Valse mail over mij aan mijn man

27-12-2009 16:16 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerst een situatieschets vooraf: man en ik hebben een moeilijke peirode achter de rug, zijn ook een half jaar uit elkaar geweest. Man heeft toen veel steun gehad aan een vriend van hem, waar hij vast veel details over ons huwelijksleven heeft gegeven.

Ik heb niets tegen die vriend, hij is een beetje een loser, maar dat vind ik vooral zielig, het is niet zo dat ik hem niet mag.

Nu zijn man en ik het weer samen aan het proberen. Dat gaat met vallen en opstaan, maar nu is er afgelopen zomer iets gebeurd dat tussen ons in blijft staan. Vriend kwam met zijn nieuwe vriendinnetje bij ons barbequen. Vriend is een beetje een tuthola (ging bijvoorbeeld zijn vlees niet opeten omdat het niet helemaal gaar zou zijn), dus echt een gemakkelijke sfeer was er niet, maar het was zeker niet vervelend.

Een dag later kijk ik in de mail van man (doen wij altijd, geen wantrouwen ofzo, hij zit veel op de weg en ik kan dan doorgeven als er wat belangrijks gemaild is). Heeft vriend een mail over mij gestuurd waar de honden geen brood van lusten. Anderhals A4 met alleen maar akelige dingen. Sommige dingen pertinent onwaar (dat weet mijn man ook gelukkig) en sommige in de trant van dat ik niet goed voor mijn man ben en dat het beter af is zonder mij.

Een voorbeeld: Wijzelf drinken rode wijn, vriend ook. Maar omdat ik niet wist wat zijn vriendin dronk, kocht ik voor de zekerheid een fles witte wijn erbij. Ik vraag haar die avond wat ze wil drinken en ze zegt: witte wijn. Ik vraag vriend en die zegt: doe mij dan ook maar witte wijn. Ik zeg terug: maar je mag ook gewoon rode drinken hoor. Sterker nog, ik heb meer rood dan wit in huis (ik dacht: als we al voor de bbq met wijn beginnen en zij drinken lekker door, heb ik wellicht aan 1 fles voor met z'n twee-en niet voldoende). Vriend antwoordt: doe dan maar rood.

Dan schrijft hij in zijn mailtje: ik mocht niet zelf kiezen wat ik wou drinken. Mijn man wist gelukkig dat het anders zat, maar zo staat die hele mail vol van met verdraaiingen waarvan het lijkt of ik een heel akelig persoon ben.

Afijn, ik lees dat en zit totaal verbaasd achter mijn computer. Ik heb nooit onaardig tegen vriend gedaan. Mijn man heeft zelfs een keer toen hij in de problemen zat (ik schreef al: hij is een beetje een loser) aangeboden dat hij ons spaargeld renteloos kon lenen. Heeft hij niet gedaan, maar hoeveel vrouwen zeggen tegen hun man: joh, leen gewoon ons geld (10.000 euro ging het om) aan je vriend.

Dus ik was mij van geen kwaad bewust en dan zoiets en heb toen vast verkeerd gereageerd. Ik mailde een zinnetje terug: Dat is een aardig mailtje, en dat voor iemand die zelf niet in staat is een langdurige relatie in stand te houden. (Vriendinnetje van afgelopen zomer is inmiddels ook weer uit beeld).

Maar nu komt het: mijn man is woedend over die mail van mij, en relativeert alles van vriend. Was niet allemaal niet zo bedoeld, was om hem te steunen, was alleen verkeerd overgekomen, etc. Mijn mail daarentegen kreeg kwalificaties als: smakeloos en echt heel erg fout.

Daar zit ik mee. Het voelt of mijn man helemaal de kant van vriend heeft gekozen. Ik ben echt heel erg geraakt door alle lelijke dingen die vriend over mij heeft geschreven (ook al zijn die aantoonbaar niet waar) en voel mij in de steek gelaten door reactie van mijn man. Of zie ik het verkeerd? Ook kritische reacties, waardoor ik e.e.a. anders kan gaan zien, zijn welkom.
Maareh, ik begrijp iets niet; waarom is die vriend een tuthola omdat hij zn vlees niet wil eten als het niet gaar is??? Sorry hoor, maar mijn vriend houdt ook niet van rood vlees en zo zijn er nog vele anderen.... Dus dat slaat een beetje nergens op.

Maar goed, vind het wel raar wat die vriend allemaal over jou verzint (als dat zo was)...Wat zou hij tegen je kunnen hebben? Lijkt me een mail wat een jaloerse vriendin zou kunnen schrijven, iemand die je wilt zwartmaken. Wat heb jij hem aangedaan? Misschien ziet hij die dingen dan echt zo, misschien heeft hij echt zo'n beeld over je.. Kan hoor, maak ik genoeg mee, mensen die andere mensen als zus of zo zien, terwijl ik of iemand anders dat helemaal niet zo ziet. Niet iedereen schiet met elkaar op. Maar goed, weet niet wat er in die mail staat, we kunnen ook niet echt objectief reageren.
anoniem_42453 wijzigde dit bericht op 27-12-2009 16:43
Reden: typfoutje
% gewijzigd
quote:Your_Wake_Up_Call schreef op 27 december 2009 @ 16:35:

Hoe vervelend die mail van die vriend ook was/is, je had er beter aan gedaan om jezelf niet te verlagen op vriend's manier (dat hij geen lange relatie in stand kan houden). Dan had je laten zien dat je tegen kritiek kunt, maar nu speel je de bal net zo hard weer terug waar niemand iets mee opschiet.

Ik zou even langsgaan en alle misverstanden uit de weg praten, ik neem aan dat jouw man nog wel bevriend wil zijn met vriend.

Mee eens. En lees je tekst na, je zegt iets over die vriend, maar over staat een grote MAAR achter. Zogenaamd heb je niets tegen hem maar het klinkt ook niet dat het een vriend is. Loser, tuthola, enz.

Maar ik moet ook zeggen dat ik ook pissig zou zijn om dat mailtje. Hoe oud is dat mailtje? Van de zomer bbq gehad en mailt hij daar nu over?

Ik zou meer je energie steken in je relatie die al wankel is dan in dit gedoe. Dus praat het uit met je man.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Maar johanna, heeft jouw man geen begrip voor het feit dat jij je gekwetst voelde? Wat waren die beste bedoelingen van die vriend dan, dat hij dit mailde? Wilde hij goed duidelijk maken dat hij de volgende keer écht witte wijn wilde drinken, of wat?

Ik weet niet hoor, in wat ik lees zie ik in die goede bedoelingen van die vriend eigenlijk gewoon een ordinaire stookpoging. En jammer genoeg heb je gehapt door terug te mailen... nu heeft hij een wapen om te zeggen: zie je wel wat een sekreet die vrouw van jou is.
quote:johanna65 schreef op 27 december 2009 @ 16:41:

Ik zou het er liever ook niet meer over hebben, maar wil wel graag horen dat mijn reactie echt niet slechter was dan de mail zelf. Nee jouw reactie was niet slechter maar ook niet beter...
Dat ze bevriend zijn gebleven vind ik niet zo raar, dit hoeft niet direct een dealbreaker te zijn. Echter, dat jouw reactie in de ogen van jouw man veel erger is dan wat zijn vriend deed, dat is wel bizar. Je hebt het volste recht om voor jezelf op te komen, bovendien was het helegaar niet zo verschrikkelijk wat je schreef.
quote:LolitaLempicka schreef op 27 december 2009 @ 16:43:

Maareh, ik begrijp iets niet; waarom is die vriend een tuthola omdat hij zn vlees niet wil eten als het niet gaar is??? Sorry hoor, maar mijn vriend houdt ook niet van rood vlees en zo zijn er nog vele anderen.... Dus dat slaat een beetje nergens op.

Maar goed, vind het wel raar wat die vriend allemaal over jou verzint (als dat zo was)...Wat zou hij tegen je kunnen hebben? Lijkt me een mail wat een jaloerse vriendin zou kunnen schrijven, iemand die je wilt zwartmaken. Wat heb jij hem aangedaan? Misschien ziet hij die dingen dan echt zo, misschien heeft hij echt zo'n beeld over je.. Kan hoor, maak ik genoeg mee, mensen die andere mensen als zus of zo zien, terwijl ik of iemand anders dat helemaal niet zo ziet. Niet iedereen schiet met elkaar op. Maar goed, weet niet wat er in die mail staat, we kunnen ook niet echt objectief reageren.Kip die nog niet gaar is van de bbq is zomers niet echt aan te raden. En rood of verbrand vlees is ook niet echt gezond. Zo'n tutje is hij dan ook weer niet.
Ik lees er meer in dat het vlees wel gaar was, maar dat hij vond van niet. Wellicht vergis ik me?
Ik denk dat je je eigen ruiten hebt ingegooid door dat sarcastische en ook kwetsende mailtje terug te sturen...

Ga nou niet doen alsof jij poeslief bent tegen de tuthola die jij een loser vindt want ik durf te wedden dat je vooringenomenheid tegen hem erdoorheen sijpelt in elke zin die jullie tegen elkaar zeggen, los van hoeveel wijn je in huis hebt of niet.

De mail lezen van je man ala, wij hebben thuis ook gewoon elkaars mail open staan maar ik beantwoord ze niet voor hem.

Dus ik zou wel degelijk spijt hebben van de reactie die je hebt gestuurd, je excuses daarvoor aanbieden aan je man en verder op de blaren zitten. Wél ben ik het met je eens dat die vriend gedrag vertoont waar niemand tegen hoeft te kunnen maarja dan nodig je die dus gewoon niet meer uit. Dat recht heb je.
Ik vind het idd ook niet correct om in termen van 'loser' over een vriend van je partner te praten / te denken. De ander heeft dat heus wel door, dergelijke houding.

Wat de mail van de vriend aan je partner betreft, kan me voorstellen dat je daar absoluut niet blij mee bent en kan me ook helemaal voorstellen dat je van je af wilde bijten. Je hebt het alleen niet op een handige manier aangepakt.

Overigens vind ik wel dat je partner terecht not amused is met je voor het beantwoorden van zijn mail, maar ik vind ook dat hij niet zou moeten toestaan dat zijn vriend zo over jou praat.

Ben wel benieuwd hoe de verhoudingen verder tussen jullie allemaal zijn. Ik heb het (wellicht foute) idee dat er veel meer aan de hand is (geweest)?
quote:johanna65 schreef op 27 december 2009 @ 16:41:

....

Maar: ze zijn wel gewoon vrienden gebleven, hebben het er verder niet meer over. Ik zou het er liever ook niet meer over hebben, maar wil wel graag horen dat mijn reactie echt niet slechter was dan de mail zelf. En dat doet man dus niet: mail van vriend was geschreven vanuit de beste intenties, alleen wat ongelukkig geformuleerd en mijn reactie was smakeloos. Dat zit mij dwars. Overigens komt vriend hier niet meer over de vloer, maar ik heb niet ge-eist dat man de vriendschap verbreekt, dus ze zien elkaar nog geregeld, bij hem of op neutraal terrein.

Daar zou ik ook flink van balen, als ik jou was.

En ik vind het ook raar van je man dat hij niet kan zien dat jouw mailtje vanuit een bepaalde emotie werd geschreven, die mij toch erg invoelbaar lijkt. Je hebt er excuus voor aangeboden en daarmee moet het zeker klaar zijn, en als je man begrip opbrengt voor de mail van zijn vriend mag hij ook wel begrip op brengen voor jouw emotionele reactie daarop.

Heb je je man verteld dat het jou pijn doet dat hij hamert op het 'smakeloze' van jouw mail, ipv jouw gevoel achter die mail?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wat ik al vroeg, hoe oud is dat mailtje? De bbq was van de zomer. Mailt hij daar nu over?
quote:minny schreef op 27 december 2009 @ 16:45:

Je hebt het volste recht om voor jezelf op te komenVoor jezelf opkomen is imo iets heel anders dan iemand een sneer onder de gordel te geven.
Dat hij een lose is, omdat hij geld leent is ook niet erg aardig, he? Of omdat het uit is met zijn vriendin of dat hij zijn vlees wat langer doorbakken wil hebben (zoals vele anderen)

Reageren op die mail was ook fout.

Het probleem is echt tussen jouw en je man.

Die vriend dwingt hem niet tot bepaalde uitspraken, dat je man misschien alles aanneemt van die vriend is toch echt de keuze van je man.

Uiteraard gaat het hier niet om de wijn, maar het feit dat hij bekend is met jullie problemen en jouw blijkbaar niet mag en niet goed vind voor zijn vriend (die hij al voor jou kende, denk ik?)

Ik vind wel dat het verder niet zijn zaak is om zich daarmee te bemoeien, maar dat krijg je als je je gal bij een ander spuit.

Je man kan hem aangeven zich wat meer op de achtergrond te bevinden. Als goede vriend zou hij dat aan moeten nemen.

Verder zou ik me niet zo druk maken om wat hij zegt/schrijft, dan heeft hij je waar hij je wil hebben..
De mail van die vriend was bestemd voor jou man en het was niet de bedoeling dat jij die zou lezen.

Daarom vind ik het eigenlijk ook erg onfatsoenlijk dat jij op deze mail hebt geantwoord.

Kan heel goed zijn dat die vriend vind dat jouw man niet goed genoeg voor zich zelf opkomt. Dan vind ik dat hij als goede vriend van je man zijnde daar best iets van mag zeggen.

Als je man aangeeft wel een wit wijntje te willen en door jouw opmerking toch kiest voor rode wijn, vind ik het niet raar dat zijn vriend de indruk krijgt dat jij voor hem beslist.

Dan vind ik dat hij daar best iets van mag zeggen. Alleen je man kan zeggen wat hij daar van vind / mee doet.

Overigens is het ook erg ongezond om vlees te eten dat nog niet helemaal gaar is en kun je daar erg ziek van worden.

Die man is dus helemaal geen tuthola dat hij dit niet wil eten maar alleen maar verstandig.
Maarre....

Dit gebeurde in de zomer, die BBQ met vriend en zijn vriendinnetje. Een dag erna lees je die mail en stuur je een mail terug dat hij zelf geen relaties in stand kan houden want het vriendinnetje is weer uit beeld. Wanneer is dat gebeurd dan?
quote:minny schreef op 27 december 2009 @ 16:48:

Ik lees er meer in dat het vlees wel gaar was, maar dat hij vond van niet. Wellicht vergis ik me?

Dan nog, is dat zn eigen mening/smaak. Vlees wat voor iemand anders prima zou zijn, zou mijn vriend misschien ook nog niet goed genoeg vinden.. Maar ja, hij staat meestal zelf achter de barbecue en zorgt voor zn eigen vlees...Zelfs al is hij ergens uitgenodigd, neemt hij heel vaak het heft in eigen handen,is heel hulpvaardig en toont veel initiatief...

Maar wat ik wil zeggen, het kan best dat iemand zijn vlees anders wil, dat maakt je nog geen tuthola (wat dat ook mag betekenen hehe)..
Nou...in het licht van wat er allemaal over TO is geschreven vind ik het nog behoorlijk netjes. En nog een feit ook, wat over de mail van vriend blijkbaar niet gezegd kan worden.

Ik zou het andersom zien: TO heeft in een opwelling één zinnetje geschreven wegens emoties. Vriend heeft doelbewust een hele lange mail geschreven waarin TO de grond in wordt getrapt en feiten worden verdraaid. Daar heeft hij echt de tijd voor genomen en het verstuurd ook nog, terwijl hij tijd genoeg had om van gedachten te veranderen.

Dát vind ik veel kwalijker.
en dit is al een half jaar geleden gebeurd?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:minny schreef op 27 december 2009 @ 16:54:

Nou...in het licht van wat er allemaal over TO is geschreven vind ik het nog behoorlijk netjes. En nog een feit ook, wat over de mail van vriend blijkbaar niet gezegd kan worden.

Ik zou het andersom zien: TO heeft in een opwelling één zinnetje geschreven wegens emoties. Vriend heeft doelbewust een hele lange mail geschreven waarin TO de grond in wordt getrapt en feiten worden verdraaid. Daar heeft hij echt de tijd voor genomen en het verstuurd ook nog, terwijl hij tijd genoeg had om van gedachten te veranderen.

Dát vind ik veel kwalijker.

En zo beginnen dus hele oorlogen...

(vergezocht, i know )

*edit: en daarbij, ik kan erg impulsief zijn, en ik kan ook heel inpulsief lange mails sturen... Vriend was doelbewust, maar TO ook. TO had de kans/mogelijkheid om er volwassen mee om te gaan maar koos voor een andere manier.
Dank voor alle reacties.

@Minny: is mijn man het misschien eens met die mail? Heb ik gevraagd en nee, het is het er niet mee eens, maar hij zegt wel: ik kan begrijpen dat hij het zo ziet. Zo gaat het steeds, als ik een stevige uitspraak wil, nuanceert hij het weer. Maar mijn mail was wel heel erg, want dat moet zo naar over gekomen zijn.

Tuurlijk had ik mij niet moeten verlagen naar niveau van die vriend. Heb ik wel gedaan en is fout. Ik wilde hem even laten weten dat ik het gelezen had en wilde hem ook een tikje teruggeven na alles wat ik zojuist over mijzelf had gelezen.

Mailtje kwam trouwens direct na de bbq en we hebben het er nog over (met tussenpozen uiteraard). Het blijft mij zo dwars zitten. En dat vriend zijn vlees niet at, maakt hem niet direct een tuthola. Hij is gewoon niet zo gemakkelijk in de omgang, daarom stranden zijn relaties ook steeds. En dat vond ik altijd heel zielig. Ik had voorheen echt geen hekel aan hem. Hij kon altijd bij ons terecht als hij weer eens gedumpt was of man ging naar hem. Nooit iets van gezegd, terwijl het echt niet atijd goed uitkwam.

Het heeft er zeker mee te maken dat mijn man het e.e.a. verteld heeft toen wij uit elkaar waren. Die beste intenties die man in de mail leest moet ik denk ik ook in dit licht zien: vriend vraagt zich oprecht af of man wel gelukkig is bij mij.

Maar ik zie het inderdaad meer als een poging tot stoken. Ik vind het gek dat man dit zo positief weet te kleuren, terwijl er ook een hele donkere kant aan kan zitten. En dan mijn mail wel zo afkeuren, dat zit mij dwars.
Maar als die mail gelijk kwam na de BBQ, en jij mailde gelijk terug over dat vriendinnetje dat alweer uit beeld was, wanneer is dat vriendinnetje dan uit beeld gegaan? Die avond van de BBQ?
Als zijn vriendin het net heeft uit gemaakt is het ook een behoorlijke trap onder de gordel om dan een mail te sturen dat hij geen relatie in stand kan houden. Dat is ook doelbewust kwetsen en dus net zo gemeen als de mail van de vriend alleen dan korter. Maar meer woorden had ze ook niet nodig om hem te kwetsen.
Zijn mail was niet aan jou gericht om jou te kwetsen, jouw mail naar hem wel dus in die zin snap ik jouw man wel.

Dat neemt niet weg dat ik jouw boosheid wel snap hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:johanna65 schreef op 27 december 2009 @ 16:57:

Dank voor alle reacties.

@Minny: is mijn man het misschien eens met die mail? Heb ik gevraagd en nee, het is het er niet mee eens, maar hij zegt wel: ik kan begrijpen dat hij het zo ziet. Zo gaat het steeds, als ik een stevige uitspraak wil, nuanceert hij het weer. Maar mijn mail was wel heel erg, want dat moet zo naar over gekomen zijn.

Tuurlijk had ik mij niet moeten verlagen naar niveau van die vriend. Heb ik wel gedaan en is fout. Ik wilde hem even laten weten dat ik het gelezen had en wilde hem ook een tikje teruggeven na alles wat ik zojuist over mijzelf had gelezen.

Mailtje kwam trouwens direct na de bbq en we hebben het er nog over (met tussenpozen uiteraard). Het blijft mij zo dwars zitten. En dat vriend zijn vlees niet at, maakt hem niet direct een tuthola. Hij is gewoon niet zo gemakkelijk in de omgang, daarom stranden zijn relaties ook steeds. En dat vond ik altijd heel zielig. Ik had voorheen echt geen hekel aan hem. Hij kon altijd bij ons terecht als hij weer eens gedumpt was of man ging naar hem. Nooit iets van gezegd, terwijl het echt niet atijd goed uitkwam.

Het heeft er zeker mee te maken dat mijn man het e.e.a. verteld heeft toen wij uit elkaar waren. Die beste intenties die man in de mail leest moet ik denk ik ook in dit licht zien: vriend vraagt zich oprecht af of man wel gelukkig is bij mij.

Maar ik zie het inderdaad meer als een poging tot stoken. Ik vind het gek dat man dit zo positief weet te kleuren, terwijl er ook een hele donkere kant aan kan zitten. En dan mijn mail wel zo afkeuren, dat zit mij dwars.Jouw relatie is ook een half jaar gestrand. Ik kan mij echt voorstellen dat je klaar met hem bent, maar dat zal hij ook aangevoeld hebben. Je probeert maar te doen alsof je hem zo aardig vond maar het druipt uit je postings dat je hem niets vindt.
Ik vind dat je van een mug een olifant maakt.

Wat wil je nou zo graag? Excuses van jouw man? Mag hij geen eigen mening hebben? Wat probeer je nou met deze topic te bereiken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven