Tips om een schoonloeder te worden.

07-12-2009 21:36 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rond Kerst spatten de irritaties over schoonmoeders van het scherm.

Als het nou je ambitie is om zelf zo'n heks te worden ( of juist een hele leuke schoonmoeder wil zijn ) kun je heel wat van die topics opsteken.

Maar het kan vast nog beter ( erger )....

Ik trap af:

Noem je schoondochter altijd bij de naam van je zoons ex, of noem haar " Dinges " .

Geef haar altijd een niet duur, lelijk kado , liefst iets wat aan de muur moet worden gehangen.

Negeer haar dieet ( nou, een gebakje maakt ook niet meer uit in jouw geval ) / vegetarische levensstijl ( geef alleen maar BBQ's of ga gourmetten zonder groente )

Kam haar afkomst af , zodanig dat het kwartje pas valt als ze op weg is naar huis.

Haal je vinger over de plinten als je daar op visite bent en snuif afkeurend.

Wie vult aan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:duploo schreef op 08 december 2009 @ 00:31:

Onzichtbare vlekken met een speeksel bevochtigde zakdoek driftig wegvegen.Dit is wel een héle leuke ! Staat genoteerd, hoor.
Volgesnoten zakdoeken tussen de bank proppen voor je weggaat. Volgepiste Tenaday's in het fonteintje laten liggen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 december 2009 @ 00:53:

Volgesnoten zakdoeken tussen de bank proppen voor je weggaat. Volgepiste Tenaday's in het fonteintje laten liggen.GAD VER DAMME BGB !!!!!!!!
Aliquando et insanire lucundum est
*
Uit eigen collectie...

Altijd poeslief doen in bijzijn van schoondochter, maar achter haar rug om tegen alle tantes, ooms, buurvrouwen, vage bekenden etc. roepen dat je schoondochter een vreselijk slechte <vul maar in huisvrouw/moeder/vrouw/mens> is. Waardoor veel van deze mensen je wat typisch gaan behandelen.

Of iets doen voor je schoondochter, maar dan Oneindige Dank verwachten, en te pas en te onpas nog even op tafel leggen dat "jij toen voor de plantjes had gezorgd / de was had opgehangen, op kleinkind had gepast, en dat je dat graag deed, maar het wel heeeeel veel energie kostte"

Blurgh. Ik ben razend blij dat dit mijn ex-schoonmoeder betreft. Mijn huidige schoonmoeder is LIEF!
-Een etentje organiseren en als hoofdgerecht lamsvlees opdienen en aankondigen dat je vergeten was dat schoondochter dat niet eet/lust, vervolgens als dessert een kaasplankje presenteren omdat andere schoondochter geen zuivel of ijs mag.

-Langskomen na de bevalling en na even 1 blik op het kersverse kleinkind geworpen te hebben het kraamcadeau laten zien. *Haalt kraamcadeau te voorschijn en pakt het zelf uit* Kraamcadeau zijn babykleertjes uit de jaren 70 en vervolgens gaan mijmeren over hoe schattig zoonlief wel niet was met die kleertjes aan.

-Als schoondochter en de rest van de familie op bezoek komt iedereen vragen wat ze willen drinken, vervolgens gaan toosten met iedereen behalve schoondochter want die heb je geen drinken gegeven, dit vervolgens ook negeren.
*
Vraag je schoondochter wat ze doet voor de kost en haal er vervolgens opzichtig je neus voor op, al is ze hersenchirurg of astronaut.

Hetzelfde maar dan heel subtiel. Dus reageren door je hoofd achterover te doen, half te glimlachen en 'ahaa..........' te zeggen met zo'n langgerekte 'a' die steeds zachter wordt, om vervolgens over te gaan op een totaal ander onderwerp. Het weer of zo, of de prijs van de koffie.

Zeg vaak ondermijnende dingen als; 'ach, dat weet jouw generatie ook niet, jullie hebben geen idee, dat is ook zo.....'

Of:' vrouwen van tegenwoordig kunnen niks, ik deed vroeger zelf het loodgietwerk, terwijl ik met de andere hand een baby aan de borst had en tegelijkertijd soep aan het koken was!'

Wees het nooit met haar eens. Waar het ook over gaat. Politiek, idealen, koningshuis, bekende Nederlanders.

Begin als je zoon thuiskomt met zijn vrouw meteen over zijn gezondheid. Dingen als: 'Gaat het wel goed met je jongen, je ziet zo pips, krijg je wel goed te eten?' werken als een rode lap op een stier. Herhaal je opmerkingen desnoods een paar keer, gedurende het bezoek en stop je zoon bij het weggaan een reep chocola toe en hou hem te lang, te stevig vast, alsof je vreest hem niet meer levend terug te zien.

Tip: Doe bovenstaande ook bij de kleinkinderen en bied aan dat ze vooral weer eens bij je moeten komen logeren, zodat je ze eens lekker 'bij kan voeren'.

Sta zuchtend op en ga naar de (hún) keuken met de koffiekopjes als iedereen nét z'n koffie op heeft, mompelend dat jij het wel weer zal gaan doen omdat die kopjes er anders morgen nóg staan.

Ga vervolgens lawaaierig doen met potten en pannen in de keuken, trek alle kasten open en verbaas je openlijk/hardop over de 'chaos' die er heerst, ook als het er pijnlijk netjes is.

Bekijk de kruiden/mixen in de kruidenla kritisch en vindt er vooral iets van, bij voorkeur net iets te hard en doorspekt met woorden als 'vroeger', 'tegenwoordig' en 'nah ja, het is nu eenmaal niet anders......'

Bij verjaardagen zorgen dat je in het algemeen iets over je schoondochter roept. Zogenaamd lief bedoeld. Denk aan dingen als: 'dat snapt zij niet', 'dat heeft zij van huis uit niet meegekregen' en 'trek het je niet aan, zo doet ze tegen iedereen!'

Have fun!
Leo is ook een loeder .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Tips overgehouden aan pakjesavond:

Geen cola light in huis halen terwijl je weet dat je schoondochter dit drinkt

De door schoondochter meegebrachte prosecco lekker uitschenken zonder bedankje (idem voor de 2 taarten)

Je kleinkind geitenmelk geven terwijl hij thuis gewone koeiemelk krijgt, en daar een soort statement van maken

Aan je schoondochter vragen of ze het andere kleinkind (van haar eigen dochter) ook zo leuk vindt

Geen begintijd afspreken en dan direct bij binnenkomst uithalen naar je schoondochter omdat ze te laat is( 16.30)

Je kleinkind met een witte trui aan een flesje bessensap geven zonder rietje, wat schoondochter er dan uit moet wassen

Een diner serveren bestaande uit 1 bord soep

En verder te pas en te onpas "subtiel" laten merken dat je zoon en schoondochter te druk zijn en hun kind te laat naar bed doen (wat meestal niet waar is)

Ik verheug me nu al op de kerst! :cry:
    quote:borodini schreef op 08 december 2009 @ 08:27:

Leo is ook een loeder .

*buigt*

Dank je schat! We doen ons best he, meer kunnen we niet doen.....
    Mag ik aan mijn laatste tip nog iets toevoegen, die van 'subtiel iets roepen, hardop, over je schoondochter, tégen anderen?

Zorg vooral dat je ook de plaats waar ze (oorspronkelijk) vandaan komt met nadruk noemt.

Iets in de trant van 'ze komt nu eenmaal uit....(Rucphen, Ruurlo, Rotterdam, Raamsdonksveer etc.) en dan met zo'n laatdunkend gezicht er bij, alsof die plaats iets zegt over haar zogenaamd dubieuze gedrag.

Noem de plaats en laat daar achteraan een veelzeggende stilte vallen terwijl je je bezoek indringend aankijkt. Of fluister de plaatsnaam zo'n beetje, sis 'm tussen je tanden vandaan. Alsof men daar allemaal van het meest ordinaire kampersoort is.

Geheid dat je er gelazer van krijgt, of zelfs reactie van je zoon of (Godbetert) je schoondochter zelf waarna je dan met een onschuldige blik kunt verklaren dat je het zó helemaal niet bedoeld hebt en dat zij altijd (gebruik veel woorden als 'nooit' en 'altijd', die doen het goed) zo emotioneel reageert.
    quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2009 @ 22:52:

[...]

Ik heb in het begin op alle commentaar ( en eerlijk is eerlijk ; dat was er amper ) gezegd " O, maar dat wil naamman zó " .... nou, dan kan je geen kwaad doen natuurlijk.

Ik heb haar altijd uitgenodigd voor bruidsjurk passen etc . , als mijn kinderen mijn moeder opbelden liet ik ze ook hun andere oma opbellen , opppassen ging evenredig tussen beide grootouders .... en ik heb bewust ! altijd gedacht " zou ik dit van mijn moeder erg vinden? Niet? dan is het dus ook niet erg ! "

En ik heb nooit gepoogd haar gezin om te turnen in mijn ouderlijk huis. Zoals het hier thuis gaat is ook een mix van mijn en mans gewoontes.Zo heb ik het ook aangepakt. Moeder mee naar echo? Schoonmoeder ook! Moeder op bezoek op dag dat baby geboren is? Schoonmoeder ook. Het is immers het kind van haar zoon! Moet er wel bij zeggen dat ik gewoon ook een leuke schoonmoeder heb. (en ik ben natuurlijk een heeeele leuke schoondochter.
    O ja nog eentje uit een vorig huwelijk:

Aan je schoondochter vragen of ze een mink bontje over haar trouwjurk wil in geval van kou (terwijl schoondochter actief lid is van de dierenbescherming), waarop schoondochter beleefd bedankt in verband met haar principes, en dan zeggen : "dan moet je maar kou lijden" .
    Weiger consequent hulp van je schoondochter, ook een leuke.

'Zal ik je even helpen met de vaat ma?' steevast beantwoorden met: 'nee hoor, blijf jij (leg de nadruk op dat JIJ) maar lékker zitten!'

Spreek de naam van je nieuwe kleinkind een paar keer uit en zeg er dan 'goh.....apart' achteraan.

Wat een heerlijk topic dit!
    Volgens mij subtiel gebrachte "goedbedoeldheid" wel het keywoord. Subtiel kleine steekjes geven en het allemaal af kunnen schuiven op "Ja, maar schat, ik bedoel het toch goed? Dat heb je echt verkeerd begrepen hoor!". Kleine steekjes onder water geven die schoondochter wel oppikt.
    Bij alles wat schoondochter wil doen zeggen "Zou je dat wel doen? Ik wil me er niet mee bemoeien maar IK zou ............ doen."
    Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
    Uit eigen archief:

Vraag elk bezoek wat je schoondochter weegt. Als dinges dan een keer zwicht, kondig je heel blij aan dat jij wel 10 kilo minder weegt.

Als dinges in de auto zit komt ze er pas achter dat je eigenlijk ook wel een halve meter korter bent en dus dikker.

Hang van de hele familie + aanhang foto's op behalve van je schoondochter.

Laat elk bezoek je schoondochter alleen achter want je moet heel nodig, uren lang, met je zoon achter de pc zitten omdat je weer eens iets niet snapt.

Zeg, nadat dinges en je zoon hebben verteld dat ze geen kinderen kunnen krijgen, dat je toch geen oma wilde worden.

Eet niks op verjaardagen want je bent aan het lijnen en kijk dan altijd je schoondochter aan als je dit zegt.
    If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
    *
    * Vaak praten over de eerste "echte ware" liefde van je zoon. "Lieverd , weet je wie ik tegen kwam? Marion ! Dat is pas een Leuke meid geworden. En ze is nog vrijgezel" Kijk daarbij dwars door je schoondochter heen.

* Als je zoon blijft eten met dinges en de kinderen, dan dek je de tafel standaard voor 1 persoon te weinig. Schoondochter kan wel aan de kleine tafel eten.

* Als je schoondochter een leuke anekdote verteld over haar zoontje , overschreeuw dat dan met "Oh , dat doet "De Stamhouder" ook altijd, maar dan leuker"

* Prijs een boek aan. Van Leni Saris of Nel vd Zee, en zeg dan minzaam tegen je schoondochter: "Oh nee, dat is niet jouw niveau he."

* Als je weet dat schoondochter Links stemt, stem jij rechts. Ook verkondig je op elke verjaardag dat "het allemaal de schuld van links is , en van die domme domme mensen die links stemmen. " Kijk hierbij je schoondochter strak aan.
    Vertel je dochter of schoondochter (zonder dat die heeft aangegeven een kind samen te willen) dat MOCHT je ooit een kind krijgen, dat je er wel rekening mee moet houden dat ze nooit op het kind zou willen oppassen. Oja en via via horen dat je moeder wel zo nu en dan eens een kind van een nicht te logeren heeft.
    Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
    ( Het stemmen kan ook anders om natuurlijk, zij stemt rechts, dus stem jij links. De rest van het gesprek kan het zelfde verlopen )
    Schrijf na 3 jaar nog de naam van kleinzoon nr 5 fout, en spreek hem consequent fout uit. Hadden ze maar een normale ( lees familie-naam ) moeten geven.

* Geef spullen die niet bij het interieur van je zoon en schoondochter passen. En wees vooral heel erg beledigd omdat je na 3 weken het zijden paars met mintgroen en zalmroze boeketje niet meer op de tafel ziet staan.

* Zoals al eerder gezegd, deel de keuken opnieuw in. Maar neem dit nog een stap verder, ga de tuin in. Haal het onkruid weg. Of eigenlijk gewoon alles wat jij niet mooi vindt, onder het mom van " Oh, was dat Bieslook?" Goh... ik dacht dat het onkruid was....

* Loop ongevraagd naar boven om te kijken of je schoondochter boven wel de boel netjes houdt.

* Mocht je je schoondochter ooit betrappen op een stofzuiger in haar handen, steek dan je verbazing niet onder stoelen of banken.

"He? Heb jij een Stofzuiger Goh, nou, ik wist niet dat jij zou weten hoe zo'n ding gebruikt. Hahahaha
    Als je een dag op je kleinzoon past, nergens met hem naartoe gaan, want "dan kan hij eindelijk eens tot rust komen en lekker urenlang spelen"

In een kleine discussie tussen schoondochter en zoon direct je zoon bijvallen, ongeacht waar het over gaat, en al heeft je schoondochter nog zo'n goed punt.
    Vragen wat je schoondochter voor haar verjaardag wil

Als ze geld vraagt als bijdrage voor een cadeau: geef dan 2 bloempotten (nadat ze net zelf 2 nieuwe heeft gekocht)

Als ze het jaar daarop ontbijtborden vraagt: geef haar dan geld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven