Werk & Studie alle pijlers

Extreem gespannen nu het er op aan komt...

17-12-2009 18:17 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik word helemaal gek van mezelf, misschien dat jullie mij even kunnen helpen relativeren?

Ik ben in oktober begonnen met aan Masters. Erg interessant en ik wil deze opleiding al zo lang doen.

Het is echter zooooooveel werk! Ik doe hem part-time en werk ernaast full-time dus ik had wel verwacht dat het druk zou worden maar zit er zo doorheen!

Ik moet nog 1 essay bijschaven, 1000 woorden schrijven en een presentatie in elkaar frutselen. Nu zou je zeggen: laat het dan niet zo op het laatst aankomen maar ben al minstens een maand elke vrije minuut met de opleiding bezig!

En nu... de laatste loodjes... ik krijg het maar niet voor elkaar. Mijn derde migraine deze maand en zit te trillen van de spanning. Alles wat ik afheb vind ik slecht, ik vind mezelf dom bij mijn studiegenoten en kan de eindspurt maar niet inzetten.

24 uur van nu en ik ben overal van af maar ik ben 1 grote brok spanning en kan al huilen als ik denk aan voor de klas staan morgen...

Excuses voor deze enorme klaagzang: ben altijd enorm zelfverzekerd en een harde werker maar ben er zoooooo klaar mee...

Tips? Of iemand die zin heeft een presentatie te doen morgen..?
Aanvulling: zelfverzekerd tot je me voor een publiek zet...
Ik ben dol op presenteren! Waar moet ik zijn en hoe laat en waar gaat het over?

Het zijn de laatste loodjes, nog héél even, dan ben je er vanaf. Sterkte!
Just do it...

Step away from the forum

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ik kan niet veel anders zeggen

En iedereen denkt bijna dat ie de domste van de klas is, da's normaal.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Relax... adem in, adem uit...

Je doet het hartstikke goed tot nu toe. Dus dom ben je absoluut niet.

Een doorzetter ben je wel, want je werkt full-time en hebt besloten deze part-time studie ernaast te gaan doen. Petje af!

Je besluit nu hier ter plekke om morgen niet te gaan huilen. De wereld vergaat niet als de presentatie niet goed zou gaan, maar.... morgen om deze tijd post je hier het volgende:

"Nou, heb ik me daar zo druk om gemaakt? Nadat ik de eerste zinnen had uitgesproken viel de spanning van me af en liep het verder gewoon heel goed."

We sturen met ons allen wat positieve vibes jouw kant op

Succes meid!
Oja, en nu als een idioot van het forum af en als de sodemieter aan de slag. Goed voorbereid zijn is het halve werk.
Aw, wat lief zeg, deze bemoedigende woorden! Dank!

Vreemde is: ik raak mijn tekst nooit kwijt met presentatie, ik zie er alleen heeeeeeeel freaky uit met mijn paarse hoofd.

Zucht, het is zo enorm groot geworden in mijn hoofd... Ik ben normaal altijd zo nuchter dus dit bevalt me niets... Schrijven met spanning is zoooo moeilijk...

Ok, ik ga nu mijn presentatie-genootjes ontmoeten voor een laatste oefening - eens kijken hoeveel ik af kan schuiven

Nogmaals dank!
Ooo het klinkt inderdaad vreselijk! Maar het kan!

Ik maak altijd lijstjes, misschien een tip?

Eerst een half uur presentatie maken, dan een half uur essay bijschaven, dan een half uur typen. Dan eten ofzo. Dan weer een half uur alles. Weer een pauze. En op het laatst de boel bijschaven.

SUCCES!
Meid maak je niet druk. Ik denk dat iedereen zich zo voelt wanneer er veel van je verwacht wordt.

Ik ben afgelopen zomer cum laude afgestudeerd, maar had/heb dat ook. Het idee dat je nog niets weet.

Gewoon doorzetten en heel veel succes morgen.

Enne, nu weg van het forum!
Poelepoelepoelepoes!
Neem voor de zenuwen een beetje bach rescue spray. En gaan! Voordat je het weet is het voorbij en ben je klaar!
Wellicht kun je via je huisarts nog aan een Bèta-blokker komen. Dat heb ik ook geslikt vlak voor mijn rijexamen en dat relaxte als een trein zonder dat ik sloom werd.
Relativeer het eens voor jezelf. Als die presentatie niet zo gaat als je zou willen is er nog geen man overboord. En de mensen die naar je geluisterd hebben zijn je paarse (vast niet) hoofd alweer vergeten op het moment dat ze de zaal verlaten. Iedereen is tenslotte druk met zijn eigen ding. Adem in en adem uit, zolang je dat doet en je je hartslag nog voelt is er niets aan de hand.
Misschien ligt er wel zoveel sneeuw dat alles afgelast wordt morgen.

Zonder gekheid: heel veel succes! Het komt vast goed!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:noamski schreef op 17 december 2009 @ 18:21:

Aanvulling: zelfverzekerd tot je me voor een publiek zet...

Loop met rechte rug naar voren. Zet je presentatie klaar en als je powerpoint gebruikt, zorg er dan voor dat je getest hebt of je animaties het doen, je geluid, je video's. Dat is één. Een presentatie heb ik altijd al een paar keer doorgelopen (en minstens één keer getimed, hij moet net iets langer zijn dan bedoeld want voor een groep mensen gaat het altijd sneller of vergeet ik weleens iets) - ik ken 'm niet woord voor woord uit m'n hoofd, maar weet bij elke dia wel wat ik wil zeggen. De powerpoint zelf bevat niet veel meer dan steekwoorden of korte zinnen, anders ga ik van de slides voorlezen.

Kijk dan de klas in en kijk wie er zit. Vaak kan je aan de houding zien van tevoren al zien wie er geïnteresseerd is. Dit zijn vaak de mensen die knikken wanneer iets duidelijk is of vragend kijken wanneer het niet goed overkomt. Belangrijk.

Ondertussen gieren de zenuwen vaak al door m'n lijf. En dan vertel ik mezelf: "je bent niet zenuwachtig, echt niet". Opnieuw en opnieuw totdat ik begin. Soms plak ik post-its op m'n computer, net bij de pijltjestoetsen (waarnaar ik dus onbewust kijk als ik de volgende slide wil hebben). "Rustig!" "Lach!"

Geen geboren presenteerder dus hier, maar iedere keer leer ik weer bij. Voor mij helpt "doen" gewoon.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Noamski: heb je nog wat af kunnen schuiven en schrijven

In ieder geval heel veel succes vandaag, je bent er bijna vanaf!

Daffodil, jouw trucjes voor een presentatie ga ik gebruiken, vind ze echt heel praktisch en bruikbaar, bedankt daarvoor.
Voor mij helpt het echt als ik mezelf gewoon vertel dat ik niet zenuwachtig ben. Dat dat onzin is en dat ik normaal moet doen. En dat er heus niks raars gebeurt (en in het onwaarschijnlijke geval dat dat wel gebeurt, dat ik er vast niet dood aan ga). Heel stom, maar het werkt. Ik schoot een aantal jaar geleden al in de stress als ik alleen maar dacht aan die presentatie over twee weken en sliep de laatste paar avonden ervoor slecht (echt!). Nu slaap ik er niet minder om (behalve dan als ik er weer eens te laat aan begonnen ben), ook niet de nacht ervoor.

Ik merk vaak dat zodra ik eenmaal begin, het ook gaat. Alleen praat ik dan vrij snel. Daarom probeer ik meestal iets van een geluidsbestand (of film, of animatie, zolang ik maar even m'n mond mag houden) na een slide of twee te plaatsen. Dan kan ik even rustig ademhalen en mezelf toespreken. Daarna gaat het dan meestal wel iets langzamer en minder gehaast.

Succes inderdaad Noamski.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Hoi allemaal!

Dank voor de adviezen en Daffodil: praktische tips - dank!

Heb gisteravond de presentatie nog eens doorlopen en hij is ok maar vrij kort. Ook de ene essay bijgeschaafd.... Nu resten me alleen nog die 1000 woorden...

Weet je wat het is? Normaal gesproken vind ik presentaties ook eng maar alleen de morgen ervoor... nu zit ik al een week te stressen en word zoooooo onzeker! Ik word gewoon nerveus omdat ik zo overdreven reageer (trillen, migraine, niet kunnen focussen terwijl ik veel te doen heb, hartkloppingen van hier tot tokio...). Vind het zo vervelend dat ik me zo dom voel - denk echt: wat doe ik in godsnaam hier?

Maar goed, adem in en uit... Vanmiddag om 4 uur is het voorbij..!

Nogmaals dank voor jullie reacties - helpt me relativeren! De kans is vrij klein dat de wereld stopt met draaien als ik knalrood word...
Noamski, veel succes vandaag! Ik gebruikte ook altijd Daffodil's truuk, en het werkt echt. Soort psychologische oorlogsvoering met jezelf.

Probeer langzaam te praten, voor je eigen gevoel sloom, dan heb je het goede ritme te pakken. Door de zenuwen wil je namelijk véél te snel. Blijf ademen Klinkt als een stomme tip, maar als je niet op je ademhaling let, ga je er 'achter' zitten waardoor je stem hoger wordt en je nóg sneller gaat praten.

Neem af en toe een kleine pauze om die adem te pakken. Zorgt er ook nog eens voor dat je heel relaxed op de mensen overkomt omdat je die pauze durft te nemen (seconde of tien is voldoen voor twee flinke ademteugen).

Probeer mensen aan te kijken tijdens de presentatie, links, rechts en in het midden. Als je dat niet durft, kijk je iets over hun hoofden heen (alsof je naar de mensen daarachter kijkt), maar probeer het links, rechts, midden aan te houden, komt namelijk ook ontspannener over, en geeft meer het idee van een dialoog dan een presentatie.

En als laatste, probeer je stem iets lager te laten klinken dan je gewend bent. Komt ook relaxter over, maar het ontspant jou ook. Je stem zal voor anderen normaal klinken, maar door zenuwen zal je anders met een hogere stem presenteren waardoor je wél zenuwachtig lijkt, en je je ook zenuwachtiger gaat voelen door die hoge stem.

Ow,en als allerlaatste, zorg dat je naar de wc geweest bent, niets is meer zenuwenopwekkend dan het gevoel van een volle blaas
Om een kort verhaal lang te maken...
Hoe korter, hoe beter een presentatie vaak! Dus dat is helemaal niet erg. Blijkbaar heb je dan zo je onderwerp in de vingers dat je het heel goed kort kunt uitleggen.

Wat ik ook vaak doe: probeer je publiek mee te laten doen. Stel een vraag over wat er in een opsomming zou moeten staan... zorg voor een paar antwoorden en "onthul" dan jouw lijstje. Geeft je kans om te ademen.

Of zorg voor een bekertje water, waar je een keer een drinkpauze mee inlast.

En zenuwachtig zijn bij een presentatie is niet nadelig voor je beoordeling!!! Want iemand die met een rood hoofd of met trillende handen een prima presentatie houdt, vind ik al snel dapperder dan iemand die relaxed onderuitgezakt ligt.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Succes met je presentatie!!! Laat je nog ff weten hoe het gegaan is?
Goede presentatietips hier zeg!!

Ik wil je veel sterkte wensen, je kan het!!

Ik vind het zo herkenbaar, juist in een periode dat je je kop nodig hebt geveld worden door migraine, slecht slapen waardoor minder concentratie, zo gespannen zijn. Heel vervelend! Ik heb helaas ook de oplossing niet gevonden, maar ik weet wel dat ik na de studie die ik nu aan het doen ben, ook stop met studeren, dacht eerst ook nog aan de master, maar nee. Ik wil gaan ontspannen. Nog 1,5 jaar....
Spannend! Succes vandaag

Weet nog dat ik daar stond Ik was zenuwachtig en deed m'n best om niet te snel te praten. Dat resulteerde in iets dat leek op de troonrede aangezien ik net zo traag (en aardappel) sprak als Beatrix
Haha Lizzl, ik hou Bea in mijn achterhoofd ter inspiratie

TheEmpress: Ik weet denk ik wat je bedoelt... Ik was echt weer toe om te gaan studeren maar na deze week... Ik weet het niet. Maar goed, ik voel me nu enorm belabberd en dit eerste semester zijn allemaal verplichte vakken dus neem aan dat het volgend semester beter gaat (toch?????)

De rest: supertips - bedankt (en vooral fijn te horen dat zenuwachtig eruit zien, niet perse negatief overkomt!!!)

Wat wel grappig is: Ik hoorde dat 1 van mijn klasgenoten het licht zachter wilde omdat hij zo zweet tijdens presentaties van de zenuwen. Ik voel me nu wat beter

Ok! Hoofd in boeken! Ik laat even weten hoe het gegaan is vanavond!
Soms moet ik presentaties geven en ik ben er elke keer nerveus voor, soms wat zenuwachtiger dan anders, maar altijd wel kriebels. Als het heel beroerd is - en ik krijg een knalrood hoofd - dan zeg ik tegen de mensen in de zaal: oeh, ik merk dat ik best nerveus ben voor deze presentatie, excuses daarvoor. Mijn gehoor snapt dat (geloof ik) en moet er (vaak) een beetje om lachen en denkt: ja dat heb ik ook altijd als ik een presentatie moet geven. En dan is het ijs gebroken, na een paar minuten merk ik dat ik rustiger word en dat ik gewoon mijn verhaal kan doen.

Zo herkenbaar ik had echt op precies hetzelfde moment hetzelfde gevoel. Of het komt door die 1000 woorden essay of dat braderie achtigegedoe met je ER in een marktkraam ( ik bedoel ik heb in die kraam maar een laptop gezet en hield keer op keer een elavator speech)

Ik weet het achteraf echt niet. Maar haha echt herkenbaar.Heel veel sterkte en je gaat het wel redden.Alleen dat gevoel is er nu met vlagen niet. Alsof je over de grens van eigen motivatie heen gegaan bent he?

Doe je de Master SEN?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven