logé die zichzelf uitnodigt

21-12-2009 15:05 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
naar aanleiding van het topic Heb ik mijn vriendin laten barsten was ik benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Tijgerman en ik hebben een fijn eigen huis, dichtbij grote stad, en zijn af en toe nog wel eens een weekendje/weekje weg. Nu wil het geval dat een twintiger in de familie van Tijgerman, al geruime tijd zonder eigen huisje dus weer thuiswonend, nu al een aantal keer op ons huis geaast heeft als wij er niet waren. Zo van "Goh jullie zijn niet thuis dan kan ik er wel ff logeren he?". Dit resulteert altijd in enorme ruzie tussen mij en tijgerman, want persoon in kwestie laat anders ook niks van zich horen en is een enorme opportunist, die graag van anderen profiteert (zoals ook naar voren komt in deze situatie).

Daar komt bij dat ik erg op mijn privacy gesteld ben en geen mensen in mijn huis wil als ik er zelf niet ben, ben gewoon erg gesteld op mijn eigen ruimte en spullen. Tijgerman begrijpt dit niet goed, die denkt eerder in de richting van "we zijn er toch niet dus we hebben er geen last van". Hierdoor kom ik dus in de situatie dat ik me moet verdedigen over niet openstellen van ons huis voor mensen als we niet thuis zijn. Ik vind het echt niet leuk.

Wat vinden jullie?

Een logé die zich in jouw huis uitnodigt als jij met vakanti

Totaal aantal stemmen: 133

Wegwezen! Jouw huis is jouw huis, geen logés als je er niet (69%)
Stel je niet aan. je hebt er toch geen last van? (6%)
ik hou sowieso niet van logés, of ik nou thuis ben of niet. (25%)
Oh ja, zo iemand die zichzelf subtiel en minder subtiel probeert uit te nodigen kan het helemaal shaken.
Mijn keuze staat er niet tussen bij de poll: Logees prima, maar dan wel op mijn uitnodiging.
Ik hou sowieso niet van bezoek eigenlijk. Onverwachts bezoek al helemaal niet. Meestal ga ik naar anderen toe, want dan kan ik weg wanneer ik dat wil. Klinkt erg aso misschien...maar ik ben nogal graag alleen thuis. Kan ik fijn mijn eigen gang gaan. Sommige vriendinnen van mij die zijn altijd welkom, die verwachten niet dat ik ze ga vermaken. Kan ik gewoon lezen/tv kijken/forummen/enz enz, en zij doen hun eigen ding terwijl we ondertussen wat kletsen. Heb ook nog een pc naast de laptop dus dat gaat prima
He tijgervrouw, fijn he, zo'n topic dat inspireert

Maar de optie die ik zou aankruisen, staat niet in jouw pol. Voor mij zou het nl. in de eerste plaats afhangen WIE er in mijn huis wil slapen. Ik heb wel eens geruild met mijn nicht of als wij op vakantie zijn, dat bepaalde familie er mag logeren.

Maar let wel: bepaalde familie. Familie die ik leuk vind en familie die weet om te gaan met mijn huis. Dus dat is niet die familie met 2 lieve edoch sloperskinderen die vast een goedkope vakantie kunnen gebruiken. Dat is dus wel mijn lieve nicht met haar man die straks hun eerste baby krijgen, maar waarvan ik weet dat netjes zijn met de paplepel is ingegeven.

Ik zou dus waarschijnlijk ook niet zitten springen op zo'n soort familielid. Maar goed, ik heb gelukkig dat soort discussies nog niet gehad met man.
quote:Leraar schreef op 21 december 2009 @ 15:20:

Dit is nou zo'n vraag die je ook eens op een mannenforum zou moeten stellen.bestaan die ?
Veel hangt ook gewoon af van hoe de relatie is. Een paar jaar geleden moesten twee vriendinnen, die bij hetzelfde bedrijf werken, op een dag bij mij in de buurt zijn (ze worden soms uitgeleend aan andere bedrijven) en de volgende dag moesten ze heel vroeg weg naar Schiphol. Of ze bij mij mochten blijven pitten.

Tuurlijk, zijn twee goede vriendinnen, en het was nog wel een gedoe met wanneer ik thuis was en zij ook; uiteindelijk heeft mijn moeder even gezeten en ze alvast binnengelaten.

Zij namen wijn mee, ik belde de pizzaboer. Ik vond dat zelfs onverwacht leuk en gezellig.

Maar dat zijn dan ook geen profiteurs.
Ik had laatst iets dergelijks..

Vrienden wonen ver weg en we gingen naar hetzelfde feest.Wij gingen met de bus zodat we wat konden drinken(dus eerder weg) en zij vroeg of ze dan bij ons konden blijven slapen(is alsnog meer dan 20 km met de auto hoor!!) maar ze blijven wel tot het eind.

Ik heb dus nee gezegd,voelde me redelijk een niet echt goede vriendin maar nu ik de reacties lees toch wat opgeluchter.

Het is ons huis,wij willen lekker bijtrekken 's morgens en niet gelijk visite hebben

Er waren nog wat redenen maar dit is wel het meest relevante
Toen ik bij mijn vriend introk was er ook iemand die altijd kwam logeren als wij er niet waren. Vond ik niks, maar ja, het was mijn vriend zijn huis dus ik vond dat ik er niet echt veel over te zeggen had. Nu we samen een huis hebben gekocht en we dus alletwee eigenaar zijn, gebeurt dit niet meer.

Het is een beetje zoals een vage kennis die je opbelt om 'te kletsen' en dan vraagt of je volgende maand tijd hebt om te helpen verhuizen. Profiteurs blijf je houden en 'familie zijn' is geen excuus om het dan maar toe te laten.
Heb trouwens ook eens aan het handje gehad dat ik had afgesproken met een vriendin dat ze zou komen eten. Belde ze een uur vantevoren op, of ze niet gelijk kon blijven slapen. Reden: ze moest de volgende ochtend werken en haar werk was comfortabel dicht bij mijn huis. Vriendin woonde in zelfde stad, dus ik zag de doordeweekse logeernoodzaak niet zo.

Toen ik haar vertelde dat ik niet zo enthousiast was vanwege doordeweekse logeerpartij met bijbehorend vroeg opstaan, (vriendin begon om 8 uur in de ochtend, ik niet) kwam ze gelijk maar helemaal niet meer. Nou, DAN NIET.

In dat soort situaties voel ik me ook gedwongen (mensen die zichzelf uitnodigen) en daar word ik aggresief van.

Idem met andere familie van tijgerman, kwam ook logeren, stond niet te springen maarja, wilde niet altijd nee zeggen. Moest mevrouw ook nog eens rond etenstijd van het station gehaald worden (rijd gewoon een bus iedere 10 minuten). Tijgerman weigerde en familie was zwaar beledigd, ook die logeerpartij ging niet meer door.

Eigenlijk kom ik er altijd dus wel goed vanaf (uiteindelijk geen logees), maar altijd met ruzie... bah.
Nou ja, het hangt er vooral vanaf wie er komt logeren! Mijn zus en haar vriend hebben wel eens in mijn huis geslapen terwijl ik op vakantie was. Vind ik geen probleem.

Maar iemand die zichzelf uitnodigt en toch al profiteert van anderen mensen, dan ben ik het met Paque eens: no fucking way!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
In deze situatie zou ik ook nee zeggen, ik houd er niet zo van als mensen zichzelf uitnodigen. En zeker niet als je normaal geen contact met diegene hebt!

In het verleden heeft een vriendin van mij op mijn huis gepast, en dat beviel goed. Op dat moment woonde ze nog bij haar ouders dus ze vond een weekje rust wel lekker. Voor mij is het een prettig idee dat er iemand bij mijn katten is, dus het is dan een win-winsituatie. Ik weet dat ze geen rare dingen doet of gaat snuffelen ofzo want ik ken haar al jaren. Bovendien is ze supernetjes dus mijn huis wordt schoner achtergelaten dan toen ik vertrok haha
anoniem_3374 wijzigde dit bericht op 21-12-2009 17:44
Reden: Typen is blijkbaar lastig na een dag werken...
% gewijzigd
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Ik ben zelf fantastisch opgevangen toen ik terugkwam van mijn reis. Ik had toen niet meteen woonruimte en heb zelf (oh schande! jezelf zomaar uitnodigen) aan mensen gevraagd of ik niet in hun huis kon als ze op vakantie waren. Ik heb zelfs gelogeerd in het huis van vriendenvanvrienden die ik zelf niet kende.

Ben nog altijd dankbaar dat zij toen niet reageerden met "wat denkt ze wel? Het is mijn huis".

Op die reis heb ik trouwens soms ook gelogeerd bij wildvreemden voor wie ik nooit wat had gedaan (oh opportunisme!). Ik mocht vaak ook mee-eten.

Zo kan het dus ook .
Ik wil zelf ook geen mensen in mijn huis als ik er niet ben. Absoluut niet!
Als ik behoefte heb aan logees vraag ik het zelf wel....
Ik heb ook liever geen mensen die in mijn huis logeren als ik er niet ben. Ook niet als ik er wel ben trouwens, maar daar kom ik nooit onderuit. Ik ben enorm op mijn privacy en rust gesteld. Bovendien heb ik een lichte vorm van smetvrees en met meer mensen in huis wordt het nu eenmaal sneller vies.
Cum non tum age
Ik heb op zich gen problemen met goede vrienden of bekenden die blijven logeren, of ik nu wel of niet thuis ben. Zo heb ik eens heel gezellig een vriendin 3 weken te logeren gehad toen ze omhoog zat, maar aan profiteurs heb ik echt de pest.

Helaas zie je niet altijd direct het verschil, want toen ik eens mijn huis uitleende aan de dochter van een collega vond ik toch een enorme troep toen ik thuis kwam!

Het toppunt was nog wel dat de stijkplank nog uitgestald in de woonkamer stond, de afwas bijna van de aanrecht afliep en zelfs de thee nog in de theepot zat!

Sorry heeft ze nooit gezegd en een bedankje kon er ook al niet vanaf
De manier waarop iemand het vraagt is ook cruciaal.Netjes vragen of even onbehouwen door je strot duwen................dat maakt het verschil. Op zo'n manier dat je amper nee durft te zeggen. Voor mij een reden om NEE te zeggen.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
quote:Lllilaaa schreef op 21 december 2009 @ 18:11:

Ik ben zelf fantastisch opgevangen toen ik terugkwam van mijn reis. Ik had toen niet meteen woonruimte en heb zelf (oh schande! jezelf zomaar uitnodigen) aan mensen gevraagd of ik niet in hun huis kon als ze op vakantie waren. Ik heb zelfs gelogeerd in het huis van vriendenvanvrienden die ik zelf niet kende.

Ben nog altijd dankbaar dat zij toen niet reageerden met "wat denkt ze wel? Het is mijn huis".

Op die reis heb ik trouwens soms ook gelogeerd bij wildvreemden voor wie ik nooit wat had gedaan (oh opportunisme!). Ik mocht vaak ook mee-eten.

Zo kan het dus ook .

Mooi

Als jij familie of een vriendin was, en je zou het in die situatie op die manier aan me vragen, zou ik het serieus overwegen en afhankelijk van onze relatie is er een goede kans dat je in mijn huis zou mogen tijdens mijn vakantie. Maar als iemand zegt "Dan kan ik vast wel mooi in jullie huis als jullie er toch niet zijn", zoals die vriend van TO, dan wekt dat mij mij heel veel weerstand en kan diegene het waarschijnlijk shaken.
quote:minny schreef op 21 december 2009 @ 16:28:

Ik hou sowieso niet van bezoek eigenlijk. Onverwachts bezoek al helemaal niet. Meestal ga ik naar anderen toe, want dan kan ik weg wanneer ik dat wil.Herkenbaar

Ja, denk dat het nogal uitmaakt hoe het gevraagd wordt ook.. Ik heb zelf beide kanten wel meegemaakt en met goede vrienden of familie gaat het prima. Ook omdat ik weet dat ik ook nee mag zeggen (en zij ook toen ik het aan hun vroeg).

Laatst had een goede vriend een feest in mijn stad terwijl ik er zelf niet was en vroeg of hij mij kon slapen. Ik ken hem door en door en vond dat geen probleem. Nu heeft hij het voor een ander feest binnenkort weer gevraagd in een weekend dat het mij minder goed uitkomt en heb ik dus nee gezegd en dan zijn we even goede vrienden.

Zelf heb ik toen ik nog geen huis had in deze stad maar al wel aan mn nieuwe baan moest beginnen ook eerst gebivakeerd in huizen van vrienden/familie die op vakantie waren. Heb ik niet om moeten vragen, dat werd me eigenlijk gewoon aangeboden.

Wel heb ik later toen ik wel op een tijdelijke kamer met weinig privacy woonde en wist dat zuslief met haar man een weekend weg was gevraagd of zij het goed vond als ik dan even dat weekend in hun huis was, zodat ik ff echt tijd en ruimte voor mezelf had. Vond ze geen probleem , als ik het huis maar opgeruimd achterliet en liefst niet te lang bleef hangen als zij weer terug waren.

Toen ik nog aan de andere kant van het land woonde hebben mijn ouders ook wel eens in mijn huis gelogeerd terwijl ik zelf op vakantie was, waren ze er lekker even een weekje uit.

Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee eigenlijk, maar zou dat denk ik wel hebben als iemand zichzelf uitnodigt en er min of meer vanuit gaat dat je dan altijd ja zegt. In mijn geval gaat het zowel als ik er wel niet ben om mensen die ik heel goed ken en dichtbij me staan en tegen wie ik het zelfs ook gewoon kan zeggen als ik liever alleen wil zijn ofzo..

Voor mij zou de manier waarop het gevraagd wordt ook wel uitmaken, maar dan zeg je dat toch tegen die persoon, zo van "ik zou het op prijs stellen als je het normaal vraagt"? Past ze haar manier van vragen netjes aan, dan zou ik niet moeilijk doen, en er al helemaal geen grote ruzies over gaan maken met m'n man.

Is het probleem echt niet eerder dat je haar gewoon niet mag? Anders zou het toch niet zo'n issue hoeven worden steeds?
Als het een goede vriend(in) was: geen probleem maar zoals in jouw situatie zou ik het niet doen. Ken De Opportunist ook, maar die komt er echt niet in. Vind hem heel aardig, maar ik hou gewoon meer van tweerichtingsverkeer.
quote:Lllilaaa schreef op 21 december 2009 @ 21:47:

Is het probleem echt niet eerder dat je haar gewoon niet mag? Anders zou het toch niet zo'n issue hoeven worden steeds?

Ja natuurlijk telt het mee dat ik niet zo'n hoge dunk van deze persoon heb en ik persoon ook al eens heb betrapt op zomaar kasten opentrekken bij andere mensen in huis (en nee niet voor een theekopje of schone theedoek ofzo, gewoon om te neuzen),

Tijgerman weet dit maar denkt dat persoon zich bij ons in huis wel netjes zou gedragen en privacy zal respecteren. Ik geloof dat niet.

Het gaat ook niet alleen om de manier waarop het gebracht wordt, maar ook om het feit dat we helemaal niks van deze persoon horen buiten deze situaties om. Persoon hoort via-via dat wij weggaan en weet ons dan ineens te vinden. Eigenlijk is het dus een optelsommetje van onverschilligheid naar ons toe in andere situaties, rondneuzen en brutaal opportunisme

Maar ook als het niet om deze persoon gaat, sta ik niet te springen om logees als we niet thuis zijn!
In deze specifieke situatie, dat het gaat om iemand waar je verder nooit contact mee hebt ( wanneer vraagt ie het dan trouwens?) en geen goed gevoel dan zou ik het niet doen.

Maar ik ben echt verbaasd over de algehele ongastvrijheid hier.

Vrienden, familie, zijn altijd welkom om te logeren als ze dat handig uitkomt, vinden wij helemaal niet erg, als een logeerpartij ook een praktische component heeft.

Ik ben een keer heel boos geworden omdat mijn vriend last minute een collega te logeren had uitgenodigd die ik niet kende, én ik was overspannen dus kon niks hebben. Maar zelfs toen schaamde ik me voor mijn ongastvrijheid.
Hmm, het maakt ten eerste uit wie het vraagt. Ik zou niet zomaar iedereen in mijn huis laten logeren als ik er niet ben. Maar verder maakt het me niet zoveel uit. Mits de logé de planten water geeft, de boel aan kant houdt (of op het laatst maakt) en heel lief is voor mijn katten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven