zeewiersalade

28-11-2009 10:32 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic over sushirijst schreef iemand dat zeewiersalade zo lekker is. Nu ben ik aan het oefenen met suhi en dat lukt prima, maar om mijn gasten een beetje variatie aan te bieden dacht ik aan die zeewiersalade.

Wie heeft er recepten?

Waar koop je het?

Eet je het rauw of is het eerst gekookt of gebakken?

Ik ben benieuwd!
Poez en Tom zeggen:
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Toujour, ik ben reuze benieuwd of jij het ook zo'n succes vindt. Heel veel succes. Heerlijk met sushi erbij.

Ik heb nog een half bakje zeewiersalade en heb een ander recept die ik morgen ermee ga maken. Zal foto en als jullie willen het recept hier morgen posten.

Nou succes vanavond, laat je nog horen hoe je het vond? Ben ook benieuwd naar je asperges. Ik heb nog nooit iets met tempurabeslag gemaakt. Wel Leo haar topic helemaal gevolgd toen zij voor het eerst het ging maken. Volgens haar was het heel goed te doen. Ik heb geen frituurpan en ik heb nou 2 keer iets in de wok gefrituurd maar djees, de dag erna kan je je hele keuken boenen, wat een vet overal. Of ik doe iets fout, kan ook nog.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Poezewoes schreef op 05 december 2009 @ 10:57:

Poez en Tom zeggen: Yes, super!
Ik dacht vanmorgen de zeewier bij appie te halen, maar ze hadden nog maar 1 bakje. Te weinig voor 6 gasten. Blijkt onze visboer het ook te hebben. Slechts 4,95 par bakje... ahum heb het toch maar genomen.

Wat jij eerder schreef, het is inderdaad een dure hobby. Het was even slikken toen ik afrekende bij de visboer.

Frituren doe ik ook niet in een frituurpan hoor.

Gewoon een hoge koekepan met olie en zoveel mogelijk het deksel erop houden en de afzuigkap vol aan.

Tuuurlijk ruikt het de volgende ochtend naar frietkot in je huis. Maar ja ik heb het er voor over.

Jij ook succs vanavond en eet smakelijk!
Ja ik weet het. De tonijn is ook al niet goedkoop. Die zalmeitjes en foreleitjes zijn 6 en 5 euro voor een heul klein potje. Moet je nog oppassen dat je je er niet in verslikt zo klein is het hahahahah.
Het was heeerlijk, mijn gasten waren verbaasd over mijn kookkunsten. De lat ligt meestal erg hoog. Ouders beide goed in koken en broer kok in diverse sterrenrestaurants geweest. Dus die weten wel wat goed is!

Ik had dus vooraf gegrilde tonijn met wakame salade en wasabi mayonaise. Heerlijk! Ik had de tonijn van peper en zout voorzien en na het grillen heb ik ze door geroosterde sesamzaadjes gehaald en daarna in plakken gesneden. Echt superlekker, deze ga ik vaker maken.

Als hoofgerechten had ik 3 soorten sushi gemaakt en sashimi van verse tonijn en zalm.

Daarbij gegrilde groene asperges (tempure bakken ga ik nog op oefenen) en gefrituurde garnalen.

Nagerecht french coffee.

Ha wat was dat lekker!

Hoe vonden jouw gasten het Mylene?

Foto's heb ik niet meer aan gedacht, maar het zag er goed uit.
Toujour wat enig dat het zo'n succes was. Klinkt ook verrukkelijk je combinatie.

Ik heb het andere voorgerecht ook uitgeprobeerd maar ik ga toch voor die met tonijn die jij ook hebt gemaakt.

Tempura schijn je geloof ik heel snel te moeten maken he?

Jammer van je foto, had ze graag gezien. Nou je gaat het vaker maken dus misschien mogen we er nog een keer van genieten. Leuk.
Het voorgerecht, zie bovenste foto, is van een topchef volgens AH. Ik ken hem niet. Marcel Haven. Maar dat ik hem niet ken zegt niets hoor. Zijn voorgerecht zag er prachtig uit op de foto. Ipv veldsla heb ik de zeewiersalade gebruikt. Gelukkig maar, dat had het gerecht echt nodig. De peterselie-olie vond ik er echt niet lekker bij en heb die ook niet erbij gegeten, dat ik het bij het gerecht proefde dacht ik, nee deze olie gaat hem niet worden. De bloemkoolmousse was lekker maar ik zou er peper bij doen. Was erg vlak van smaak. Nou is bloemkool ook niet mijn favoriet. Morgen ga ik de rest opmaken omdat ik het niet weggooi.

Ik heb een oud recept opgeduikeld van mij hoe ik bloemkool wel lekker vind.

Tip, zeef de mousse. Het moet in de koelkast opstijven maar doordat ik dacht laat maar zitten, is nog iets te grof. Ham erbij was lekker.

Maar ik heb dit proef gemaakt voor als Poez en Tom hier komen eten maar ik ga voor het andere voorgerecht met de tonijn.

Zie hieronder, het voorgerecht was voor 4 personen dus ik heb nog een paar amuses van de rest gemaakt. Dat vond ik lekkerder. Geen peterselie-olie erbij.

Ik ben vandaag heel even snel naar een geweldige toko hier in mijn stad geweest. Kort want en duur parkeren en ik snap van 90 % toch niet wat het is, bijna alleen in buitenlandse talen.

Maar ik heb wel even wat lekkere dingen gezien.

Ik heb sesamzaadjes (groen) met wasabi smaak (zie die ene foto). Dus misschien doe ik daarmee de tonijn, ik moet het nog even proeven.

Verder gezocht naar Tobiko wasabi eitjes. Weet dat je ze bij de Sligro, Macro en Hanos kan kopen maar ik heb geen pasje van die zaken. Ik heb nu die toko gevraagd of ze willen kijken. Over 3 weken hebben ze pas tijd om te kijken. Dus zal wel niets worden.

MV! Dat ziet er ook goed uit zeg!

Goeie kleurcombinaties ook.

Die 3 groene bolletjes op de ondersta foto, wat is dat?

Wat heb je hierbij als hoofdgerecht gemaakt?

Ik krijg nu alweer zin in een volgend experiment. Ben op zoek naar wat meer sushi combinaties. Heb de laatste tijd zalm, tonijn, hollandse garnalen, komkommer, avocado, krab, omelet gebruikt, maar zou nog wat meer willen varieren.

Het tempura bakken moet met ijskoud deeg gedaan worden. Dus ik laat ijsklontjes smelten en daarvan maak ik beslag en dan bakken maar. Maar moet hierop nog oefenen.

Vind het bijna jammer dat we dit weekend 2 x uit eten gaan en ik dus niet zelf kan klooien!
quote:toujourssourire schreef op 10 december 2009 @ 10:37:

MV! Dat ziet er ook goed uit zeg!

Goeie kleurcombinaties ook.

Die 3 groene bolletjes op de ondersta foto, wat is dat?

Wat heb je hierbij als hoofdgerecht gemaakt?

Ik krijg nu alweer zin in een volgend experiment. Ben op zoek naar wat meer sushi combinaties. Heb de laatste tijd zalm, tonijn, hollandse garnalen, komkommer, avocado, krab, omelet gebruikt, maar zou nog wat meer willen varieren.

Die groene bolletjes is wasabi. Kan je ook milder maken door bijv. wasabi-mayonaise van te maken. Of wat ik van de week heb gekocht, die sesam-wasabi zaadjes. En wat ik hoop binnenkort te kunnen kopen, tobiko eitjes.

Voor wanneer ik het wil maken, maak ik er geen hele Japanse avond van dus geen sushi.

Ja er zijn voor hoofdgerechten nog lekkere Japanse salades, met bijv. zalm.

Bij sushi kan je nog toevoegen als je het lekker vindt, kip, avocado, haring (lust ik zelf niet maar ik schrijf nu alles op wat ik in mijn sushi-kookboek zie), paling, inktvis (bleg), witvis.

Ja en verschillende bereidingswijzen.

Wil je meer ideeen opdoen, google op een Japans restaurant en bekijk online hun menukaart.
Ziet er goed uit, MV!

Die wasabi-sesamzaadjes wil iik ook wel eens proberen als ik sushi ga maken. Was dat van een bepaald merk?

(Zit er nu paling in? Want paling daar maak je mij niet blij mee hoor, net als andere gerookte vis. Behalve dan gerookte zalm..... ik denk, ik zeg het maar even..)
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Nee het voorgerecht met paling gaat het niet worden. Maar ik had het in huis om uit te proberen. Omdat ik toch die zeewiersalade in huis had. Maar het voorgerecht gaat de tonijn worden.

Die wasabi-sesamzaadjes is van het merk Foreway. Je mag het ook bij mij proeven en als je het wat vindt dan neem je het potje van mij. Ik koop wel een andere, hier in het centrum in een grote toko verkopen ze het.

MV u rock

Ik ga morgen je tonijn recept maken voor mijn ouders, ben benieuwd wat ze er van vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven