Antilliaanse jongens die meisjes slaan, walgelijk!

06-12-2009 12:17 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een documentaire gezien over Antilliaanse jongens die meisjes slaan. Rauw & Puur / liefde en losse handjes’ van Mildred Roethof. Walgelijk gewoon. De film blijft alsmaar door mijn hoofd spelen. Hoe is dit mogelijk? Hoe komen die jongens hiermee weg? En waarom, in godsnaam, waarom zoeken die meisjes dit ook op, voelen ze zich aangetrokken door dit "tuig", want een ander woord heb ik er niet voor. Het is een nachtmerrie voor iedere ouder met jonge meisjes in de leeftijd van 13, 14, 15 jaar..

Ik citeer uit de krant:

DEN HELDER - Meisjes van veertien, vijftien jaar in Den Helder horen er pas bij als ze een gewelddadig Antilliaans vriendje aan de haak hebben geslagen. Ze vinden het de normaalste zaak van de wereld dat ze klappen krijgen, zwanger raken of worden misbruikt door meerdere jongens. En het streelt ze als ze op internet voor ’sletje’ worden uitgemaakt.

Dat onthutsende beeld komt naar voren in de documentaire ’Rauw & Puur / liefde en losse handjes’ van Mildred Roethof, die zaterdag op tv komt. De documentaire zoomt in op de straatliefde tussen de jongens en meiden van de marinestad, maar bevat geen greintje romantiek. Vrijwel alle meiden die in beeld komen hebben te maken gehad met fysiek geweld van een vriendje, bij wie ze toch steeds weer terugkomen.

„Ze slaan je niet zacht hoor. Je wordt bang”, zegt Mandy (17). Haar ouders staan machteloos. „Je waarschuwt haar overal voor”, zegt haar moeder, „maar ze blijft ze gewoon opzoeken. Dan komt ze thuis met blauwe plekken op heel rare plaatsen – onder haar armen, in haar nek. Ze ontkent dat ze wordt geslagen. Dan zeg ik: als ik erachter kom, dan trek ik hem over straat. Maar ja, ik heb geen bewijs. En mijn dochter wil geen aangifte doen.”

„De dag nadat hij me klappen had gegeven, heeft hij gehuild”, zegt de zwangere 17-jarige Soraya over haar inmiddels ex-vriendje, de vader van haar ongeboren kindje. „Ik dacht: hij meent wat hij zegt en hij houdt van me, anders gaat hij niet huilen. Ik heb gezegd: oké, kom maar, ik hou van je en ik wil je niet kwijt. Maar hij bleef die dingen doen. Ik kon het op een gegeven moment niet meer verzwijgen voor mijn moeder.” Soraya had niet had verwacht zo jong zwanger te raken. „Ik wilde eerst een eigen kapsalon en daarna pas aan kinderen beginnen. Maar ja, het is anders gelopen.”

De 14-jarige Helderse hartsvriendinnen Jasmijn en Meghan laten trots zien hoe ze op dubieuze websites als Mamjo in de meest schunnige bewoordingen in Papiamento worden uitgemaakt voor van alles en nog wat. „Omdat we met negers staan te praten”, zeggen ze. Ze gaan liever met Antilliaanse dan met blanke jongens. Die zijn knapper, vinden ze. „Of ze me een veilig gevoel geven? Ik denk niet dat ze mij zullen afschieten.” Hoezo afschieten? „Omdat ze wel bijvoorbeeld iemand anders afschieten, daarom.”

Asley (19) is ervan overtuigd dat ze oud zal worden met Cedric (17), want die heeft speciaal voor haar net zijn andere vriendin aan de kant gezet, bij wie hij al een kindje heeft. „Dat zegt wel wat”, vindt ze.

Geen van de straatjongens ontkent dat hij een meisje heeft geslagen. Een van hen vertelt van onder zijn capuchon: „Jongens zien als kind dat hun moeder wordt geslagen. Het gebeurt veel in de Antilliaanse cultuur, daar lieg ik niet over. Zo is het, weet je. Zo is het.”

link naar de docu:

http://www.uitzendinggemi ... c2882af205cbb1979d9f46cb0
Oke, Traincha, dat mag. Dan voeren we nu deze discussie verder met mensen die het wél raakt. Die zich hier (nog) wel wat van aantrekken..
Nouja het zou wel het alleruiterste zijn maar als ik echt aan het eind van mijn kunnen was, na praten, huisarrest, therapie, verhuizen en wie weet waar ik nog op kom...

Reken maar dat ik of iemand anders dat gastje door elkaar gaat rammelen als niets anders helpt want liever dat ik één dingetje teveel heb geprobeerd dan één dingetje te weinig. Ik word uiteindelijk toch liever zelf misschien neergestoken dan dat ik mijn dochter datzelfde gevaar keer op keer laat lopen.
quote:vlinder67 schreef op 06 december 2009 @ 12:52:

Uiteindelijk blijft er van dit soort stoere knaapjes, standaard verscholen achter hun capuchon en hun broek afzakkend tot bijna op de knieën, heel weinig over hoor, als je ze rechtstreeks aanspreekt op hun gedrag. In een groep voelen ze zich heel wat, maar als je ze apart neemt durven ze je vaak nog niet eens in de ogen te kijken. Dan mompelen ze maar wat onverstaanbaars en blijft er niks van over.. Aanpakken die hap! Laat ze maar voelen wat ze zelf immers ook zo stoer doen bij die jonge meisjes!Die jongens die kijken je aan alsof je gek bent hoor. Ze trekken zich geen reet aan van wat jij zegt en ze hebben geen greintje respect voor je. Ik spreek ze aan op hun gedrag vanuit mijn functie, als ze al een dagje of soms twee in de cel hebben gezeten. De meeste jonge ventjes worden daar echt wel klein van, maar hen doet het niks. Respect hebben ze alleen binnen hun eigen groep. Ze spugen je nog net niet in je gezicht.

Ik ben geboren en getogen in Den Helder en ben er al 20 jaar weg. Zelfs toen was de antilliaanse gemeenschap daar ook al een groot probleem. Ze vermengen zich amper met de autochtone bevolking en vormen hun eigen dorp in de stad met hun eigen normen en waarden. De blonde meisjes zijn wel van harte welkom, maar alleen om mee te spelen.

Nu werk ik soms in Den Helder, oa met dit soort jongens. Ze hebben niks te verliezen dus waarom zouden ze hun best doen? Ze gedragen zich als grote hufters en laten zich ook door de politie daar niet op aanspreken, en dat zijn niet alleen de minderjarige klootzakjes. Ze hebben een aantal jaren geleden een hele wijk afgebroken, omdat de problematiek met deze groep niet meer onder controle te krijgen was daar. De postbode kwam er niet eens meer.

Hoe dit op te lossen? Geen idee. In de loop der jaren zijn er al heel wat plannen op los gelaten maar niks helpt. De antillianen die wel iets van hun leven willen maken zorgen dat ze als de sodemieter uit Den Helder wegkomen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:vlinder67 schreef op 06 december 2009 @ 13:38:

Oke, Traincha, dat mag. Dan voeren we nu deze discussie verder met mensen die het wél raakt. Die zich hier (nog) wel wat van aantrekken..Dan is het geen discussie meer he?
http://www.youtube.com/watch?v=_w3O_XuO7E8
Vreselijk poezewoes! Het is echt een serieus probleem!

Ik moet zeggen dat mijn aanvaringen met deze jongens hier in een lokaal winkelcentrumpje was. En tuurlijk waren het scheldwoorden die ze mompelden, ik ben ook niet gek. Maar hardop durfden ze het (op dat moment) niet meer te zeggen, ze waren daarna aardig stil..

Dit is echter van een heel andere orde, dat snap ik ook wel. Daarom was ik ook zo geschokt. En dat ben ik ook van jouw verhaal. Het probleem is echt heel groot.
quote:vlinder67 schreef op 06 december 2009 @ 13:46:

Vreselijk poezewoes! Het is echt een serieus probleem!

Ik moet zeggen dat mijn aanvaringen met deze jongens hier in een lokaal winkelcentrumpje was. En tuurlijk waren het scheldwoorden die ze mompelden, ik ben ook niet gek. Maar hardop durfden ze het (op dat moment) niet meer te zeggen, ze waren daarna aardig stil..

Dit is echter van een heel andere orde, dat snap ik ook wel. Daarom was ik ook zo geschokt. En dat ben ik ook van jouw verhaal. Het probleem is echt heel groot.Ja, maar nogmaals....dat is al langer dan vandaag bekend.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
De 24-jarige dochter van mijn vriendin heeft tot twee maanden terug ook in Den Helder gewoond. Ze had een relatie met een Antilliaan. Het ging niet goed en ze beeindigde de relatie. Hij bleef haar stalken en brak meerdere malen bij haar in.

Dan zeg je al snel: doe aangifte!

Dat deed ze ook, er ligt een heel erg dik dossier bij de politie in Den Helder. Maar.... een heterdaadje is er niet dus geen bewijs dus géén actie vanaf de kant van de politie.

Toen zij terug kwam van een time-out uit Den Helder (even weggeweest met vriendin) merkte ze dat ze 15 weken zwnager was. Nou...... toen viel haar hele wereld in duigen!

Het gaat écht niet om een jong naief meisje, ze heeft de relatie beeindigd toen ze er achter kwam dat het niet goed ging en netjes aangifte gedaan als er iets gebeurde, maar ze zit nu wél in een blijfhuis omdat ze beslist weg moest uit Den Helder!

Ze heeft overigens een abortus in Den Helder uit laten voeren. Ze werd daar ab-so-luut niet serieus genomen vanaf het moment dat ze vertelde dat het om een Antilliaanse vader ging. Ze was er op maandag en moest op donderdag maar terug komen voor de ingreep. Verder niks. Geen begeleiding, gesprek, niks. Hoe dat komt? Veel meiden gebruiken daar de abortussen als anticonceptie! Toen ze na de ingreep erg verdrietig was zei de gynaecoloog nog: 'goh, het doet mij goed te zien dat het jou toch nog wat doet..'

Ze wordt nu gelukkig goed opgevangen in het Blijfhuis. Ze heeft veel, heel erg veel meegemaakt. Dat is er pas uit gekomen nadat ze in het Blijfhuis terecht is gekomen. Schaamte naar haar familie en verdere omgeving maakte dat ze nooit iets heeft durven zeggen.

Gelukkig is ze 'eruit gestapt'. Het zal wel even duren voor ze er weer is, maar het begin is er!
quote:LudoSanders schreef op 06 december 2009 @ 12:51:

damn hier maak ik me echt boos over....

en dan zeggen dat die pimps en ho's clips geen invloed hebben op de jeugd, yeah right.....Het is allemaal de schuld van die Britney Spears, "Baby, hit me one more time!".
quote:hmmmm schreef op 06 december 2009 @ 13:40:

Nouja het zou wel het alleruiterste zijn maar als ik echt aan het eind van mijn kunnen was, na praten, huisarrest, therapie, verhuizen en wie weet waar ik nog op kom...

Reken maar dat ik of iemand anders dat gastje door elkaar gaat rammelen als niets anders helpt want liever dat ik één dingetje teveel heb geprobeerd dan één dingetje te weinig. Ik word uiteindelijk toch liever zelf misschien neergestoken dan dat ik mijn dochter datzelfde gevaar keer op keer laat lopen.ja en nadat jij jezlef ook in gevaar hebt gebracht gaat je dochter toch weer terug, en haat ze jou, om vervolgens weg te blijven.
quote:traincha2 schreef op 06 december 2009 @ 13:42:

[...]

Dan is het geen discussie meer he?Traincha, ik wil wel discussieren, ik wil me alleen niet continue hoeven verantwoorden over het feit dat ik, naar aanleiding van het zien van de genoemde documentaire, dit probleem aanzwengel, enkel en alleen omdat dit probleem bij jou (en bij nieuwenick) "toch allang bekend was"..
quote:"Als ouders zijnde, sta je met je rug tegen de muur, denk ik.

Zodra het meisje verliefd is, kan je het vergeten."

En dat is het moment dat het dus al veel te laat is.. het is triest hoor, begrijp me niet verkeerd, maar aan de andere kant kan ik ook niet echt medelijden hebben.

Je kunt je afvragen waarom die meisjes dit soort aandacht modig hebben. Waarom deze kick. Wat bied deze groep wat deze meisjes anders niet krijgen.

Gebroken gezinnen zijn wel degelijk een probleem. Dit gaat namelijk altijd over hetzelfde. Gebrek aan controle, overwicht en respect. Ouders die niet samenwerken zijn naar mijn mening ook gebroken. Ouders die alleen met hun eigen ding bezig zijn zijn ook gebroken. Ouders die hun kinderen niet snappen zijn naar mijn mening ook gebroken.
Sex Sells van Roethof, was dat niet die documentaire die voor Rouwvoet aanleiding was om een discussie te starten over normen en waarden?

Ik heb vorig jaar nog een interview gezien met jongens uit de Bijlmer die haar hadden verteld over sex in kelderboxen. Die jongens hadden het van horen zeggen, maar werden zo in beeld gebracht alsof het leek alsof zij er zelf ook bij betrokken waren. Je begrijpt dat de jongens niet zo blij waren met mevrouw Roethof.

Ik heb de docu 'rauwe liefde' niet gezien, maar als mevrouw Roethof net zo te werk is gegaan als bij 'sex sells' dan vraag ik me af of sommige zaken in de montage niet zijn 'aangedikt' of uit het verband zijn gerukt.
Nou, misschien dan toch eens gaan kijken Cole turner. In de openingspost staat een link naar de docu. Het komt op mij zeer integer over, maar oordeel zelf..
eens met kunstomized....

dus chicatjoe, als het zover is gekomen heb je het wel heel goed verpest.... maar gedogen is niet mijn dingetje omdat ze anders misschien wel weg zou lopen. Lekker slapjes. Risico's incalculeren hoort bij beslissingen nemen.

We zijn jezus niet.

Niemand komt aan de wangetjes van mijn dierbaren, zeker geen tweede keer.
In dit eerste deel zei een meisje het heel treffend. (Zelf ook niet echt een schoolvoorbeeld van kuisheid, maargoed...)

Ze zei.. als je de hele tijd met je kont staat te draaien voor zo'n groep en je wordt thuis uitgenodigd, je gaat dan lekker bij iedereen op schoot zitten en zitten flirten, moet je er niet raar van opkijken als dit soort jongens iets van je verwachten.

Klinkt natuurlijk vrij bot. Maar ergens ben ik het er mee eens. Natuurlijk mogen jongens geen misbruik maken van meisjes, maar kom op hoor... je staat met je kont tegen z'n pik aan te schuren en je vind het vreemd dat hij dan iets in zn hoofd krijgt?

Vervolgens heb je een verdietig meisje, die naar haar ouders gaat omdat ze verkracht is. Ze vergeet alleen te vertellen hoe zij zich gedraagt...
Kunstomized, daarmee roer je een andere discussie aan.

In hoeverre vraagt een meisje in een superkort rokje erom om verkracht te worden. In hoeverre vraagt een meisje dat 's nachts in haar eentje door een tunnel fiets erom om verkracht te worden..

Voor dat meisje was het misschien (hoe onnozel dit ook klinkt) onschuldig flirt-gedrag. Ze ziet dit in de clips op MTV hoe meisjes tegen de jongens aanschuren, en doet dit ook. Niet realiserende wat voor voor gevolgen dit kan hebben.. Ik weet niet of het zo is hoor. Maar zou kunnen. Deze meisjes zijn nou eenmaal ook niet van het slimste soort.
Tevens zijn er ook een heleboel meisjes uit ''normale'' gezinnen, die totaal ontsporen.

@hmm, nadat je alles al hebt uitgeprobeerd, dan kan je niet anders dan gedogen.

Anders zie je die wangetjes helemaal niet meer.

Ik heb alles al uitgeprobeerd, en spreek helaas uit ervaring, dus slapjes niks daarvan.(gaat niet over dochter maar nichtje)

Maar iemand gaan bewerken, helpt niet, omdat dochter lief verliefd is, en dat verandert niet door een slachtpartij.

Daar creeer je alleen maar meer afstand door.

@kunstom, helaas gaat het niet over de redenen die aangevoerd kunnen worden om zon situatie op te lossen.

Kinderen die niet uit gebroken gezinnen komen, komen er ook mee in aanraking.

En dan kunnen er nog meer redenen bijgehaald worden, maar het gaat om de oplossing, lijkt me zo.
quote:keeltjuh schreef op 06 december 2009 @ 13:42:

http://www.youtube.com/watch?v=_w3O_XuO7E8Dit zegt ook wel wat!
Ik moet ook eerlijk toe geven, dat ik sommige meisjes van 11 a 12 jaar op hoge hakjes naar buiten zie komen, dat ik dan sta te kijken met een open mond.

En me afvraag wanneer die ouders dat zijn gaan goed keuren??
Ik snap dat het om de oplossing gaat, maar oplossen gaat niet vanuit een tunnelvisie. Die vragen zijn essentieel denk ik. Thusisituaties zijn essentieel en ook het gedrag van die meisjes is essentieel. Ik zeg dus ook niet dat een gebroken gezin alleen betekend dat de ouders gescheiden zijn. Dat is mijn punt een beetje. Gebroken kan natuurlijk op meerdere manieren in mijn mening.

Was het maar zo'n feest dat ik de oplossing had. Dan deed ik er wat mee.

Vlinder, ik weet niet of dat een andere discussie is. Ik algemene zin misschien wel, maar dit specifieke geval gaat natuurlijk over de interactie tussen de ene groep en de andere groep. Het ene niet zonder het andere. Vandaar dat ik dit ook noem. Maar ik moet het eens zijn met de naiviteit.
quote:Poezewoes schreef op 06 december 2009 @ 13:42:

Hoe dit op te lossen? Geen idee. In de loop der jaren zijn er al heel wat plannen op los gelaten maar niks helpt. De antillianen die wel iets van hun leven willen maken zorgen dat ze als de sodemieter uit Den Helder wegkomen. [/fgcolor]

Is het zo dat een deel van het probleem ook op de Antillen ligt? Een paar jaar geleden was er toch sprake van een groep zonder vaste woon- en verblijfplaats, zonder opleiding en zonder voldoende kennis van het Nederlands? Zeg maar, de lowlifes van de Antillen die dan maar bij gebrek aan beter naar Nederland komen.

Wat betreft die meiden, ik denk wel dat je dochters hier tegen kan wapenen, maar eerlijk is eerlijk, als dit probleem zo heftig in mijn stad aanwezig was zou ik wegzijn nog voor mijn dochter vier wordt.
quote:vlinder67 schreef op 06 december 2009 @ 13:51:

[...]

Traincha, ik wil wel discussieren, ik wil me alleen niet continue hoeven verantwoorden over het feit dat ik, naar aanleiding van het zien van de genoemde documentaire, dit probleem aanzwengel, enkel en alleen omdat dit probleem bij jou (en bij nieuwenick) "toch allang bekend was"..Dat doe je toch echt zelf. Je geeft aan 'dat het je raakt' en dat is prima, maar je moet nu niet net doen alsof dit probleem net ontstaan is. Natuurlijk is het erg dat dit gebeurt, maar de blijf van mijn lijf huizen zitten vol met vrouwen (en misschien mannen) die mishandeld worden. Wat maakt dan dat dit zo vreselijk erg is dat het je raakt?
quote:vlinder67 schreef op 06 december 2009 @ 14:08:

Ze ziet dit in de clips op MTV hoe meisjes tegen de jongens aanschuren, en doet dit ook. Niet realiserende wat voor voor gevolgen dit kan hebben.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat da toch wel tot op zekere hoogte bullshit vind.

Wat je op tv ziet is bagger. Niet alleen mtv, ook dingen als 'temptation island' of 'de gouden kooi' om maar iets te noemen. Maar als je als kind dát als je voorbeeld moet nemen is er toch wel iets grondig mis!!! Ik bedoel, je hebt toch ook ouders, ooms en tantes, je komt om de haverklap bij buren of vriendjes en vriendinnetjes thuis, dát zijn je voorbeelden. Als het daar heel anders aan toe gaat dan op tv dan kan je nog zó veel mtv kijken maar dan is het, ik denk zelfs voor heel kleine kinderen, toch duidelijk dat het ene tv is en dus nep en het andere 'het echte leven'. En zeker wel voor kinderen van een jaar of 15.

En andersom net zo goed, voor die jongens, als je dát als voorbeeld moet nemen, en niet je hardwerkende vader, je doodeerlijke buurman of je pastoor van mijn part, is er ook iets héél grondig mis in de opvoeding denk ik!
Margaretha een deel van de problemen ligt ook op de Antillen maar ook dat kun je weer in een breder kader trekken, Antillianen hebben nog altijd een Nederlands paspoort waarmee ze naar Nederland kunnen komen, zich hier kunnen vestigen en ook aanspraak mogen maken op de voorzieningen (uitkeringen, studiefinancieringen etc...)

Vindt daarvan wat je wil maar het feit is er.

Hoor ook vaak genoeg in het werk dat moeders hun zonen naar Nederland sturen vanuit de gedacht dat ze hier meer kansen hebben op werk en studie...deze jongens gaan zolang bij een tante wonen en ontsporen alsnog mede ook omdat tante (soms ook alleenstaand moeder van een paar kinderen) hele dagen werkt om het hoofd van haar en haar gezin boven water te houden. Zo is er weinig tot geen toezicht, de jongens leren hier de echte hufters kennen, zien hun status, bling en de "chickies die ze scoren" en hop....ze worden soms net zo.

En je dochter wapenen tegen dergelijke dingen is een optie maar al wapen je je dochter nog zo goed, als negatieve omgevingsfactoren toch de overhand krijgen waar blijf je dan als ouder...dan moet je inderdaad verhuizen maargoed...ook dat is zoals ik al zei niet voor iedereen weggelegd.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven