Geld & Recht alle pijlers

recht op vrij bij operatie kind?

14-12-2009 21:27 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ivm herkenbaarheid even een andere nick.

Ons zoontje wordt volgende week geopereerd. Het is een kleine ingreep, maar toch narcose en al, best spannend.

Ik heb vrij kunnen regelen op mijn werk. Nu wilde mijn vriend dit ook doen, op zijn werk geven ze aan dat het niet kan. Dit omdat het te druk is en er al een aantal anderen teleurgesteld moesten worden, die die dag ook vrij wilden. Of hij het anders kon regelen.

Nou ja, kan dus, ik kan alleen gaan. Maar dat is niet wat we willen. Nu vroeg ik me af of je bij dit soort dingen recht hebt om vrij te nemen. Of dat het een kwestie is, van hoe aardig is de baas.

Hij hoeft geen verlof, gewoon eigen vakantie/overuren.

Iemand hier verstand van?
Een vrije dag kan altijd geweigerd.

Zorgverlof zou mss kunnen maar dat kan toch alleen als niemand anders kan?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ja dat dacht ik ook al HPL. En zorgverlof is ook meer voor onvoorziene omstandigheden.

Kijk ik kan mee, dus wat dat betreft is de noodzaak er niet. Maar goed, het zou voor ons wel heel prettig zijn natuurlijk.
Tja. het is voor de andere collegas van je man waarschijnlijk ook heel prettig wanneer ze die dag vrij hadden kunnen krijgen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
.
Staat er niet iets in de CAO van je man TO?

Sterkte gewenst!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 14 december 2009 @ 21:33:

Tja. het is voor de andere collegas van je man waarschijnlijk ook heel prettig wanneer ze die dag vrij hadden kunnen krijgen.Ja.. maar als leidinggevende zou ik dan toch afwegen waarvoor iemand vrij zou willen. Een operatie van je kind vind ik dan toch wel voorrang hebben op iemand die gewoon een dagje op de bank zou willen zitten hoor.
.
het is inderdaad hoe aardig is de baas

sterkte
.
Het is volgende week natuurlijk vlak voor Kerst en dan willen er meer mensen vrij nemen dan normaal. Jammer dat er in zo'n geval geen uitzondering kan worden gemaakt. Misschien dat hij alleen gedurende de ingreep op het werk gemist kan worden of dat hij eerder weg kan?
ja helaas mogen ze weigeren.

zeker gezien jij dus wel mee kan...dan is er geen grote noodzaak zeg maar

wbt zorgverlof..dat krijg je niet zomaar, dan moet je kunnen bewijzen dat jij degene bent die moet verzorgen... dus dat krijg je niet in deze situatie.

calamiteiten verlof ook niet, want dit is gepland..geen calamiteit.
@kelbel. Dat kan gezien de aard van het werk niet, een paar uur vrij in de ochtend.

Waarvoor die andere collega's vrij willen, weet ik niet. En ik red me wel in het zh daar gaat het niet om. Ik vind het voor mijn vriend vervelend, dat je voor zoiets vrij vraagt en dat dit niet kan. (dit is hier vaker zo, mensen moeten soms tussen het werk even door naar een begrafenis, sleutel van je huis bij notaris halen e.d.).

Echt vervelend dat je met dit soort dingen dus afhankelijk bent van het begrip van je leidinggevende.
Ik heb wel gewoon zorgverlof gekregen toen mijn dochter geopereerd werd en verzorgd moest worden. Ze moest 1 week thuis blijven en aangezien het erg pijnlijk was en ze nog erg klein was (9 maanden) wilde ik het liefste zelf bij haar blijven. Mijn man had evt. ook wel thuis kunnen blijven, ware het niet dat hij net een nieuwe baan had en geen vrij kon krijgen. Dus in ons geval hadden we geen keus. Ik neem aan dat zorgverlof voor dit soort zaken bedoeld is.

Overigens heb ik wel eerst overlegd met mijn collega's toen ik de oproep voor de operatie kreeg. Als het werk het niet toe zou laten zou ik de operatie op een andere datum kunnen laten plaatsvinden.
quote:layla1969 schreef op 14 december 2009 @ 22:03:

Ik heb wel gewoon zorgverlof gekregen toen mijn dochter geopereerd werd en verzorgd moest worden. Ze moest 1 week thuis blijven en aangezien het erg pijnlijk was en ze nog erg klein was (9 maanden) wilde ik het liefste zelf bij haar blijven.

Ik neem aan dat zorgverlof voor dit soort zaken bedoeld is.

.

wat ik van TO begrijp ist een kleine ingreep en gaat het eigenlijk meer om het ontwaken uit de narcose..dat ze daar met hun beiden bij willen zijn.

Zij heeft dus vrij... en dan is het dus onnodig om de partner zorgverlof te verlenen... er is immers al iemand bij het kind.
Yep klopt wolletje. En het onder narcose gaan ed.

Maar zorgverlof is dus niet nodig. Ik heb gewoon mijn diensten geruild.

(Vraag me wel ineens af, wat als nou twee werkgevers de hakken in het zand zetten?)
.
quote:tijdelijkenick29 schreef op 14 december 2009 @ 22:12:

Yep klopt wolletje. En het onder narcose gaan ed.

Maar zorgverlof is dus niet nodig. Ik heb gewoon mijn diensten geruild.

(Vraag me wel ineens af, wat als nou twee werkgevers de hakken in het zand zetten?)

das een goeie....

ik persoonlijk denk idd dat je dan de operatie afspraak moet verzetten naar wanneer je wel kunt, of idd je dienst ruilen met een collega.

Ik begrijp dat je graag samen was gegaan hoor...

pas geleden is onze jongste "onder het mes geweest" (keel+neusamandelen) en waren we er beiden bij.
Met alle respect: als twee werkgevers hun hakken in het zand zetten, kon er eentje het dak op. Met die lange wachttijden in dit land zeker!

Ik begrijp dat 24 dec een rotdag is voor een werkgever, maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje intolerant. De werkgever mag dan de wet aan zijn kant hebben dus die discussie ga ik niet aan, maar medemenselijk (het is verdorie bijna kerst!) zou aardiger geweest zijn.

Sorry, ben misschien wat bevooroordeeld met een kind dat voor 'kleine ingreepjes' (denk buisjes, amandelen etc) al een keertje of 8 in het ziekenhuis heeft gelegen. Het blijft altijd toch wel spannend en een kind wil gewoon graag zijn beide ouders zien....

Moet wel zeggen dat mijn bazen hemel zij dank nooit moeilijk hebben gedaan en die van ex ook niet.
quote:kelbel schreef op 14 december 2009 @ 22:15:

[...]

Ja, in dat geval zou ik een familielid inschakelen (oma ofzo, iemand die wel vaker oppast). Je moet toch iets, kunt moeilijk het kind 's ochtends om 7.00 uur afleveren?!? Of misschien de operatie verplaatsen naar een moment dat ik er wel zelf bij kon zijn. In geval van spoed-operatie (voorbeeld wat ik gaf over gebroken been) heb je recht op calamiteitenverlof, maar dat geldt weer niet als je kunt plannen.

Het lijkt me niet dat je een familielid meestuurt als je kind een operatie moet ondergaan. Daar wil je toch wel zelf bijzijn. Als beide werkgevers geen vrij geven dan zou dat hoogst onredelijk zijn vind ik.

Ik zou toch echt alles op alles zetten dat 1 van de 2 dan vrij krijgt. En eerlijk gezegd vraag ik me af of ik voor een baas zou willen werken die zich zo weinig aantrekt van zaken die voor een werknemer belangrijk zijn. Voor 1 dag valt er echt wel iets te regelen.
Wat muis zegt dus
Ha, dat was ook meer een vraag die ineens in me op kwam.

In dat geval zou idd een van de werkgevers pech hebben. No way dat iemand anders, een oppas dit met mijn kind gaat doen.

(hoewel oma nu ws wel met me mee gaat gelukkig...)
quote:Muis66 schreef op 14 december 2009 @ 22:33:

Met alle respect: als twee werkgevers hun hakken in het zand zetten, kon er eentje het dak op.

Wat wil je doen dan? gewoon niet op komen dagen op je werk? Ik snap je wel hoor, dat idee heb ik ook, maarja gewoon niet komen is geen optie natuurlijk. Ben wel met je eens idd dat sommige bazen wel wat meer kunnen inleven

Het blijft altijd toch wel spannend en een kind wil gewoon graag zijn beide ouders zien....

Moet wel zeggen dat mijn bazen hemel zij dank nooit moeilijk hebben gedaan en die van ex ook niet.

Spannend is het zeker, was ook blij dat wij er beiden bij konden zijn. man's baas deed niet moeilijk en mijn baas ook niet. heb wel mn diensten moeten ruilen hoor met collegaas... maar was dus wel de hele week thuis bij hem.
quote:dekbedovertrekmetstippen schreef op 14 december 2009 @ 22:34:

Wat muis zegt dus

Ik ben werkzaam als docent en sta ingeroosterd. Nou zijn roosters bij ons heilig. Toch wist ik bij aanvang van een nieuw rooster dat mijn moeder op een bepaalde dag voor haar staaroperatie onder het mes ging. Mijn moeder mekkert dan wel van: ja dat kan ik heus zelf wel en ik ben een grote meid blablabla, maar ik weet dat ze het fijn vindt als ik er bij ben. Ik had het aan mijn baas gemeld en aangegeven dat ik niet wist welke datum, maar wel een donderdag in die periode. Baas zei: prima. Communiceer het met de studenten, dan vind ik het goed.

Afijn, aan de studenten uitgelegd bij aanvang semester dat ik 1 dag zou uitvallen. Studenten waren vol begrip. Ik wist het een week van te voren (zo werkte het nu eenmaal in dat ziekenhuis). Geen probleem. Studenten aan het werk gezet met een thuisopdracht en met moedes naar het ziekenhuis.

Niemand die klaagde, terwijl roosterwijzigingen normaliter heiligschennis zijn bij ons.

Studenten vroegen week later massaal hoe het met mijn moeder ging :-)

Zo kan het dus ook.
das fijn muis, mooi toch zulk medeleven :-)

ik werk in de zorg, dus ik kan niet tegen de bejaarden zeggen: u moet zich vandaag ff zelf wassen hoor want ik ben er niet

Ik moet dus ruilen met collegaas, gelukkig heb ik fijne collegaas die ruilen waar nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven