Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Foto is niet zo duidelijk maar dan zou ik die kwarteleitjes vullen met een zalmmousse, tonijnmousse of makreelmousse. Of iets anders natuurlijk.

Deze kwarteleitjes zijn met verschillende dingen gevuld;

hoi mylene valerie

Ik had niet meer gekeken op het forum, dacht dat je niet meer hier reageerde sorry,

Ja ik ben nog hard bezig met het nadenken van een voorgerecht voor kerst.

Of ik wil paddenstoelensoep maken met een wildbonbon met due crabberry saus die lijkt me heerlijk in wat voor vlees/carpaccio doe je die en een amuse artisjokkenbodem, En op hoeveel personen zijn de recepten die je opschrijft, want het moet ook betaalbaar blijven voor 14 personen hahaha

Bedankt voor alle tips, super!!

en de soep voor hoeveel personen is die en kan ik de wijn ook ergens door vervangen. aangezien ik met kinderen eet en zelf niet van wijn houd.

Groetjes
Eerst kerstdag eet ik bij Poez en haar familie. Heb aangeboden een amuse te maken. Gister proef gemaakt een paar. Morgen wil ik evt. nog iets maken als Poez het niets lijkt. Zij kan beter beoordelen of iedereen het een beetje lekker zou vinden.

Gister gemaakt;

Zalmbonbon die ik laatst ook al had gemaakt maar nu op een bedje van zeewiersalade.

Gemarineerde (terayaki) tonijntartaar op een bedje van zeewiersalade, en gekruid met een beetje bosui en wasabi-sesamzaadjes en een knoflookgamba.

*oja waarschuwing, katten lusten het ook. Mijn katten komen nóóit op de eettafel maar tijdens het uploaden van de foto's waren mijn amuses opeens daarna weg.*
quote:mylenevalerie schreef op 16 december 2009 @ 17:46:

*oja waarschuwing, katten lusten het ook. Mijn katten komen nóóit op de eettafel maar tijdens het uploaden van de foto's waren mijn amuses opeens daarna weg.*

Ziet er héérlijk uit Mylene!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
hoi mylene valerie

Ik had niet meer gekeken op het forum, dacht dat je niet meer hier reageerde sorry,

Of ik wil paddenstoelensoep maken met een wildbonbon met due crabberry saus die lijkt me heerlijk in wat voor vlees/carpaccio doe je die en een amuse artisjokkenbodem, En op hoeveel personen zijn de recepten die je opschrijft, want het moet ook betaalbaar blijven voor 14 personen hahaha

en de soep voor hoeveel personen is die en kan ik de wijn ook ergens door vervangen. aangezien ik met kinderen eet en zelf niet van wijn houd.

Ik heb hiervoor gekozen omdat sommige niet van vis houden.

Groetjes
quote:estherj schreef op 16 december 2009 @ 18:05:

hoi mylene valerie

Ik heb hiervoor gekozen omdat sommige niet van vis houden.

Groetjes

Carpaccio is op zich het lekkerste van de slager met met die dure maand had ik het gewoon bij de supermarkt gekocht. Door de vulling en saus heb ik echt het verschil niet gemerkt.

Over die artisjokbodem amuse is de vraag niet helemaal duidelijk. Zelf weet ik niet hoe je die zelf moet maken van een verse artisjok maar je kan ze wel zo kopen bij AH XL, waarschijnlijk ook elders maar ik koop ze bijna nooit. Let wel op, koop een extra blikje want sommige verschillen in een blik erg. En in sommige zitten 3 en andere 4.

Ja de vullingen van de bonbons hangen af van de grootte. Die ik eerder had laten zien had ik gemaakt in een ijsschep. Deze heb ik in de ronde koffieschepje gemaakt. MET de zalm en zalmeitjes erop en de gegrilde paprikasliert weegt de bonbon die ik net heb geplaatst 50 gr. Er ging hier 2 theelepels mousse in. Als je een mousse maakt kan je hoe dan ook wat over hebben, is lekker later op brood of stokbrood. Maar ik doe het in de vriezer voor een andere keer. En die bonbons kan je ook van te voren maken en invriezen. Heb ik ook gedaan. Zeker omdat het dan makkelijker op te maken is. Als het te warm is dan is het moeilijk ze op te maken is mijn ervaring.

Ben even kwijt welke soep je bedoelt, die paddenstoelensoep? Ja wijn kan je vervangen door alcoholvrije wijn maar kan ook door een lekkere fond.

Oja, over hoeveel vlees/carpaccio je nodig hebt, als je de grootte neemt als de eerdere foto's had ik 2 plakjes gebruikt want anders brak die bij mij. Maar je kan je slager ook vragen het vlees iets dikker te snijden, dan hoef je maar 1 plakje te doen.

Bij die kleinere formaat kon ik het dubbelklappen en had ik ook genoeg aan 1 plakje. Wel heel voorzichtig voor het breken.

Wild broodbeleg heb ik nog niet naar gezocht, was laatst nog niet verkrijgbaar, maar wat ik hoorde zou dat in deze tijd verkrijgbaar moeten zijn. Dus of bij een slager of bijv. kijken bij ah XL. Even zeggen waar je het voor nodig hebt dat ze het vlees niet te dun snijden.
Mylene, even tussendoor een vraagje.

Kan je stamppot boerenkool invriezen of smaakt het dan minder lekker?
Aardappelstructuur wordt nooit lekkerder uit de vriezer.

Je kan gekookte aardappels invriezen, maar het wordt niet aangeraden aangezien ze bij het opnieuw verwarmen waterig worden. Een aardappel bestaat voor 80 procent uit water; en wanneer een aardappel ingevroren wordt, zal dit water zich afscheiden van de zetmeelkorrels en andere voedingsstoffen. Na het ontdooien zal de aardappel daarom zijn structuur en smaak verliezen.

Ik heb ook wel eens op infosites van groenten/overheid gekeken, daar is nog een uitgebreidere uitleg waarom het er niet lekkerder op gaat worden.

Maar dan moet ik even zoeken voor die wetenschappelijke uitleg.
Ha MV, zo ik heb net de amuses van dit jaar uit zitten denken dus zal ze hier ff delen, voor de liefhebbers/ ongeinspireerden

1 Witlofschuitje met gerookte forelfilet

Meng fijngesneden witlof, blokjes appel en forel met yogonaise, creme fraish en een beetje kerrie, peper zout. Vul mooi blaadje witlof met dit mengsel, bovenop nog een paar iets grotere stukjes forel leggen.

2 geitenkaas walnoot semizongedroogde tomaat

Neem die kleine plakjes bettine blanc van de appie, rol pp. een plakje met de zijkant en de onderkant door fijngehakte walnoten. Daarbovenop semi-zongedroogde tomaat leggen (pot AH)

Voor nummer drie twijfel ik nog tussen iets met garnaal of rosbief/ carpaccio roosje.
Klinkt heerlijk Mevrouw D K!

Eerste kerstdag zijn er ook kinderen. Zal even mijn lijstje hier neerzetten wat ik in gedachten had, heb even gevraagd wat de kinderen het lekkerste zouden vinden maar dit had ik van de week bedacht. Misschien hebben andere er ook iets aan.

Quote van een deel van mijn email naar Poez;

Amuse kinderen

- piccolini ham met een blokje ananas

- knakworst met bladerdeeg eromheen met een dipsaus

- blini (poffertje) met een vulling erop

- feestelijke kipstengel (bladerdeeg besmeren met satesaus, kipfilet reepje erop, diagonaal oprollen en bestrooien met sesamzaadjes en dan de oven in)

- Ik kan met pannenkoekenmix in een koekenpan hun naam maken. Op een bord hun naam in pannenkoekletters en dan wat poedersuiker of jam erbij
quote:Mevrouwdekees schreef op 16 december 2009 @ 20:21:

Voor nummer drie twijfel ik nog tussen iets met garnaal of rosbief/ carpaccio roosje.

Ik heb deze amuse nog met rosbief;

*bekend* De kinderen krijgen bij ons geen amuse. Die krijgen gewoon friet met een frikandel. Ach ja, de oudste is 6.

Jij bent nogal van de soepjes als amuse toch m'leen? Daarna doe ik een pompoensoepje met rozemarijn en ui met creme frais en een beetje fijngesneden prei.
Zeg MVtje, maak het niet te gek hoor. We gaan héél burgerlijk gourmetten dus een leuke amuse is sowieso een kadootje.

Het moet ook niet zo wezen dat na jouw bijdrage de rest van de maaltijd zwaar tegenvalt....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Nee ik hou het heel bescheiden Poez. Beloofd. Je mag nooit iets lekkerders maken dan de gastvrouw vind ik.
quote:Mevrouwdekees schreef op 16 december 2009 @ 20:32:

Jij bent nogal van de soepjes als amuse toch m'leen? Daarna doe ik een pompoensoepje met rozemarijn en ui met creme frais en een beetje fijngesneden prei.

Nou ik heb van die leuke amuse glaasjes hihihi.

Ben een geweldig recept in mijn kookschrift tegen gekomen. Een consommé met meloenbolletjes met port.

Ga ik pas eind januari maken als ik port over heb. Maar voor liefhebbers wil ik het recept hier uiteraard neerzetten. Eigen foto zou dan pas laat komen. Kan alleen een foto maken van het gerecht hoe het eruit zou moeten zien.
quote:mylenevalerie schreef op 16 december 2009 @ 20:39:

Nee ik hou het heel bescheiden Poez. Beloofd. Je mag nooit iets lekkerders maken dan de gastvrouw vind ik.Ik weet het goed gemaakt.

Volgend jaar Kerst huren we je in als catering.

Kunnen wij samen geen luxe catering opzetten ofzo?
Klinkt goed Poezie.
Ga ik lekker zwaar profiteren van jou tomeloze inzet en fantastische ideeën! Doe ik wel wat in de marge.

Ik ben vóór!
Kom eerst maar in januari maar hier met Tom proef eten hihihi. Eerst proeven dan geloven. Oja kerst hebben we ook nog .
Ik heb vorig jaar Kerst al geproefd schat.

En in augustus een a la minute tapasmaal van je gehad.

Mij hoef je niet meer te overtuigen.
quote:mylenevalerie schreef op 16 december 2009 @ 19:36:

Aardappelstructuur wordt nooit lekkerder uit de vriezer.

Je kan gekookte aardappels invriezen, maar het wordt niet aangeraden aangezien ze bij het opnieuw verwarmen waterig worden. Een aardappel bestaat voor 80 procent uit water; en wanneer een aardappel ingevroren wordt, zal dit water zich afscheiden van de zetmeelkorrels en andere voedingsstoffen. Na het ontdooien zal de aardappel daarom zijn structuur en smaak verliezen.

Ik heb ook wel eens op infosites van groenten/overheid gekeken, daar is nog een uitgebreidere uitleg waarom het er niet lekkerder op gaat worden.

Maar dan moet ik even zoeken voor die wetenschappelijke uitleg.Okee dankjewel!
Ik had voor vandaag 4 kaasamuses geplant maar het is er maar 1 geworden. Voor de een moet ik ijsblokjes hebben en die lagen opeens niet meer in mijn vriezer. Voor de ander ben ik wat vergeten te halen. Nou dan morgen die andere 3 maken.

Heb alleen een mini kaasfondue-amuse gemaakt. Normaal zou ik daar iets van broodstengels bij hebben gemaakt. Ware het niet dat ik voor een andere amuse bladerdeeg al uit de vriezer had gehaald. Ook voor die mistte ik een belangrijk ingrediënt.

Dus bij de kaasfondue-amuse heb ik dus maar bladerdeegstengels gemaakt. Normaal maak ik ze vaak met kaas maar dat leek me teveel kaas. Nu dus iets met ham/sesamzaad gemaakt, je ziet op de foto iets met champignons, spiraaltjes met pesto/ham en iets met walnoot.

Kaasfondue mini amuse heb ik met wat pesto en cherrietomaatjes gemaakt om het net even een andere smaak te geven.

Oja, zorg wel dat alles al klaar is en dat je meteen de mini kaasfondue amuseschaaltje meteen neer kan zetten. Het stolt niet meteen maar wel sneller natuurlijk dan een grote pan kaas op een rechaud. Ik had de bladerdeeghapjes al klaar en even in de warme oven gelaten. Dus mocht je dit ook maken, eerst de wijn bijschenken en de brood/bladerdeeg hapjes al klaar op het bord en als laatste de mini kaasfondue.

Deze heb ik niet zelf gemaakt alleen zelf gepimpt. Had ik in de vriezer liggen en ik had die bakjes nodig. In het nieuwe jaar ga ik wel wat amuses verzinnen voor in die bakjes.

Oh MV dat zier er heerlijk uit, had jij nou ook nog een eigen site?
quote:Sterretjee schreef op 16 december 2009 @ 19:31:

Mylene, even tussendoor een vraagje.

Kan je stamppot boerenkool invriezen of smaakt het dan minder lekker?

Alle wetenschap ten spijt en misschien ligt het ook wel aan mijn rare smaak...maar wij hebben laatst restje boerenkool en hutspot ingevroren om daarna weer op te bakken, heerlijk nog lekkerder dan de eerste keer.

Maar misschien werkt dat alleen als je het opbakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven