broodbelegtips voor zwangeren gevraagd
maandag 14 december 2009 om 12:01
Ik ben acht weken zwanger en geheel volgens de voorschriften eet ik geen rauw vlees e.d. meer. Maar ik ben juist zo gek op filet americain, rosbief, taartaar, fricandeau en ossenworst! Dit is ook zo'n beetje het enige wat ik normaal gesproken op brood eet. Avondeten is geen punt, maar qua luch wordt het al heel snel saai.
Tis natuurlijk geen wereldschokkend probleem, maar heeft er iemand nog leuke broodbelegtips die geen rauw vlees bevatten? (en gerookte voorverpakte vis, want dat schijnt ook al niet meer te mogen). Op de brie en gebakken eieren ben ik al zo'n beetje uitgekeken... en ik moet nog een hele tijd....
Andere zwangervriendelijke lunchtips zijn ook van harte welkom.
Tis natuurlijk geen wereldschokkend probleem, maar heeft er iemand nog leuke broodbelegtips die geen rauw vlees bevatten? (en gerookte voorverpakte vis, want dat schijnt ook al niet meer te mogen). Op de brie en gebakken eieren ben ik al zo'n beetje uitgekeken... en ik moet nog een hele tijd....
Andere zwangervriendelijke lunchtips zijn ook van harte welkom.

maandag 14 december 2009 om 12:42
kruidenkaas met een tomaatje of komkommertje.
of een variant op absoluteEinstein: mosterd om de boel op te leuken. En niet teveel leverworst eten, mag ook niet.
Een stukje worst van de vorige avond op je brood, met kaas en mayo. Mozzarella met een tomaatje en wat basilicum. Zelf eiersalade maken.
In de kantine op je werk: een croissant met boter en vlokken. Hoewel je klinkt alsof je erg van hartig houdt.
Succes er mee, ben blij dat ik een zoetekauw ben nu, ik mis de filets niet echt.
of een variant op absoluteEinstein: mosterd om de boel op te leuken. En niet teveel leverworst eten, mag ook niet.
Een stukje worst van de vorige avond op je brood, met kaas en mayo. Mozzarella met een tomaatje en wat basilicum. Zelf eiersalade maken.
In de kantine op je werk: een croissant met boter en vlokken. Hoewel je klinkt alsof je erg van hartig houdt.
Succes er mee, ben blij dat ik een zoetekauw ben nu, ik mis de filets niet echt.
maandag 14 december 2009 om 12:46
Mosterd op vleeswaren
Smeerkaas met bieslook.
Kaas met dat groene spul wat je altijd op de kleuterschool kweekt voor vaderdag en moederdag (kan niet op de naam komen, hoe irritant)
Pizzaquick
Er is een vegetarische filet americain, alleen dat lijkt er totaal niet op. Als je je bednkt dat het groentepate is, is het goed te pruimen.
Smeerkaas met bieslook.
Kaas met dat groene spul wat je altijd op de kleuterschool kweekt voor vaderdag en moederdag (kan niet op de naam komen, hoe irritant)
Pizzaquick
Er is een vegetarische filet americain, alleen dat lijkt er totaal niet op. Als je je bednkt dat het groentepate is, is het goed te pruimen.
maandag 14 december 2009 om 12:48
maandag 14 december 2009 om 12:54
Er loopt iemand rond met precies dezelfde avatar. Je bent toch niet mislukt incognito hè . In dat geval moet je namelijk even mijn berging leeg komen roven, ik heb nog een hoop handige zaken staan .
Qua lunch, rookvlees en appelstroop bevatten veel ijzerrrrr. Verstandige keuzes lijken me tijdens een zwangerschap altijd handiger dan fancy lunchen. En aan al die mensen die laag op laag op laag op hun brood doen, eten jullie altijd zo dubbelop?

maandag 14 december 2009 om 13:02
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik ben een weekje minder ver en eet max 1x per dag een boterham met leverpastei (niet iedere dag) of brood/crackers met appelstroop, kipfilet van de aldi (zit een lekkere kruidige smaak aan), gekleurde hageltjes, pindakaas, smeerkaas op rijstwafels, halva jam, nou noem maar op.
Brie kan wel, als je maar kijkt of er geen rauwe melk in zit. (huppeldepup lacrute of zo iets)
Het went snel genoeg. (Al was het eerst wat ik at na de bevalling brood met filet american en biefstuk Dus ik snap je wel! )
Ik ben een weekje minder ver en eet max 1x per dag een boterham met leverpastei (niet iedere dag) of brood/crackers met appelstroop, kipfilet van de aldi (zit een lekkere kruidige smaak aan), gekleurde hageltjes, pindakaas, smeerkaas op rijstwafels, halva jam, nou noem maar op.
Brie kan wel, als je maar kijkt of er geen rauwe melk in zit. (huppeldepup lacrute of zo iets)
Het went snel genoeg. (Al was het eerst wat ik at na de bevalling brood met filet american en biefstuk Dus ik snap je wel! )
maandag 14 december 2009 om 13:08
quote:noa schreef op 14 december 2009 @ 12:24:
Probeer eens de vegetarische variant van filet americain.
Maar in jezus naam niet die van AH want dat is dus werkelijk niet te eten.... Ik spuug niet snel iets uit maar dit :puke:
Verder zou ik zeggen: loop eens langs de vleeswaren en kaas afdeling van een gemiddelde supermarkt, keuze zat qua kaas, vlees en salades.
Probeer eens de vegetarische variant van filet americain.
Maar in jezus naam niet die van AH want dat is dus werkelijk niet te eten.... Ik spuug niet snel iets uit maar dit :puke:
Verder zou ik zeggen: loop eens langs de vleeswaren en kaas afdeling van een gemiddelde supermarkt, keuze zat qua kaas, vlees en salades.
maandag 14 december 2009 om 13:10
maandag 14 december 2009 om 13:13

maandag 14 december 2009 om 13:24
quote:twinkeling schreef op 14 december 2009 @ 12:54:
Qua lunch, rookvlees en appelstroop bevatten veel ijzerrrrr. Verstandige keuzes lijken me tijdens een zwangerschap altijd handiger dan fancy lunchen. En aan al die mensen die laag op laag op laag op hun brood doen, eten jullie altijd zo dubbelop?Nee, maar ik eet minder brood (13 weken zwanger), heb minder trek, krijg het niet goed weg. Dus dan maar wat lekkers er op, wat niet meteen moddervet hoeft te zijn. Kip met iets, of rookvlees. Maar dus ook roomkaas met een tomaatje, jammie. En iedere ontbijt en lunch appelstroop komt me ook mijn neus een beetje uit, doe wel dapper mijn best
Qua lunch, rookvlees en appelstroop bevatten veel ijzerrrrr. Verstandige keuzes lijken me tijdens een zwangerschap altijd handiger dan fancy lunchen. En aan al die mensen die laag op laag op laag op hun brood doen, eten jullie altijd zo dubbelop?Nee, maar ik eet minder brood (13 weken zwanger), heb minder trek, krijg het niet goed weg. Dus dan maar wat lekkers er op, wat niet meteen moddervet hoeft te zijn. Kip met iets, of rookvlees. Maar dus ook roomkaas met een tomaatje, jammie. En iedere ontbijt en lunch appelstroop komt me ook mijn neus een beetje uit, doe wel dapper mijn best
maandag 14 december 2009 om 13:40
quote:Suze2 schreef op 14 december 2009 @ 13:12:
[...]
En de kans dat je brie van Appie van rauwe melk gemaakt is is klein. Zwarte sticker waarschuwt je daarvoor bij AH.Brie en andere (zachte) kaasjes van de supermarkt zijn bijna allemaal wel van gepasteuriseerde kaas gemaakt. Maar toch altijd ff etiket checken. Harde kazen mag je altijd eten.
[...]
En de kans dat je brie van Appie van rauwe melk gemaakt is is klein. Zwarte sticker waarschuwt je daarvoor bij AH.Brie en andere (zachte) kaasjes van de supermarkt zijn bijna allemaal wel van gepasteuriseerde kaas gemaakt. Maar toch altijd ff etiket checken. Harde kazen mag je altijd eten.

maandag 14 december 2009 om 15:18
Bij de AH (bij grotere vestigigen) kan je een folder halen waar alle kaasjes in staan. Bij mij kwam het erop neer dat alleen de roquefort niet mocht.
Mijn verloskundige zei destijds dat bloedtest op toxoplasmose (want daar gaat het om en bij de voorverpakte vis en kaasje listeria) wel te checken is in het bloed, maar niet zo betrouwbaar is, je kan er niet op varen.
Ik was ook erg braaf, maar bedenk wel dat in andere landen hier totaal niet op wordt gelet (ik werd uitgelachen toen in in Frankrijk met een behoorlijke toeter vroeg of de kaas rauwmelks was, ja dat was ie natuurlijk, maar waarom was dat dan zo'n probleem.....)
Mijn verloskundige zei destijds dat bloedtest op toxoplasmose (want daar gaat het om en bij de voorverpakte vis en kaasje listeria) wel te checken is in het bloed, maar niet zo betrouwbaar is, je kan er niet op varen.
Ik was ook erg braaf, maar bedenk wel dat in andere landen hier totaal niet op wordt gelet (ik werd uitgelachen toen in in Frankrijk met een behoorlijke toeter vroeg of de kaas rauwmelks was, ja dat was ie natuurlijk, maar waarom was dat dan zo'n probleem.....)
maandag 14 december 2009 om 18:26
Plakjes gekookt ei met rookvlees + evt. flink wat vers geknipte bieslook
Een vorm van kipfilet met pluk alfalfa
Tonijn uit blik op brood met sandwich spread tomaat/lente-ui
Omelet met lekkere kruiden, zongedroogde tomaatjes, restje champ etc. +evt. uitgebakken rauwe ham of bacon
krab-/tonijnsalade (die kleine kuipjes van 50 ct bij AH)
zelfgemaakte eiersalade
ardennerworst met beetje sambal
salami of cervelaat met laagje selleriesalade
rambol noot (weet niet of dat mag) met rookvlees
zelfgemaakte goed gevulde soep
tosti (tig variaties, zie tosti-topic)
hollandse garnaal met avocado + wat peper
gerookte zalm en (kruiden)roomkaas
slanki tuinkruiden smeerkaas met lekkere achterham
achterham met mosterd of picalilly
'gewoon' ham/kaas en wat rucola
rul gebakken gehakt/uit/champ op geroosterde boterham
(misschien deels mosterd want niet alles gelezen)
Een vorm van kipfilet met pluk alfalfa
Tonijn uit blik op brood met sandwich spread tomaat/lente-ui
Omelet met lekkere kruiden, zongedroogde tomaatjes, restje champ etc. +evt. uitgebakken rauwe ham of bacon
krab-/tonijnsalade (die kleine kuipjes van 50 ct bij AH)
zelfgemaakte eiersalade
ardennerworst met beetje sambal
salami of cervelaat met laagje selleriesalade
rambol noot (weet niet of dat mag) met rookvlees
zelfgemaakte goed gevulde soep
tosti (tig variaties, zie tosti-topic)
hollandse garnaal met avocado + wat peper
gerookte zalm en (kruiden)roomkaas
slanki tuinkruiden smeerkaas met lekkere achterham
achterham met mosterd of picalilly
'gewoon' ham/kaas en wat rucola
rul gebakken gehakt/uit/champ op geroosterde boterham
(misschien deels mosterd want niet alles gelezen)