Marokko 2010

28-10-2009 16:21 36 berichten
Dag medeforummers,

ik en vriend zijn aan het kijken voor een reisje naar Marokko in 2010.

Ik vroeg me af of er nog meer forummers zijn die daar op reis zijn geweest en wat ze ervan vonden? Onze interesse gaat uit naar Marrakech of Agadir. Oja, het wordt een weinig actieve reactie vanwege ziekte van vriend, af en toe een dagje weg kan best, maar dus niet rondtrekken ofzo. Verder ben ik benieuwd naar de beste maanden om te gaan? We hebben een voorkeur voor juni.

Alvast bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er niet mee eens dat je kunt dragen wat je wilt. Je hebt te maken met een Islamitische cultuur, waarin dus best wat 'regels' gelden. En ook al kom je er als toerist, repsect voor een cultuur vind ik toch wel belangrijk, dus ga alsjeblieft niet in je rokken en spagettibandjes-shirtjes lopen.
quote:Jody schreef op 02 december 2009 @ 09:42:

[...]

Ben het met heel je bericht eens alleen het laatste stukje niet, het doet ook niet ter zake in dit topic, maar ik moet het wel even zeggen:

Wie gaat volgend jaar de tandartsrekening betalen die de (vaak arme) ouders van die kinderen krijgen na allemaal toeristen die snoep uitdelen? Tandenpoetsen en tandartscontroles zijn niet in alle landen even gewoon als in Nederland.

Als je al iets wilt geven, hou het dan bij stickers of potloden oid. Mijn voorkeur gaat uit naar niets geven aan afzonderlijke kinderen eigenlijk, bedelen is vaak een kwestie van 'jong geleerd...'.Toeristen worden vaak getipt om juist potloden oid mee te nemen en doen dat ook. Snoepgoed is dus iets wat deze kinderen denk ik nooit krijgen, juist dan is het een keer leuk om wel snoepgoed uit te delen. Het zijn toch kinderen... En ja, je hebt gelijk vwb de tandarts. Dat is daar niet standaard. Ik persoonlijk neem altijd van beide dingen wat mee. Een leuke pen waar ze wat aan hebben, maar ook iets lekkers wat ze daar niet kennen.
quote:Kym schreef op 02 december 2009 @ 12:17:

Ik ben het er niet mee eens dat je kunt dragen wat je wilt. Je hebt te maken met een Islamitische cultuur, waarin dus best wat 'regels' gelden. En ook al kom je er als toerist, repsect voor een cultuur vind ik toch wel belangrijk, dus ga alsjeblieft niet in je rokken en spagettibandjes-shirtjes lopen.Rokjes en spagettibandjes in de grote steden kunnen best. Niet wanneer je op het platteland bent, daar kennen ze het niet. Maar in de grote steden zie je dat steeds meer. De meiden daar lopen er de laatste jaren westers bij, laat staan de toeristen. En natuurlijk dien je respect te hebben voor de cultuur, vooral als je bijvoorbeeld een moskee van binnen wilt zien. Dan is een kledingstuk wat de armen en benen bedekt wel op zijn plaats.
Ik weet niet waar jij bent geweest Driewieler, misschien alleen in Marrakech?

Moskees zijn niet toegankelijk voor niet-moslims en dat kleding-verhaal ken ik ook niet. Natuurlijk zijn er modernere meisjes, maar dan nog: gedraag je fatsoenlijk als toerist. Ik heb echt goed op mijn kleding gelet. En dat was nodig, overal.
quote:driewieler schreef op 02 december 2009 @ 14:29:

Snoepgoed is dus iets wat deze kinderen denk ik nooit krijgen, juist dan is het een keer leuk om wel snoepgoed uit te delen. Het zijn toch kinderen... En ja, je hebt gelijk vwb de tandarts. Dat is daar niet standaard.

Vergis je daar niet in, kinderen snoepen daar echt ontzettend veel! Veel en veel meer dan wij hier gewend zijn. Iedere dirham die ze in hun handen krijgen gaat op aan snoep. Verder is het heel normaal dat als families bij elkaar op bezoek komen, ze snoep meenemen voor de kinderen, of ze geven een paar dirham om snoep te gaan halen.

Tandarts is zeker niet standaard, ze gaan er pas naar toe als ze tandpijn hebben of hun tanden al zwart zijn. Er zijn ontzettend veel volwassenen met heel slechte tanden, door het snoepen als kind en de slechte verzorging.

En verder helemaal eens met Kym (hoi!) w.b. kledingkeuze. Volledig bedekt en gesluierd is zeker niet nodig, maar te bloot (ook al doen anderen dat ook) getuigt niet van veel respect, en je krijgt er aan de andere kant minder respect voor terug.
quote:Kym schreef op 02 december 2009 @ 18:05:

Ik weet niet waar jij bent geweest Driewieler, misschien alleen in Marrakech?

Moskees zijn niet toegankelijk voor niet-moslims en dat kleding-verhaal ken ik ook niet. Natuurlijk zijn er modernere meisjes, maar dan nog: gedraag je fatsoenlijk als toerist. Ik heb echt goed op mijn kleding gelet. En dat was nodig, overal.

De Hassan II Moskee in Casablanca is zeker wel voor toeristen te bezoeken. Jammer als je in Casablanca bent geweest en dit gemist hebt, is echt de moeite waard.

En dan nog een opmerking over de kleding. Ga naar Agadir, Fes en Casablanca, daar lopen jonge mensen er als de toeristen bij. Niet de oude garde, die is vaak traditioneel, en dat zul je uiteraard in veel dorpen ook nog tegen komen.

En by the way, voor TO, je merkt zelf wel hoe men gekleed gaat in bepaalde steden zodat je je daaraan kunt aanpassen.
De Hassan II is dan ook de enige uitzondering in Marokko.

Wat betreft de kleding: eens met Kym en Issis.

Ik zou me niet afspiegelen aan jongeren die je tegenwoordig veel in de steden ziet. Ook al zou iedereen er voor mijn part bijlopen in een miniskirt, Marokko blijft een Islamitisch land. Wanneer je hier passend mee om gaat zul je meer waardering ervaren.
De enige die ik in heel Marokko met een hempje heb gezien (buiten het zwembad en het strand) was een Amerikaanse. Westers kan prima, maar bedek je schouders, je knieen en alles daartussen een beetje.

Zoenen in het openbaar kan men ook niet zo waarderen!
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 december 2009 @ 00:22:

De enige die ik in heel Marokko met een hempje heb gezien (buiten het zwembad en het strand) was een Amerikaanse. Westers kan prima, maar bedek je schouders, je knieen en alles daartussen een beetje.

Zoenen in het openbaar kan men ook niet zo waarderen!Nou ik weet niet waar jij geweest ben, maar dit komt mij alles behalve bekend voor!!!
quote:isiss schreef op 02 december 2009 @ 22:00:

[...]

En verder helemaal eens met Kym (hoi!) w.b. kledingkeuze. Volledig bedekt en gesluierd is zeker niet nodig, maar te bloot (ook al doen anderen dat ook) getuigt niet van veel respect, en je krijgt er aan de andere kant minder respect voor terug.Hoi!
Hallo,

Ik heb vorig jaar een rondreis door Marokko gedaan voor 1 maand. Heb er erg veel gezien en gedaan.

Eerlijk gezegd vond ik Marrakech tegen vallen. Er zijn veel mooiere bestemmingen in Marokko, waar de mensen veel minder opdringerig zijn. Natuurlijk heeft Marokko mooie bezienswaardigheden maar in de Souk en het plein moet je de verkopers zo ongeveer van je af schudden. Dat was in de andere plaatsen voor mijn gevoel veel minder. Fes bijvoorbeeld.

Als je vriend niet zo mobiel is, zijn de grote steden misschien niet de beste optie. De straatjes zijn heel smal, er komt om de zoveel tijd een ezel/paard met wagen doorheen dat de aan de kant moet springen en het is toch minder makkelijk voor een vrouw alleen om dingen te ondernemen.

Chefchouen vond ik ook heeel mooi. Een heel pittoresk plaatsje met witte en blauwe huisjes. Lekker eten en sfeervol, gelegen in het rifgebergte.

Eten moet ik zeggen dat ik meer dan de helft van de vakantie diarree heb gehad en we nog hebben opgelet bij de betere restaurants te eten.

Essouira was ook relaxed. Gewoon lekker om daar je vakantie af te sluiten na alle drukke steden en vele indrukken. Ik vond het daar hartje zomer, na de extreem warme gebieden, vrij koud! Moest er echt even aan wennen. Heerlijk eten kan je daar zeker! Veel beter dan in vele andere steden. Let er wel op dat uitgebreid op het strand liggen er niet echt bij is. Lokale bevolking doet dat ook nauwelijks.....in ieder geval de vrouwen niet.

Verder vond ik de bergen heel mooi (zowel rif geberte als atlas). Heel relaxte sfeer onder de bewoners en dan zie je wel heel veel van het land. Ook heel divers.

Punt van aandacht vond ik de hoeveelheid afval.....echt overal in het land ligt afval. Soms gingen we met de bus picknicken.....maar je waande je soms eerder op een vuilnisbelt, dan in de natuur.

Ook de overige hygiene viel me vies tegen. In de betere hotels is het goed voor elkaar. Maar als je onderweg in een cafe'tje naar het toilet moet, kan je soms maar beter in het gras buiten gaan zitten. Wat een ranzige wc's ben ik tegengekomen. Met diarree is dat wat vervelender, anders maakt het niet zoveel uit.

En de woestijn. Toch wel heel gaaf om daar te overnachten.

Maarre....sorry.....het wordt een veel te lang bericht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven