdat Zahra altijd van mij afhankelijk is en ik kolven niet leuk vindt, maar het live voeden vind ik wel geweldig hoor, vooral 's morgens is het zo knus, je kindje aan de borst. Jij geeft Chica nog steeds bv? Ik wilde het met een maand of 6 gaan afbouwen omdat ze dan met bijvoeding begint, maar ik zie wel hoe het loopt. Misschien dat ik de ochtend-en avondvoeding wel kan blijven geven. Ik zie het wel tegen die tijd. Nog 2 weekjes werken en dan gaan we naar Turkije, de familie van I. bezoeken, dus dan is bv juist weer errug handig, altijd bij de hand, op juiste temp en hygiënisch.

Het is toch normaal dat de ene borst meer melk heeft dan de andere ?

Als ik kolf, valt mij op dat ik met moeite max. 60 cc uit mijn rechterborst haal. Uit mijn linkerborst haal ik met gemak het dubbele.

Ik leg Laura (10 weken) nu meestal eerst aan de rechterborst aan, die ze dan leegdrinkt, om die productie goed te stimuleren. Daarna geef ik haar de linkerborst, waar ze ook nog veel melk uit haalt.

Doe ik hier goed aan of niet?
What matters most is how you see yourself
Dank je Tilalia en Inad voor jullie reactie. En raad eens vandaag ..... mega veel poep. Was helemaal blij.

Vincent is inderdaad 4,5 maand en zijn plasluiers zijn goed. Leg hem nu inderdaad regelmatig aan ook als hij het zelf niet aan geeft. Nu een weekje er tussen uit en daarna even naar het cb om te wegen.
Jane, lijkt mij helemaal goed, wat je doet.

Esan, wat kan je blij zijn met zo'n kledderige vieze luier he!

Wat het allerbelangrijkste is: laat je niet opnaaien., Stress is slecht voor je plezier, voor je zelfvertrouwen en voor je productie. Ik durf te wedden dat het helemaal goed komt, of al lang en breed is. Sterkte!
Wat leuk, Layla! Veel plezier alvast. Ik vind BV tijdens vakanties erg handig. Alleen al in het vliegtuig. Laatste vakantie (twee weken geleden) hoorde ik heel veel kinderen huilen tijdens opstijgen en dalen en Chica lag heerlijk aan de borst en had nergens last van.

En inderdaad is het praktisch, altijd goede temperatuur, altijd voorhanden. Ik voed Chica inderdaad nog steeds. Ik wil wel wat gaan minderen, want ze drinkt het liefste nog 3x of meer per dag. Ze kan heel goed zonder als ze een dag op kdv is of bij oma ofzo.

Jane, lijkt me ook goed hoor. Je kunt ook afwisselen welke borst je het eerste geeft. Misschien zorgt dat voor nog evenredigere produktie? (Ik heb zelf nooit 'last' gehad van een borst die meer of minder produceerde dan de ander, altijd gewoon vrijwel gelijk en ik leg om de beurt aan.)

Esan, fijn!!!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Hi Jane (leuke van Laura foto in je Avatar trouwens!)

Ik heb ook zo'n borst die het wat minder doet, eigenlijk hetzelfde als bij jou. Ik leg ze toch gewoon om en om aan, vooral 'smorgens leg ik ze eerst aan de goede borst omdat die echt op springen staat, dus geef ik ze die het eerst. Ik weet niet of de productie in de mindere borst echt omhoog gaat als ik die als eerste zou geven?

Vanmorgen werd Zahra pas om 6.45 echt wakker voor voeding (tussendoor wel 2 x speentje gegeven waarna ze meteen insliep) Na de voeding ging ik ze verschonen en toen was haar luier nog wel helemaal droog, misschien klein beetje urine, maar dat was te verwaarlozen (of opgedroogd?) Ik heb de oppas gevraagd of ze het aantal plasluiers in de gaten wil houden, want anders kan ik ze misschien toch beter nog een extra voeding geven? Ontlasting heeft ze gisteren en eergisteren wel gewoon gehad (en niet minder dan normaal)
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga maar lekker zo door en hou in de gaten hoe de productie verloopt rechts en links.

Ik ga in oktober ook naar Turkije, zin in !!!

En best spannend om te vliegen met de kleine meid. En wat Inad ook al zegt: ik ga Laura gewoon lekker aan de tiet hangen tijdens het stijgen en dalen, lijkt me 't beste. En BV op vakantie lijkt mij ook errug handig: anytime, anyplace voedsel op temp. bij je.

Die plasluiers Layla: Laura heeft na haar lange avondslaap (7 à 8 uur) ook altijd een droge luier. Ik heb het idee dat ze dan gewoon veel vocht in haar lichaam heeft opgenomen en weinig heeft geplast. Heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed. De luier erna (en de rest van de dag) is altijd kletsnat.

What matters most is how you see yourself
quote:athena schreef op 17 augustus 2007 @ 15:22:

Dannas, had jij Stefan eigenlijk nog gemaild (en misschien nog antwoord gekregen) op die vraag mbt bijvoeding in het eerste jaar?

Stefan bevestigde dat gaan eten wel belangrijk was, maar dat ik me met 7 maanden echt nog geen zorgen hoefde te maken. Enfin, ze eet nu, al is het minimaal en ze gaat met drinken niet meer over de liter heen (pokke-kv ook, dat je daar op moet letten), dus dat is wel prettig.
Oke, tot zover dus de fabels dat bijvoeden in het eerste jaar helemaal niet nodig is, als ik je weergave van Stefans antwoord goed begrijp.

Lekker dat madammeke nu toch de smaak te pakken begint te krijgen en je niet meer met die liter hoeft te klooien. Het begin is er!
hoi dames!

Ik heb een zoon die bijna 4 maanden is. Hij krijgt volledige borstvoeding. Ik zit zo ongeveer op de 5 voedingen per dag.

Op de een of andere manier ben ik heel erg aan het twijfelen over of ik hier mee door moet gaan. Mn zoontje doet het er echt heel erg goed op en daar ben ik uiteraard erg blij mee. Maar aan de andere kant vind ik kolven op kantoor echt een ramp en zo langzamerhand vind ik slapen met een bh en van die compressen nou ook geen feest meer.

Heeft iemand hier wel eens meer getwijfeld over het wel of niet doorgaan met bv?

En als ik er mee zou stoppen, hoe kun je dat het beste doen? En zijn daar schema's voor?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Liefs, Eef
Hoi Eefje,

Ik heb een dochtertje van ongeveer dezelfde leeftijd en ik geef ook bv. Ik zit ook best wel eens in dubio hoe lang ik er nog mee door ga. Het kolven op het werk is niet mijn grootste hobby, voornamelijk omdat ik me er schuldig over voelde t.o.v. mijn collega's. Ik heb me er nu maar overheen gezet en zie het als extra pauzes waar je gewoon recht op hebt en die je eigenlijk ook wel nodig hebt na je bevalling. Als ik het niet zou doen zou ik maar door denderen met mijn werk en zou ik het misschien niet aankunnen, want je bent toch niet 1,2,3 de oude na de zwangerschap en bevalling. Verder vind ik het wel makkelijker worden. Mijn dochter heeft sinds zaterdag ineens genoeg aan 4 voedingen, dus dat scheelt ook veel. Bovendien kan ik met 6 maanden beginnen met bijvoeden, dus dan zal ze ws ook steeds minder aan de borst gaan drinken. 6 maanden leek me eerst best lang om bv te geven, maar nu is ze al bijna 4 maanden, over 1,5 week gaan we op vakantie en als we terugkomen is ze al bijna 5 maanden (hoef ik 3 weken niet zo vaak te kolven) dus het gaat best hard. Ik denk dat ik het best zal missen als ik ga afbouwen. Dat knusse, intieme van het bv geven is toch wel heel speciaal en daar heb ik nog best een paar maandjes kolven voor over. Over dat slapen met bh en zoogcompressen, ik heb meteen in het begin van die Lilypads gekocht en ik vind het echt ideaal! Ik heb nog nooit last van lekkende borsten gehad overdag , in het begin heel af en toe 's ochtends als ze op knappen stonden. Maar ik hoef dus nooit met een bh te slapen, die lilypads blijven goed zitten. Ze zijn best prijzig, maar ik heb ze via Ebay een stuk goedkoper in Amerika gekocht en als je de kosten van de zoogcompressen optelt zijn ze niet eens veel duurder denk ik. Als je echt wil afbouwen kun je volgens mij een schema op het cb vragen, of misschien zijn er online ook wel schema's te vinden.
Eefje, ik denk dat iedereen die borstvoeding geeft op gezette tijden een dip heeft, er (meer of minder) stevig van baalt en overweegt om misschien de handdoek maar in de ring te gooien. Ik herken dat in elk geval wel, al heb ik nooit getwijfeld om de redenen die jij opnoemt. Slapen met bh aan heb ik nooit lastig gevonden en alhoewel kolven bepaald geen hobby van me is, heb ik het ook nooit supervervelend gevonden. Compressen heb ik vanaf een maand of 5 ook helemaal niet meer nodig gehad (al kan dat per vrouw heel erg verschillen).

Mijn twijfels kwamen eigenlijk steeds door "problemen": kloven, spruw, slechte kolfopbrengst, moemoemoe, regeldagen, clusterweken en dat soort dingen.

Wat bij mij altijd hielp was met mezelf een deadline afspreken, bijvoorbeeld van een week verder. Als ik dan nog in die dip zat en nog steeds zo erg twijfelde, dan zou ik serieuzer gaan denken over stoppen. Maar steeds bleek al heel snel dat het daarna ineens wel weer lekker ging en verdwenen de twijfels.

Ik keek erg uit naar de 6 maanden, omdat ik mezelf had beloof dat ik mocht gaan afbouwen vanaf die tijd. Maar toen die heuglijke dag eenmaal aanbrak, merkte ik dat ik er helemaal geen zin in had. En dus stelde ik het uit, en stelde ik het uit en stelde ik het nog maar weer eens een keertje uit. Inmiddels is zoonlief 11,5 maand en heb ik besloten na onze vakantie (we gaan zaterdag weg), als zoonlief 1 wordt, er een punt achter te zetten. Hij drinkt 's ochtends en 's avonds nog bij mij.

En het zou zomaar kunnen dat ik op 9 september besluit dat ik alsnog geen zin heb in stoppen en nog blijf doorvoeden.

Ik weet niet precies wat je graag wilt horen, maar mijn advies zou zijn: bij twijfel (nog) niet stoppen. Stoppen kan altijd nog, eenmaal gestopt weer relacteren is veel lastiger en brengt veel meer praktische hobbels met zich mee dan je nu waarschijnlijk ervaart.

Helpt de gedachte dat het tijdelijk is niet om het nog eventjes aan te zien?

Mocht je alsnog besluiten tot afbouwen: ik geloof dat de standaardregel is om 1 voeding per dag per week te laten vervallen. Waarbij je dan begint met voedingen overdag en zo'n beetje om en om, om stuwingsproblemen en borstontstekingsgevaar te voorkomen.
Eefje, ik heb honderduizend keer bedacht dat ik ging stoppen. Weer om andere redenen dan jij, maar dat is natuurlijk irrelevant. Ik had het soms zo gehad met die hele BV. Je staat toch erg in dienst van je kind en het is toch een soort verplichting, hoe prettig die verplichting vaak genoeg ook is.

Kolven is kut. Ik had er ook nooit zin in en het kwam ook nooit uit qua werk. Maar net als iemand anders hier al schreef, ik maakte er maar het beste van en als rustpunt was het ook wel weer lekker. En ik had een eindpunt voor het kolven in gedachten. Namelijk die 6 maanden. Vanaf dan mocht ik van mezelf in ieder geval stoppen met kolven.

Wat betreft doorlekken. Weet je heel zeker dat je tussentijds nog lekt? Ik kwam er namelijk achter dat ik helemaal niet lekte tussen de voedingen door, maar dat ik alleen maar lekte als ik voeding gaf. En dat ik dus al vrij lang voor jan doedel met BH aan het slapen was. Ik ben daar dus mee gestopt en legde 's nachts een doekje over de andere borst om het lekken op te vangen (ik voedde liggend). Check dus eens of je echt wel tussentijds lekt of dat het alleen tijdens een voeding is.

Ik ben uiteindelijk met 6,5 maanden met pijn in mijn hart gestopt. Om redenen die ik uiteindelijk voor mezelf goed genoeg vond om te stoppen. Daarvoor had ik min of meer dezelfde redenen, maar vond ik ze voor mezelf toch nog niet goed genoeg om te stoppen. Het is dus vooral iets wat alleen jij kan beslissen. Jij moet je er goed bij voelen.

Maar het willen stoppen herkennen we allemaal wel denk ik. Soms is het ook gewoon rete-irritant die BV. Ik heb echt wel eens gewenst dat ik wat minder principieel was aangaande BV, omdat ik ook wel doorhad dat ik het mezelf soms onnodig moeilijk maakte.
Oh ja, over afbouwen, ik was uiteindelijk in anderhalve week tijd afgebouwd, maar dat zegt meer over mijn belabberde productie, dan over wat normaal afbouwen is. Ik geloof dat de stelregel inderdaad 1 voeding per week is, maar meerdere vriendinnen van mij hebben (weliswaar allemaal na 6 maanden) afgebouwd met 2 voedingen per week. Hier in dit topic moeten nog wel adviezen voor mij staan over afbouwen. Even zoeken wellicht. Ik denk ergens op pagina 10. Wellicht heb je daar wat aan.
Misschien is deze vraag al een keer voorbij gekomen (ben bij pas blz 11 met alles lezen op dit topic).

Maar na hoeveel uur zit iets wat je gegeten of gedronken hebt in je voeding? Mijn zoontje van ruim 3 weken heeft af en toe best wel last van krampjes (gelukkig al veel minder dan de 1e week). Nu wil ik ens proberen uit te zoeken of het door bepaalde dingen kan komen die ik eet of drink. Ik denk zelf misschien aan cola-light of jus dorange. Drink ik allebei een glas per dag van. Of toch van melkprodukten.

Of zijn darmpjes moeten gwoon wennen aan mijn enorme produktie melk en het gaat vanzelf over?

Groetjes, Mariap
Mariap, alle baby's hebben krampjes. Ze komen ter wereld met een set darmen die niet 'af' is, en voedsel verteren doet ze pijn. Helemaal als er nog belletjes lucht tussen zitten: goed laten boeren is vaak al een antwoord.

Heeft je zoontje nog ergens anders last van? Stinkscheten? (echt stink, dus niet bv-poepgeur, maar echt zwavel ofzo) Huiduitslag?

Zo nee, dan zou ik niet beginnen met het uitsluiten van voedingsmiddelen, de kansd is groot dat het daar niet door komt en jij dus voor Jan Doedel jezelf die lekkere cola en die gezonde jus hebt ontzegd.

Ik heb zelf wel gemerkt dat zoetstof in grote hoeveelheden effect kan hebben: ik eet zelf geen suiker en heb toen Meisje-Klein echt vers was, nog wel hele dozen suikervrije bonbons leeggegeten, uit zieligheid. Dat was teveel. MK kon prima tegen wat suikervrije dropjes, een aantal glazen colal light of een paar bonbons, maar niet tegen een hele doos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven