Geld & Recht alle pijlers

Nodig om testament te maken?

10-12-2009 18:47 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: man en ik, tweede huwelijk.

Hij heeft kinderen uit zijn eerste huwelijk (25 en 24), ik heb ook kinderen (13 en 11), maar die wonen niet bij mij omdat ze zijn ontvoerd door hun vader. Sinds bijna zeven jaar geen enkel contact meer gehad.

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en hebben een eigen huis.

Wat ik me al een hele tijd afvraag: is het nodig voor ons om een testament te maken? Wat gebeurt er bijv. als ik zou overlijden? Dit is natuurlijk een ongebruikelijke situatie, wat mijn kinderen betreft. Ze zijn 'ergens', maar ik weet niet waar.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Beste Elmervrouw,

Je kan je vraag gewoon stellen in de vorm van een topic. Loket1 en ik gaan deze na om te zien of wij antwoorden kunnen geven die van toegevoegde waarde zijn.

Afhankelijk van jouw wensen en beweegredenen kan het zinvol zijn om een testament op te laten stellen. Als je graag bepaalde dingen aan je kinderen wenst na te laten, dan kan je dit laten vastleggen in een testament. Ook is het belangrijk, wanneer de kinderen nog minderjarig zijn, om een beheerder van de nalatenschap aan te wijzen. Anders zal het beheer van de nalatenschap vallen onder de wettelijk vertegenwoordiger van je kinderen. Ook kan je bij testament bepalen wie wat zal erven, denk hierbij aan specifieke goederen.

De langstlevende echtgenoot (in jouw casus jouw partner dus) krijgt echter de gehele nalatenschap in eigendom en kan vrij beschikken over het gehele vermogen. De kinderen krijgen een geldvordering op jouw partner ter waarde van hun erfdeel. Deze vordering wordt verhoogd met een inflatiepercentage en is pas opeisbaar bij het overlijden van jouw partner. Het is belangrijk om deze vordering goed vast te leggen met behulp van een notaris. Zonodig kan bij problemen over de verdeling de kantonrechter worden ingeschakeld.

Mocht jouw partner jouw vermogen geheel opmaken, dan kunnen de kinderen hier niets tegen doen. Jouw partner hoeft immers geen zekerheid voor deze vordering(en) te stellen.

Als er geen testament is gemaakt, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn en wat zij krijgen. Dit is het wettelijk erfrecht, ook wel het versterferfrecht genoemd. De persoon die is overleden wordt de erflater genoemd. De bezittingen en schulden (de nalatenschap) gaan over van de erflater op de erfgenamen.

Alleen de langstlevende echtgenoot en de bloedverwanten kunnen wettelijk erfgenaam zijn. Geregistreerde partners hebben dezelfde positie als gehuwden.

De wet (art. 4:10 BW) heeft de erfgenamen in vier groepen onderverdeeld:

De niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van de erflater tezamen met diens kinderen.

De ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters

De grootouders van de erflater

De overgrootouders van de erflater

De afstammelingen van een kind, broer, zuster, grootouder of overgrootouder worden bij plaatsvervulling geroepen. Dit is het geval als een erfgenaam is onterfd, de erfenis heeft verworpen of al voor de erflater is overleden. Plaatsvervulling gaat altijd van kind op kind in neergaande lijn.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de notraistelefoon via het nummer 0900-3469393. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 - 14.00 uur.

Als je naar een notrais wenst te gaan dan het volgende:

Notarissen hanteren geen vaste tarieven. Op verschillende websites kunnen tarieven van notarissen worden vergeleken, bijvoorbeeld op www.notaristarieven.nl

Voor minder draagkrachtigen gelden voor testamenten en voor de afwikkeling van nalatenschappen speciale lage tarieven. Het maximumtarief bedraagt EUR 429.

Verzoek tot maximering van notariskosten

In dit verband kan men zich tot de griffie van de rechtbank (de voorzitter van de kamer van toezicht van de KNB) wenden met het verzoek een notaris aan te wijzen en te verzoeken tot maximering van de notariskosten. Het gaat hierbij om een vormvrij verzoek, dat zelfs mondeling kan worden gedaan.

Bij dit verzoek moet men een Verklaring Omtrent Inkomen en Vermogen van de Raad voor Rechtsbijstand overleggen. Op de website van de Raden staat een Inkomensverklaring (www.rvr.org).

Bij de notaris kan je om informatie hieromtrent vragen.

Succes ermee en sterkte met de situatie!
Elmervrouw: wat een gruwelijke tragedie in je leven, je kinderen weggenomen...ik kan het me nauwelijks voorstellen. Wat een verdiet, veel sterkte.

Goed dat je alles wil regelen, misschien vooral in deze situatie. Ik denk dat er heel veel mogelijk is bij de notaris. Hier hebben we ook alles laten vastleggen, inclusief voogdijschap. Ik hoop dat het je lukt om iemand te vinden die jouw nalatenschap kan bewaren, de spullen voor jouw kinderen.

Word er wat gedaan aan jouw situatie? In die zin dat er gelobby plaatsvindt door de regering of iets dergelijks?
Iedereen die handelingsbekwaam is, kan een testament laten opmaken. Het opmaken van een testament is een eenzijdige rechtshandeling en moet door tussenkomst van een notaris worden opgesteld via een notariële akte. Een testament is een verklaring waarin iemand vastlegt wat er na zijn dood zal gebeuren. Het hoeft hierbij niet alleen te gaan om bezittingen en schulden, het kan ook gaan om zaken als voogdij van de minderjarige kinderen (bij overlijden van beide ouders). Ouders kunnen hiermee na hun overlijden dwingend bepalen wie de (gezamenlijke) voogd wordt.
Loket2, Loket1 en alle anderen: bedankt voor alle info.

Ik heb sommige dingen uitgeprint en we gaan er eens rustig voor zitten.

Serafina, regering? haha. Niemand doet iets aan deze situatie. Meeste hulp heb ik het eerste jaar van Tros Vermist gehad, maar verder: zoek het maar uit. En nu gebeurt er dus helemaal niets meer en weet ik ook niet meer wat te doen, aangezien ik totaal geen info heb over woon- of verblijfplaats en het is nooit gelukt daarachter te komen. Ik weet niet eens waar hij is met de kinderen en of ze nog wel leven, bij wijze van spreken.

Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven