Oppassen via pgb?

09-12-2009 11:37 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benaderd om een kindje op te vangen voor de naschoolse opvang. Omdat het jongetje gedragsproblemen heeft zou dit waarschijnlijk betaald kunnen worden via een pgb. Het zou dan wel om 1 op 1 opvang gaan, en ik weet niet of dat kan. Ik heb namelijk een dochter, die gewoon thuis is als het jongetje bij ons zou zijn, dus tot zover al geen sprake meer van 1 op 1. Ook heb ik nog 4 andere oppaskindjes, die op wisselende tijden komen, meestal zijn zij al weg als het jongetje zal komen, maar af en toe zou het dus zo kunnen zijn dat er nog 1 of 2 andere kinderen bij zijn. Dan gaat het hele 1 op 1 verhaal dus niet meer door. Mijn vraag, hoe strikt zijn de regels wat dat betreft?

En hoeveel verdien je met een pgb? Gaat zoiets dan buiten de reguliere kinderopvang organisatie om?

Op dit moment zit ik nog in de bijstand, verdien met het oppassen niet voldoende om boven de norm uit te komen, maar als ik dit aanpak kom ik er mss wel net boven, en kan ik mezelf bedruipen zoals dat heet.
Waarom moet jij dit in godsnaam zelf uitzoeken? Het lijkt me toch dat de ouders van dit jongetje de regels moeten naleven en dus zelf op zoek gaan moeten naar antwoorden.

Ik zou als ik jou was gewoon je uurtarief neerleggen en erbij vermelden wat je hierboven schrijft. Dan hoor je vanzelf of het mogelijk is of niet.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Hoe groot zijn de gedragsproblemen? Is het wel eerlijk ten opzichte van het jongetje om hem te gaan opvangen? Kun je hem werkelijk alle aandacht geven die hij nodig heeft?
Ow, de moeder is ook aan het uitzoeken hoor, maar ik wil voor mezelf ook even het een en ander weten.
Ja, dat weet ik dus niet. Hij zit in een cluster 4 opvang, als ik alleen met hem ben zou dat wel lukken, maar als de andere kinderen erbij zijn kan ik dus niet 1 op 1 met hem
Een pgb is een bedrag wat bijv. ouders van kinderen met een handicap krijgen om extra ondersteuning in te kopen. Dit bedrag mag je niet zomaar aan alle typen zorg uitgeven. Waaraan je het mag besteden wordt in grote lijnen vastgelegd. Wie je vervolgens die zorg laat leveren mag je wel zelf weten.

De ene zorgverlener is duurder dan de andere. Als je een duurdere zorgverlener kiest, kun je van je geld simpelweg gewoon minder uur inkopen. Je bent als pgb houder wel verplicht minstens het minimumloon te betalen.

Als jij eigenlijk reguliere naschoolse opvang biedt moeten de ouders dat ook gewoon via de kinderopvang toeslag indienen. Hiervoor is het pgb niet bedoeld.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Watvoor gedragsproblemen precies? Als hij naar Cluster 4 opvang gaat dan betekend dat al dat er speciale begeleiding voor hem nodig is. Ik weet niet of het dan wel zo verstandig is om dat jongetje dan op te vangen terwijl je ook je eigen kindje thuis hebt. (en dus soms nog meer kinderen..)
Om wat voor gedragsproblemen gaat het? Ik zou hier zelf een beetje huiverig voor zijn denk ik. Zeker als er ook andere kinderen waaronder je eigen kind bij zijn. Kunnen ze het gedrag overnemen of krijgen ze veel ruzie of worden ze bang van het kind?

Moeten die ouders niet naar een iets professionelere vorm van opvang kijken? Niet beledigend bedoeld hoor
Je moet zelf een offerte opstellen waarin je aangeeft wat jij hun kan bieden voor welk tarief, dan kunnen de ouders zelf beslissen of ze daarmee akkoord gaan.
Elskefiederelske, goed dat je dit allemaal uitzoekt en natuurlijk heeft de moeder ook zo haar uitzoektaken. Ik heb zelf een dochter die een PGB gaat krijgen en ik zou niet blij worden van het idee dat zij jouw aandacht met zoveel kindjes moet delen. Dat heeft puur te maken met haar handicap (in ASS). Dat jouw eigen kindje erbij is zou nog kunnen - mits het van beide kanten klikt,natuurlijk. Maar in jouw OP tel ik er nog een stuk of 4 tot 6.

Ik zou het niet doen, omdat je dit kind, uit Cluster 4, niet de aandacht kan geven die het nodig heeft.

In het geval van een 'gezonde' Muizelien zou ik al die kinderen niet erg vinden, maar in dit geval zou ik niet met jou in zee gaan - wat ik overigens niet onaardig bedoel of naar je kwaliteiten . Het is gewoon voor een kind met Cluster 4 te druk.
Om hoeveel dagen naschoolse opvang gaat het? das ook een verschil natuurlijk.

Verder zou ik idd wel weten willen wat het gedragsprobleem precies is en of hij uberhaubt wel met andere kinderen samen kan of dat het perse 1 op 1 moet

Is een zorgboerderij niks?

of het gebruikt mag worden vor voor/tussen en na schoolse opvang weet ik niet. ben ik ook benieuwd naar eigenlijk, aangezien ikzelf voor onze zoon ook bezig ben met aanvragen van PGB.
quote:wolletje schreef op 09 december 2009 @ 12:52:

of het gebruikt mag worden vor voor/tussen en na schoolse opvang weet ik niet. ben ik ook benieuwd naar eigenlijk, aangezien ikzelf voor onze zoon ook bezig ben met aanvragen van PGB.Ja, je mag het naar eigen inzicht gebruiken, conform behoefte van kind. Ik wil het voor naschoole opvang gaan gebruiken, maar als jij het voor iemand voor TSO wil, al is het een half uurtje, dan ka het, als je maar iemand kan vinden die het wil doen.
oke dankje muis!

we zijn nog bezig met de aanvraag, dus dat duurt nog wel ff.

Wij hebben al een geweldige oppas en die willen we graag houden, aangezien zij voor onze zoon super is en weet met zijn gedrag om te gaan.

hoe we het allemaal gaan indelen straks geen idee, ook eerst maar es afwachten of en hoeveel we krijgen.

in elk geval gaan we op zoek naar een zorgboerderij voor hem en willen we de gezinsgebeleiding ervan gaan betalen
quote:Muis66 schreef op 09 december 2009 @ 13:03:

[...]

Ja, je mag het naar eigen inzicht gebruiken, conform behoefte van kind. Ik wil het voor naschoole opvang gaan gebruiken, maar als jij het voor iemand voor TSO wil, al is het een half uurtje, dan ka het, als je maar iemand kan vinden die het wil doen.

Muis het ligt toch aan de indicatie? Als je geld krijgt voor begeleiding mag je dat niet besteden aan huishoudelijke taken of behandeling etc. Natuurlijk wordt in die indicatie rekening gehouden met de behoefte van het kind, maar je hebt het dus niet vrij te besteden.

Zelf heb ik vanuit het CIZ een brief gekregen dat naschoolse opvang vanaf januari 2010 dmv de reguliere kinderopvang regeling betaald moet worden. Je kunt hooguit een aanvulling aanvragen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Volgens mij zijn dit vragen waar TO zich feitelijk niet mee bezig hoeft te houden.

Zij legt een prijs neer en vermeldt duidelijk wat de oppassituatie inhoudt. De ouders maken vervolgens de keus om al dan niet met haar in zee te gaan. Hoe zij dit gaan bekostigen moeten ze zelf weten/uitzoeken/regelen.

Toch?
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
De ouders van het kindje die jou hebben benaderd om opvang van hun kindje kunnen een verzoek indienen om zorg in te kopen met een persoonsgebonden budget (pgb). In eerste instantie zal eerst moeten worden vastgesteld of de zorg nodig is. Dit wordt ‘indicatiestelling’ genoemd. Om een indicatiebesluit te krijgen kunnen zij contact opnemen met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het bedrag is afhankelijk van de indicatie. Zij kunnen op die manier veel zelf regelen, zodat ze niet afhankelijk hoeven te zijn van zorgaanbieders. Zij kunnen dan samen met jou zelf de dagen en tijden afspreken.

Indien je een wwb-uitkering ontvangt kan affhankelijk van het gemeentelijk beleid een deel van je loon niet worden meegeteld als inkomsten. Je kunt voor een bepaalde periode een klein gedeelte van je loon houden. Er is een maximum van een bepaald bedrag per maand.
quote:lolapaloeza schreef op 09 december 2009 @ 13:41:

[...]

Muis het ligt toch aan de indicatie? Als je geld krijgt voor begeleiding mag je dat niet besteden aan huishoudelijke taken of behandeling etc. Natuurlijk wordt in die indicatie rekening gehouden met de behoefte van het kind, maar je hebt het dus niet vrij te besteden.

Zelf heb ik vanuit het CIZ een brief gekregen dat naschoolse opvang vanaf januari 2010 dmv de reguliere kinderopvang regeling betaald moet worden. Je kunt hooguit een aanvulling aanvragen.Het moet inderdaad aan het kind besteed worden, sorry, ik was daar niet helemaal duidelijk in toen ik aangaf naar eigen inzicht. Maar het kan dus bijv. in geval van Wolletje wel benut worden voor TSO of NSO. Inderdaad, niet voor het afstoffen van je huis. Daar moet je dan eventueel zelf of hulp voor vragen of een eigen PGB aanvragen.
quote:Carrera schreef op 09 december 2009 @ 13:48:

Volgens mij zijn dit vragen waar TO zich feitelijk niet mee bezig hoeft te houden.

Zij legt een prijs neer en vermeldt duidelijk wat de oppassituatie inhoudt. De ouders maken vervolgens de keus om al dan niet met haar in zee te gaan. Hoe zij dit gaan bekostigen moeten ze zelf weten/uitzoeken/regelen.

Toch?Hmm, ja en nee. Inderdaad moet TO een prijs maken maar ze is dan wel in dienst bij de PGB-er.Ik durf niet te zeggen hoe dat zit, maar als je iemand inhuurt, dan draag je dus ook allerlei belastinggedoe af en zo. En moet je het opvoeren. Vraag me niet de details, maar er is dus een inkomstenbron, waar TO mee te maken heeft omdat ze in de bijstand zit. Haar "inkomen" wordt (maar hang me er niet aan op, dat moet TO echt wel zelf navragen, daar staan die ouders buiten) gezien als willekeurig welk inkomen naast haar bijstand.
Dank jullie wel voor de informatie tot zo ver!

Het financiele gedeelte maakt het voor mij denk ik wel aantrekkelijk, maar als ik denk aan wat ik het jongetje kan bieden ben ik bang dat het hem niet word. Ik kan hem sowieso in de vakantie niet de 1 op 1 bieden die hij nodig heeft (omdat ik dan de andere kinderen ook gewoon de hele dag heb), en buiten dat, mijn dochter is er één van het type 'stuiterbal', en ik ben bang dat als het ventje naar huis is ik thuis zit met een erg druk meisje, en daar is ook niemand mee gebaat.

Ik laat alles nog even in me omgaan, maar voel me bijna schuldig als ik het niet doe.. (moet ik niet doen, weet ik wel, maar ik weet hoe vervelend is als je de opvang niet rond kunt krijgen en daardoor niet aan het werk kunt)
quote:Elskefiederelske schreef op 09 december 2009 @ 22:54:

Ik laat alles nog even in me omgaan, maar voel me bijna schuldig als ik het niet doe.. (moet ik niet doen, weet ik wel, maar ik weet hoe vervelend is als je de opvang niet rond kunt krijgen en daardoor niet aan het werk kunt)

Is heel begrijpelijk Elskefiederelske, want je vangt kinderen op en je wilt deze moeder graag helpen. Mogelijk omdat deze moeder al lang zoekende is en - in een andere context - is zoeken heel erg frusterend, weet ik uit eigen ervaring.

Maar de teleurstelling is straks alleen maar groter. Cluster 4 kinderen zijn tijd- en aandachtsvragers, soms handenbindertjes en toch ook wel weer heel lief, maar vooral die eerste drie. De andere kinderen zouden ondersneeuwen als je goede zorg wilt bieden aan dit kind.

Geloof me, ik heb zelfs 'afgestudeerde desknuddologen' voorbij zien komen die er niet mee om konden gaan.
Ik ben ook weer op zoek, omdat de huidige pgb-er ermee gaat stoppen. En ik vind het juist belangrijk dat zoon buiten schooltijd kan oefenen met sociale contacten. Het zou voor mij dus een pré zijn als de betreffende persoon nog een ander kind zou opvangen. Maar inderdaad niet nog een páár andere, dat zou voor niemand goed zijn.

Maar het uurtarief ligt best hoog en daarvoor in de plaats verwacht ik ook veel. Ik betaal 18 euro bruto voor iemand (in dit geval) die geen relevante studie heeft gedaan maar die wel heel matcht bij mijn zoon qua persoonlijkheid en manier van doen.

Voor een professioneel iemand zou dat 25 euro bruto zijn.

(ik heb dat eens opgezocht en een afgestudeerde ervaringsdeskundige kost zelfs 50 euro per uur)!

Overigens, als je een bijstandsuitkering hebt en je wordt zorgverlener dan kun je daarmee uit de uitkering komen, want het uurtarief ligt vrij hoog dus met een uur of 20 per week zit je al aan de norm.
Maar je bepaalt als budgethouder (jij als ouder zijnde uit naam van je kind) wie je inhuurt. Als de betreffende ouders er geen moeite mee hebben en jij ook niet, dan is er geen probleem. Zij moeten erop letten dat ze de juiste zorg inkopen, want krijgen budget voor bijv. begeleiding. Dan kunnen ze daar geen cursus of iets dergelijks van inkopen maar echt alleen de zorg.

Ter indicatie mbt de verdiensten; mijn zorgverlener komt ca 15 uur per week en verdient ca 1000 netto per maand.

En dat is dus obv die 18 euro bruto. Verder handig om te weten, is dat je de administratie uit handen kunt geven als ouder zijnde, via het servicecentrum pgb van de SVB. Dan komt er een arbeidsovereenkomst, waarbij jij als zorgverlener dus recht hebt op vakantie, ziektedagen etc. En je kunt belasting terugvragen omdat je ook belasting betaalt. Zeker voor jou als bijstandsclient belangrijk omdat je moet kunnen aantonen dat je inkomsten gaat krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven