Jaloerse collega? Hoe mee om te gaan?
dinsdag 1 december 2009 om 19:38
Beste forummers,
ik heb een situatie die ik eigenlijk niet tot mijn probleem wens te maken, maar ik heb er wél last van.
Ik heb een collega waar ik van begin af aan (sinds ongeveer een jaar) super goed mee kon opschieten. Ondanks groot leeftijdsverschil meteen een bijzondere klik. Sinds kort hebben we 2 jonge meiden erbij gekregen op de kamer, waar ik het ook heel gezellig mee heb en qua werk helemaal op een lijn zit. Maar mijn eerste collega is sinds die tijd steeds afstandelijker geworden naar mij en doet tegen nieuwe collega's ronduit bot. Ik denk dat ze zich misschien wat bedreigd voelt omdat ze opeens 3 ambitieuze meiden om zich heen heeft.
Bovendien weet ik vrijwel zeker dat ze een beetje jaloers is dat ik ook heel leuk met die meiden kan opschieten en dat ze niet meer mijn volledige aandacht krijgt. (klinkt misschien beetje arrogant, wat ik echt niet zo bedoel).
Doordat zij niet zegt dat er iets is, maar dit met haar hele houding laat merken, is de sfeer steeds bedrukter. Eigenlijk lopen we allemaal een beetje op onze tenen. Nieuwe meiden denken zelfs dat het gewoon een oude chagrijnige tante is, terwijl ik haar heel anders heb leren kennen. Ze hebben me gezegd dat ze heel vaak het gevoel krijgen dat ze iets verkeerd doen en geen hoogte van haar krijgen en er ook echt last van hebben.
Waar het op neerkomt is dat ik het gewoon heel jammer vind. Ik zou dit dus ook bespreekbaar willen maken. Maar ik vind het lastig. Want moet ik dan zeggen, dat ik denk dat ze jaloers is? Ik wil die andere meiden er liever niet bij betrekken. Ik heb hun mening dan wel gehoord, maar ik kan toch alleen over mijn eigen gevoel spreken.
Ik ben nog vrij jong en heb nog niet zoveel werkervaring. Ik hoop dus dat iemand tips heeft.... Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Zodat we allemaal weer wat meer plezier hebben en de ongedwongen sfeer weer terugkeert.
Alvast bedankt.
ik heb een situatie die ik eigenlijk niet tot mijn probleem wens te maken, maar ik heb er wél last van.
Ik heb een collega waar ik van begin af aan (sinds ongeveer een jaar) super goed mee kon opschieten. Ondanks groot leeftijdsverschil meteen een bijzondere klik. Sinds kort hebben we 2 jonge meiden erbij gekregen op de kamer, waar ik het ook heel gezellig mee heb en qua werk helemaal op een lijn zit. Maar mijn eerste collega is sinds die tijd steeds afstandelijker geworden naar mij en doet tegen nieuwe collega's ronduit bot. Ik denk dat ze zich misschien wat bedreigd voelt omdat ze opeens 3 ambitieuze meiden om zich heen heeft.
Bovendien weet ik vrijwel zeker dat ze een beetje jaloers is dat ik ook heel leuk met die meiden kan opschieten en dat ze niet meer mijn volledige aandacht krijgt. (klinkt misschien beetje arrogant, wat ik echt niet zo bedoel).
Doordat zij niet zegt dat er iets is, maar dit met haar hele houding laat merken, is de sfeer steeds bedrukter. Eigenlijk lopen we allemaal een beetje op onze tenen. Nieuwe meiden denken zelfs dat het gewoon een oude chagrijnige tante is, terwijl ik haar heel anders heb leren kennen. Ze hebben me gezegd dat ze heel vaak het gevoel krijgen dat ze iets verkeerd doen en geen hoogte van haar krijgen en er ook echt last van hebben.
Waar het op neerkomt is dat ik het gewoon heel jammer vind. Ik zou dit dus ook bespreekbaar willen maken. Maar ik vind het lastig. Want moet ik dan zeggen, dat ik denk dat ze jaloers is? Ik wil die andere meiden er liever niet bij betrekken. Ik heb hun mening dan wel gehoord, maar ik kan toch alleen over mijn eigen gevoel spreken.
Ik ben nog vrij jong en heb nog niet zoveel werkervaring. Ik hoop dus dat iemand tips heeft.... Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Zodat we allemaal weer wat meer plezier hebben en de ongedwongen sfeer weer terugkeert.
Alvast bedankt.

dinsdag 1 december 2009 om 20:27
haha nouja dat zou ook kunnen, hoewel ik denk dat dat wel meevalt. Maar ik kan jullie moeilijk vragen wat haar probleem is.... Dat doe ik dan ook niet. Ik ben vooral op zoek naar tips over hoe erachter te komen of ze ergens mee zit. En als inderdaad blijkt dat ze beetje jaloers is of zich bedreigd voelt, hoe ik kan zorgen dat de verhoudingen weer in balans komen...

dinsdag 1 december 2009 om 20:31
Vraag haar gewoon eens hoe het met haar gaat en wat ze van de nieuwe situatie vindt.
Nooit op de man af vragen of ze jaloers is, want dan druk je haar natuurlijk meteen in een hoek. En dan heb je kans dat ze fel reageert. Of ga eens wat met haar drinken na het werk. Dat kan ook heel relaxed werken. Zal ze vast leuk vinden als je denkt dat ze je een beetje aan het verliezen is.
Nooit op de man af vragen of ze jaloers is, want dan druk je haar natuurlijk meteen in een hoek. En dan heb je kans dat ze fel reageert. Of ga eens wat met haar drinken na het werk. Dat kan ook heel relaxed werken. Zal ze vast leuk vinden als je denkt dat ze je een beetje aan het verliezen is.
dinsdag 1 december 2009 om 20:36
Ik ben ook zeker niet van plan om haar te vragen of ze jaloers is. Maar zoals ik al aangaf merk ik dat de sfeer steeds minder wordt. Ik merk ook dat het me echt bezighoudt en dus vind ik dat ik het niet helemaal kan negeren. Ik zou dus graag op een niet al te zware manier aankaarten dat het fijn zou zijn als ze zich wat meer ontspannen zou opstellen.
dinsdag 1 december 2009 om 20:39
Annelize deze collega is altijd 2 uur eerder klaar dan ik, dus even een drankje na werk zit er nooit in. Dat doe ik met nieuwe collega's bijvoorbeeld wel. Ik weet dat ze dat eigenlijk niet leuk vindt. Ze maakt er soms zelfs echt een nare opmerking over. En ik vind dan eigenlijk dat ik me niet hoef te verdedigen dat ik het naar mn zin heb met die mensen. Maar enfin, ik kan haar wel eens trakteren op een lunch ofzo.

dinsdag 1 december 2009 om 20:53
Ik denk toch echt eerder dat ze zich niet zo op haar gemak meer voelt dan dat ze jaloers is. Het is natuurlijk een hele verandering qua sfeer en qua gesprekken als je eerst met 1 jonge vrouw zit en daarna met drie. Maar ja, jij blijft er bij dat ze wel jaloers moet zijn of zich bedreigd moet voelen.....

dinsdag 1 december 2009 om 21:26
Zorg ervoor dat je haar een keer alleen treft (bijvoorbeeld door haar uit te nodigen samen te gaan lunchen) en vraag haar dan gewoon of er iets aan de hand is. Wie weet dat ze je dan direct al wel wil vertellen wat haar dwars zit. En mocht dat niet zo zijn, dan kan het helpen als jij je zelf openhartig opstelt. Je kunt best uitspreken dat je het gevoel hebt dat er iets veranderd is tussen jullie. Als je daar direct bij vertelt dat je dit jammer vindt omdat je het leuke contact wat jullie hadden mist, dan weet ze in elk geval dat jij nog steeds graag ook een goede band met haar wilt hebben.
Soms hebben mensen het gewoon nodig om even te horen dat ze gewaardeerd worden en meetellen.
Soms hebben mensen het gewoon nodig om even te horen dat ze gewaardeerd worden en meetellen.

dinsdag 1 december 2009 om 21:29
quote:Tirzah schreef op 01 december 2009 @ 21:03:
uhhh nou ik zeg niet dat het dat persé moet zijn, natuurlijk kan het ook zijn dat ze zich minder op haar gemak voelt. Maar ik vraag me af waarom jij dat denkt?Omdat ik dat zelf zo zou voelen . Ik ben nu 40 en dus nog niet stokoud, maar als ik van 1 naar 3 jonge meiden met bijpassende gesprekken zou gaan zou ik daar eerlijk gezegd niet zo blij van worden....
uhhh nou ik zeg niet dat het dat persé moet zijn, natuurlijk kan het ook zijn dat ze zich minder op haar gemak voelt. Maar ik vraag me af waarom jij dat denkt?Omdat ik dat zelf zo zou voelen . Ik ben nu 40 en dus nog niet stokoud, maar als ik van 1 naar 3 jonge meiden met bijpassende gesprekken zou gaan zou ik daar eerlijk gezegd niet zo blij van worden....
dinsdag 1 december 2009 om 21:54
@iris ik denk dat je dan wel vlug oordeelt over hoe wij ons zouden gedragen en waar de gesprekken over gaan.... Waarom zou je bij voorbaat niet blij worden van de gesprekken van drie jonge meiden?? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een vreemde aanname. (Maar ok, ik schrijf op een forum, dus ieder zijn mening.) Overigens is de collega in kwestie de 50 ruim gepasseerd maar nog erg bij de tijd en staat ze wat dat betreft echt niet te ver van ons af. Ze is hooguit wat minder ambitieus.
@nummerzoveel klinkt logisch, ik zal in ieder geval proberen om het zoveel mogelijk bij mezelf te houden.
@nummerzoveel klinkt logisch, ik zal in ieder geval proberen om het zoveel mogelijk bij mezelf te houden.

dinsdag 1 december 2009 om 21:58
OK dan verschillen wij hierover van mening, dus ik zal er over op houden. Ik ging er vanuit dat jullie het graag over uitgaan, je vriend e.d. willen hebben en dat zij het als 50-er wellicht liever over andere dingen heeft.
Maar ik vind de tip van Nummerzoveel een hele goeie en wellicht is het probleem dan zo de wereld uit.
Maar ik vind de tip van Nummerzoveel een hele goeie en wellicht is het probleem dan zo de wereld uit.
dinsdag 1 december 2009 om 22:06
Eigenlijk praten we vooral heel veel over inhoudelijke dingen qua werk. Ook prive-dingen natuurlijk, maar veel minder en dan nog op een manier waarop ik het voorheen ook met haar besprak. Nog steeds zijn we ook alledrie erg geïnteresseerd in haar verhalen, maar ik merk dat er nu een rem zit vanuit haar kant, waar dat eerst niet zo was.
Nouja goed, zoals ik eerder al zei verwacht ik niet dat jullie vanuit een topic kunnen beoordelen waar m t pijnpunt zit. Daarvoor kan ik het misschien niet eens duidelijk genoeg uitleggen. Ik denk dat het vooral ook een gevoelskwestie is.
Ik denk dat het inderdaad tijd wordt voor een fijne lunch en ik maar gewoon eerlijk zeg wat ik voel
Bedankt!
Nouja goed, zoals ik eerder al zei verwacht ik niet dat jullie vanuit een topic kunnen beoordelen waar m t pijnpunt zit. Daarvoor kan ik het misschien niet eens duidelijk genoeg uitleggen. Ik denk dat het vooral ook een gevoelskwestie is.
Ik denk dat het inderdaad tijd wordt voor een fijne lunch en ik maar gewoon eerlijk zeg wat ik voel
Bedankt!