Werk & Studie alle pijlers

Ziek melden

18-12-2009 10:50 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op een ander topic startte een discussie over ziek melden terwijl je niet echt ziek bent.

Iemand opperde dat je best twee baaldagen per jaar kan hebben en je dus kan ziekmelden, ben het daar dus niet mee eens.

En als je zieke kinderen hebt, hoe dan?

Ja calamiteitenfonds of zorgverlof, maar dan?

Ik ben zelfstandige dus als ik me zelf ziek meld dan heb ik geen inkomen.

Ben gewoon benieuwd naar hoe jullie daarover denken.
quote:Fame schreef op 18 december 2009 @ 12:08:

[...]

Er zijn nu eenmaal regels waarin bepaalt wordt wanneer je recht hebt op verlof. Huisdieren die overlijden vallen daar niet onder, maar daar hebben ze wel iets anders voor bedacht. Vakantiedagen!

En als jej het daar niet mee eens bent dan lever je maar eeen dag salaris in om vrij te zijn.

Fame je hebt me nergens horen zeggen dat de baas mijn 'vrije' dag moet betalen. Daar ging het nu niet over. Het ging over een reden om thuis te blijven. Wat de een wel een reden vindt is voor de ander onzin.

Mijn kat is een aantal verlofdagen meer dan waard.
Ik doe ook niet aan baaldagen. Dat zou ik niet eens kunnen. Als ik me ziek meld, zitten ze op mijn werk ineens met +/- 7 klassen die allemaal 1 lesuur uitvallen.

Laatst was mijn dochtertje ziek & ik had geen achtervang op dat moment. Toen ik mijn baas belde om het uit te leggen, deed hij heel relaxed en ik schaamde me te pletter.

Hoe zeer iedereen ook altijd jaloers is op al mijn vrije dagen; ik baal er wel eens van dat ik er nooit eentje zomaar op kan nemen.
Tja, ieder zijn redenen voor een vrije dag, dat moet iedereen maar respecteren. Je bent trouwens niet verplicht om de reden van het vrijnemen aan je baas te melden. Gewoon bellen: ik neem vandaag vrij. Punt.

Pink, das een betere regeling. Dat bedoel ik dus. Alleen dat gedeelte van bewijs maar dat je ziek bent is lastig, want met 40 graden koorts en griep, ga ik niet naar de dokter. Dan neem ik een aspirine en hoop dat ik snel uitziek, want dat zegt de dokter ook altijd (). En als ik me zo belabberd voel, heb ik geen zin om naar buiten te gaan om in een wachtkamer te gaan zitten.
quote:hinde schreef op 18 december 2009 @ 12:34:

[...]

Fame je hebt me nergens horen zeggen dat de baas mijn 'vrije' dag moet betalen. Daar ging het nu niet over. Het ging over een reden om thuis te blijven. Wat de een wel een reden vindt is voor de ander onzin.

Mijn kat is een aantal verlofdagen meer dan waard.Je zei dat je je "zeker weten ziek zou melden". Maar dat bedoelde je dus niet?
quote:hinde schreef op 18 december 2009 @ 11:59:

@jesje

Ja dat klopt, voor overlijden van een ouder bestaat speciaal verlof en het missen van een werkdag n.a.v. overlijden huisdier kun je later eventueel inhalen of een verlofdag inleveren.

Waar ik meer op doel is dat de baas op zo'n moment 'eist' dat je toch op het werk verschijnt, omdat hij of zij niet kan en wil begrijpen dat je in zo'n geval gebroken kunt zijn. Gewoon omdat hij de baas is dat kan eisen.

Daar ga ik dan niet mee accoord.@Fame: Niet vervelend bedoeld hoor, maar als je deze post goed had gelezen was jouw reactie over die vakantiedagen overbodig geweest. Moet even voor mezelf opkomen
quote:Liv schreef op 18 december 2009 @ 12:38:

[...]

Je zei dat je je "zeker weten ziek zou melden". Maar dat bedoelde je dus niet?Je bedoelt dat ik zou liegen en me ziek zou melden in de zin van zeggen dat ik zelf griep had o.i.d.? Nee dat zou ik inderdaad niet doen. Ik zou me AFmelden maar dan wel eerlijk zeggen waarom. In dat geval zou ik de verloren tijd inhalen of een verlofdag inleveren. Ik ging meer op de discussie in of dit een reden is om niet naar het werk te komen of niet.
@hinde: ik snap je gevoel maar helaas kan je baas dit wel van je eisen omdat je een contractuele verplichting hebt. Maar voor de onderlinge verhouding is het niet zo best en dat werkt onterecht ziekmelden weer in de hand.

Hebri: je hebt inderdaad het recht om niet te zeggen waarom je vrij wilt. Echter jouw werkgever heeft net zo veel recht om die dag te weigeren.

Ik moet wel zeggen dat de algemene tendens hier me wel mee valt, de meeste hier melden zich dus alleen ziek als het echt moet. Valt me weer mee, helemaal als ik het vergelijk met het ziekteverzuim bij mij op het werk.
quote:jesje schreef op 18 december 2009 @ 12:54:

@hinde: ik snap je gevoel maar helaas kan je baas dit wel van je eisen omdat je een contractuele verplichting hebt. Maar voor de onderlinge verhouding is het niet zo best en dat werkt onterecht ziekmelden weer in de hand.

Ja maar Jesje, dat is de omgekeerde wereld!

Dus ik veroorzaak met mijn eerlijkheid een probleem met de onderlinge verhoudingen terwijl er geen haan kraait naar collega's die zich regelmatig afmelden onder de noemer 'ik ben ziek' . Als je het mij vraagt werkt dit soort dingen juist onterecht ziekmelden in de hand ... of ben ik nou gek?

Hebri: je hebt inderdaad het recht om niet te zeggen waarom je vrij wilt. Echter jouw werkgever heeft net zo veel recht om die dag te weigeren.

Ik moet wel zeggen dat de algemene tendens hier me wel mee valt, de meeste hier melden zich dus alleen ziek als het echt moet. Valt me weer mee, helemaal als ik het vergelijk met het ziekteverzuim bij mij op het werk.
quote:hinde schreef op 18 december 2009 @ 13:15:

[...]

Ah, wacht even!

Ik snapte het niet goed Jesje, jij bedoelde precies wat ik zei

Ben het dus met je eens!
quote:paloma schreef op 18 december 2009 @ 11:02:

Een of twee baaldagen per jaar is in mijn oogpunt gepermitteerd wanneer je je niet lekker genoeg voelt om te gaan werken maar niet ziek genoeg bent om ziek te zijn. Noem het voor het gemak "schoolziek". Ik persoonlijk heb dit liever dan een collega die om de haverklap voor elke wissewasje later komt, eerder weggaat of langer pauze neemt (niet lang genoeg om daarvoor vrije tijd op te nemen maar wel lang genoeg dat het opvallend is en irritant wordt).

In jouw ogen gepermitteerd? Wat versta je dan onder een baaldag? Je één of twee dagen per jaar ziek mogen melden hoewel je wel in staat bent om je werk uit te voeren? Of een vrije dag opnemen op zeer korte termijn? Dat is nogal wat anders.

Men tekent een arbeidscontract hebt waarin wordt afgesproken dat werknemer komt werken, en dat werkgever daarvoor betaalt. Dit is wettelijk vastgelegd. Een uitzondering: verzuim vanwege arbeidsgeschiktheid voor je eigen werk of ander passend werk door "ziekte of gebrek". Als je "niet lekker genoeg" bent, ontslaat dat je dus niet van je contractuele verplichting om arbeid te leveren voor loon. Dan neem je maar een vrije dag, als dat uitkomt met de planning.
quote:Vl43inder schreef op 18 december 2009 @ 11:19:

Ik heb overigens wel laatst een keertje 'halfvrij' genomen. Ik voelde me snot en snotverkouden, rillerig, nou ja, je kent dat vast wel. En op die dag moest ik eigenlijk heel erg lang in de auto zitten heen en terug naar een klant, en 's avonds ook nog op kantoor verschijnen voor interne zaken. Er stond dus een werkdag van 6 uur 's ochtends tot half elf 's avonds op het programma, dat ging ik niet trekken vond ik.

Toen heb ik gezegd dat ik wegens ziekte niet kwam, maar heb wel de hele dag gewoon vanuit huis gewerkt, dat ging nog wel. Ik heb dus geen vrij opgenomen.

Maar ja, eigenlijk is dat gewoon een wijziging in de planning dus, alleen een beetje kort van te voren aangegeven.

Goed voorbeeld

In dit geval was je arbeidsongeschikt om de geplande werkzaamheden uit te voeren, maar was je prima in staat om aangepast werk te verrichten. Volgens de wet ben je verplicht om passend werk te accepteren als je werkgever je dat biedt. In dit geval heb je dat op eigen initiatief gedaan
Een of twee baaldagen per jaar vind ik echt niet kunnen. Zieke kinderen moeten ouders oplossen en niet het werk of collega's. Ik ben daar heel strict in. Mensen melden zich zo makkelijk ziek zonder te beseffen dat ze collega's met van alles opzadelen.
Baaldagen is dus je collega's opzadelen met meerwerk. Omdat jij even geen zin heb.

Als ik ziek ben is mijn afdeling leeg...Ik zit dus met 39 graden koorts achter mijn beeldscherm, en werk wat minder uren. Misschien foute loyaliteit maar ik heb een ongelooflijk leuke baan die ik niet kwijt wil
Tsja, wat is een baaldag?

Wanneer ik mezelf als voorbeeld neem, zou ik kunnen zeggen dat ik laatst 2 baaldagen heb genomen. Er is al een hele tijd veel negativiteit bij mij op het werk. Ik heb meerdere malen het initiatief genomen om hier iets aan te doen, zonder resultaat. Ik ben erg sfeergevoelig en nadat er voor de zoveelste keer iets voorgevallen was, heb ik besloten om me 2 dagen ziek te melden. Niet omdat ik spanningsklachten had, maar wel om te voorkomen dat ik ze zou krijgen. Ik moest even uit die cirkel van negativiteit. Het heeft me geholpen om afstand te nemen en zorgt ervoor dat ik nu anders met mijn werk omga. Ik vond deze dagen dus heel nuttig, terwijl een ander het misschien onterechte baaldagen vindt.

Natuurlijk ligt mijn bed vaak ook heerlijk en denk ik dan 'goh, ik heb best zin om thuis te blijven', maar dat doe ik dus niet. Dat is wat mij betreft een 'onterechte' baaldag.
Man en ik gaan altijd werken, en de kinderen gaan altijd naar school. Behalve als we ziek ziijn, en daar versta ik onder koorts (dus geen verhoging) of echt overgeven ofzo. En dat is hoogstens twee dagen per jaar.

Ik vind dat heel normaal, we krijgen goed betaald, en we voelen ons verantwoordelijk.

Als er eens iets is, toen mijn zoon werd opgenomen in het ziekenhuis bijvoorbeeld, dan nemen we vrije dagen op. Met excuses dat het zo laat is.

Kennelijk waardeert een werkgever dat, want bij ons allebei bleken die vrije dagen in het ziekenhuis achteraf niet gerekend te zijn. Gewoon betaald extra verlof. En toen mijn vader overleed hoefde ik het niet eens te vragen, toen zei werkgever meteen ' ik wil dat je een week thuis blijft en maak je over het werk geen zorgen'

Het werkt van twee kanten, ook door zoiets laat ik het wel uit mijn hoofd me ziek te melden omdat ik een beetje baal.

tenslotte, een beetje ziek zijn of een beetje balen gaat het snelst over als je gewoon aan de slag gaat.
Ik ga me ook niet ziek melden als ik niet ziek ben. Als ik een baaldag heb om wat voor reden dan ook ga ik of werken of ik probeer een dagje vrij te regelen. Op mijn werk zijn ze heel flexibel en verwachten ze dat jij dat ook bent. Als er niks te doen is hebben ze liever dat je gewoon eerder naar huis/ een dagje vrij neemt maar daar tegenover staat wel dat als het druk is je ze dan wel van je verwachten dat je wat langer blijft om zo de gemiste uren weer in te halen.

Afgelopen zomer hebben we een paar keer met het team de ochtend wat harder gewerkt zodat het werk af was en we smiddags met z'n allen van het zonnetje konden gaan genieten. Was totaal geen probleem als je aan het eind van het jaar maar je uren maar hebt gehaald.

In een rustige periode komt het weleens voor dat een collega een dag van te voren meld dat die morgen niet komt of op de dag zelf belt van ik kom niet. Is helemaal geen probleem en meestal komt het zelfs alleen maar goed uit.
Ik meld me ziek als ik inschat dat er een kans is dat het langer dan een maand gaat duren, want dat is de duur van mijn eigen risico in de AOV.

Als ik een klant laat weten dat ik niet kom, is dat vooral mijn eigen probleem. Niet werken = geen geld, en als mijn klant er last van heeft boeit het hem echt niet of ik ziek ben, baal, of geen zin heb.
Och, toen ik nog voor mezelf werkte heb ik wel eens een baaldag opgenomen. Juist omdat het mijn eigen risico was en niet betaald kreeg en ik dus geen schuldgevoel hoefde te hebben. Opdrachtgever had daar weinig last van.

Verder oneens dat ziek zijn altijd alleen maar koorts en/of kotsen moet zijn. Maar goed, met mijn achtergrond voor depressie/burn out, zou ik een incidentele ziektedag omdat ik op het randje zit ook eigenlijk geen baaldag moeten noemen, maar een bij-komdag om erger te voorkomen. (en omdat ik op het werk een eigen tokootje run en wel mijn verantwoordelijkheden neem, is de belasting voor anderen beperkt).
Als je ziek bent dan meldt je je ziek en als je baalt dan neem je vrij. Je zult geen enkele zelfstandige zien die een baaldag opneemt. Een baaldag kost namelijk geld.
quote:Sanmi schreef op 20 december 2009 @ 22:14:

Als je ziek bent dan meldt je je ziek en als je baalt dan neem je vrij. Je zult geen enkele zelfstandige zien die een baaldag opneemt. Een baaldag kost namelijk geld.Nou, deed ik dus wel incidenteel als zelftandige! Baalde dan zo erg of liep op de rand van ziek dat ik het geld er voor over had (verdiende genoeg).
quote:Sanmi schreef op 20 december 2009 @ 22:14:

Als je ziek bent dan meldt je je ziek en als je baalt dan neem je vrij. Je zult geen enkele zelfstandige zien die een baaldag opneemt. Een baaldag kost namelijk geld.Onzin, ik ben geen slaaf van mijn inkomen! Als ik vrij wil nemen, en klanten hebben er geen last van, dan neem ik vrij. Daar hoef ik niet voor te balen of ziek te zijn. Gewoon een dagje zin om een boek te lezen, te studeren, of gewoon van het prachtige weer te genieten, zijn prima redenen voor een vrije dag. Ik ben ondernemer geworden om vrijheid te hebben, die vrijheid lever ik niet in omdat ik iedere minuut die ik kan maar geld te verdienen. Als ik genoeg verdiend heb in een maand, is het genoeg.
Ziek is bij mij als je blij bent dat je in bed kunt liggen, zonder tv en zonder leesvoer. Wanneer je op de bank tv kunt kijken, kun je m.i. ook werken!

Bij mij op het werk zijn meerderen bijna maandelijks (iig om de maand) een paar dagen ziek thuis. Ergerlijk! Tuurlijk kan ik niet invoelen hoe ziek iemand is, maar als ik hoor dat ze dan wel het huishouden hebben gedaan (met een man thuis) dan denk ik: ammehoela!

Ze krijgen dan een waarschuwing, maar verder niets.

Heb een zittend beroep en begrijp dan ook niet dat een collega met een gekneusd been zich twee weken ziekmeldt. Je kunt gewoon werken: het mankeert je niet aan je handen/hoofd. En om het werk te komen kun je gewoon met iemand meerijden. (En anders behoort thuiswerken tot de mogelijkheden.) Wanneer het om andermans geld gaat, is het geen probleem! Wanneer ze gekort zouden worden op hun salaris wrs wel.

Werk nu al een paar jaar en ben (tot nu toe) nooit ziek (thuis) geweest (geen koorts; wel verkouden). Vind dat ze dat ook wel mogen belonen! ;)
quote:Yolande36 schreef op 21 december 2009 @ 11:35:

Vind dat ze dat ook wel mogen belonen! ;)Doen ze ook, iedere maand opnieuw
quote:rider schreef op 21 december 2009 @ 11:41:

[...]

Doen ze ook, iedere maand opnieuw

Haha. (Liever iedere week een bonus, haha) En die maandelijkse beloning waar jij het over hebt, die krijgen die lapswanzen (excusez le mot) ook.

Ff serieus: denk wel dat beloning hier nuttig zou kunnen zijn. (Gebeurt bij andere bedrijven ook wel (eens).) Dat als je een jaar niet ziek bent geweest dat je bijv. xtra vakantiedagen krijgt.
quote:Yolande36 schreef op 21 december 2009 @ 11:47:

[...]

Haha. (Liever iedere week een bonus, haha) En die maandelijkse beloning waar jij het over hebt, die krijgen die lapswanzen (excusez le mot) ook.

Ff serieus: denk wel dat beloning hier nuttig zou kunnen zijn. (Gebeurt bij andere bedrijven ook wel (eens).) Dat als je een jaar niet ziek bent geweest dat je bijv. xtra vakantiedagen krijgt.Ik was serieus. Je salaris is de beloning voor het werk dat je doet. Dat anderen salaris krijgen zonder er voor te werken is sneu, maar verandert er verder niets aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven