Oh chips, weet t niet meer, hulp nodig

09-12-2009 22:30 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry sorry, weet dat er al een tapas topic is maar ook daar werd mn onzekerheid niet minder van.

Ik krijg kerstavond (24/12) ouders en schoonouders eten. wil tapas maken en heb al zat lekker gerechtjes gevonden maar ik weet dus echt niet of ik genoeg heb, dus hulp nodig.

ik wil als voorgerecht ( niet echt want wil t als hapje doen als iedereen binnenkomt rond 5en) het volgende doen.

bruschetta, sweetpeppers, roggebroodjes met pate, meloen met ham en geitenkaas met dadels ( van elk stukje dus 6 keer)

dan als hoofdgerechten

patatas bravas, salade met geitenkaas (1 zakje sla + kaas en noten), kipi piri ( in totaal van ong 3 kipfilets), gehaktballetjes ( ong 10 kleintjes). gebakken mosselen ( 4 ons ong. )en 10 garnalen spiesjes ( ong 4 jumbogarnalen per spies)

en dan als nagerecht Tiramisu ( niet echt tapas/spaans, maar zooo lekker )

wat denken jullie, is het veels te weinig of veels te veel? of misschien precies genoeg? het is natuurlijk ook de 1e avond van 3 eetavonden dus wil t ook niet to much maken zeg maar

Allemaal bedankt!!
Wat betreft je Tiramisu, realiseer je dat chocolade na heul veul knoflook niet altijd even lekker smaakt.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Zoals je menu nu was heb je 4 kleine kommetjes op tafel staan , plus een schaal met salade en een schaal met patatas. Ziet er dan ook wel erg ielig uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:noanne schreef op 09 december 2009 @ 22:53:

Wat betreft je Tiramisu, realiseer je dat chocolade na heul veul knoflook niet altijd even lekker smaakt.Goed punt.
Tapas: gevulde paprikas met ricotta en zalm

Ingrediënten voor 8 personen

8 geroosterde paprikas (uit een potje je kunt ook zelf roosteren maar dan ben je minder snel klaar)-

250 g gerookte zalmblokjes-

300 g ricotta-

2 eetlepels dille, fijngehakt-

2 eetlepels bieslook, fijngeknipt-

1 eetlepel citroensap-

zout-

peper

Bereidingswijze

Meng de ricotta met citroensap, zout, peper, dille en bieslook. Roer hem goed los. Schep de zalm blokjes er door en vul de paprikas hiermee. Zet je tapas op een mooi bord/schaal.
Tapas met kerst: Hoeveel hapjes per persoon?
TAPAS

Tapas zijn kleine pittig, gekruide hapjes van vlees, vis, kip, groente.

Overgewaaid uit spanje zijn deze hapjes helemaal van nu.

Tapas kunt u eten als maaltijd, bij de borrel, of later op de avond, altijd orgineel.

Als hapje tussendoor adviseren wij 5 tot 6 tapas per persoon als maaltijd 9 tot 12 tapas.
ik ga deze maken voor kerstfeest op school:

http://www.tapas-recepten.nl/zoetzure-kipspiesjes/
quote:wolletje schreef op 09 december 2009 @ 22:58:

ik ga deze maken voor kerstfeest op school:

http://www.tapas-recepten.nl/zoetzure-kipspiesjes/

Ik hoop voor je dat de klas je kookkunsten en alle moeite eer aan doen.

Mijn ervaring is dat hoe vetter gewoner bekender hoe meer er van genomen wordt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 december 2009 @ 23:03:

[...]

Ik hoop voor je dat de klas je kookkunsten en alle moeite eer aan doen.

Mijn ervaring is dat hoe vetter gewoner bekender hoe meer er van genomen wordt.

ik maakte altijd knakworst in bladerdeeg...maar werd niet gegeten aangezien 95% turks of marrokaans is.

Vette dingen en dingen met botjes/graten is niet toegestaan bij ons.

bekende dingen zoals gehaktballetjes worden zoveel gemaakt en eigenlijk ook niet veel gegeten.

ach veel werk is dit niet hoor...beetje kip aan een prikker doen met een stukkie ananas
ik dacht dat dit topic over chips ging!
Volgens mij moet je gewoon drie schaaltjes per persoon rekenen. Zo gaat het ook in een tapasrestaurant. Je kunt dan natuurlijk wel twee schaaltjes samenvoegen tot een grote schaal.
Ik ben het eens met voorgaande forummers. En juist van de dingen die je makkelijk kunt bewaren/invriezen zou ik wat meer maken (de gehaktballetjes bv). En verder nog een schaaltje met olijven en een schaaltje met stukjes chorizo of fuet, dan heb je zo twee schaaltjes extra die lekker weghappen.

Mijn schoonfamilie doet ineens ook tapas. VInd t wel leuk en lekker, ben alleen bang dat het niet 'tapas' worden, maar meer lekkere hapjes waar iedereen toevallig zin in heeft
Ohw, geen chipsprobleem maar een tapasprobleem...

Ik vind het ook weinig. Maar je hoeft er op zich niet heel veel moeilijke dingen bij te doen: olijven, soepje, (gevulde) cherrytomaatjes, (noten)brood met aioli en pesto... (tip: bij de lidl hebben ze walnoot-ciabatta's voor een paar centen, erg lekker!) En als je toch met dadels bezig bent, kan je er ook nog paar in spek wikkelen bijv. Of je doet er nog een salade capreze bij met tomaat en mozzarella. Of je maakt gewoon tomaat/mozzarellatorentjes, prikkertje erin en klaar.

En je kan je salade wat grootser / vullender maken. (sowieso méér) daar kan iedereen dan zelf van pakken, dus de grote eters iets meer en de kleine eters iets minder.
Ik vind het zelf altijd een beetje karig staan als de hapjes precies zijn uitgeteld op het aantal personen, of juist net te weinig. Met 10 hapjes voor 6 mensen krijg je het dilemma dat iedereen 1 keer kan pakken en dan uit beleefdheid maar niet meer omdat er voor 4 hapjes overblijven voor 6 mensen. Houden je ouders trouwens van dit soort eten? De 'oudere' generatie moet soms heel erg wennen aan liflafjes (in hun ogen) in plaats van 'een echte maaltijd'. Succes in elk geval en voor de hoeveelheid brood: lekker afbrakbrood kopen en dan 2 keer zoveel als je denkt nodig te hebben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven