klein conflict met schoonzus

18-12-2009 12:58 335 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein probleempje met mijn schoonzus en ik zou graag jullie mening willen horen.

2e kerstdag komt mijn schoonfamilie lekker bij ons thuis, gaan we lekker eten en een gezellige dag van maken.

Nu is het zo dat mijn schoonzus 3 honden heeft, 2 kleine honden en 1 hele grote aanwezige hond.

Nu heb ik bij mijn schoonzus aangegeven dat ik die honden liever niet thuis wil hebben. Wij hebben een niet zo groot huis, er komen al veel mensen en dan ook nog die drukke honden erbij zie ik gewoon niet zitten. We hebben ook geen achtertuin ofzo.

Maar ze woont niet in de buurt dus zegt ze dat ze de honden niet thuis kan laten en ze zegt nog geen oplossing te hebben bedacht voor de honden.

Ik heb het idee dat zij die honden gewoon mee gaat nemen, waar ik erg van zou balen omdat ik me niet serieus genomen voel.

Mijn vriend zegt dat ik me niet druk moet maken en als ze die honden mee neemt dat ik dat gewoon moet accepteren.

Vinden jullie ook dat ik me aanstel? en hoe kan ik dit gewoon op een normale manier oplossen want we zitten nu echt vast in een oplossing.

X Fleur
Van wie zijn die honden nou.... van haar schoonzus toch?

Hoeft niemand anders dan die schoonzus zich druk om te maken. En tja.. kan ze geen oplossing verzinnen dan kan ze niet komen.

quote:roosvrouw schreef op 18 december 2009 @ 13:13:

Dus kort samengevat heel praktisch;

- jij wilt de honden niet in huis

- zij woont niet om de hoek

- er is niemand voor handen die honden uit kunnen laten

Misschien denk ik te kort door de bocht, maar dit is een succesrecept voor een groot probleem. Of zij komt inderdaad met de honden, of ze komt niet. Verwacht niet 1-2-3 dat ze even 'op een hip en een drip' op en neer zal komen om snel een hapje te doen en weer op tijd terug te zijn om voor de honden te zorgen. Links of rechts om, er zullen mensen dus geïrriteerd zijn.

Ik snap jouw standpunt, maar ook dat zij haar honden niet alleen wil laten voor een lange tijd zonder dat ze uitgelaten kunnen worden. Kortom; jullie zullen hier samen uit moeten komen. Er moet ergens gegeven en genomen moeten worden.

Lokatie verplaatsen naar haar of familielid die dichterbij haar woont? Opvang voor honden in jouw regio? (desnoods pension??) Wordt nog een leuke in het kader van pais en vree met kerst.
quote:elninjoo schreef op 18 december 2009 @ 13:13:

[...]

Als je huis niet ingericht is op honden dan zit je niet op die stinkbeesten van anderen te wachten. Als iemand 'n dier neemt moet ie zelf maar zorgen dat ie het ergens kan onderbrengen, of 'n buuf vindt die 'm 'n keer wil uitlaten tussendoor.Dan weet je toch ook dat je iemand met honden niet kan uitnodigen, trouwens iemand die mijn hond/honden stinkbeesten noemt daar zou ik niet eens mee omgaan,die is voor mij weer een no no
Dat ze die honden nu niet kwijt kan had ze moeten bedenken toen ze die honden nam. Het is niet jouw probleem.

Zou het zelf ook niet fris vinden van die honden die kwijlend langs het kerstdiner lopen.

Is er niet een hondenuitlaatservice actief met de kerst?
Ik vind niet dat je je aanstelt. Honden zijn in mijn huis ook niet welkom. Ik zit niet te wachten op hondeharen, hondenlucht, wapperende staarten en het continu in de gaten houden wat ze aan het doen zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit niet wilt. Dat mensen honden hebben vind ik prima, maar dat is hun keuze, niet de mijne. Er zijn hier ook nog nooit problemen mee ontstaan. De meeste hondenbezitters bedenken uit zichzelf wel dat een hond meenemen niet altijd wordt gewaardeerd c.q. niet handig is.

Dus het is ook jouw huis en daar gelden jouw regels. De honden zijn het probleem van schoonzus, laat het niet jouw probleem worden.
.
Wat stellen jullie voor dat schoonzus met de honden doet dan?

Is er niet een ander familielid die dicht bij jou woont waar ze dan de honden in huis kan doen, en daar dan af en toe heen kan om ze uit te laten?

Als ik je schoonzus was zou ik overigens niet komen als je me met zo'n probleem opzadelde.

Andere mogelijke oplossing: feestje verplaatsen naar het huis van schoonzus?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 18 december 2009 @ 13:14:

[...]

iemand die mij uitnodigt voor kerst zal ook weten dat ik honden heb (die niet stinken of zomaar ergens poepen by the way) en dat het dus betekent dat die meekomen.

Mensen die niet zonder hun dieren (of kleine kinderen) willen komen zouden door mij dus gewoon niet uitgenodigd worden.

Ook goed opgevoede honden stinken en die wil ik dus nog steeds niet binnenshuis.
Hier ook honden bij verschillenden in de familie.

Ikzelf heb er 1 (en 3 katten), mijn ouders hebben er 1 en mijn zus heeft er 2. Ook mijn familie (ouders en zus) wonen ver weg (ik noem 1,5 uur rijden redelijk ver weg).

Als wij naar ouders gaan blijven wij daar meestal slapen. Nemen de hond dan vaak mee. Ook dat is erg druk en mijn moeder spreekt het uit als ze het eigenlijk te druk vindt. Of ik zoek dan een oppas/uitlaatoptie, of neem de hond mee en houd haar veel van de tijd in dr bench. Prima oplossing, hond lekker in de kamer, meekijken, zij vindt het leuk. Ik pas me aan aan de wensen van de familie en neem dus niet zomaar hond mee.

Nu komt met kerst mijn familie hier. Ouders laten hondje thuis, zus neemt hondjes waarschijnlijk mee. Ook dat zal druk worden icm de mijne en 3 katten die voor vreemde honden bang zullen zijn. Afgesproken is dat ook zij benches meeneemt zodat ze daar in kunnen om tot rust te komen. Kan alsnog dat ze toch zelf een oppasje vindt, want ze wist het nog niet zeker. Hier is dus ook overleg aan vooraf gegaan.

Ik vind dat je zus zich aan moet passen. Zeker in huishoudens waar men niet aan honden gewend is kan het als erg lastig, druk en vies ervaren worden (maar ervaar dat zelf niet zo). Ik vind dat ik me als hondenbaas daaraan moet houden.

Waar denk je zelf dat het op uitdraait? Dat ze thuis blijft? Ruzie, schoonouders boos? Kunnen ze niet ook in een bench bij je?
quote:Spijker schreef op 18 december 2009 @ 13:16:

Wat stellen jullie voor dat schoonzus met de honden doet dan?Neem aan dat ze wel 'ns vaker weg moet en haar honden dan niet mee kan nemen. Waarom heeft ze niet voor 'n netwerk gezorgd, iemand van de buren die 'm 'n keer kan uitlaten tussendoor.
quote:kletskousje25 schreef op 18 december 2009 @ 13:15:

Van wie zijn die honden nou.... van haar schoonzus toch?

Hoeft niemand anders dan die schoonzus zich druk om te maken. En tja.. kan ze geen oplossing verzinnen dan kan ze niet komen.

[...]

Goh, wat zijn we weer heerlijk empatisch in deze tijd van het jaar. Heel sec mag het dan het probleem van schoonzus zijn, inmiddels is het in de praktijk allang het probleem van TO. DIE maakt zich druk, DIE vreet zich op, DIE vraagt zich af hoe nu verder.

Je rechtlijnig opstellen kan als gevolg hebben dat de ander zich ook rechtlijnig opstelt. Of zoals TO verwacht; dat schoonzus de honden tóch meeneemt. Een situatie waar TO helemaal niet op zit te wachten. Dan is het een stuk handiger om van te voren samen proactief te zoeken naar een situatie waar iedereen zich in kan vinden.

Om nog maar te zwijgen van heerlijke familieruzies waar dit soort zaken een succesrecept voor kunnen zijn.
vandaag ga ik van alles kunnen
.
quote:elninjoo schreef op 18 december 2009 @ 13:18:

[...]

Neem aan dat ze wel 'ns vaker weg moet en haar honden dan niet mee kan nemen. Waarom heeft ze niet voor 'n netwerk gezorgd, iemand van de buren die 'm 'n keer kan uitlaten tussendoor.

Als ik werk of weg moet zorg ik daar zeker voor. Maar kerst is je vrije dag en dan wil je gewoon lekker je honden bij je hebben. Ik wel in ieder geval.

Meestal vormen de honden ook een prachtexcuus om even naar buiten te kunnen.

(tjee, wat ben ik blij dat ik geen kerst vier zeg! Juist om dit soort dingen)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik snap het fleur, ik zou er absoluut niet van gediend zijn, zoveel beesten in mijn huis. Maar ik zou de familierelaties ook niet op het spel zetten, zeker nu je niet de steun van je vriend hebt. Soms kun je dingen het beste accepteren.

Sommige mensen zijn gewoon zo stom kortzichtig, daar verander je weinig aan.
.
quote:elninjoo schreef op 18 december 2009 @ 13:18:

[...]

Neem aan dat ze wel 'ns vaker weg moet en haar honden dan niet mee kan nemen. Waarom heeft ze niet voor 'n netwerk gezorgd, iemand van de buren die 'm 'n keer kan uitlaten tussendoor.

Hallo, het zijn de feestdagen. Dat is iets anders dan een gewone dag waarop je eens een beroep op netwerk moet doen. Menigeen heeft zelf ook allerlei kerstplannen en zit daarbij vaak niet 1-2-3 te wachten op het uitlaten (en al dan niet opvangen) van een hond. En terecht ook.

Mijn ouders hebben een zeer groot netwerk waar hun hond terecht kan. Heck, mensen smeken zo ongeveer of zij het beestje mogen opvangen als ouders op vakantie gaan. En met de feestdagen is dat toch een totaal andere situatie. Hebben mensen toevallig plannen thuis zonder lange tijden met visite, dan loopt het wel los. Zo niet, dan hebben ze -terecht- geen behoefte om bij te springen. Iets waar mijn ouders dan ook rekening mee houden en bij gebrek aan opvang voor hond simpelweg een uitnodiging af slaan. En gepikeerd dat sommige mensen dan zijn, joh.
vandaag ga ik van alles kunnen
Ik denk dat ik om conflicten / scheve gezichten te voorkomen, gewoon haar zou laten komen met de honden.

dan maar beetje improviseren met hapjes die je wilt neerzetten, misschien kun je ze op de eettafel neerzetten.
Tjonge jonge. Waarom bél je gewoon niet even met je schoonzus en leg je uit waarom je er problemen mee hebt? Grote kans dat ze je best begrijpt en dan kunnen jullie samen naar een oplossing zoeken. Succes en fijne kerst!
Oh, en honden zijn géén kinderen. Weet niet wie die vergelijking maakte, maar die flauwekul hoor ik nét iets te vaak de laatste tijd...
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 13:22:

Ik vind het nogal onbeleefd om iemand uit te nodigen die honden heeft (die je dus niet zomaar thuis kunt laten, zoals bijvoorbeeld met katten wél het geval is) en dan vervolgens te gaan roepen dat ze wel mag komen, maar dat de honden niet welkom zijn.

Nodig dan niet uit, denk ik dan.

Absoluut niet mee eens! Ben een verwend hondenliefhebster, maar ga er echt niet vanuit dat als men mij uitnodigd, ik mét hond ben uitgenodigd. Juist niet!

Rare redenatie...
Ik lees hier dat als ze die honden niet in huis wil, ze haar schoonzus niet had moeten uitnodigen. Stel nou dat haar schoonzus wel een oplossing voor haar honden had kunnen vinden en ze was graag zonder honden naar het etentje gekomen? Dat weet je toch niet van tevoren? Ik vind het ook raar om iemand op voorhand al niet uit te nodigen omdat jij alvast hebt ingevuld dat ze vast geen oplossing kan vinden voor haar dieren.

Ik wil zelf ook geen honden in huis trouwens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wij hebben zelf een hond en vrienden van ons ook. maar iedereen is er verantwoordlijk voor dat de hond elders. opgevangen wordt als er een feestje is. De hond van het ene stel is onbetrouwbaar en wil ik niet in mijn huis. De andere is nogal wild / lomp en speelt graag met de onze. maar als dat in huis gebeurt vrees ik dat de kerstballen door de kamer vliegen. Die mag dus ook thuis blijven.

Wij hebben voor die hond gekozen en wij hebben het ook maar op te lossen als we ergens heen gaan en de hond kan niet mee.
.
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 13:22:

Ik vind het nogal onbeleefd om iemand uit te nodigen die honden heeft (die je dus niet zomaar thuis kunt laten, zoals bijvoorbeeld met katten wél het geval is) en dan vervolgens te gaan roepen dat ze wel mag komen, maar dat de honden niet welkom zijn.

Nodig dan niet uit, denk ik dan.Je gaat er toch niet vanuit dat mensen allerlei ongenodigde aanhangsels meebrengen. Zij zijn zelf uitgenodigd niet hun beesten. Op zo'n drukte in je huis zit je niet te wachten, dus als ze liever de kerst met hun honden doorbrengen, mogen ze gewoon lekker thuis blijven.
Heeft ze geen bench die ze mee kan nemen zodat de grote hond daar in kan als jullie gaan eten?
Heeft je schoonzus geen tuin waar ze de honden die dag kan laten? En dan zorgen voor een lekker beschut plekje en genoeg eten en drinken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven