Heb ik mijn vriendin laten barsten?

21-12-2009 13:35 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik zit met een dilemma, nl. mijn intern geweten speelt mijn parten.

Ik heb zojuist een vriendin (geen bijzonder goede, wel al lang bestaande) laten weten dat ik er niet op zit te wachten als zij de komende dagen bij ons bivakkeert vanwege de sneeuw.

Zij heeft afgelopen nacht een nacht doorgebracht in ons huis (wij waren so wie so een nachtje niet thuis, dus dat kwam niet verkeerd uit). Maar nu heb ik haar gesproken en zij gaf aan dat zij het iet ziet zitten om naar huis te gaan en sprak er al over om te blijven tot haar eerstvolgende dienst, te weten eerste kerstdag.

Euh, en daar zit ik dus echt NIET! op te wachten...niet in de laatste plaats omdat je mijn vriendin moet kennen. Die lijkt niet echt van deze wereld, want onderneemt nogal weinig om flexibel om te gaan met dit soort "crisis". Ik heb haar notabene zelf moeten voorstellen om haar collega's te bellen of ze een lift kan krijgen (zelf heeft ze geen rijbewijs), al is het maar een stukje meer haar kant uit. Of lopen (zou ze zo'n twee uur over doen vermoed ik, is nl. 10 km.) Maar zij denkt dat ze dan doodvriest??? Of dat dat onoverkomelijk is, blablabla.

Nu geef ik toe dat ik erg gehecht ben aan mijn rust en privacy, dus dat ik so wie so niet zal staan juichen als iemand een paar dagen bij mij moet blijven. Maar ik sta er gevoelsmatig wel heel anders in als die iemand dan ook echt geen andere opties heeft en dus letterlijk gestrand is. Dan is iemand nl. van harte welkom. Zoiets heet gewoon pure overmacht. Nu is die vriendin van mij voor haar gevoel dus ook gestrand. Zij beleeft het zo. Terwijl het juist het gevoel heb dat zij onnodig passief is en het wel heel gemakkelijk neemt. Maar goed, ik heb dus zojuist die vriendin laten weten dat ik het gewoon eigenlijk niet zie zitten. Ik heb met haar teleurgestelde reactie te maken en ik voel me schuldig. Ben ik echt zo'n onhartelijke vriendin? Laat ik haar nu barsten? Ze ziet het trouwens ook niet zitten om op haar werk te slapen.

Ik hoop dat jullie reacties mijn geweten kunnen sussen of dat ik overduidelijk tot de conclusie kom dat ik mijn huis open moet stellen om haar een warm welkom te geven...

mijn vriendin zou

Totaal aantal stemmen: 137

zo lang mogen blijven als ze wil (6%)
het per dag moeten bekijken met mij wat wijsheid is (11%)
door mij geholpen worden om haar te helpen thuis te komen (41%)
zelf alles in het werk moeten stellen om thuis te komen (31%)
na een nachtje overnachten toch maar op haar werk moeten gaa (12%)
anders Geen stemmen
10 km lopen met dit weer lijkt mij ook geen optie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
oh, en als ik zeg dat het kan is t echt zo, heb ik geleerd in andere topics. Want ik ben zwanger. en als je zwanger bent dan moet je met het minste of geringste binnen blijven zitten met je thermo-ondergoed aan. Dus als ik denk dat het kan, moet het eigenlijk gewoon wel heel simpel zijn.
Is ze nou helemaal belazerd, zichzelf uitnodigen tot en met kerst, en dat voor een afstand die je gewoon kunt lopen? En 'geen geld voor taxi' is natuurlijk ook een kul-argument voor zo'n afstandje. Als er taxi's rijden tenminste.

Overmacht ok, we hebben hier ook wel eens de kamer vol gehad met gestrande mensen bij een storm.

Maar dit is geen overmacht, dit is gewoon gemakzucht.
10 km is makkelijk te lopen.

Duurt wel even door de sneeuw, maar zie daar niet zo het probleem van in. Koud hoeft ze het niet te krijgen tijdens het lopen. Gewoon stevig doorlopen en je hebt het zo warm.

Met de fiets zal geen optie zijn. Ik heb vanmorgen mijn hele krantenwijk moeten lopen, omdat je op de wegen echt niet kon rijden (sneeuwschuivers en strooiwagens bestaan tegenwoordig niet meer volgens mij).

Het openbaar vervoer rijd volgens mij inderdaad niet.

Op de site van de NS staat bijvoorbeeld dat er wordt geadviseert vandaag niet met de trein te reizen.
Als je zelf niet vies bent van een stevige wandeling en je je schuldig blijft voelen dan kun je ook voorstellen om samen naar haar huis, of tot halverwege te lopen.
quote:nouschi schreef op 21 december 2009 @ 13:54:

10 km lopen met dit weer lijkt mij ook geen optie.

lijkt me eerlijk gezegd heerlijk! als ik niet op m'n werk moest zitte zou ik het gerust willen doen nu het droog is. Als dat de enige mogelijkheid zou zijn om weer thuis te kunnen komen, zou ik dat liever doen dan bij mensen in huis zitten die daar niet op zitten te wachten. Elk zichzelf respecterend mens zou zichzelf ook niet voor zoveel dagen uitnodigen bij iemand als er ook alternatieven zijn.

Overigens zou ik ook zorgen dat ik m'n auto weer aan de praat kreeg op de manieren die hierboven genoemd worden. Zonder auto plaats jij jezelf immers ook in 'n afhankelijke positie.
quote:allis schreef op 21 december 2009 @ 13:55:

oh, en als ik zeg dat het kan is t echt zo, heb ik geleerd in andere topics. Want ik ben zwanger. en als je zwanger bent dan moet je met het minste of geringste binnen blijven zitten met je thermo-ondergoed aan. Dus als ik denk dat het kan, moet het eigenlijk gewoon wel heel simpel zijn. zwangeren neem ik nou juist niet serieus, die denken met hun baarmoeder.
Vriendin heet Maria en is hoooooog zwanger vermoed ik zo.
Ik vind juist dat je haar niet hebt laten barsten. Ze kon immers bij jou slapen vannacht.

Bel anders eens een taxibedrijf op om te vragen hoeveel dat gaat kosten (10km valt misschien nog wel mee qua prijs, maar ik kan niet in jullie portemonnee kijken)

Of heeft er misschien een buurman een sneeuwvrije auto ?

Laten lopen zou ik niet doen, maar taxi vind ik wel een goed idee (desnoods delen jullie de kosten als het echt moet)

En hoe zijn de weersverwachtingen bij jullie, misschien is het morgenochtend wel weer opgeklaard ?

Succes ! (En ik vind het heel normaal dat je haar niet tot Kerst bij jou thuis wilt hebben)
Ik vind dat jij je daar niet druk om hoeft te maken. Jij geeft aan dat je het liever niet hebt, zij heeft dan maar te accepteren dat zij dan gewoon naar huis moet. Ookal moet ze 2 uur lopen dat is haar probleem niet die van jou.
quote:chayuz schreef op 21 december 2009 @ 13:50:

en er bestaan daar geen bussen oid? of rijden die momenteel niet?

Ik stap straks op mijn fiets om naar mijn werk te gaan, en jawel, dat is ook 10 km! dus ze kan altijd de komende dagen wel op haar werk komen!Nee, er rijden inderdaad geen bussen. Fietsen is ook echt geen optie. Heb het dus gisteren geprobeerd en op een klein stuk doorgaande weg waar de auto's reden, kon ik tussen de auto's in fietsen. Maar voor het overige zak je er bijna tot aan je knieen in.
10 km lopen is inderdaad wel erg ver nu.

Maar zoals eerder gezegd, je auto uitgraven, aan de praat brengen en haar thuis afzetten.

Sus je ook een beetje je interne geweten
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Weet je wat ook een ding is? Ik ga straks weer proberen om de auto te kunnen verplaatsen. We zijn immers weer wat uurtjes verder, dus het zou best kunnen dat het gaat.

Maar het stoort me wel dat ze zo makkelijk terugvalt op mij, zonder eerst iets anders te hebben geprobeerd. Want wat ik al zei, ze had haar collega's nog niet eens gevraagd of er iemand was met wie ze mee kon rijden. Dat heb ik haar zelf notabene voorgesteld. Dan krijg ik op voorhand al weerzin om zelf in de auto te moeten stappen om haar thuis te krijgen met alle risico's voor mij dat ik vervolgens met auto en al ergens strand.

Het gaat niet om het feit dat ik niet wil helpen, ik wil haar niet helpen op deze manier...
@schouderklopje:

je zegt dat ze 'n taxirit te duur vindt, maar wat kost het jou per dag aan kost en inwoning? lijkt me die taxirit toch goedkoper dan zo'n freeloader in huis te hebben voor 'n aantal dagen en ik vind het eerlijk gezegd asociaal dat ze dat zelf niet in de gaten heeft en deze optie niet zelf kan bedenken
Je hebt al een nacht noodhulp verleend en daarmee heb je m.i. aan je verplichtingen als goede vriendin voldaan. Als ze zelf weinig met zo'n crisis kan, dan zou ik met haar meedenken over hoe zij dit probleem zelf op kan lossen. Als jij het probleem voor haar oplost (haar wegbrengt, een taxi betaald, oid) dan leert ze het natuurlijk nooit!
quote:elninjoo schreef op 21 december 2009 @ 13:57:

[...]

lijkt me eerlijk gezegd heerlijk! als ik niet op m'n werk moest zitte zou ik het gerust willen doen nu het droog is. Als dat de enige mogelijkheid zou zijn om weer thuis te kunnen komen, zou ik dat liever doen dan bij mensen in huis zitten die daar niet op zitten te wachten. Elk zichzelf respecterend mens zou zichzelf ook niet voor zoveel dagen uitnodigen bij iemand als er ook alternatieven zijn.

Nou, ik zou mezelf inderdaad niet zo uitnodigen nee. Ik zou zelfs liever tien kilometer lopen omdat ik graag thuis wil zijn. Lekker in mijn eigen stulpje ipv bij een ander. Maar ja, haar liefje zit nu ook bij zijn moeder, dus ik denk dat ze ook geen reden voelt om naar huis te gaan. Isniezogesellie he?
quote:elninjoo schreef op 21 december 2009 @ 13:48:

En eerlijk gezegd zou ik het stom vinden als iemand mij 2 uur zou willen laten lopen.

Niemand láát haar lopen, toch? Ze kan ook op haar werk blijven slapen, een taxi bellen, een fiets lenen, etc. Ik vind het juist vooral stom om iemand de week voor kerst op te zadelen met een logée.

Deze vriendin zet Schouderklopje voor het blok, waardoor Schouderklopje zich genoodzaakt voelt om de optie van het wandelen te noemen. Als het om mij was gegaan, dan had ik gewoon gedacht "shit shit shit, KUTkou, KUTsneeuw" en dan was ik gaan lopen. Twee uur is niet onoverkomelijk hoor. Leuk is anders en als ik de volgende dag weer had gemoeten, was ik echt wel op zoek gegaan naar een slaapplek. Maar het is nu maandag en de volgende keer dat ze hier weer moet zijn is vrijdag. Als het nou te laat zou zijn om te lopen, zou ik hooguit één nachtje logeren gevraagd hebben. Maar daarna zou ik toch echt gewoon gaan lopen. Pech voor mij dan.
Schouderklopje, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen. Maar als je auto het doet is het wel het makkelijkst om haar op die manier weg te krijgen. Ik zou de taxi optie ook nog even noemen.

En hoe moet ik het voor me zien. Zij zit languit op jouw bank voor de tv serious request te kijken en jij vol woede aan de keukentafel te forummen?
quote:schouderklopje schreef op 21 december 2009 @ 14:05:

Weet je wat ook een ding is? Ik ga straks weer proberen om de auto te kunnen verplaatsen. We zijn immers weer wat uurtjes verder, dus het zou best kunnen dat het gaat.

Maar het stoort me wel dat ze zo makkelijk terugvalt op mij, zonder eerst iets anders te hebben geprobeerd. Want wat ik al zei, ze had haar collega's nog niet eens gevraagd of er iemand was met wie ze mee kon rijden. Dat heb ik haar zelf notabene voorgesteld. Dan krijg ik op voorhand al weerzin om zelf in de auto te moeten stappen om haar thuis te krijgen met alle risico's voor mij dat ik vervolgens met auto en al ergens strand.

Het gaat niet om het feit dat ik niet wil helpen, ik wil haar niet helpen op deze manier...En daar heb je zo te lezen groot gelijk in!
Jezelf tot 25 december uitnodigen wegens een beetje sneeuw?

Dan zou ze nog 4 dagen blijven? Moet er niet aan denken eerlijk gezegd.

Schouderklopje, je bent hartelijk genoeg geweest.
quote:schouderklopje schreef op 21 december 2009 @ 14:08:

[...]

Nou, ik zou mezelf inderdaad niet zo uitnodigen nee. Ik zou zelfs liever tien kilometer lopen omdat ik graag thuis wil zijn. Lekker in mijn eigen stulpje ipv bij een ander. Maar ja, haar liefje zit nu ook bij zijn moeder, dus ik denk dat ze ook geen reden voelt om naar huis te gaan. Isniezogesellie he?

Tsja, ik zou er echt niet blij mee zijn. Ik ga deze dagen bijv. zelf hard aan de bak voor mijn studie en moet ook nog boodschappen doen en die het liefst niet op 24 dec tenzij je collectief moorddadig wil zijn. En zo kan ik mij voorstellen dat jij ook wel andere afspraken misschien hebt.

En dat liefje, kan hij niets doen? Of is hij al net zo hulpeloos als zij?
Persoonlijk zou ik er zelf nooit zin in hebben om even een paar dagen te logeren bij iemand vanwege het weer. Ik zou er alles aan doen om thuis te kunnen komen, en bij een afstand van 10 km lijkt me dat wel te overzien. Desnoods zou ik gaan lopen, maar thuis kom ik.
quote:qwertu schreef op 21 december 2009 @ 14:08:

[...]

Niemand láát haar lopen, toch? Ze kan ook op haar werk blijven slapen, een taxi bellen, een fiets lenen, etc. Ik vind het juist vooral stom om iemand de week voor kerst op te zadelen met een logée.

Deze vriendin zet Schouderklopje voor het blok, waardoor Schouderklopje zich genoodzaakt voelt om de optie van het wandelen te noemen. Als het om mij was gegaan, dan had ik gewoon gedacht "shit shit shit, KUTkou, KUTsneeuw" en dan was ik gaan lopen. Twee uur is niet onoverkomelijk hoor. Leuk is anders en als ik de volgende dag weer had gemoeten, was ik echt wel op zoek gegaan naar een slaapplek. Maar het is nu maandag en de volgende keer dat ze hier weer moet zijn is vrijdag. Als het nou te laat zou zijn om te lopen, zou ik hooguit één nachtje logeren gevraagd hebben. Maar daarna zou ik toch echt gewoon gaan lopen. Pech voor mij dan.

Ik zou ook gewoon gaan lopen als ik geen auto had, niemand kwam mij halen en de taxi reed ook niet. Ik zit ook liever thuis dan bij iemand anders. Maar ik zou mezelf wel lullig voelen als ik iemand die bij mij zou stranden zou zeggen dat ie maar moet gaan lopen. Dat is dus wat anders.

Maar ik zou er dan wel alles aan gedaan hebben om mijn auto uit te graven en aan de praat te krijgen zodat ik haar zelf kon wegbrengen. Wat ze met haar werk aan moet dat zou me dus echt niet kunnen boeien. Dat is haar probleem en dat van haar leidinggevende. Maar ik zou zorgen dat ze thuis geraakt zodat ik er vanaf ben.
Kan haar vriend haar dan niet ophalen?

Zou nu eerst proberen de auto uit te graven, want zout strooien en dan kom je wel weg hoor. Zo is man vanochtend ook uiteindelijk weg gekomen.
...
Ik zit me steeds bozer te maken over dit onderwerp eigenlijk. De vriendin heeft een probleem en door de manier waarop zij er mee omgaat is het probleem nu opeens TO haar probleem. Ik vind het gewoon echt onfatsoenlijk om een ander met jouw problemen op te zadelen. Ze had gewoon vanochtend heel hartelijk moeten bedanken voor de gastvrijheid en vervolgens haar eigen plan moeten trekken. Taxi te duur, geen zin om op het werk te slapen... soms moet je wel eens wat als je een ander niet tot last wilt zijn. Potverdorie, zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven