Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Oh. En krampjes gaan vanzelf over. Als je kindje een maand of drie is heeft ie opeens nergens last meer van.
Tilalia, jij volgt toch de opleiding tot contactpersoon bij de VBN? Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe? Ik overweeg om het ook te doen, maar wil graag eerst weten waar ik me in stort en of het echt wat voor mij is.

Gezien mijn ervaring met en enthousiasme voor borstvoeding lijkt het mij een goede vorm van vrijwilligerswerk.

Wat betreft de dip: ik herken het wel. Het kolven zelf vond ik wel te doen, het was alleen meer het geplan, de benodigde ml's bijeen krijgen en het afwassen/steriliseren waar ik op een gegeven moment tabak van had. Toch ben ik doorgegaan tot mijn dochter een jaar was. Op het laatst kreeg ik nog maar net genoeg bijelkaar voor een kleine fles (was ook genoeg). Ik was dan ook bijzonder opgelucht dat ik de kolf in de wilgen kon hangen.

Eigenlijk wil ik iedereen vooral stimuleren door te gaan met voeden, helemaal na de 6 maanden. Dan wordt het steeds relaxter en leuker. Ik zit inmiddels op bijna 21 mnd, maar die paar slokken 's ochtends zijn uiteraard totaal geen belasting, juist een heerlijk kroel- en wakkerwordenmomentje.
Katalin, ik doe het niet bij de VBN, want die heb je niet in Belgie, waar ik woon. Wel soortgelijke organisaties.

Opleiding staat een beetje stil: ik had niet heel veel puf toen ik zwanger was, en nu ook nog niet. Als Meisje-Klein over twee weekjes weer op school zit, ga ik het weer oppakken.
Bedankt voor je reactie. Vond je het tot nu toe wel leuk om te doen?
Ja hoor, veel boeken lezen, via een driemaandelijks 'tijdschrift' krijg ik alle bv-updates (onderzoeken, artikelen, etc). Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om te oefenen met adviezen geven, om te kijken hoe het met mijn parate kennis staat, etc. Wat nu nog volgt zijn twee schriftelijke toetsen, het volgen van een moedergroep bij een andere contactmoeder, een (of twee? wet niet meer) essay, en dan ben ik er, geloof ik. Die van de vbn is uitgebreider, geloof ik.
Eefje, de keus wel of niet stoppen was door mijn zoontje gemaakt. Hij weigert de fles dus ik moet wel. Maar nu is hij bijna 8 maanden en ben ik blij dat ik niet gestopt ben. Voeding zelf duurt maar 5 -10 minuten maar het is na 6 maanden veel gezelliger geworden. En hij heeft in die 8 maanden maar 1 keer een verkoudheid gehad, verder niets. Hij zit netjes op gewicht en het is een vrolijke baby. BH's droeg ik niet meer sinds 6 maanden maar op een gegeven moment ben ik van die sporttopjes gaan dragen, geen beha en die zitten veel lekkerder.
Meiden, hoe ga ik om met het mondje vol tandjes bij mijn zoon? Hij bijt niet (dat is ie snel afgeleerd), maar die scheermesjes kan ik soms toch wel voelen. Iemand goede tips??
Even een heleboel vraagjes:

dochterlief (bijna 8 maanden) weigert de fles. dat is op zich met bv niet zo heel erg, maar ja... ik werk 2 dagen per week en dan is het toch wel handig als ze ook wat wil drinken.

Ze heeft het al een keer gepresteerd om 10 uur zonder drinken te kunnen (toen wist ik er dus niks van.. fijn een opa en oma die dan niet even bellen!) De andere keren ben ik tussen de middag naar huis gereden, maar dat is minstens zo erg als kolven op het werk. Ik ben ruim een uur onderweg dan en ik moet toch ook nog voorbereiden voor de middag (ben juf; het schooljaar is net weer begonnen, dus Ella heeft de hele zomervakantie heerlijk alleen maar bij mij gedronken; mss is het daar mis gegaan?)

Ondertussen hebben we het volgende geprobeerd:

ik kom naar huis (dan zit er tussen bv 1 en bv 2 ruim 5 uur, maar dat doet ze als ik gewoon thuis ben ook)

de fles aanbieden, een antilekbeker met zo'n rietje, een gewone beker.

Mijn schoonmoeder heeft haar van de week gewoon de fles gegeven, Ella mocht 'm zelf vasthouden en dronk er af en toe een slokje uit (waar ik helemaal blij mee was!)

Mijn zus heeft geprobeerd haar uit een beker te laten drinken, ze dronk wel, maar niet veel.

Moeten we geduldig afwachten tot ze het drinken uit een beker doorkrijgt? Moet ik dan gewoon niet meer tussen de middag live gaan voeden. Is het dan handig om haar wat vaker kleine beetjes te geven ipv om half 1 heel veel (wat ze dus toch niet drinkt)?

Ze krijgt ook bijvoeding (waaronder fruit) is dat ook wat vervanging van vocht?)

Of moeten we haar tussen de middag pap gaan geven (met bv aangemaakt natuurlijk).
Ris, balen zeg dat Ella de fles niet neemt. Ruben is zo toen ook begonnen. Uit gemak gaf ik hem gewoon de borst met als gevolg dat meneer na een week of twee de fles gewoon weigerde. Kan je geen antwoord geven op je vragen helaas, maar denk dat anderen dat wel kunnen!
Nog een vraagje van mij, ik weet dat de smaak van de voeding verandert als je ongesteld moet worden. Verandert de smaak ook als je moet ovuleren? Kleine man is vandaag na een paar slokken in krijsen uitgebarsten en dat maar liefst drie keer. Heb vanavond maar gekolfd want ik stond op barsten. Geprobeerd hem een flesje kv te geven, maar dat wilde hij ook niet. Hij heeft wel pap met kv op...
Bloempje, Jommetje reageert heftiger op mijn ovulatie dan op mijn menstruatie. Andere geur, andere smaak, lastiger tsr... wie weet wat hormonen allemaal kunnen aanrichten.

(hee. Even rekenen en het zou zomaar kunnen dat Jommetje vandaag daarom zo tietkliert. Okee, duidelijk)

Kijk even wat er morgen gebeurt, probeer verder uit te sluiten wat er anders zou kunnen zijn. Pijn in z'n mondje, tandjes, verkouden, keelpijn, etc?
Ris, bij 8 maanden kan je beginnen met 'echte' (haha!) koeienzuivel. Meisje-Klein was rond die tijd echt dol op volle yoghturt, gewoon, zo, zonder suiker of andere toevoegingen. Je kan kijken of je meisje dat lust, en dan een bv vervangen door een schaaltje volle yoghurt. Scheelt ook weer kolven.

Vanaf 6 maanden heeft MK mm uit de fles resoluut geweigerd. En toen ze een maand of 8 was, vonnd ik dat ook niet meer zo erg: een melkvoeding kan je vervangen door yoghurt, voor extra vocht kan je ze 'nat' fruit aanbieden (perziken waren razend populair toen!), je kan kijken of ze ander vocht wel lust (vruchtensap, 'soep' (groenten gepureerd met water), water), je kan pap geven, zoveel manieren om er toch voldoende vocht & zuivel in te krijgen. Bijeen maand of 8 hebben kindjes 'maar' 500 cc zuivel per dag nodig(als ze goed vast voedsel eten): op borstvoeding.com schatten ze in dat je dan aan 3 borstvoedingen per dag genoeg hebt.Als jij 's ochtends en 's avonds voedt, en je meisje krijgt s middags een kom yoghurt of een bord pap (biobim pap mbindt goed met mm) dan zit dat wel goed met die zuivel.

Ik ben toen niet meer gaan hannesen met de fles, ik vond het wel best. Nou werkte ik niet, dus het was niet elke doordeweekse dag gedoe, maar met ee kommetje yoghurt ofzo moet ze overdag toch ook wel toekunnen als ze verder lekker eet?

Tilalia, thanx voor de info! Ik heb net voor het eerst pap gegeven en dat ging goed! Gewoon met een lepel omdat ik dat gehannes met een fles niet meer wil. Ik wist ook niet precies wat ze aan zuivel of ander vocht nodig had. Perzik gaat er hier ook heel goed in! Ik voed haar idd zelf nog 2 keer, dus dan komt het helemaal goed! Wat een opluchting!

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 4,5 week oud. Gisteravond kreeg ze om tien over half negen de borst en vanochtend werden wij om half zeven wakker en toen lag ons meisje nog steeds heerlijk te slapen... Mijn man heeft haar toen uit bed gehaald, waarna ze langzaam wakker werd en om tien voor zeven weer de borst heeft gehad.

Nu slaapt ze nog lekker en alles gaat prima.

Alleen één vraagje: Ze heeft tot nu toe 3 x borstvoeding gehad vandaag:

om 06:50uur; 10:00uur en om 13:50 uur.

Als ze om tien voor zes nog slaapt ga ik haar wakker maken want dan is het weer 4 uur geleden. Als ze dan weer lekker slaapt (4 uur bijv.) zou ze op 5 voedingen komen vandaag. Is dat niet te weinig??

Ik dacht dat ze nu minstens 6 voedingen per dag zou moeten hebben.

Het kan best zijn dat ze straks opeens nog 2 keer om de 2 uur komt maar als dat niet zo is zit ze dus "maar" op 5 voedingen.

Of zal ik haar dan straks 2 x na 3 uur wakker maken zodat ze dan net nog op 6 voedingen komt?

Het is wel 6 voedingen per 24 uur, dus in principe heb ik dan de tijd tot morgenochtend half zeven dus zou ik haar niet wakker hoeven te maken?

groetjes, peetje
Hallo hallo, ik breek nog even in hier op het bv-topic :-)

Niet met een vraag maar met een happy something, meisjelief wordt morgen een jaar (!) en dan voed ik haar dus ook alweer een jaaaaar!!! Bij deze even DANK aan Tila, je bent echt van doorslaggevende betekenis geweest heel in het begin (is dat alweer bijna een jaar terug? yep!). En ook al die andere meiden die zo lief waren en lieve berichten achterlieten, dank dank dank!

En nu... voeden we lekker door. :-D

We zien wel vanaf hier. Alles best. Als ik het zat ben, dochter het zat is, we zien het allemaal wel. En als ik tijd heb, dan kom ik hier zeker meelezen en helpen hoor.

Maar morgen eeeerst TAART!

Oh en ze reageert niet slecht op de kaas ook, geloof ik. IK kan het in ieder geval weer eten! Jippie!!!!
Wow, VB een jaar alweer! Wat gaat dat snel!

Graag gedaan hoor, maar je hebt het echt zelf gedaan. Je hebt zelf vertrouwen gehouden, je hebt zelf de dingen uitgevoerd, zelf je productie opgevoerd en, nou, vooruit, je meisje heeft het ook gedaan.

Maarreh... dank voor je dank. Ik zit hier een beetje stompzinnig te grijnzen achter mijn computer. Ik word er zowat verlegen van.
Peetje, normaal gesproken roep ik altijd: als ze slapen, lekker laten slapen.

Maar jouw meisje is nog wel heel jong. Dat ze doorslaapt is helemaal geweldig - neem jij je rust dan ook? Die kan je wel gebruiken - maar slechts 5 (en misschien 6) voedingen lijkt wat weinig voor die leeftijd.

Het kan wel: als haar plasluiers goed zijn (als je ze van een cm of 30 laat vallen en ze 'zeggen' plof, dan zijn ze goed), als ze goed alert is als ze wakker is, tevreden, en goed groeit, kan je haar gewoon laten liggen.

Wat ook meespeelt is je eigen productie: als je nogmaar zo kort voedt, kan het 'laten vallen' van een voeding heel snel een daling vanje productie betekenen. Meestal lost je baby dat zelf wel op door een paar dagen weer wat vaker te drinken, maar als je een suffige baby het die veel slaapt, zou dat er ook wel eens bij in kunnen schieten.

Ook kan je last vanje borsten krijgen omdat ze heel vol raken. Je kan dan gaan kolven, om alvast te gaan oefenen met een flesje en eventueel een voorraadje op te bouwen, maar ja, je loopt dan de kan s dat ze vlak daarna wakker wordt en wil drinken, wat weer wat gehannes kan opleveren.

Als je twijfelt aan 1 van die 'factoren', zou ik haar proberen om de 3 uur te voeden overdag, dan weet je zeker dat ze voldoende binnenkrijgt. Als je het zielig vindt om haar wakker te maken, kan je proberen om haar slapend aan te leggen: vaak drinken baby's reflexmatig wel een voeding weg.

Succes! Geniet van je nachtrust!
Bedankt voor je antwoord tilalia.

Uiteindelijk heb ik haar om 6 uur wakker gemaakt, kwam ze vervolgens om 8 uur uit zichzelf en heb ik haar om elf uur wakker gemaakt voor de 6e voeding.

De 6e voeding heeft ze half slapend gehad.

Daarna meldde ze zich weer om tien voor vijf de volgende ochtend.

Dus de ene nacht zit er 10 uur tussen en de volgende nacht 6 uur.

Toch denk ik na zo'n dag als gisteren waar ze het dus eigenlijk voorbeeldig heeft gedaan: o, nu gaat er wat langer de tijd tussen zitten en vervolgens meldt ze zich vandaag weer een paar keer na 2,5 uur. Ik had net bedacht om haar elke 3 uur wakker te maken, maar dat was dus niet nodig...

Maar goed, ze heeft nu 6 voedingen gehad (om 8 uur de laatste) en ik wacht nu gewoon af wanneer ze zich weer meldt.

O ja, nog even een vraagje. Ik kan denk ik het beste vanaf een week of 6 eens een keertje een flesje gekolfde melk geven toch? Of eigenlijk laten geven, want ze schijnen het van de moeder vaak niet te pikken, omdat ze dan de borst ruiken.

Ik ben al een beetje met het kolven bezig, maar echt veel komt er niet uit. Met 50 cc mag ik al heel blij zijn.

Uit m'n linkerborst komt vrijwel niets met kolven, uit m'n rechterborst komt dan die 50 cc. Dan heb ik 's ochtends gekolfd.

Toen ik laatst eens kolfde op een avond, kwam er helemaal niets uit; na een kwartier kolven had ik ongeveer 3 druppels...

Toch maar vaker oefenen?
Inmiddels is Bries(je) bijna 5,5 maand en is er sinds een week of 6 geen regelmaat meer te bekennen. Waar ik lees dat kinderen van 3 maanden al genoeg hebben aan 4 of 5 voedingen komen wij makkelijk op 7 tot 8 voedingen per dag (+nacht). Mijn vraag is dan ook hoe ik regelmaat aan kan gaan brengen want ik loop op mijn tandvlees. Tips?
Peetje, gewoon proberen te geven hoor, dat flesje. Er zijn ook baby's die dat prima accepteren van mama. (Mijn Jommetje vindt het allemaal best, wie wat geeft, als er maar melk uitkomt)

Als ie het van jou niet accepteert, kan je het altijd nog door een ander laten geven.

Geef de eerste paar keren niet meteen een hele voeding, maar begin met iets van 30 cc, ergens tussen de veodingen door. Het is voor je kindje een heel andere drinktechniek, misschien snapt ie het niet, en als ie heel erg hongerig is, wil ie het misschien niet proberen, en als ie heel erg moe is misschien ook niet.

Kolven is lastig: je moet met een plastic ding een toeschietreflex opwekken die normaal door een lieve knuffelige baby wordt opgewekt. Een tsr komt niet of laat als je gestresst en gespannen bent: als jij dus druppels zit te tellen, heb je een grote kans dat er niks komt. Als je wilt kolven, zorg dat je lekker rustig zit, iets warms te drinken hebt, neem een paar hele diepe buikademhalingen (van die waar je je schouders van voelt tintelen. Misschien heb je die op zangere yoga/gym geleerd?) en denk aan je kindje, niet aan de kolf. Misschien kan je foto's kijken, of een filpmje van je kind. Meestal komt het dan wel. Je tsr is bij kolven vaak minder heftig dan wanneer je kindje drinkt, en een kolf krijgt lang niet zoveel uit je borst als een baby. Ik vind 50 cc al heel netjes!

Dat je s avonds wat minder makkelijk kolft klopt. Het beste is om het s ochtends te doen, dn heb je het meeste elk.

Wat je kan doen om een voorraadje op te bouwen is, als je je kindje s ochtends voedt, de andere borst tegelijkertijd af te kolven. Zo lift je mee op de tsr die je kindje opwekt. Alls je dan iets van 5 minuten kolft, zal je zien dat je al heel veel melk hebt. Je kan daarna je kindje de gekolfde borst aanbieden, dan kan die verder leeggedronken worden. Lijkt je kindje dan nog niet voldaan, geef het dan weer je eerste borst: zo weet je zeker dat je kindje genoeg heeft. Borsten raken namelijk niet 'leeg', er wordt steeds melk aangemaakt. Als je dat een paar dagen volhoudt, heb je je productie opgekrikt en heb je meer melk en kan je dus makkelijker kolven.

De beste houdingen om te voeden en te kolven tegelijkertijd zijn of de rugbyhouding (beentjes van je kind onder je arm door). Je legt je kindje op een kussen, zorgt dat ie goed aanhapt, en daarna heb je je handen vrij om te kolven. Deze houding werkt vooral bij kleine kindjes die nog echt stilliggen: grotere kindjes willen zich nog wel eens met un beentjes gaan afzetten tegen bijvoorbeeld de rugleuning van de bank. Dan kan je proberen om je kind gewoon aan te leggen, maar terwijl jij in kleermaklerszit zit, je kindje kan dan in het kuiltje tussen je benen rusten. Hier en daar een kussen ter ondersteuning, en met je andsere hand kolven.

Het vergt wat oefening, maar is echt een heel fijne manier om snel te kolven.
quote:Wind schreef op 24 augustus 2007 @ 21:36:

Inmiddels is Bries(je) bijna 5,5 maand en is er sinds een week of 6 geen regelmaat meer te bekennen. Waar ik lees dat kinderen van 3 maanden al genoeg hebben aan 4 of 5 voedingen komen wij makkelijk op 7 tot 8 voedingen per dag (+nacht). Mijn vraag is dan ook hoe ik regelmaat aan kan gaan brengen want ik loop op mijn tandvlees. Tips?

Wind, ik ken het gevoel. De meeste baby's gaan minder vaak drinken als ze groter worden, maar die van mij gaan vaker drinken naarmate ze groter worden. Jommetje was 10 weken, toen zat ie aan 5 voedingen per dag, maar nu (4 1/2 maand) zit ie weer op 8.

Wat ik bij MK gedaan heb (e ik ga het bij JOmmetje nu ook weer doen, want ik ben echt te moe nu) is een paar overdag-regeldagen inlassen. Ee paar dagen extra veel aanleggen om je productie op te voeren, zodat je weet dat ie genoeg heeft. En dan s nachts kijken of je Briesje kan afleiden met een speentje.

Ik heb Jommetje sinds 2 dagen s nachts snel afgeleid: hij werd al dagen omstreeks 130 wakker en wilde dan niks. Niet drinken, niet knuffelen, alleen maar mopperen en krijsen.

1 druppeltje chamodent op z'n speentje en hij sliep zo verder tot 0400.

Die houden we erin, dus.
Ik heb ook een vraagje. 10 dagen geleden is mijn zoon geboren! Na een paar dagen flink veel aanleggen is de productie goed op gang gekomen. Hij groeit ook goed, was de 6de dag al weer op zijn geboorte gewicht. Hij komt wel vaak, elke 2 uur, maar dat is normaal toch?

Alleen nu komt hij sinds gisteren ineens elk uur, elke 1,5 uur. Hij drinkt nog maar 1 borst (eerst altijd 2 volledige) en valt dan als een blok in slaap, is met geen mogelijkheid wakker te krijgen. Hij wordt ook heel warm bij het drinken en gaat zweten. Is dit al zijn eerste regeldag, of zou er iets fout zijn met het aanleggen?

Hij lijkt ook wat meer last van kramp te krijgen.

Wat ik mij ook nog bedacht is dat we gisteren voor het eerst op pad zijn geweest. Kan het zijn dat dat teveel is geweest voor mij en dat de productie een dipje heeft? Of dat het toch teveel prikkels voor hem geweest zijn? (hij heeft overigens alleen maar geslapen, maar krijgt het natuurlijk wel mee)

Hij is gisteren dus ook voor het eerst buiten geweest en het was best warm. Misschien is dat ook van invloed?
Kabouter, 10 dagen oud is een 'beruchte' leeftijd voor de eerste regeldag. Lekker aan toe geven, dan is je productie het snelst weer waar je zoontje het wil hebben.

Je kan proberen om hem wakkerder te houden tijdens het voeden, door over z'n ruggengraatje te 'wandelen' met je vingers, onder z'n voetjes te wrijven, hem ietsje koeler te kleden (pakje uit en alleen in z'n rompertje) tijdens de voeding. Maar als dat niet werkt, gewoon lekker zo laten.

Als het warm is willen baby's vaak meer drinken, dat kan het ook zijn, maar ik gok in eerste instantie op de regeldag.

Kruip op de bank met een pot thee of een fles water, laat je lekker verwennen met allemaal lekker fruit en boterhammetjes, pak er een boek bij of zet de tv aan en geniet lekker van je kindje.

Het kan trouwens best zijn dat ie na deze regeldag opeens minder vaak wil drinken, maar zo niet: om de 2 uur is normaal hoor, als ze zo klein zijn.

Ik geloof dat Athena het ooit zei, en ik ben het er mee eens: een kraamvrouw hoort op de bank met een heerlijk knuffelig drinkend babytje, en moet zich helemaal laten verwennen.

Succes!
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat je gelijk hebt wat het regelen betreft. En volgens mij is het ook al weer over, want hij komt inmiddels al weer om de 2 uur. Hij wil dan wel soms 1 uur met een voeding bezig zijn, tussentijds verschoon ik hem en wat nu ook helpt is mijn borst stimuleren, daar wordt hij dan weer wakker van (hem wakker maken lukt echt niet).

Athena heeft gelijk hoor, ik moet ook wat rustiger doen. Gelukkig is mijn vriend nog 2 weken vrij, en hopelijk loopt het tegen die tijd wat soepeler!
hallo daar

even een vraag: goeie tips voor het voorbereiden op borstvoeding! kort en bondig he??

even voor de duidelijkheid, inmiddels zwanger van de tweede (16wk) en een BV disaster bij de eerste, ondanks voorlichtingsavonden. Ik heb een borst verkleinende operatie gehad en de kraamverzorgster riep al snel dat ik daarom geen productie had, er even geen rekening mee houdende dat na een ks de voeding meestal na een dag of 5/6 pas op gang komt. Mn kind was toen na 3 dagen voeden inmiddels door mega bloederige kloven al over op de fles en het beetje melk wat ik kolfde gaf ik samen met bijvoeding in een flesje. Toen ik inmiddels na een week over was op de FV kreeg ik mega stuwing en kolfde ik er puur om eens te kijekn hoe mn lichaam het deed ineens 100cc per borst uit, zoonlief wilde de borst inmiddels al niet meer en door de slechte begeleiding, onvoldoende kunde en teleurstelling (lees huilbuien) ben ik toen gestopt met de ''bv sores'' en over gegaan op volledige flesvoeding. Toen mn ventje 6 weken was heb ik m tijdens een huilbui van zijn kant, aangelegd, hij dronk twee slokken en viel als een blok in slaap gevolg: relacteren, helaas geen succes uiteindelijk heb ik m nog tot mn eerste menstruatie toen hij een week of 13 was een slokkie troost kunnen bieden bij groot verdriet, op die momenten, al waren ze kort genoot ik.

jullie begrijpen deze keer wil ik gewoon de volle 100% BV gaan geven, en er helemaal voor gaan! Ik heb er tot mn zoontje een maand of 8 was een mega schuldgevoel aan over gehouden helemaal omdat bleek dat hij een koemelkallergie had.

inmiddels ben ik gretig begonnen aan het 'handboek borstvoeding' van de LLL en heb ik me opgegeven voor een BV cursus, zijn er naast die twee dingen nog andere nuttige tips waar jullie me aan kunnen helpen?? of ga ik de goeie richting op zo?

ik wil er gewoon alles aan doen om het deze keer wel te laten slagen ik bedoel 100cc per borst das weelde toch??

alvast bedankt!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven