broodbelegtips voor zwangeren gevraagd

14-12-2009 12:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben acht weken zwanger en geheel volgens de voorschriften eet ik geen rauw vlees e.d. meer. Maar ik ben juist zo gek op filet americain, rosbief, taartaar, fricandeau en ossenworst! Dit is ook zo'n beetje het enige wat ik normaal gesproken op brood eet. Avondeten is geen punt, maar qua luch wordt het al heel snel saai.

Tis natuurlijk geen wereldschokkend probleem, maar heeft er iemand nog leuke broodbelegtips die geen rauw vlees bevatten? (en gerookte voorverpakte vis, want dat schijnt ook al niet meer te mogen). Op de brie en gebakken eieren ben ik al zo'n beetje uitgekeken... en ik moet nog een hele tijd....

Andere zwangervriendelijke lunchtips zijn ook van harte welkom.
ja dat vraag ik me nu opeens ook af (11 weken zwanger)
In roofvissen zoals zwaardvis en tonijn zitten veel zware metalen zoals kwik. Dat kan schadelijk zijn voor de ongeboren baby.

Ik lees net dat tonijn uit blik weer wel kan omdat dat verhit is geweest.
...
En ik zeg alleen dat het officieel niet mag, tegenwoordig lijkt er elke week wel iets nieuws bij te komen. Op zich hou ik er wel rekening mee, maar vind het wel allemaal wel wat overdreven.
...
Tonijn mag, maar (zeer) beperkt. Het is een roofvis en bevat veel metalen.

Gerookte zalm mag alleen vers van de vishandel. Het gaat hier om de vacuümverpakking waar de zalm in verpakt wordt, deze bevat soms listeria. Meen dat dit ook voor andere gerookte vis in vacuüm geldt.
Computer says nooooo
Oeps.. neem er een bitterbal bij. (die mogen wel )
Computer says nooooo
Vandaag had iik een broodje ham-kaas... Ook smeer ik er allerlei soorten roomkaas op, doe ik er komkommer bij of tomaat of ander groenvoer, of eet ik een broodje jam... Zo ingewikkeld is t nou toch ook weer niet?
.
Had precies hetzelfde `probleem`. At (en eet nu weer ) eigenlijk alleen rauwe vleeswaren op brood.

Toen zwanger en ik dacht ook dat ik me wel zou laten testen op toxoplasmose, maar als je dat laat testen in je zwangerschap kan het heel veel ruis opleveren. Dat moet je eigenlijk doen voordat je zwanger bent, is het dan `positief` dan is het goed. Als je positief test in je zwangerschap dan kan het ook lijken of het net is gebeurd (dus tijdens je zwangerschap) en dat levert een hoop stress en ellende.

Maar goed, op brood at ik:

appelstroop (vanwege het ijzer)

zoet beleg (eet ik ook altijd wel)

geitenkaas met honing en pijnboompitjes

roomkaas en tomatentapenade

gerookte zalm (ik at dat gewoon, op een gegeven moment werd het me echt een beetje te gek allemaal maar officieel dus liever niet. De vk`s zeggen dat het wel mag van de visboer, dit wordt echter vacuum aangeleverd, de visboer heeft het alleen alvast voor je eruit gehaald. Het was mij allemaal te hysterisch)

krabsalade (maar vond ik te mayoachtig vaak, af en toe prima)

tosti`s

En verder heb ik zodra ik bevallen was twee broodjes filet gegeten en daarna elke dag rosbief, rosbief, rosbief. Men wat was dat heerlijk. En nog geniet ik nog meer dan voor mijn zwangerschap (Mardmeisje is 4 maanden nu, en very lief dus ze was het 100% waard)
Oja, ik at ook pastrami. Even opbakken en ook echt lekker. Zelfs zo lekker dat ik nu denk, misschien morgenmiddag even halen...
quote:mardjen schreef op 15 december 2009 @ 21:03:

gerookte zalm (ik at dat gewoon, op een gegeven moment werd het me echt een beetje te gek allemaal maar officieel dus liever niet. De vk`s zeggen dat het wel mag van de visboer, dit wordt echter vacuum aangeleverd, de visboer heeft het alleen alvast voor je eruit gehaald. Het was mij allemaal te hysterisch)

(Mardmeisje is 4 maanden nu, en very lief dus ze was het 100% waard)Dit is zo'n onzin. De visboer verkoopt ook gewoon zalm wat tussen cellofaantjes ligt. Misschien iets duurder, maar alle waar naar z'n geld.
Ik heb niet alles gelezen en weet niet of je deze tip al hebt gehad: bij de AH is vegetarische Filet American te koop. Het smaakt wel iets anders als de normale, maar met wat peper en wat gesnipperde rauwe ui vind ik het heerlijk!
quote:kaar schreef op 16 december 2009 @ 08:38:

[...]

Dit is zo'n onzin. De visboer verkoopt ook gewoon zalm wat tussen cellofaantjes ligt. Misschien iets duurder, maar alle waar naar z'n geld.

Even voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat de visboer dezelfde kwaliteit levert als de supermarktzalm (ik ben een echte liefhebber, dus deze veronderstelling ging me even aan het hart). IK bedoel dat als de zalm gevangen wordt, hij meteen vacuum verpakt wordt op de boot, ivm versheids regels e.d.

Wat ik begreep wordt zalm zo ver weg gevangen dat invriezen/vacuum trekken onvermijdelijk is. (info van een bevriende chef die dit vertelde n.a.v. het niet eten van gerookte zalm ivm zwangerschap, ik heb er dus geen studie op na geslagen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven