Werk & Studie alle pijlers

functionerings- en beoordelingsgesprek

05-12-2009 16:36 13 berichten
Hallo allemaal,

Het eind van het jaar is in zicht en, zoals bij zoveel bedrijven, staan de functionerings- en beoordelingsgesprekken weer voor de deur. Vooral het onderwerp 'salaris' is natuurlijk spannend, maar ook moeilijk... Vind ik... Helemaal dit jaar...

Ik werk op het secretariaat van een klein bedrijf. In de twee jaar dat ik er nu werk, heb ik meer 'taken' erbij gekregen en ben ik redelijk multifunctioneel geworden. Afgelopen jaar is er op het secretariaat (door omstandigheden) bovendien wat verloop geweest, waardoor ik en mijn collega als enige vaste spil overbleven. Wij hebben ons erg ingezet om alles goed te laten verlopen. Thuis gewerkt, extra dagen gewerkt... Het wordt echt wel gewaardeerd. Dat horen we vaak. Complimentjes worden regelmatig gegeven...

Maar.... uiteraard zou ik deze waardering ook graag in mijn salaris terugzien.

Nu vraag ik mij dus af: hoeveel salarisverhoging is "normaal"? Kan ik het bovenstaande aankaarten tijdens het gesprek en hoe pak ik dit aan?

Begrijp me niet verkeerd: ik heb het erg naar mijn zin op mijn werk en dat is belangrijk... maar ik werk toch vooral om het thuis allemaal rond te kunnen krijgen...

Wie reageert?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de salarisverhoging gekoppeld aan de beoordeling. Wij weten pas wat we krijgen aan het eind van het jaar als alle beoordelingen zijn geweest en de salarissen zijn vastgesteld.

Vorig jaar heb ik ontzettend goede beoordeling gehad, maar een magere salarisverhoging. Ik ben toen naar mijn manager gegaan en heb aangegeven dat ik dit niet in verhouding vond staan. Dat ik toch wel teleurgesteld was. Uiteindelijk heb ik er nog wat bij gekregen.. niet schokkend, maar toch.
Bij ons is dat ook gekoppeld en het hangt ook af van de positie in de salarisschaal. Vorig jaar had ik ook een hele goede beoordeling en bijbehorende verhoging (ruim 5% was ik tevreden mee).

Dit jaar eigenlijk weer, dat wil zeggen, alle tussenbeoordelingen waren heel goed zo niet beter dan vorig jaar, maar het 'eindcijfer' was normaal. Heel vreemd, maar ja ze mogen maar 2 mensen per team de hoogste eindbeoordeling geven per jaar anders wordt het te duur.

Dit betekent voor mij dat ik volgend jaar een aantal extra taken ga afstoten, als ik er niet voor beloond wordt, ga ik ook niets extras doe.
heb je nu een funktionerings of een beoordelingsgesprek? Dat maakt nogal een verschil namelijk. Bij een funktioneringsgesprek wordt er niet gesproken over salaris en bij beoordelingsgesprek wel (als ik het mis heb hoor ik het graag van de vele ervaren p&o'ers op dit forum;) )

Daarnaast hangt het er ook van af of je nog kan groeien in je schaal of niet of dat er sprake van zou zijn dat je in een hogere schaal zou moeten komen.

Daarnaast is het van belang of er binnen het bedrijf nog ruimte voor salarisverhoging is of dat het salaris bevroren wordt.

Hoe je het aanpakt. Zet rustig op een rijtje wat je allemaal doet om de zaken goed te laten draaien, wat je allemaal extra doet. Bereid je goed voor. Laat zien waarom je het waard bent om een salarisverhoging te krijgen.
". Bij een funktioneringsgesprek wordt er niet gesproken over salaris en bij beoordelingsgesprek wel "

Correct.
Geen bijzonderheden
p.s. stel je voor dat het helemaal niet lukt om een salarisverhoging te krijgen, om wat voor reden dan ook. Misschien moet je dan eens nadenken of een eenmalige uitkering als waardering voor je inspanningen van het afgelopen jaar, een optie voor je zou zijn. Als plan B zeg maar:)
Dat je meer taken hebt gekregen kan reden zijn voor een salarisverhoging. Want meer taken is misschien een verantwoordelijker baan en dat zou je toch weer terug moeten zien in het salaris.

Dat je thuis hebt gewerkt en extra dagen hebt gewerkt vind ik geen reden tot een salarisverhoging. Dan heb je gewoon overgewerkt en dat zou dus betaald moeten worden maar om die reden een salarisverhoging vind ik niet reeel.
Tuurlijk kun je het er over hebben, en zoals jij het in je OP uitlegt lijkt het me niet meer dan logisch dat je er iets bij krijgt. Wat dat 'iets" precies is weet ik natuurlijk niet (geen idee welke branche je werkt/ wat gebruikelijk is/of er een CAO is etc) maar een inflatiecorrectie van een paar procent is lijkt me minimaal. Je zou er zelf eens over na moeten denken wat jij billijk zou vinden. Overigens vind ik de suggestie van Berrha (een bonus ipv structurele salariverhoging) een hele goede als fallback optie!!!!

Succes! Laat je even weten hoe het gegaan is?
quote:Bertha schreef op 05 december 2009 @ 18:18:

heb je nu een funktionerings of een beoordelingsgesprek? Dat maakt nogal een verschil namelijk. [...] Daarnaast hangt het er ook van af of je nog kan groeien in je schaal of niet of dat er sprake van zou zijn dat je in een hogere schaal zou moeten komen.

Je gaat hierbij wel uit van de wat grotere organisaties en/of organisaties met een CAO. Als TO in een klein bedrijf werkt zonder CAO, is het niet echt uitzonderlijk dat men discussies over "functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek" of over salarisschalen, wat minder boeiend vindt.

Maakt voor het principe niet zoveel uit, maar kan je onderhandelingsaanpak wel beïnvloeden. Vwb je advies overigens helemaal mee eens: zorg dat je laat zien waar je extra toegevoegde waarde uit blijkt, en vraag om bijpassende beloning.

En niet te snel "nee" accepteren.
quote:sartan schreef op 05 december 2009 @ 18:34:

Tuurlijk kun je het er over hebben, en zoals jij het in je OP uitlegt lijkt het me niet meer dan logisch dat je er iets bij krijgt. Wat dat 'iets" precies is weet ik natuurlijk niet (geen idee welke branche je werkt/ wat gebruikelijk is/of er een CAO is etc) maar een inflatiecorrectie van een paar procent is lijkt me minimaal. Lijkt me niet. Je bent dan niet rationeel aan het onderhandelen. Een inflatiecorrectie is niet "een paar procent", maar het percentage van de inflatie, te vinden bij het CBS. Inflatiecorrectie heeft niets te maken met je prestaties, maar met (de naam zegt het al) de inflatie. Overigens is de inflatie op het moment vrij laag.
Wat een reakties! Geweldig. Dank jullie wel!

Ik werk dus bij een kleiner bedrijf (14 medewerkers, waarvan 4 op het secretariaat). Wij hebben geen CAO en ook geen schalen of iets dergelijks. Tijdens de eindejaarsgesprekken wordt inderdaad ook over salaris gesproken.

Je functioneren wordt besproken en beoordeeld.... beetje combi dus. Vandaar dat ik het onder beide noemers zette! Ik denk dat dát ook een verschil is met een klein(er) en groot bedrijf. Bij mijn vorige werkgever (groter bedrijf) was er halverwege het jaar een functionerings- aan het eind van het jaar een beoordelingsgesprek (waarbij dus je salaris besproken werd).

@Sugermiss: De uren dat ik thuis en extra gewerkt heb, heb ik inderdaad gewoon betaald gekregen (viel me wel tegen wat ik er netto aan over hield overigens). Maar dat is wel inzet die ik en mijn collega getoond hebben... En redelijk frequent ook. We hadden ook "Nee" kunnen zeggen... dan had het vast niet zo soepel gelopen.

@Bertha: ik ga zeker op een rijtje zetten wat er veranderd is in mijn taken (dat is eigenlijk heel geleidelijk gegaan) en wat mijn bijdrage is geweest om het redelijk goed te laten verlopen met minimale bezetting! Vorig jaar liet ik mij nogal overvallen door het 'plotselinge' gesprek.... Nu wil ik goed voorbereid dit gesprek aangaan... Vandaar ook dit topic...

Ik vind het sowies moeilijk te beoordelen wat een 'goed' salaris is en wat 'redelijk' is om erbij te krijgen aan het eind van het jaar. Over de salarissen wordt binnen het bedrijf een beetje geheimzinnig gedaan...
quote:MissMe2 schreef op 07 december 2009 @ 12:53:

De uren dat ik thuis en extra gewerkt heb, heb ik inderdaad gewoon betaald gekregen (viel me wel tegen wat ik er netto aan over hield overigens). Maar dat is wel inzet die ik en mijn collega getoond hebben... En redelijk frequent ook. We hadden ook "Nee" kunnen zeggen... dan had het vast niet zo soepel gelopen. Of je nee had kunnen zeggen weet ik niet. Maar als je al betaald hebt gekregen voor geleverde prestaties, waarom zou je er dan ook nog een loonsverhoging voor moeten krijgen? Feitelijk zeg je daarmee dat je in de toekomst diezelfde extra prestatie gaat leveren, maar nu zonder betaling. Die zit immers dan al in je loonsverhoging.quote:Ik vind het sowies moeilijk te beoordelen wat een 'goed' salaris is en wat 'redelijk' is om erbij te krijgen aan het eind van het jaar. Over de salarissen wordt binnen het bedrijf een beetje geheimzinnig gedaan...Goed en redelijk heeft bij salarisverhogingen in ieder geval alles te maken met toekomstig te verwachten prestaties, en NIETS met prestaties uit het verleden. (behalve natuurlijk prestaties uit het verleden die engie garantie bieden voor de toekomst)
quote:rider schreef op 08 december 2009 @ 10:27:

Goed en redelijk heeft bij salarisverhogingen in ieder geval alles te maken met toekomstig te verwachten prestaties, en NIETS met prestaties uit het verleden. (behalve natuurlijk prestaties uit het verleden die engie garantie bieden voor de toekomst)

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn ervaring is juist dat als je laat zien dat je meer in je mars hebt, meer verantwoordelijkheden op je neemt en dus beter functioneert dat dit aanleiding is voor een loonsverhoging. Juist achteraf omdat je dan duidelijk je toegevoegde waaarde kunt laten zien. Vooraf is het maar afwachten hoe het zal gaan. Dat is mijn ervarign althans. Ik werk ook bij een kleine organisatie.

@missme

Ja, je kunt vragen om loodsverhoging. Dat is je goed recht. Maar nee heb je, ja kun je krijgen in deze tijden. Zet voor jezelf de positieve punten kort op een rij en bedenk wat jij een redelijke verhoging vindt. Formuleer helder en duidelijk en kom goed voor jezelf op. Dus: ik vind dat een loonsverhoning van ... rechtvaardig is omdat... En laat ze er maar rustig over nadenken, het hoeft niet meteen beklonken te zijn, dat kan best een paar dagen duren.

Als hun reactie 'nee crisis' is kun je eerst zeggen dat je dat begrijpt maar dat het nu niet over de hele zaak gaat maar over jouw functioneren. Andere opties zijn om af te spreken dat je er nu niets, maar in juli weer wat bijkrijgt. Of dat je een cursus mag volgen of extra vrije dagen krijgt.

Heel veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven