Ik ben van streek

12-12-2009 23:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is de laatste tijd zoveel gebeurd, ben zo vreselijk behandeld en meerdere malen gekwetst. Op dit moment ben ik nog steeds herstelende van wat mij is aangedaan en nu ik even rust heb komen de gevoelens naar boven. Ik merk dat ik al een paar dagen van streek ben door alles wat er is gebeurd. Door te denken, het is maar tijdelijk, heb ik me er doorheen kunnen slepen. Ik heb me dan ook voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer met de mensen die mij zo gewetst hebben om te gaan. Ben er zo klaar mee en vanaf vandaag wil ik niks meer met ze te maken hebben. Hoe wordt ik harder tegen mensen die me willens en wetens kwetsen?
quote:frizzy schreef op 13 december 2009 @ 02:17:

[...]

Ben ik met je eens Digi, natuurlijk kan iemand je gewoon een kutstreek flikken.

Toch zitten er vaak wel meerdere kanten aan een verhaal, wellicht waren er signalen die aangaven dat die persoon wellicht niet het beste met je voor had bijvoorbeeld, en had je eerder grenzen kunnen stellen.

Het is het in ieder geval waard om dat voor jezelf te onderzoeken vind ik, zodat je ervan kan leren.Er waren inderdaad wel signalen achteraf gezien. Ik merk dat ik heel goed weet wanneer mensen niet het beste met me voorhebben, maar dat ik dan juist geen afstand neem omdat ik denk, ik ben sterk genoeg om hiermee om te gaan. Dat is dus blijkbaar niet zo want anders zou hun gedrag me niet kwetsen. Dit is een belangrijk leerpunt. Ik moet me dus anders gaan gedragen.
Hmmmm ja daar zit een denkfout.

Heel bewonderenswaardig om ergens sterk genoeg voor te zijn, maar waarom zou je je daardoor laten leiden?

Al wás je sterk genoeg, wat is er leuk aan om met iemand om te gaan die over je grenzen gaat?

Die arrogant is en alleen aan zichzelf denkt?
Ik herken het hoor Sevenofnine. Ik denk dan dat ik me aanstel. Bij een goede vriend of vriendin kun je er gewoon over praten trouwens. Als diegene het dan vrolijk weer doet, dan neemt diegene je niet serieus.

Ik ben weleens over bepaalde zaken heengestapt trouwens, maar het kwam niet goed. Een deel van mij haat die persoon en dan kan ik er niet normaal meer mee omgaan. Het is vernederend als iemand je niet serieus neemt en als minderwaardig beschouwt (dit zal ontkend worden door zoiemand, maar als acties denigrerend zijn en het wordt je gezegd, dan is dat vervolgens opzettelijk). Wraakgevoelens ken ik ook en dat moet slijten, want een andere manier ken ik zelf niet.
quote:sevenofnine schreef op 13 december 2009 @ 03:00:

[...]

Er waren inderdaad wel signalen achteraf gezien. Ik merk dat ik heel goed weet wanneer mensen niet het beste met me voorhebben, maar dat ik dan juist geen afstand neem omdat ik denk, ik ben sterk genoeg om hiermee om te gaan. Dat is dus blijkbaar niet zo want anders zou hun gedrag me niet kwetsen. Dit is een belangrijk leerpunt. Ik moet me dus anders gaan gedragen.Ik vind het heel raar dat je ervoor kiest om te blijven gaan met mensen die niet het beste met je voorhebben. Waarom doe je dat?
Ik denk dat het helpt als je wat minder de slachtofferrol in neemt. Als ik je post zo lees, krijg ik het beeld van een hulpeloze vrouw die alleen maar onrecht wordt aangedaan en daar zelf helemaal niets aan kan doen. Als je dat beeld van jezelf nou eens anders maakt en jezelf ziet als sterke vrouw die niet na een tikje al hulpeloos ligt te kermen, maar die direct opstaat en doorgaat.

Zoals kadushi zegt, het is een keuze. Iemand die roept altijd pech te hebben, heeft echt niet meer pech dan anderen. Het verschil zit in waar je zelf de nadruk op legt.
quote:Digitalis schreef op 13 december 2009 @ 02:07:

Ik kan niet echt herleiden uit de tekst van Sevenofnine of ze een teer poppetje is hoor. En so what, dan kun je daar of een beetje rekening mee houden, of besluiten er niet mee om te gaan. Om diegene nu lekker te kwetsen....neuh.Ben het helemaal met je eens hoor Digitalis, zie mezelf zeker niet als teer poppetje of slachtoffer. Ik wil juist weten welk gedrag van mij ervoor zorgt dat dit mij overkomt.
quote:Digitalis schreef op 13 december 2009 @ 03:11:

Ik herken het hoor Sevenofnine. Ik denk dan dat ik me aanstel. Bij een goede vriend of vriendin kun je er gewoon over praten trouwens. Als diegene het dan vrolijk weer doet, dan neemt diegene je niet serieus.

Ik ben weleens over bepaalde zaken heengestapt trouwens, maar het kwam niet goed. Een deel van mij haat die persoon en dan kan ik er niet normaal meer mee omgaan. Het is vernederend als iemand je niet serieus neemt en als minderwaardig beschouwt (dit zal ontkend worden door zoiemand, maar als acties denigrerend zijn en het wordt je gezegd, dan is dat vervolgens opzettelijk). Wraakgevoelens ken ik ook en dat moet slijten, want een andere manier ken ik zelf niet.Dit is precies wat ik heb meegemaakt, zo herkenbaar.... Ik ben nu al zo ver dat ik hem wel iets aan kan doen. Kan gewoon niet normaal meer met hem omgaan, geeft ook al aan dat het niet meer werkt.
Waarom zou je nog normaal met hem willen omgaan?

Dat snap ik niet.

Waarom tijd en energie besteden aan mensen die je niet respecteren?

Respecteer je jezelf eigenlijk wel?
hoi sevenofnine,

in je post van2.49 heb je eigenlijk zelf al de antwoorden gegeven waarin je in je toppic om vraagt. nu nog het in de praktijk toepassen meid.

Sterkte en knuffel
Heb het probleem nog niet helemaal helder. Je voelt je gekwetst onder andere doordat iemand omgaat met iemand die jij niet mag? Het is natuurlijk wel van belang hoe dichtbij die iemanden staan.

Verder geef je inderdaad zelf de oplossingen al. Duidelijk je grenzen aangeven en als die niet gerespecteerd worden de bijbehorende personen voortaan negeren.

Sterkte!
Bedankt dames, ga hem voortaan negeren. Ben er ook achter dat ik bang ben voor de consequenties (roddels, tegenwerking, pesten, het leven zuur maken) als ik hem negeer. Misschien pakt hij me wel terug of gaat hij het me moeilijk maken. Dat is de reden dat ik nog met hem omging denk ik. Gewoon angst voor wat er gaat gebeuren als hij merkt dat hij geen invloed meer op me heeft. Hij is ook een ontzettende controle freak.
Seven, ik heb een aantal malen best wel direct gereageerd in jouw topics. Ik zal dat niet meer doen. Toen ik het terug las kwam het inderdaad best hard over. Wat dat betreft probeer ik een balans te vinden in de harde waarheid en iemand niet kwetsen. Dit heb ik wel gedaan waarvoor mijn excuses.

Toch denk ik wel dat grotendeels van jouw problemen bij jezelf liggen en dat je telkens de oorzaken ook weer extern zoekt. Daar zit echt een antwoord op veel van de zaken waar jij tegenaan loopt in je leven. Zowel werk als prive.

Je wil natuurlijk harder worden. Dat lijkt de beste oplossing maar dat is niet zo. Je zal milder moeten worden, maar dan naar jezelf. Bescherm jezelf door na overschrijding van jouw grenzen 1 waarschuwing te geven en daar consequenties aan te verbinden. De persoon waar jij het over hebt laat je veel te ver gaan. Je weet van te voren dat hij het doet.

Veel zaken interpreteer je waarschijnlijk ook anders dan bedoeld waardoor jij onnodig gekwetst kan worden. Dat zie je nu nog niet, maar echt, later wel.

Als jij je leven in eigen hand houdt, loopt het niet zo uit de hand. Je voorkomt een hoop teleurstellingen in mensen en bovendien een hoop wantrouwen. Ook naar mensen die dat niet verdienen.

Ik weet dit niet, maar het zou kunnen dat jij je momenteen ook richt op mensen die niet goed voor je zijn.

Zie jezelf eerst eens als mens die kwetsbaar is en waar normaal mee omgegaan dient te worden. Heb respect voor wie jij bent. Dat zit er nog niet goed in, anders zou je er niet zo mee zitten.

Respecteer ook de menselijkheid van anderen. Mensen die onzeker zijn verwachten vaak teveel van anderen. Als zij dat niet kunnen of willen geven, raakt men zwaar teleurgesteld. De ander is ook wie hij of zij is. Als dat niet samengaat met jouw wensen, trek dan je conclusies dat het niet samengaat, ipv de ander of jezelf af te schrijven.

En wees niet zo bang. Je schrijft dat je bang bent als hij merkt dat hij geen inlvoed meer op je heeft. Lees jezelf eens terug, hij heeft dan geen invloed meer op je

Ik raad je echt oprecht aan met jezelf aan de slag te gaan. Als dat goed zit zullen mensen heus nog proberen jou te kwetsen en dat zal ook lukken, want kwetsbaarheid is een mooi iets, maar het zal je dan niet zo van je stuk brengen.
quote:domnaiefmutsje schreef op 13 december 2009 @ 20:00:

Seven, ik heb een aantal malen best wel direct gereageerd in jouw topics. Ik zal dat niet meer doen. Toen ik het terug las kwam het inderdaad best hard over. Wat dat betreft probeer ik een balans te vinden in de harde waarheid en iemand niet kwetsen. Dit heb ik wel gedaan waarvoor mijn excuses.

Toch denk ik wel dat grotendeels van jouw problemen bij jezelf liggen en dat je telkens de oorzaken ook weer extern zoekt. Daar zit echt een antwoord op veel van de zaken waar jij tegenaan loopt in je leven. Zowel werk als prive.

Je wil natuurlijk harder worden. Dat lijkt de beste oplossing maar dat is niet zo. Je zal milder moeten worden, maar dan naar jezelf. Bescherm jezelf door na overschrijding van jouw grenzen 1 waarschuwing te geven en daar consequenties aan te verbinden. De persoon waar jij het over hebt laat je veel te ver gaan. Je weet van te voren dat hij het doet.

Veel zaken interpreteer je waarschijnlijk ook anders dan bedoeld waardoor jij onnodig gekwetst kan worden. Dat zie je nu nog niet, maar echt, later wel.

Als jij je leven in eigen hand houdt, loopt het niet zo uit de hand. Je voorkomt een hoop teleurstellingen in mensen en bovendien een hoop wantrouwen. Ook naar mensen die dat niet verdienen.

Ik weet dit niet, maar het zou kunnen dat jij je momenteen ook richt op mensen die niet goed voor je zijn.

Zie jezelf eerst eens als mens die kwetsbaar is en waar normaal mee omgegaan dient te worden. Heb respect voor wie jij bent. Dat zit er nog niet goed in, anders zou je er niet zo mee zitten.

Respecteer ook de menselijkheid van anderen. Mensen die onzeker zijn verwachten vaak teveel van anderen. Als zij dat niet kunnen of willen geven, raakt men zwaar teleurgesteld. De ander is ook wie hij of zij is. Als dat niet samengaat met jouw wensen, trek dan je conclusies dat het niet samengaat, ipv de ander of jezelf af te schrijven.

En wees niet zo bang. Je schrijft dat je bang bent als hij merkt dat hij geen inlvoed meer op je heeft. Lees jezelf eens terug, hij heeft dan geen invloed meer op je

Ik raad je echt oprecht aan met jezelf aan de slag te gaan. Als dat goed zit zullen mensen heus nog proberen jou te kwetsen en dat zal ook lukken, want kwetsbaarheid is een mooi iets, maar het zal je dan niet zo van je stuk brengen.

Eensch.

Heb je weleens gedacht aan een soort assertiviteitscursus?

Of andere manieren om jezelf wat sterker en weerbaarder te maken?

Heb het gevoel dat het probleem wat groter is dan alleen hetgeen je in dit topic beschrijft.
Kan iemand me uitleggen waarom altijd degene die respectloos wordt behandeld, vernederd en ga zo maar door, als het probleem wordt gezien? En als je er iets van zegt of vindt, dan ligt het aan jou want ja, moet je maar weerbaar en assertiever worden. Het lijkt wel alsof het tegenwoordig normaal is om zo met elkaar om te gaan.

Ik ben het trouwens wel met de mensen eens die zeggen dat ik er er anders mee om moet leren gaan. Vorige week ben ik er meteen mee begonnen. Negeerde iemand volkomen die me op m'n hart had getrapt en sindsdien word ik anders behandeld. Ik hou er helemaal niet van om genegeerd te worden, deed mijn moeder vroeger ook altijd als ik iets verkeerd had gedaan. Maar als je al meerdere malen je grenzen hebt aangegeven, dan is dit de enige manier blijkbaar.
quote:sevenofnine schreef op 17 december 2009 @ 10:19:

Kan iemand me uitleggen waarom altijd degene die respectloos wordt behandeld, vernederd en ga zo maar door, als het probleem wordt gezien? .

Het is heel wat anders of je ( je = algemeen ) dat een keer overkomt, of dat zoiets zo'n beetje ' the story of your life " lijkt te zijn.

In het laatste geval ; het lijkt me toch stug dat alle mensen met wie je in contact komt van die harteloze rotzakken zijn. Dat zou wel heel toevallig zijn. Dan " lok " je toch wat uit, of je interpreteert zaken anders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je wordt vaak behandeld zoals je je láát behandelen. Een ander kan jouw grenzen en behoeftes niet ruiken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:sevenofnine schreef op 17 december 2009 @ 10:19:

Negeerde iemand volkomen die me op m'n hart had getrapt en sindsdien word ik anders behandeld.

Ben je blij dat iemand die jou op je hart heeft getrapt je nu beter behandeld?

Enkel en alleen doordat je die persoon hebt genegeerd?

Ik begrijp daaruit dat je nog steeds omgaat met de persoon die je op je hart trapt, en dan begin ik me weer af te vragen waarom.

Ik lees ook niet dat de persoon spijt heeft betuigd of iets dergelijks, waardoor jij na goed nadenken die persoon weer een kans hebt gegeven.

Hieruit concludeer ik dat jij niet duidelijk je grenzen aangeeft, en dan denk ik dat jij moet leren daar iets aan te doen.

Natuurlijk focus ik me in deze op jou, we hebben het namelijk over jou, dus ik zie jou als 'het probleem' (zoals je zelf zegt).

Het lijkt me ook vrij lastig om hier het feit te willen oplossen dat mensen nou eenmaal geneigd zijn over andermans grenzen heen te gaan, dus de oplossing ligt bij jezelf.

Tenzij jij helemaal tevreden en gelukkig bent zo?
Seven, ik begrijp dat het oneerlijk klinkt. Echter de meeste mensen worden niet zo behandeld, simpelweg omdat ze uitstralen dat iemand zo iets niet moet flikken, of het bij 1 keer laten en niet verder gaan met die personen.

Volgens mij, correct me als ik het verkeerd heb, probeer jij ook bij die persoon steeds uit te leggen dat het verkeerd is en wil je dat hij er op terug komt. Zo blijf je steken bij die mensen die dat doen.

Daarnaast denk ik echt dat jij iets vaak foutief interpreteert en daarmee in feite je zelf kwetst.
Wat ik trouwens ook denk is dat je reacties op die personen er wel heel dik bovenop liggen. Jij gaat negeren ipv uitstralen dat je het niet pikt. Het komt verongelijkt over.

Daarom steeds die nadruk op jezelf. Je bent er bang voor, dus je let er op, dus je straalt dat uit enz enz. Net als dat kind uit de klas wat altijd gepest wordt.

Als iemand jou pijn doet. Wat is het ergste wat kan gebeuren?

In het overgrote deel van de gevallen niet zo veel. Wat er gebeurt is dat het een emotie oproept bij jezelf van pijn. En die pijn is afhankelijk van hoe jij naar jezelf kijkt. Hoe minder blij met jezelf, hoe zeerder het doet, snap je? Het maakt het verschil tussen de grond onder je voeten vandaan of gewoon pijn dat iemand je gekwetst heeft.
Iedereen fijne Kerst gewenst, ben net terug van familie en heb een heerlijke vakantie gehad.

Domnaiefmutsje, ik waardeer je eerlijkheid, ook al denk ik soms, dat kan je ook anders zeggen. Ik heb in de tussentijd nagedacht over mijn eigen rol en gedrag in bepaalde situaties. Nog even aan vrienden en familie gevraagd wat zij ervan vinden. Zij vonden dat ik te lief ben, te vergevingsgezind. Hierdoor denken mensen dat ze toch wel weg komen met hun gedrag. Ik geef duidelijk mijn grenzen aan, maar als een ander ze overschrijd (en ik dus van streek raak), dan weet ik niet hoe effectief te handelen. Moet ik dan weglopen, ze negeren enz. Dat is iets wat ik moet leren. Ik kan er gewoon niet tegen om ruzie te maken, de confrontatie aan te gaan, zucht.
quote:domnaiefmutsje schreef op 17 december 2009 @ 12:23:

Wat ik trouwens ook denk is dat je reacties op die personen er wel heel dik bovenop liggen. Jij gaat negeren ipv uitstralen dat je het niet pikt. Het komt verongelijkt over. Hoe straal je dan uit dat je het niet pikt? Heeft er toch niets mee te maken. Als iemand over je grenzen wil gaan doen ze dat heus wel. Het gaat er om hoe je dan reageert en wat je dan doet.
Sevenofnine, dat laatste wat je aangeeft is denk ik het grrotste deel van het probleem. Bedenk wel dat de confrontatie aangaan misschien vervelend voelt, maar soms het beste is wat je voor jezelf kunt doen.

De enige die echt voor je opkomt ben jezelf.

(Misschien een erg open deur.)

Jezelf zien als een waardevol persoon, die niet zo behandeld dient te worden is de beste oplossing. Pas als jij dat zelf ook vindt, zal de confrontatie aan gaan makkelijker worden.

*edit; dit stukje bedoel ik

Dat is iets wat ik moet leren. Ik kan er gewoon niet tegen om ruzie te maken, de confrontatie aan te gaan, zucht.
Neem je vanaf vandaag voor:morgen wordt alles (en vooral jij dus)ANDERS....
vind het zelf ook heel moeilijk hoor....
Hee TO, ik wil je graag helpen. Het lijkt me zwaar om die gevoelens te hebben zoals jij ze hebt. Ik weet niet hoe actief je nog tips wil krijgen? Om wat zinnigs te zeggen is het denk ik wel nodig om iets gedetailleerder te weten hoe jouw situatie verlopen is. Bijvoorbeeld: wat heeft die vriend exact gedaan? Wat heb jij gedaan om je grenzen aan te geven? En op welke manier heb je dat gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven