Geld & Recht alle pijlers

samenlevingscontract

11-12-2009 13:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Misschien hoort deze vraag wel niet hier.

Maar weet iemand een goed voorbeeld te vinden om je samenlevingscontract te ontbinden!????

Groet,
Euh?
Een reden bedoel je? Nou, als je niet meer samenleeft?
He?
In het samenlevingscontract is opgenomen hoe het contract kan worden ontbonden.
Een samenlevingscontract kan door een notaris worden ontbonden. Vraag daar eens info.

Wat dacht jij? Als je een mooie brief naar de koningin stuurt ofzo?
ik bedoelde meer, ik ga mijn samenlevingscontract ontbinden, en weet iemand de beste manier. samen naar de notaris, of een voorbeeld brief die ik kon sturen ofzoiets
quote:Vl43inder schreef op 11 december 2009 @ 13:10:

Een samenlevingscontract kan door een notaris worden ontbonden. Vraag daar eens info.

Wat dacht jij? Als je een mooie brief naar de koningin stuurt ofzo?Doorgaans wordt in het contract opgenomen dat de overeenkomst ontbonden is als één van beide partners de ander schriftelijk en aangetekend heeft meegedeeld het contract te beëindigen. Daar komt dan geen notaris aan te pas.
Is je dat niet uitgelegd toen je het contract tekende?

Zodra jullie niet meer op een adres wonen is het contract ontbonden. Je kunt ook een aangetekende brief sturen naar je ex. Naar de notaris hoef je ervoor niet
quote:isisnice schreef op 11 december 2009 @ 13:14:

ik bedoelde meer, ik ga mijn samenlevingscontract ontbinden, en weet iemand de beste manier. samen naar de notaris, of een voorbeeld brief die ik kon sturen ofzoiets

"Beste ...(naam partner),

Hierbij deel ik je mee ons samenlevingscontract eenzijdig te beëindigen met ingang van .. (datum ingang einde).

met vriendelijke groet,

naam TO, handtekening, datum en plaats"

Maar zoals gezegd: lees eerst je contract goed door zodat je weet of dit voldoende is.
Okee, dank jullie wel!!!

Ja het rotte is dat mijn ex die papieren heeft!

Dus ik ga hem maar even mailen of hij die papieren naar mij kan sturen, aangetekend.

(wens me alleen daar al succes mee ;) )
Als hij die papieren niet opstuurt dan zou ik beginnen met het versturen van een aangetekende brief waarin je de overeenkomst opzegt. Let erop dat je in de brief een ingangsdatum noemt en dat de brief is ondertekend.
Ben pas naar de notaris geweest, juist voor het laten opstellen van het samenlevingscontract en toen begreep ik dat het zo is als Es1450 al zegt. Wanneer je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven is het contract niet meer geldig aangezien je dan niet meer "samenleeft".

Vond het eigenlijk wel logisch toen ze het zo uitlegde
maar wat heeft een contract dan voor nut als je hem zo makkelijk kan ontbinden? Gelden de regels er dan nog in? Qau verdeling van de spullen? Ja mischien domme vraag....heb er 0,0 verstand van maar ga en februari samen wonen en wij gaan ook een samenlevingscontract opstellen.
quote:kiss86 schreef op 11 december 2009 @ 14:10:

maar wat heeft een contract dan voor nut als je hem zo makkelijk kan ontbinden? Gelden de regels er dan nog in? Qau verdeling van de spullen? Ja mischien domme vraag....heb er 0,0 verstand van maar ga en februari samen wonen en wij gaan ook een samenlevingscontract opstellen.Een samenlevinsgcontract heeft niet tot doel beide partners bij elkaar te houden. Het regelt slechts zaken als bezittingen, schulden en de afspraken die de partners onderling hebben gemaakt. De wijze waarop het contract kan worden beëindigd en de consequenties die dat bijvoorbeeld heeft voor de verdeling van schulden en bezittingen worden doorgaans vastgelegd in het contract. Zodra het contract is beëindigd gelden dus die afspraken.
ok ja dat begreep ik dat het niet het doel is partners bij elkaar te houden hahaha....ok dus je kan het contract pas ontbinden nadat de afspraken zijn nageleefd oa de verdeling van inboedel en overige geldzaken. Bedankt. Het klonk in de op alsof je het zo kon ontbinden alsof het niets was, vandaar dat ik dacht waarom is het dan nodig.
quote:kiss86 schreef op 11 december 2009 @ 14:57:

ok ja dat begreep ik dat het niet het doel is partners bij elkaar te houden hahaha....ok dus je kan het contract pas ontbinden nadat de afspraken zijn nageleefd oa de verdeling van inboedel en overige geldzaken. Bedankt. Het klonk in de op alsof je het zo kon ontbinden alsof het niets was, vandaar dat ik dacht waarom is het dan nodig.

De volgorde is anders. Eerst ontbinden en daarna dus de afspraken toepassen die betrekking hebben op die ontbinding.

Overigens wijkt de wijze van ontbinden niet heel veel af van het ontbinden van een huurovereenkomst of een arbeidsovereenkomst, ook al geldt bij deze overeenkomsten doorgaans een opzegtermijn.
Ghehehe, zou wat zijn, opzegtermijn. Verplicht nog 1 maand samen wonen....
quote:Sjaak71 schreef op 11 december 2009 @ 16:30:

Ghehehe, zou wat zijn, opzegtermijn. Verplicht nog 1 maand samen wonen....Het gaat niet alleen om plichten maar ook om rechten. Wij hebben opgenomen dat we allebei tot drie maanden na beëindiging het recht behouden in de gezamenlijke woning te verblijven. We kunnen elkaar normaal gesproken dus niet uit huis zetten.
En wij hebben afgesproken bijvoorbeeld dat ik nog 6 maanden in de woning mag blijven en dat vriend moet vertrekken hoewel het zijn woning is. Dit omdat hij makkelijk bij zijn ouders kan wonen een tijdje en ik niemand in de buurt heb waar ik heen kan. Maar dat geldt dus pas als de samenleving al verbroken is.
*leest mee* moet op 22 dec naar de notaris.
Het is allemaal waar wat hier staat. Maar toch kun je het beste een brief sturen. Die brief geeft namelijk de feitelijke datum aan sinds wanneer je niet meer samenwoont. Omdat vanaf die datum pas de regels ingaan uit je samenlevingsovereenkomst is het wel belangrijk dat die datum vast staat. Zoals in de reactie hiervoor, zes maanden in het huis mogen blijven. Vanaf welke datum ga je tellen? Dus voor alle duidelijkheid is een brief wel een goed plan. Voorbeeldbrief kun je vinden door te zoeken op "voorbeeldbrief samenlevingsovereenkomst opzeggen"
Klopt wat anoniem123 zegt! Elkaar (of jij) een aangetekende brief sturen waarin je vermeldt dat de relatie is beëindigd per (datum) en dus tevens het samenlevingscontract per (datum) ontbonden is. That's all!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven