Gezondheid alle pijlers

Verlamde stemband

11-12-2009 14:14 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van het jaar heb ik een longembolie gekregen en daardoor is mijn linker stemband verlamd geraakt. In het begin vond ik dit nog niet zo erg omdat ik nog bezig was met het herstel van de longembolie. Nu, bijna één jaar verder, heb ik er helemaal genoeg van! Mijn stem valt vaak zomaar weg en ik kan niet hard praten. Als er iets van geluid in de omgeving is (en dat is bijna altijd) dan heb ik veel moeite om mezelf verstaanbaar te maken. Hierdoor kan ik mijn werk ook niet meer "normaal" uitoefenen. Ook de benauwdheid (daardoor snel moe), hoesten, verslikken en dagelijkse pijn in de keel/hals is een aanslag op je functioneren. Zo, wil ik niet mijn hele leven blijven doorgaan en daarom denk ik aan een operatie. Wie heeft een operatie gehad aan de stembanden en wil mij hier meer informatie over geven? Best eng toch!

Groeten Jenn
Jeetje, wat super vervelend, zeg! Geen tips, wilde je toch heel graag veel sterkte wensen. Pink.
Volg je hart. Dat klopt.
Pink, wat super lief van je. Heel erg bedankt!

Groeten Jenn
Heb je al overwogen om naar een logopediste te gaan. Ik heb een vriendin die dit is en die heeft laatst een cursus gevolgd om dit te verhelpen. Ze heeft ermee al een aantal clienten geholpen en ze zag heel veel effect van de behandeling. Hopelijk werkt het ook bij jou. Heel veel succes.

Roestje.
Waren al die roddels over mij maar waar.
Adoe, ik ben een jaar of 5 geleden aan mijn stembanden geopereerd. Ik had (ernstige) knobbeltjes op mijn stembanden, die zijn er af gesneden/ -laserd/ -kaassschaafd. (geen idee meer)

In mijn geval werd dit gecombineerd met logepedie voor en na de ingreep. Al met al is het mij erg mee gevallen en zijn de resultaten goed en blijvend.

Jouw operatie zal echter een andere ingreep zijn denk ik.
Ik volg nu al bijna één jaar logopedie en zal dat ook blijven doen. Helemaal omdat ik een hele goede en lieve logopediste heb. Volgens de artsen kan binnen het jaar de stemband nog spontaan weer werken. Maar daarna komt het niet meer goed en zal een operatie een optie zijn. Bij mij is het in januari, 1 jaar. Dat mijn stemband weer spontaan gaat werken, dat zit er denk ik niet meer in

MevrouwdeKees, gelukkig is het bij jou weer allemaal goed gekomen.
Ik heb niet hetzelfde als jouw, maar wel iets wat er heel veel op lijkt. Bij mij is mijn rechter stembad doorgesneden door de auto gordel tijdens een zwaar auto ongeluk.

Ik heb nu 7 operaties gehad aan mijn stembanden/in mijn keel.

Ik praat nog steeds heel zacht en hees. Krijg daar ook overal commentaar op. Mijn beroep (was clientadviseur) heb ik nooit meer kunnen uitoefenen. Ik verslik me ook erg vaak, heb veel keelpijn, ademnood, veel last van hoesten.

De operaties die ik gehad heb waren uiteenlopend van kleine ingrepen tot uren durende operaties. Wat willen ze precies bij jouw gaan doen? Zorg ervoor dat je een goede KNO arts hebt. Ik heb er een waar ik heel erg tevreden over ben.

Bij mij zal het nooit meer goed komen. Ik zal het moeten doen met het geluid wat ik nu heb.

Ook heb ik 10 jaar logopedie gevolgd, wat bij mij geen enkele zin gehad heeft.

Ik hoop dat het bij jouw wel goedkomt!
Hoi Wohman,

Bedankt voor je reactie! Jeetje dat klinkt echt heel erg! Schaam me nu een beetje, over mijn gezeur. 7 operaties, dat is echt heel erg heftig zeg! Dat zoiets zo je leven kan beinvloeden he! Ik ben secretaresse, maar kan mijn baan ook niet uitoefen zoals het zou moeten. Geen telefoon meer en ik hou het niet meer vol om een hele dag te werken. Wat voor een operatie ik eventueel zou krijgen, daar moet ik nog goed over praten met mijn KNO arts. Een tijdje geleden begon hij over......een botje doorzagen en dan naar achteren plaatsen......en toen wou ik het eigenlijk niet meer horen. Maar nu, een paar maanden verder, denk ik niet dat ik zo door zou willen gaan. Dus toch proberen of ze er iets aan kunnen doen. Echt heel erg voor jou, dat dat niet gelukt is. Misschien vinden ze nog wel iets uit, dat jij ook weer zonder al die nare bijverschijnselen zoals keelpijn, hoesten en verslikken enz. kan verder leven......ik hoop het zo voor je!

In januari/februari moet ik weer een afspraak maken met de KNO arts en dan gaan we kijken, hoe nu verder.
Adoe, Ik zou als ik jou was een logopedist bij een ziekenhuis nemen. Misschien heb je dat al? Deze werken daar nou samen met KNO en kunnen een gezamenlijk plan maken. Misschien heeft dat meer resultaat. Sterkte!
Adoe, je hoeft je echt niet te schamen tegenover mij hoor!

Jouw probleem is ook heftig genoeg om over te mogen klagen.

De operatie die je omschrijft ken ik niet. Bij mij hebben ze meerdere keren gelaserd, vet uit mijn buik gehaald en die in mijn keel geplaatst, silliconenblokjes in mijn keel gezet (jaja, dat kan ook!!), iets tussen mijn stembanden gedaan en gehecht omdat ze steeds aan elkaar wilden groeien. Van de ene operatie was ik sneller hersteld dan van de andere.

Maar over het algemeen mocht ik altijd dezelfde dag weer naar huis. Daarna dagen lang niet praten. Krijg je een plankje mee, waar je op kunt schrijven en het weer uit kunt wissen. Erg frustrerend is dat. Het communiceert zeg maar niet gemakkelijk op die manier!

Probeer goed uit te vinden wat je KNO arts van plan is.

Ik heb het geluk dat ik op mijn gebied bij de beste KNO arts van NL zit. Volgens mij mag ik hier geen namen noemen? Maar hij zit in Nijmegen in het Radboud Ziekenhuis. Hij ging regelmatig naar congressen in Europa en daar werd ik dan besproken met andere KNO artsen. Zij gaven dan ook hun visie op eventuele operaties die nog mogelijk waren. Ze zijn het er nu over eens dat opereren niet meer mogelijk is/het probleem nog groter wordt. Maar wie weet inderdaad in de toekomst.

Maar hoe doe jij dat dan met werken? Je werkt nog wel, maar neemt geen telefoon meer op?

Sterkte met alles!
Hoi Wohman,

Ik heb 6 maanden niet gewerkt ook door het herstel van de longembolie. Toen ben ik met een paar uurtjes begonnen en nu werk ik 3 dagen 5 uurtjes. meer lukt op dit moment nog echt niet. Klopt, de telefoon mag/kan ik niet meer opnemen. Bedankt voor je lieve reactie, ik zal mezelf zeker goed laten voorlichten voordat ze gaan opereren. Hoe doe jij dat met werken dan?
Hoi Adoe,

Ik werk helaas niet meer. Heb mezelf laten omscholen, want ik had een pratend beroep. Maar ook hierin vind ik geen werk. Dat heeft voor een groot deel met mijn stem te maken, maar ook met andere gezondheidsproblemen en ziektes die ik heb overgehouden aan het auto ongeluk wat ik gehad heb.

Ik heb jarenlang begeleiding gehad van arbeidsdeskundigen, het UWV, reintegratiecoaches. Geen een is het gelukt om mij te begeleiden naar een passende baan. Vaak merkte ik het ook al als ik op solliciatie kwam. Mijn stem schrikt af, en het is natuurlijk een medisch probleem wat je gewoon wel moet uitleggen. Het valt niet te verzwijgen. En ja, als je dat uitlegt (en nog niet eens de volledige waarheid) dan vorm je al een risico voor een werkgever. Heb wel een jaartje vrijwillig en voor niks gewerkt bij een bedrijf waar ik een baan hoopte te krijgen.

Dat is helaas niks geworden omdat ze gingen reorganiseren en hun eigen personeel er al uit moest.

Ik ben nu dus huisvrouw. Maar moet ook nog veel naar fysio, en ziekenhuis.

Krijg jij ook veel nare reacties op je stem? Mij wordt heel vaak gevraagd of ik uit geweest ben of flink verkouden ben.

In het begin vond ik dit erg pijnlijk. Omdat het natuurlijk een ernstigere oorzaak heeft. En dan voelde ik me vaak verplicht om te verantwoorden wat er echt aan de hand was. Inmiddels zeg ik gewoon dat ik idd hees ben, verkouden of op stap geweest ben. Kan er nu gelukkig beter mee om gaan.

En die blikken van mensen die omkijken en je aanstaren als je ergens zit te praten blijven ook. Ik probeer ze gewoon te negeren. Al is dat soms nog wel moeilijk.

Kun jij daar goed mee omgaan?
Hoi Wohman,

Mijn stem doet het gelukkig soms nog wel "eventjes" goed. Niet zoals voorheen, maar ik ben dan wel verstaanbaar. Ik kan niet meer "harder" praten. Dus als er veel ander geluid is, dan valt mijn stem weg. Vorige week ben ik uit eten geweest met vrienden en in het restaurant was het erg druk en rumoerig. Ik heb de hele avond niks kunnen zeggen. Je voelt je dan echt heel erg rot! Is jouw stem "altijd" slecht? Het is ook zo gek, de ene keer doet mijn stem het beter dan de andere keer. Dagelijks heb ik wel pijn in mijn hals en keel ivm overbelasting, al probeer ik zo min mogelijk te praten. Dan moet ik echt weer even rust houden, niet praten dus. Aan de telefoon is het het ergst, dan valt mijn stem altijd weg. Kennelijk probeer je dan onbewust wat harder te praten. Momenteel laat ik mijn man altijd de telefoon opnemen en voor mij bellen. Ik voel me erg onzeker, dat mijn stem zomaar "heel slecht" kan worden. Laatst stond ik bij de bakker en het was er erg druk. Toen ik mijn bestelling wou doorgeven, konden ze mij echt niet verstaan en ik moest mijn bestelling blijven herhalen. Door dat herhalen werd het steeds slechter en dan schaam ik me echt heel erg! Helemaal als ze dan dingen gaan opnoemen, die je helemaal niet bedoelt of de rest van de klanten gaat zich ermee bemoeien. Vroeger zong ik ook altijd lekker mee met de radio en dat kan nu ook al niet meer. Het klopt dat iedereen altijd aan je vraagt of je verkouden/ziek bent. Vaak zeg ik dan ook maar ja! Als je zegt dat je een verlamde stemband hebt, dan moet je weer helemaal gaan uitleggen hoe dat komt en dan komen de stomme grapjes weer van.......lekker rustig thuis enz. De meeste mensen snappen niet hoe erg het is als je zoiets hebt!
Wie heeft een operatie gehad ivm een verlamde stemband? Wat voor een operatie was het en hoe ging het na de operatie met je stem en andere klachten zoals keelpijn, oorpijn enz.

Groeten
Heey Adoe,

Mijn moeder heeft zelf ook een verlamde stemband.

Ze is daar geloof ik 5 jaar geleden aan geopereerd. Ze hebben bij haar toen de stembanden naar elkaar toegezet, met behulp van een hulpstukje. Geloof dat het een soort van gaasje was.

Op het moment van de operatie was ze bij bewustzijn zodat ze met de KNO-arts kon blijven communiceren. Dit om te kijken of haar stem beter of slechter werd.

Ze heeft daarna 3 dagen niet mogen praten, en daarna weer voorzichtig. Maar absoluut niet fluisteren! Ze had net als jou een pratend beroep. Ze is toendertijd naar een andere afdeling gegaan zodat ze minder hoefde te praten, maar ze is niet meer 'hees'. wel is haar volume niet meer zoals het was, maar ze kan zich nu wel weer goed verstaanbaar maken.

Ik weet niet of jij daar ook last van hebt, maar doordat haar stemband is verlamd verslikt ze zich vaak. Daarvoor heeft ze meerdere keren bij de logopedist gelopen.

Het enige wat ze eigenlijk aan de operatie heeft overgehouden is een litteken in der nek.

Groeten

Sterkte met je stembanden, want het is zeker geen pretje
Hoi Irisgriffel,

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat de operatie voor je moeder goed is uitgevallen. Toch best eng zo'n operatie aan je nek/hals.

Groeten
Adoe,

De operatie waar Irisgriffel het over heeft, heb ik ook gehad. Omdat mijn missende stemband te vergelijken is met een stilstaande/verlamde stemband. Bij mij is deze operatie niet echt gelukt.

Ik heb er ook best wel moeite mee gehad dat mn stem weg is. Mijn stem is altijd slecht. (hees, zacht en krakerig) Soms slechter dan slecht, en soms wat beter. Ik kan er eigenlijk ook nooit goed van op aan. En het klopt wat je zegt over de telefoon opnemen. Onbewust probeer je dan harder te praten. Vaak wordt mijn stem dan juist slechter. (kraakt meer, nog heser)

Ik heb ook lange tijd niet meer gebeld/geen telefoon meer opgenomen. Nu doe ik dat weer wel, maar niet met veel plezier. Het liefste laat ik mijn man bellen. (vooral naar onbekenden) Maar soms kan het gewoon niet anders, en moet je toch zelf bellen.

Dingen bestellen vind ik ook lastig. Ook dat heb ik lange tijd niet meer gedaan. Nu durf ik weer wel dingen te vragen in de supermarkt bijvoorbeeld. Maar naar de snackbar gaan en dan je bestelling doorgeven weer niet. Ik weet niet of het daar heel druk is, en of ik dan dus niet verstaanbaar ben.

En in drukke situaties (feestjes bijvoorbeeld) weet ik dat praten heel lastig word. Ook daar heb ik me in aangepast door dan goed te kunnen luisteren naar mensen. Ik hoef niet zo nodig mee te praten, dat gaat dan toch niet. En als ik het wel probeer heb ik de volgende dag helemaal geen stem meer over.

Ook is het praten op deze manier heel vermoeiend. Bij mij sluiten mijn stembanden niet. (bij jouw waarschijnlijk ook niet) Daardoor gaat er constant lucht verloren tijdens het praten.

Ik hoef op een dag dus maar weinig gedaan te hebben, maar wel meer gepraat te hebben, en ik ben 's avonds bekaf.

Heb jij dat ook?
Hoi Wohman,

Ja, ik ben 's avonds ook altijd erg moe, als ik iets meer gepraat hebt. Dat voorkom je bijna niet, dus dat is eigenlijk dagelijks. Ik krijg dan ook last van mijn keel/hals en pijn aan mijn oren? Elke week ga ik naar de Fysio en dat is echt een marteling. Alles zit zo vast door het verkeerd ademhalen en de overbelasting van je spieren. Maar ná de Fysio voel ik me altijd weer een stuk beter (voor een paar dagen) Ja, het is echt iets waar je dagelijks mee bezig bent. Fysio, logopedie en het dagelijkse ongemak van moeilijk praten en de pijnklachten. Natuurlijk weet ik dat er mensen met nog veel erger ziekten zijn en soms moet ik daar dan ook aan denken om niet depri te worden. Heb jij ook pijn in de keel/hals die naar je oren trekt?
Bij mij trekt het gelukkig niet door naar mn oren. Maar wel veel keelpijn. En ik adem heel moeilijk doordat mn luchtpijp verbrijzeld is en alle botten rondom mn strottehoofd schots en scheef zitten. (allemaal gebroken geweest)

Ik heb dus ook een abonnement op de fysio. Ben dit jaar al zeker 30 keer geweest. Bij mij zit ook steeds alles vast. Vooral mn nek en rug. En die wordt dan losgekraakt. Het gevolg bij mij is dat het hoofdpijn uitlokt als ik daar geweest ben. Daar heb ik zowiezo erg veel last van.

Maar na n paar dagen is dat weg, en dan voelt het weer even lekker. Om na 2 weken weer alles vast te hebben zitten.

Ik werd in het begin ook n beetje gek van mensen die maar bleven vragen of het nog ooit beter werd. Ik werd toen aan de lopende band geopereerd. Schijnbaar denken mensen dat altijd alles op te lossen is. Nu antwoord ik altijd dat er niks meer aan te doen is, en dat het zo blijft. Vragen mensen jouw dit ook steeds?
Ik heb ook altijd hoofdpijn als ik bij de fyso vandaan kom. De eerste paar keren was ik er gewoon ziek van, hoofdpijn en misselijk. Maar na twee dagen voel je je weer stukken beter en net als bij jou, is het dan voor een tijdje weer goed totdat alles weer vast zit. Wat een verschikkelijk zwaar ongeval moet dat geweest zijn zeg!

Mensen maken altijd grapjes bij mij en daar word ik echt moe van. Natuurlijk is mijn stem grappig, maar ze vergeten de ongemakken/pijn die je er van hebt. Als mensen schor zijn geworden door de griep, dan hoor je pas: wat is het toch erg om je stem niet goed te kunnen gebruiken!

Het is echt jammer dat niet meer mensen reageren op het forum! Kennelijk komt het niet zo veel voor, een verlamde stemband.

Wohman, fijne feestdagen!
Hier bij mij ook de grappenmakers aan de lopende band. Moet zeggen dat ik er soms zelf ook wel mee kan lachen. Soms moet je het niet te serieus nemen, dan wordt het allemaal nog zwaarder!

Maar vaak is het natuurlijk ook helemaal niet grappig wat iemand zegt, en hebben ze idd niet door dat het kwetsend/pijnlijk is.

Helaas (voor ons) zijn er niet zoveel mensen die hetzelfde probleem hebben. Dat maakt het voor mij ook moeilijker om behandeld te worden, omdat er vrijwel niemand anders is die hetzelfde heeft als ik. Ik ben een keer bij een KNO arts geweest die ooit een jongen uit Bosnie gezien had met hetzelfde probleem. Daar was een granaat tegen zn keel ontploft. Hij had dus ongeveer hetzelfde probleem dan ik.

En wat jij hebt, is ook met mij te vergelijken. Jouw stemband is verlamd, die van mij is er gewoon niet meer. In beide gevallen functioneert het dus niet meer. Ik hoop dat er bij jouw nog wat aan te doen is!

Jij ook fijne feestdagen Adoe!
Alles gelezen en verder niets te melden, behalve dat ik jullie wel heel veel sterkte wil wensen. Het lijkt me heel erg rot!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dank je wel Elmervrouw! Lief van je!
Hoi Elmervrouw,

Bedankt voor je lieve reactie!

Ik wens jou fijne feestdagen!
Ik heb geen ervaring met de problemen die jullie omschrijven, maar toch kwam jouw 'bakkerverhaal' me heel bekend voor Adoe. Ik stotter namelijk en dat levert vaak dezelfde taferelen op.

Is het voor jou niet een idee om een soort 'backup' te hebben voor situaties waarbij plots je stem wegvalt of er teveel herrie is om je verstaanbaar te maken? Misschien een (geplastificeerd) briefje waar heel kort opstaat wat er aan de hand is en een blocknote en pen bij de hand waar je dan snel je bestelling op kunt schrijven? Op die manier weten mensen wat er is, krijg je je bestelling en belast je je stembanden niet onnodig. Het klinkt mss wat omslachtig, maar het kan je wellicht veel ellende/pijn besparen.

Heel veel succes! Ik kan me erg goed voorstellen hoe ingrijpend dit is voor jullie (en wat naar dat er grappen over gemaakt worden, dat is bij stotteren gelukkig vrijwel niet meer).

Liefs,

Bibaboe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven