Gezondheid alle pijlers

Donor Ja/Nee

12-12-2009 23:34 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik zou absoluut niet willen dat mijn nabestaanden uiteindelijk beslissen wat er met mijn lichaam gebeurd. Het is mijn lichaam en ik heb gekozen voor orgaandonatie en ik verwacht dat mijn nabestaanden dat respecteren. Ik ga er vanuit dat mijn nabestaanden t.z.t. mijn kinderen zullen zijn, en ik ben deels verantwoordelijk voor hun opvoeding. Als zij uiteindelijk niet instemmen met orgaandonatie dan moet ik ergens in die opvoeding gefaald hebben. Maar ik ga er zonder meer vanuit dat het in orde komt, aangezien een van de vriendjes van mijn zoon (7 jaar oud) nog leeft dankzij orgaandonatie.
quote:qwertu schreef op 14 december 2009 @ 02:00:

[...]

Beetje rare opmerking. Ik ben chronisch ziek, heb deze week kwaal nummer 4 (of was het 5?) aan mijn lijstje toe mogen voegen. Ook al zou er medisch gezien iets "bruikbaars" tussen zitten, ik wil het een ander niet aandoen om met een stukje van mij verder te moeten. Veel te grote kans op verborgen gebreken. Uit die overweging heb ik een volmondig "nee" op mijn donorcodicil.

Vanwege een van die chronische ziektes zal ik 100% zeker ooit een donororgaan nodig hebben (deo volente, ik kan natuurlijk ook nog vóór die tijd komen te overlijden). Volgens jouw redenatie zou ik dan een ander met mijn vage lichaamsonderdelen op moeten schepen? In ruil? Nou, het lijkt me handiger dat ik dat in het belang van de mensheid dus mooi even niet doe.

Dat is toch heel iets anders. Iedereen die nu bewust geen donor is maar wel bruikbare onderdelen heeft, zo duidelijk.

Veel mensen willen geen donor worden om vele redenen, ondanks dat ze wel donor voor andere kunnen zijn. Wat me wel opvalt is dat deze redenen allemaal niet gelden als ze zelf een donor nodig hebben.

Minister die er over gaat zat bij Pauw en Witteman. Wilde niet een dat mensen een donorformulier terug moesten sturen om geen donor te worden. Omgekeerde procedure als dat het nu gaat. Na de uitzending in gesprek met vrouw met cf zei hij dat als het zijn kind betrof hij de regels wel zou veranderen. Dat soort hypocratie daar walg ik van. Tuurlijk gaat je eigen kind voor alles. Maar zelf je organen niet ter beschikking stellen van een ander.

Quote: Nee, want dat kan ik de mensheid niet aandoen.

Maar bij een gezond lijf zou het 100% zeker een "ja" geweest zijn.

Hier geef je zelf al het antwoord. Je wil wel maar kan niet dat is toch wat anders.
Karin Spaink heeft zojuist een (vind ik) prima stuk over orgaandonatie geschreven. Ze beplijt meer aandacht voor donatie bij leven. Want zo schrijft ze, ook al worden meer mensen orgaandonor, veel zal dat niet opleveren. Je moet onder zulke specifieke omstandigheden overlijden willen je organen geschikt zijn voor donatie, dat dit niet vaak voorkomt. Mede dankzij het steeds veiliger wordend verkeer. De meeste donors zijn namelijk verkeersslachtoffers. Ze verwacht veel meer van een campagne voor donatie bij leven. Niet geschikt voor alle organen natuurlijk, maar wel bijvoorbeeld voor nieren.

Volgens mij heeft ze hiermee een goed punt.

Ook omdat er (wederom volgens mij) best mensen zijn die wel bij leven zouden willen doneren, maar niet als ze dood zijn. Daar ben ik er overigens ook eentje van.

Je kunt het hele stuk vinden op www.karinspaink.net
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ja zeker! net een paar maand!
Doneren bij leven zou ik echt niet snel doen. Ik leef met allerlei vage klachten, waar inmiddels een stempeltje op geplakt is (fibromyalgie) Dit gaat voornamelijk over spieren en gewrichten, dus niet levensbedreigend, alleen lastig. (en wel van invloed op je leven) Toch maakt dit wel dat ik huiverig ben een gezond lichaamsdeel weg te geven en zelf het risico te lopen dat de andere het begeeft. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in mijn lichaam, zeg maar. Voor één van m'n kinderen zou ik de keuze naar alle waarschijnlijkheid wel maken, omdat je kinderen je vaak voor alles gaan. Voor een vreemde dan weer niet.
Later is nu
quote:tonkje schreef op 18 december 2009 @ 19:11:

Ook omdat er (wederom volgens mij) best mensen zijn die wel bij leven zouden willen doneren, maar niet als ze dood zijn. Daar ben ik er overigens ook eentje van.

Denk dat veel mensen wel aan hun dierbaren doneren als die anders ernstig ziek blijft en overlijdt. Zou het voor mijn ouders ook meteen doen.

Voor vreemden dan weer niet. Daar ga ik mijn eigen lichaam niet voor riskeren.
quote:Immaculata schreef op 13 december 2009 @ 21:27:

[...]

Er is ook een tekort aan bloeddonoren, maar we vragen ook niet van iedereen die bloed ontvangt (zoals heel veel mensen die een operatie ondergaan) om bloed te doneren. Waarom dan wel met organen?

Ik geef mijn organen vrijwillig weg, ik vind niet dat ik daar eisen aan mag stellen. Ik vraag me ook af: ga je dan een orgaan afgeven aan een zware roker? Ga je een orgaan afgeven aan een ex-alcoholist?

Helemaal mee eens! Iedereen die zegt dat iemand die zelf geen donor is geen organen mag ontvangen zou eens stil moeten staan bij de mensen die zonder iets terug te vragen wel bloeddonor zijn, proefkonijn voor medicatie (zonder zelf ziek te zijn) enz enz,

Als we zo gaan redeneren kunnen we dat wel door gaan trekken, geen bloed meer als je zelf niet geeft, geen medicijnen meer als je zelf niet vrijwillig aan onderzoeken hebt meegedaan of ze wel veilig zijn. Geen medische zorg meer als je je niet te bechikking hebt gesteld van de wetenschap zodat toekomstige artsen ook jou mogen gebruiken voor onderzoek enz.

Een orgaan nodig hebben zou los moeten staan van het feit of je zelf wel donor bent., DAarbij denk ik dat voor elke patient die op de wachtlijst staat er in omgeving familie leden zijn die dit zien als aanleiding om zich op te geven als donor.

je moet er achter staan en ieder voor zich bepaald het moment waarop je daar klaar voor bent.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:doddie schreef op 19 december 2009 @ 12:29:

[...]

Helemaal mee eens! Iedereen die zegt dat iemand die zelf geen donor is geen organen mag ontvangen zou eens stil moeten staan bij de mensen die zonder iets terug te vragen wel bloeddonor zijn, proefkonijn voor medicatie (zonder zelf ziek te zijn) enz enz,

Als we zo gaan redeneren kunnen we dat wel door gaan trekken, geen bloed meer als je zelf niet geeft, geen medicijnen meer als je zelf niet vrijwillig aan onderzoeken hebt meegedaan of ze wel veilig zijn. Geen medische zorg meer als je je niet te bechikking hebt gesteld van de wetenschap zodat toekomstige artsen ook jou mogen gebruiken voor onderzoek enz.

Een orgaan nodig hebben zou los moeten staan van het feit of je zelf wel donor bent., DAarbij denk ik dat voor elke patient die op de wachtlijst staat er in omgeving familie leden zijn die dit zien als aanleiding om zich op te geven als donor.

je moet er achter staan en ieder voor zich bepaald het moment waarop je daar klaar voor bent.Amen. Wat een enge gedachte dat mensen alleen willen doneren aan mensen die zelf ook donor zijn. En zich dan soms ook nog op een moreel voetstukje zetten tegenover mensen die niet donor zijn.
pluk de dag
quote:doddie schreef op 19 december 2009 @ 12:29:

[...]

je moet er achter staan en ieder voor zich bepaald het moment waarop je daar klaar voor bent.

Helemaal mee eens!!!

Maar ik krijg als niet donor (in een ander topic) genoeg die er heel anders over denken ,geen donor nou dan ook niks ontvangen als je het nodig hebt,of ook een veel voorkomende dan maar onder aan de wachtlijst.

Eigenlijk ben je bijna slecht als je geen donor bent ,zo erg is het tegen woordig al.

Ik vindt dit echt een heel triest gegeven,je kan nog beter alcoholist zijn of slecht zijn en donor zijn,dan dat je geen donor bent want dan heb je zoiezo al je kansen al verspeeld.

Ik vindt dat je een ieders menig moet respecteren in deze ,het gaat niet om een broodje kopen bij de bakker.

Ik vindt dit zo een persoonlijke questie.

Persoonlijk vindt ik het een mooi gebaar als iemand zijn organen bij dood zijn afstaat.

Ik zelf wil niet mijn organen afstaan bij overlijden.

Wel zou ik graag bloeddonor willen zijn maar helaas mag ik dit niet omdat ik bloed transfusie's heb ondergaan.

Wel zou ik bij leven aan mijn naaste familie een nier afstaan als dat nodig zou zijn.
Nee
Ik heb sinds mijn 18e een donorcodicil. Bloeddonor ben ik ook geweest, maar dat mag ik niet langer vanwege ziekte.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Wat mij betreft geen vraag van ja of nee, maar een hele normale zaak om NATUURLIJK te zeggen.

Ik zou ook belist levend doneren aan een familielid.
Ik vind 'natuurlijk' niet zo heel duidelijk in deze. Doneer je dan wel of niet?

Ik doneer wel na mijn dood en ik geef een paar keer per jaar bloed, maar die opdringerige campagne vooral als Abri's mogen van mij afgeschaft.
quote:Hemera schreef op 31 december 2009 @ 17:23:

Ik vind 'natuurlijk' niet zo heel duidelijk in deze. Doneer je dan wel of niet?

Ik doneer wel na mijn dood en ik geef een paar keer per jaar bloed, maar die opdringerige campagne vooral als Abri's mogen van mij afgeschaft.

Niet iedereen hoeft van mij donor te zijn, maar ik erger me er wel aan dat er zoveel mensen zijn die niets vastgelegd hebben. Als je niet wil, dan kost het maar 5 minuutjes om 'nee' in te vullen. Dan weten je artsen en je nabestaanden ook waar ze aan toe zijn en rond jouw overlijden hebben ze al genoeg aan hun hoofd om óók nog een beslissing over orgaandonatie te nemen. Vaak ook wordt zo'n twijfelgeval een nee, terwijl de overledene misschien best een voorstander van orgaandonatie was, maar te lui om het vast te leggen. Tja, en dan gaat er wéér een persoon op de wachtlijst dood omdat iemand geen zin had om zijn keuze vast te leggen.

Wat dat betreft zouden ze eigenlijk gewoon iedereen op hun 18e een formulier moeten opsturen, of apotheken en huisartsen zouden er op aan kunnen dringen dat mensen in ieder geval een keuze maken, ze zouden die formulieren bijvoorbeeld zelf uit kunnen delen met een antwoordenvelop erbij. Dat maakt de zaak wel duidelijker.
Ja
Ja!
Peas on earth!
Ja en ook bloeddonor al vind ik dat laatste ook nog steeds eng.

Als ze mijn stamcellen nodig zijn mag dat ook.
quote:[message=4787839,noline] Wat dat betreft zouden ze eigenlijk gewoon iedereen op hun 18e een formulier moeten opsturen,

Volgens mij gebeurt dat ook.

Alleen worden (ook volgens mij) veel van die formulieren weggegooid omdat die 18-jarigen er geen zin in hebben om het in te vullen. Of omdat ze geen donor willen worden, en denken dat ze dan niks hoeven te doen. Ik heb de indruk dat die formulieren, net als de campagnes, nogal ja-georienteerd zijn. Teveel gericht op 'registreer je als donor!', zodat ondergesneeuwd raakt dat je het ook moet registreren als je geen donor wilt worden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
ja en ook bloeddonor
ja, en ook bloeddonor

hebben jullie de petitie 2 miljoenhandtekeningen al getekend?

deze stichting maakt zich sterk voor het invoeren van een actief donorregistratie systeem (dus iedereen is donor, behalve als je schriftelijk kenbaar maakt dat je geen donor wilt zijn... omgekeerde wereld van de huidige situatie dus)

http://www.2miljoenhandtekeningen.nl/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven