Rouille

22-12-2009 17:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de index erop nagekeken, ik heb het antwoord niet gevonden, daarom dit topic.

Ik wil voor een van de kerstdagen een bouillabaise maken met rouille.

De soep, daar kom ik wel uit, daar heb ik een goed recept voor.

Maar de rouille, daar vind ik wel heel veel verschillende manieren voor om die te maken. Van heel plat door mayo en sambal door elkaar te roeren, tot een mengel met heel veel ingredienten dat je langdurig moet laten inkoken en waaraan je uiteindelijk zo'n anderhalve liter rouille overhoudt.

Dat is ook weer de bedoeling niet.

Wie weet hoe je op niet al te ingewikkelde en langdurige wijze een geraffineerd smakende rouille kan maken?

En wil diegene dan hier neerzetten hoe je dat doet?

Perel.
Ga ik het je nog moeilijker maken: hierbij het recept voor rouille Marseillaise en rouille Nicoise.

Marseillaise:

2 spaanse pepers,

4 tenen knoflook

1 kopje olijfolie extra vierge

1 eigeel

1 tl zout

hand brood zonder korst

Bereiding:

snijd de pepers heel fijn. Doe de peper, knoflook, zout en 1 tl olie in een vijzel en maak een pasta. Maak het brood zacht/fijn met wat van de soep. Doe het brood bij de pasta. Maak er een gladde massa van en voeg het eigeel toe en vervolgens steeds wat olie totdat je een soort mayonaiseachtige saus hebt.

Nicoise:

2 tl cayenne peper

3 tenen knoflook

1 kopje olijfolie extra vierge

2 eigelen

5 g saffraan

Bereiding:

Maak van de knoflook een pasta in de vijzel. Voeg de eigelen toe en klop het met steeds een scheutje olie tot mayonaise.

Voeg vervolgens de peper en saffraan toe. Goed kloppen en voilà.

Of heel makkelijk: neem een potje goede mayonaise en voeg daar knoflook, saffraan en cayennepeper aan toe.
O, ik zou die Nicoise doen!

Voor mij hoort er saffraan in de rouille.
Ik denk dat ik de Marseillaise pasgeleden gegeten heb, en het recept ziet er niet bewerkelijk uit.

De Nicoise lijkt me ook heerlijk.

Maar het wordt de eerste, deze keer dan.

Thanx!
n.v.t.
Ik maak hem altijd met wat natgeamaakt oud brood (desnoods even roosteren), goede olijfolie, gedroogde chili, flink knof en wat saffraan. En een beetje citroensap naar smaak. Even de staafmixer erdoor

Heerlijk!!!!
ik kwijl
Ik heb weer een begrip geleerd. Had nog nooit gehoord van 'rouille' gehoord. Dacht even dat je een typfout had gemaakt en 'roux' bedoelde
Over typ/schrijffouten gesproken, zag laatst een recept waar over 'boeljon' werd gesproken
Jeetje Sartan, die versie van jou kan ik eigenlijk altijd wel maken, zonder het te weten had ik alles al in huis!

Ik moet me nou echt gaan beheersen om het te maken en van die broodstripjes te roosteren om erin te dopen.

Ik ben mijn kerstboodschappenlijst aan het updaten, en ik krijg nu al zo'n vreselijke trek overal in...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven