Ik ben van streek
zaterdag 12 december 2009 om 23:41
Er is de laatste tijd zoveel gebeurd, ben zo vreselijk behandeld en meerdere malen gekwetst. Op dit moment ben ik nog steeds herstelende van wat mij is aangedaan en nu ik even rust heb komen de gevoelens naar boven. Ik merk dat ik al een paar dagen van streek ben door alles wat er is gebeurd. Door te denken, het is maar tijdelijk, heb ik me er doorheen kunnen slepen. Ik heb me dan ook voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer met de mensen die mij zo gewetst hebben om te gaan. Ben er zo klaar mee en vanaf vandaag wil ik niks meer met ze te maken hebben. Hoe wordt ik harder tegen mensen die me willens en wetens kwetsen?
zaterdag 12 december 2009 om 23:46
door assertief te zijn en je grenzen duidelijk te stellen? Ik denk persoonlijk dat er maar heel weinig mensen in de wereld zijn die anderen willens en wetens kwetsen. Aan alle verhalen zitten twee kanten. Ken jouw verhaal natuurlijk niet, maar goed. Je klinkt in elk geval alsof je je erg slachtoffer voelt van deze situatie. En ik denk dat je uit die slachtofferrol moet, en meer grip moet gaan krijgen op je leven, op een of andere manier. Jij zit achter het stuur! Heb je ooit het boek van Steven Covey gelezen, 7 eigenschappen van effectief leiderschap? Dat geeft heel helder weer hoe je grip op jezelf en op je leven kan krijgen. Succes ermee!
zaterdag 12 december 2009 om 23:49
Als er een patroon inzit dat mensen jou kwetsen, dan is het wellicht handig om te kijken hoe jij op anderen overkomt. Ben je wel duidelijk in het stellen van grenzen? Zit er een patroon in waardoor mensen heel gemakkelijk de kans krijgen jou te kwetsen?
Ik vind het lastig om op je situatie in te gaan want ik weet niet wat er allemaal is gebeurd en hoe erg mensen jou hebben gekwetst. Daarbij komt dat je bij bepaalde personen keihard NEE kunt zeggen maar die zijn zo druk bezig met eigengewin dat ze andermans grenzen, ook die van jou, negeren. Ik weet alleen niet of dat momenteel bij jou speelt.
Sterkte, want het is niet leuk als anderen je kwetsen. Da's klote.
Ik vind het lastig om op je situatie in te gaan want ik weet niet wat er allemaal is gebeurd en hoe erg mensen jou hebben gekwetst. Daarbij komt dat je bij bepaalde personen keihard NEE kunt zeggen maar die zijn zo druk bezig met eigengewin dat ze andermans grenzen, ook die van jou, negeren. Ik weet alleen niet of dat momenteel bij jou speelt.
Sterkte, want het is niet leuk als anderen je kwetsen. Da's klote.
zaterdag 12 december 2009 om 23:49
Als die druk wegvalt, ook al is dat feit op zich een positief iets, dan val je soms in een diep gat. Naar mijn mening is de beste manier om daarmee om te gaan simpelweg het laten gebeuren, je er niet tegen te verzetten maar er op te vertrouwen dat het weer goed komt.
Hoe je harder wordt weet ik niet eigenlijk. Kan me voorstellen dat dat een eerste reactie is als je iets zo naars hebt meegemaakt. Maar is je afsluiten van en voor mensen wat je echt wil? Want feitelijk is dat wel wat je dan doet als je harder wordt. En je weet nou eenmaal niet altijd op voorhand dat mensen je gaan kwetsen, dus zul je niet selectief hard(er) kunnen zijn. Dat houdt in dat ook de mensen die het goed met je voor hebben harder benaderd zullen worden door jou.
Het hoeft, zeker uit zelfbescherming, geen slecht iets te zijn denk ik hoor, harder worden. Maar mij houden de gevolgen eigenlijk nog tegen om zelf te proberen harder te worden. Ik snap je gevoel daarin echter wel.
Iets anders
zaterdag 12 december 2009 om 23:52
Probeer wat pit te kweken en realiseer je dat je zelf ook e.e.a. in de hand hebt. Het kan goed zijn om te kijken welk aandeel jij hierin hebt gehad. Niet om met de vinger naar jezelf te wijzen en jezelf een schuldgevoel aan te praten, maar juist om weerbaarder te worden en te voorkomen dat je weer in deze positie komt.
(Ik weet je situatie niet, dus kan niet anders dan met algemeenheden komen.)
Jij bent degene die jezelf kan beschermen en jij bent ook degene die lering kan trekken uit wat er in het (recente) verleden is gebeurd. Goed naar jezelf kijken dus en goed voor jezelf zorgen. Sterkte!
(Ik weet je situatie niet, dus kan niet anders dan met algemeenheden komen.)
Jij bent degene die jezelf kan beschermen en jij bent ook degene die lering kan trekken uit wat er in het (recente) verleden is gebeurd. Goed naar jezelf kijken dus en goed voor jezelf zorgen. Sterkte!
zondag 13 december 2009 om 00:55
Ik weet bijna zeker dat ik niet gekwetst zou zijn als mij zou zijn overkomen wat jou overkwam. Jij reageert met gekwetst zijn. Je kunt ook anders reageren. Het is dus helemaal je eigen schuld dat je je gekwetst voelt. Het is namelijk jouw KEUZE om je zo te voelen.
Hoe word je harder? Door je niet meer gekwetst te voelen. Door je strijdvaardig te voelen, sterk, onafhankelijk, zelfstandig.
Hoe word je harder? Door je niet meer gekwetst te voelen. Door je strijdvaardig te voelen, sterk, onafhankelijk, zelfstandig.
zondag 13 december 2009 om 01:15
Kadushi heb jij de klok horen luiden ofzo...
Je gekwetst voelen, pijn of verdriet hebben is helemaal geen keuze.
Ik zou ook niemand aanraden om gevoelens weg te stoppen, of jezelf wijs te maken dat je dat gevoel gewoon ff kan vervangen door een ander, positiever gevoel.
Daarvan raak je namelijk in de knoop met jezelf.
Daarentegen denk ik dat je moet leren grenzen te stellen ten opzichte van jezelf en anderen.
Ben je wellicht onzeker waardoor je soms niet weet wat je wil of vindt?
Ook zul je moeten onderzoeken waaróm je zo gekwetst raakt.
Heb je teveel (irreeële) verwachtingen?
Anderen zomaar de schuld geven helpt niet, jij hebt zelf ook een aandeel gehad hierin, al is het maar dat jij ze de ruimte hebt gegeven om jou te kwetsen.
Je gekwetst voelen, pijn of verdriet hebben is helemaal geen keuze.
Ik zou ook niemand aanraden om gevoelens weg te stoppen, of jezelf wijs te maken dat je dat gevoel gewoon ff kan vervangen door een ander, positiever gevoel.
Daarvan raak je namelijk in de knoop met jezelf.
Daarentegen denk ik dat je moet leren grenzen te stellen ten opzichte van jezelf en anderen.
Ben je wellicht onzeker waardoor je soms niet weet wat je wil of vindt?
Ook zul je moeten onderzoeken waaróm je zo gekwetst raakt.
Heb je teveel (irreeële) verwachtingen?
Anderen zomaar de schuld geven helpt niet, jij hebt zelf ook een aandeel gehad hierin, al is het maar dat jij ze de ruimte hebt gegeven om jou te kwetsen.
zondag 13 december 2009 om 01:40
Frizzy, ik heb zeker de klok horen luiden, en ik weet zelfs waar de klepel hangt. In de meeste gevalen ontstaan gevoelens door bepaalde gedachten die je over jezelf hebt. Voorbeeld: jaloezie en onzekerheid kunnen ontstaan doordat je denkt dat je minder waard bent dan een ander. Of wou je beweren dat dat niet zo is?
Je zegt het zelf: Ook zul je moeten onderzoeken waaróm je zo gekwetst raakt. Oftewel: welke gedachten heb je over jezelf waardoor een ander je zo kan kwetsen? En verwachtingen zijn ook gedachten.
Je zegt het zelf: Ook zul je moeten onderzoeken waaróm je zo gekwetst raakt. Oftewel: welke gedachten heb je over jezelf waardoor een ander je zo kan kwetsen? En verwachtingen zijn ook gedachten.
zondag 13 december 2009 om 01:41
Mwah Frizzy, dat vind ik niet zo. In relaties met mensen stel je jezelf kwetsbaar op, anders is het geen relatie (dan heb ik het over diepere relaties dan oppervlakkige kennissen). En als iemand iets belachelijks uithaalt dan kwetst diegene wel en kun je diegene gewoon de schuld ervan geven.
Bewust kwetsen komt vaak genoeg voor. Onbewust kwetsen, ach, veel minder. Mensen kunnen nadenken en op hun vingers natellen wat hun vrienden en naasten kwetst en wat niet.
Bewust kwetsen komt vaak genoeg voor. Onbewust kwetsen, ach, veel minder. Mensen kunnen nadenken en op hun vingers natellen wat hun vrienden en naasten kwetst en wat niet.
zondag 13 december 2009 om 01:57
quote:jelia schreef op 12 december 2009 @ 23:46:
door assertief te zijn en je grenzen duidelijk te stellen? Ik denk persoonlijk dat er maar heel weinig mensen in de wereld zijn die anderen willens en wetens kwetsen. Aan alle verhalen zitten twee kanten. Ken jouw verhaal natuurlijk niet, maar goed. Je klinkt in elk geval alsof je je erg slachtoffer voelt van deze situatie. En ik denk dat je uit die slachtofferrol moet, en meer grip moet gaan krijgen op je leven, op een of andere manier. Jij zit achter het stuur! Heb je ooit het boek van Steven Covey gelezen, 7 eigenschappen van effectief leiderschap? Dat geeft heel helder weer hoe je grip op jezelf en op je leven kan krijgen. Succes ermee!Ik zal proberen wat meer uitleg te geven. De persoon die mij heeft gekwetst weet hoe hij mij kan raken en hoe hij mijn grenzen kan overschrijden. Heb hem hier meerdere keren op aangesproken, maar hij gebruikt mijn gevoeligheden nu juist tegen me. Dat doet zo ontzettend pijn, dat hij bewust bepaalde opmeringen maakt of dingen doet omdat hij weet wat voor effect het op mij heeft. Ik voel me zeker geen slachtoffer, maar het is meer dat ik het hem niet gun dat hij mijn leven verziekt.
door assertief te zijn en je grenzen duidelijk te stellen? Ik denk persoonlijk dat er maar heel weinig mensen in de wereld zijn die anderen willens en wetens kwetsen. Aan alle verhalen zitten twee kanten. Ken jouw verhaal natuurlijk niet, maar goed. Je klinkt in elk geval alsof je je erg slachtoffer voelt van deze situatie. En ik denk dat je uit die slachtofferrol moet, en meer grip moet gaan krijgen op je leven, op een of andere manier. Jij zit achter het stuur! Heb je ooit het boek van Steven Covey gelezen, 7 eigenschappen van effectief leiderschap? Dat geeft heel helder weer hoe je grip op jezelf en op je leven kan krijgen. Succes ermee!Ik zal proberen wat meer uitleg te geven. De persoon die mij heeft gekwetst weet hoe hij mij kan raken en hoe hij mijn grenzen kan overschrijden. Heb hem hier meerdere keren op aangesproken, maar hij gebruikt mijn gevoeligheden nu juist tegen me. Dat doet zo ontzettend pijn, dat hij bewust bepaalde opmeringen maakt of dingen doet omdat hij weet wat voor effect het op mij heeft. Ik voel me zeker geen slachtoffer, maar het is meer dat ik het hem niet gun dat hij mijn leven verziekt.
zondag 13 december 2009 om 02:05
Even mijn slechte ik: als je weet dat je iemand zo makkelijk kan kwetsen, wat is er dan verleidelijker dan....
Je komt op mij over als een heel teer poppetje dat onmiddellijk gaat huilen als iemand iets naars tegen haar zegt.
Overigens ban ik mensen die mij bewust proberen te kwetsen definitief en onherroepelijk uit mijn leven. Behalve als het tijdens een ruzie gebeurt. Want dan weet ik iemands zwakke plek ook wel te vinden.
Je komt op mij over als een heel teer poppetje dat onmiddellijk gaat huilen als iemand iets naars tegen haar zegt.
Overigens ban ik mensen die mij bewust proberen te kwetsen definitief en onherroepelijk uit mijn leven. Behalve als het tijdens een ruzie gebeurt. Want dan weet ik iemands zwakke plek ook wel te vinden.
zondag 13 december 2009 om 02:07
Ja Kadushi, heerlijk vind ik het om kreupele oude mensjes onderuit te trappen. Erg verleidelijk.
Ik kan niet echt herleiden uit de tekst van Sevenofnine of ze een teer poppetje is hoor. En so what, dan kun je daar of een beetje rekening mee houden, of besluiten er niet mee om te gaan. Om diegene nu lekker te kwetsen....neuh.
Ik kan niet echt herleiden uit de tekst van Sevenofnine of ze een teer poppetje is hoor. En so what, dan kun je daar of een beetje rekening mee houden, of besluiten er niet mee om te gaan. Om diegene nu lekker te kwetsen....neuh.
zondag 13 december 2009 om 02:13
quote:kadushi schreef op 13 december 2009 @ 01:40:
Frizzy, ik heb zeker de klok horen luiden, en ik weet zelfs waar de klepel hangt. In de meeste gevalen ontstaan gevoelens door bepaalde gedachten die je over jezelf hebt. Voorbeeld: jaloezie en onzekerheid kunnen ontstaan doordat je denkt dat je minder waard bent dan een ander. Of wou je beweren dat dat niet zo is?
Hierin zeg je toch wel iets heul anders dan in je post waar ik op reageerde hoor.
Maar goed...
Hierin zeg je toch wel iets heul anders dan in je post waar ik op reageerde hoor.
Maar goed...
zondag 13 december 2009 om 02:17
quote:Digitalis schreef op 13 december 2009 @ 01:41:
Mwah Frizzy, dat vind ik niet zo. In relaties met mensen stel je jezelf kwetsbaar op, anders is het geen relatie (dan heb ik het over diepere relaties dan oppervlakkige kennissen). En als iemand iets belachelijks uithaalt dan kwetst diegene wel en kun je diegene gewoon de schuld ervan geven.
Ben ik met je eens Digi, natuurlijk kan iemand je gewoon een kutstreek flikken.
Toch zitten er vaak wel meerdere kanten aan een verhaal, wellicht waren er signalen die aangaven dat die persoon wellicht niet het beste met je voor had bijvoorbeeld, en had je eerder grenzen kunnen stellen.
Het is het in ieder geval waard om dat voor jezelf te onderzoeken vind ik, zodat je ervan kan leren.
Ben ik met je eens Digi, natuurlijk kan iemand je gewoon een kutstreek flikken.
Toch zitten er vaak wel meerdere kanten aan een verhaal, wellicht waren er signalen die aangaven dat die persoon wellicht niet het beste met je voor had bijvoorbeeld, en had je eerder grenzen kunnen stellen.
Het is het in ieder geval waard om dat voor jezelf te onderzoeken vind ik, zodat je ervan kan leren.
zondag 13 december 2009 om 02:22
quote:sevenofnine schreef op 13 december 2009 @ 01:57:
[...]
Ik zal proberen wat meer uitleg te geven. De persoon die mij heeft gekwetst weet hoe hij mij kan raken en hoe hij mijn grenzen kan overschrijden. Heb hem hier meerdere keren op aangesproken, maar hij gebruikt mijn gevoeligheden nu juist tegen me. Dat doet zo ontzettend pijn, dat hij bewust bepaalde opmeringen maakt of dingen doet omdat hij weet wat voor effect het op mij heeft. Ik voel me zeker geen slachtoffer, maar het is meer dat ik het hem niet gun dat hij mijn leven verziekt.
Dus... als ik het goed gebruik heb jij je kwetsbaar opgesteld naar iemand die je grenzen overschreed, en je hoopte dat dat ervoor zou zorgen dat hij/zij ermee zou stoppen?
Deze persoon is jouw expres de grond aan het intrappen, tenminste, zo klinkt het mij in de oren.
En jij denkt dat je grenzen hebt gesteld, maar je staat nog steeds wagenwijd open voor hem/haar.
Klopt dat?
Hoe komt dat?
Is het contact met deze persoon nog niet verbroken?
[...]
Ik zal proberen wat meer uitleg te geven. De persoon die mij heeft gekwetst weet hoe hij mij kan raken en hoe hij mijn grenzen kan overschrijden. Heb hem hier meerdere keren op aangesproken, maar hij gebruikt mijn gevoeligheden nu juist tegen me. Dat doet zo ontzettend pijn, dat hij bewust bepaalde opmeringen maakt of dingen doet omdat hij weet wat voor effect het op mij heeft. Ik voel me zeker geen slachtoffer, maar het is meer dat ik het hem niet gun dat hij mijn leven verziekt.
Dus... als ik het goed gebruik heb jij je kwetsbaar opgesteld naar iemand die je grenzen overschreed, en je hoopte dat dat ervoor zou zorgen dat hij/zij ermee zou stoppen?
Deze persoon is jouw expres de grond aan het intrappen, tenminste, zo klinkt het mij in de oren.
En jij denkt dat je grenzen hebt gesteld, maar je staat nog steeds wagenwijd open voor hem/haar.
Klopt dat?
Hoe komt dat?
Is het contact met deze persoon nog niet verbroken?
zondag 13 december 2009 om 02:39
Iemand kan z'n best doen jou te kwetsen, maar je wordt pas gekwetst als jij je laat kwetsen. Je zou je eens af kunnen vragen wat het is precies is waarin je gekwetst wordt.
Je schrijft ook dat deze persoon je weet te raken en je grenzen overschrijdt. Dat impliceert dat jij je laat raken en je grenzen laat overschrijden. Als iemand geen gehoor geeft aan jou grenzen/wensen, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om deze persoon uit je leven te bannen.
Je hebt nog best veel keuzes behalve van streek zijn dus.
Je schrijft ook dat deze persoon je weet te raken en je grenzen overschrijdt. Dat impliceert dat jij je laat raken en je grenzen laat overschrijden. Als iemand geen gehoor geeft aan jou grenzen/wensen, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om deze persoon uit je leven te bannen.
Je hebt nog best veel keuzes behalve van streek zijn dus.
zondag 13 december 2009 om 02:48
Waarom doet iedereen zo stoer eigenlijk? Mensen die dichtbij staan kunnen je gewoon kwetsen. De enige manier is om niemand dichtbij te laten komen.
Dus als je vriend vreemdgaat is niemand gekwetst? Als je moeder roddelt over je ben je niet gekwetst? Het is allemaal heel nobel en verheven om zo sereen te doen, maar het komt wel stupide over. En nu niet gekwetst doen.
Dus als je vriend vreemdgaat is niemand gekwetst? Als je moeder roddelt over je ben je niet gekwetst? Het is allemaal heel nobel en verheven om zo sereen te doen, maar het komt wel stupide over. En nu niet gekwetst doen.
zondag 13 december 2009 om 02:49
Zarazara100: ik heb het over iemand die inderdaad alleen maar aan zichzelf denkt en die niets geeft om de gevoelens van anderen. Hij staat ook bekend als een hork en als heel arrogant.
Babsjuh: ik kan er inderdaad niets aan doen, laat het dan ook gebeuren. Vorige week kwam ik erachter dat hij ergens had afgesproken in een cafe met een vrouw waarvan hij weet dat ik haar niet mag omdat ze mij vanalles heeft geflikt. Ik heb diep ademgehaald en dacht, loslaten ze zijn het niet waard. Met harder worden bedoel ik, me niet meer gek laten mensen door dit soort mensen.
Almosthappy: mijn aandeel is dat ik bang ben voor conflicten en dus probeer om de realtie met zoiemand goed te houden. Terwijl de ander mij dus keihard op mijn gevoelens heeft getrapt. Ik zou eigenlijk iemand daarna gewoon keihard moeten negeren, gewoon uit zelfbescherming en om aan te geven dat mijn grens is bereikt.
Lunaan: maar hoe laat je los, hoe kom je af van die wraakgevoelens?
Frizzi: Kadushi gaat er blijkbaar vanuit dat je altijd in staat bent om je gevoelens onder controle te houden. Ik weet heel goed wwaarom ik me gekwetst voel. Ik voel me verraden, niet serieus genomen, niet gerespecteerd, belachelijk gemaakt, gekleineerd, vernederd en slecht behandeld. En ja, ik geef zelf die ruimte, door me kwetsbaar en open op te stellen.
Babsjuh: ik kan er inderdaad niets aan doen, laat het dan ook gebeuren. Vorige week kwam ik erachter dat hij ergens had afgesproken in een cafe met een vrouw waarvan hij weet dat ik haar niet mag omdat ze mij vanalles heeft geflikt. Ik heb diep ademgehaald en dacht, loslaten ze zijn het niet waard. Met harder worden bedoel ik, me niet meer gek laten mensen door dit soort mensen.
Almosthappy: mijn aandeel is dat ik bang ben voor conflicten en dus probeer om de realtie met zoiemand goed te houden. Terwijl de ander mij dus keihard op mijn gevoelens heeft getrapt. Ik zou eigenlijk iemand daarna gewoon keihard moeten negeren, gewoon uit zelfbescherming en om aan te geven dat mijn grens is bereikt.
Lunaan: maar hoe laat je los, hoe kom je af van die wraakgevoelens?
Frizzi: Kadushi gaat er blijkbaar vanuit dat je altijd in staat bent om je gevoelens onder controle te houden. Ik weet heel goed wwaarom ik me gekwetst voel. Ik voel me verraden, niet serieus genomen, niet gerespecteerd, belachelijk gemaakt, gekleineerd, vernederd en slecht behandeld. En ja, ik geef zelf die ruimte, door me kwetsbaar en open op te stellen.
zondag 13 december 2009 om 02:59
Gevoelens zijn gevoelens en die mogen er zijn.
Het gedrag wat er uit voortvloeit, dát moet je onder controle houden.
Maar gaat dit nu over een vriend?
Je vriend?
Een collega?
Wat ik niet begrijp ik: waarom blijf je jezelf kwetsbaar en open opstellen?
En wat levert jou dat op?
Wil je dit veranderen, of wil je in dezelfde situatie blijven en leren om onverschilliger te worden?
Digi ik vind wel dat je gelijk hebt, maar ik doe zelf toch echt heel erg mijn best om zulk soort kwetsingen te voorkomen.
Of door bepaalde mensen te vermijden, of door me erop in te stellen dat bepaalde dingen kunnen gebeuren.
Dat heb ik geleerd doordat ik heul vaak gekwetst werd.
Het gedrag wat er uit voortvloeit, dát moet je onder controle houden.
Maar gaat dit nu over een vriend?
Je vriend?
Een collega?
Wat ik niet begrijp ik: waarom blijf je jezelf kwetsbaar en open opstellen?
En wat levert jou dat op?
Wil je dit veranderen, of wil je in dezelfde situatie blijven en leren om onverschilliger te worden?
Digi ik vind wel dat je gelijk hebt, maar ik doe zelf toch echt heel erg mijn best om zulk soort kwetsingen te voorkomen.
Of door bepaalde mensen te vermijden, of door me erop in te stellen dat bepaalde dingen kunnen gebeuren.
Dat heb ik geleerd doordat ik heul vaak gekwetst werd.