In Grootmoeders tijd..
maandag 28 december 2009 om 21:40
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.
En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.
Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.
Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
dinsdag 29 december 2009 om 00:37
Oh jee. Dat hadden wij niet hoor, van die open deuren en touwtjes enzo, en die fietsen gingen gewoon echt driedubbel op slot. Ja, tóen al.
Ben opgegroeid in de stad, misschien dat dat scheelt?
Weet je wat wij vaak bij ons in de straat deden? Stoepranden. Met de bal over de straat heen naar de stoeprand gooien, zo dat-ie terugstuiterde.
Dat zal bij mijn kinderen niet gaan vrees ik. Geen vrij stukje stoeprand te vinden in de straat...
Ben opgegroeid in de stad, misschien dat dat scheelt?
Weet je wat wij vaak bij ons in de straat deden? Stoepranden. Met de bal over de straat heen naar de stoeprand gooien, zo dat-ie terugstuiterde.
Dat zal bij mijn kinderen niet gaan vrees ik. Geen vrij stukje stoeprand te vinden in de straat...
dinsdag 29 december 2009 om 00:38
dinsdag 29 december 2009 om 00:39
De 'open avond' voor voortgezet onderwijs was met alle meiden een ochtend naar de huishoudschool. De jongens gingen naar de technische school.
Elke ochtend een psalm zeggen of zingen. Kom daar nu nog maar eens om op een christelijke school.
Bedreigd worden met de mattenklopper. Heb de mattenklopper nooit (bij bewustzijn) gevoeld, maar had er een heilig ontzag voor.
Zelfgemaakte kleding, dezelfde als mijn zusje maar dan in een andere kleur.
Kijk me aan als ik iets tegen je zeg, loop rechtop, zit rechtop, hou je mond dicht als grote mensen praten etc.
Verjaarsvisites die steevast uitmondden in ruzie over politiek en hypocrisie en dan met een oom de boel ontvluchten naar de speeltuin.
Danslessen (chachacha en zulks)
De spruitjes moesten op. Nasi hoefde niet, in de plaats daarvan kreeg ik van tante (helegaar geen tante, maar toen was iedereen tante of oom) frietjes.
Met een jaar of 10 tot 12 zelf je fietsbanden plakken bij een oom.
Elke ochtend een psalm zeggen of zingen. Kom daar nu nog maar eens om op een christelijke school.
Bedreigd worden met de mattenklopper. Heb de mattenklopper nooit (bij bewustzijn) gevoeld, maar had er een heilig ontzag voor.
Zelfgemaakte kleding, dezelfde als mijn zusje maar dan in een andere kleur.
Kijk me aan als ik iets tegen je zeg, loop rechtop, zit rechtop, hou je mond dicht als grote mensen praten etc.
Verjaarsvisites die steevast uitmondden in ruzie over politiek en hypocrisie en dan met een oom de boel ontvluchten naar de speeltuin.
Danslessen (chachacha en zulks)
De spruitjes moesten op. Nasi hoefde niet, in de plaats daarvan kreeg ik van tante (helegaar geen tante, maar toen was iedereen tante of oom) frietjes.
Met een jaar of 10 tot 12 zelf je fietsbanden plakken bij een oom.
dinsdag 29 december 2009 om 00:40
quote:fashionvictim schreef op 29 december 2009 @ 00:34:
Oh, en waaraan ik me stiekem steeds meer begin te ergeren bij "de jeugd van tegenwoordig": grote mensen heetten meneer, mevrouw, marietjezemoeder, tante Truus en ome Piet en u. En niet "Hey Fash!"
Maar wat ik vroeger altijd zo erg vond: iedere volwassene die meer dan 2x bij ons over de vloer was geweest, moesten we gelijk Oom Dit of Tante Dat noemen.
EN wat ik nu zo stom van mezelf vind, haha, vandaag was toevallig onze vroegere buuf jarig, en dat ik haar dan toch feliciteerde met de wooden: "Van harte gefeliciteerd, TANTE Dittemedat" Ben je 35, zeg je nog steeds tante tegen de oude buuf...
Oh, en waaraan ik me stiekem steeds meer begin te ergeren bij "de jeugd van tegenwoordig": grote mensen heetten meneer, mevrouw, marietjezemoeder, tante Truus en ome Piet en u. En niet "Hey Fash!"
Maar wat ik vroeger altijd zo erg vond: iedere volwassene die meer dan 2x bij ons over de vloer was geweest, moesten we gelijk Oom Dit of Tante Dat noemen.
EN wat ik nu zo stom van mezelf vind, haha, vandaag was toevallig onze vroegere buuf jarig, en dat ik haar dan toch feliciteerde met de wooden: "Van harte gefeliciteerd, TANTE Dittemedat" Ben je 35, zeg je nog steeds tante tegen de oude buuf...
dinsdag 29 december 2009 om 00:41
dinsdag 29 december 2009 om 00:41
quote:Bikkie schreef op 29 december 2009 @ 00:39:
O ja en mijn moeder riep vroeger te pas en te onpas het motto van BGB. En deze "één keer nee is toch genoeg of niet ?"
En "Je hebt toch zeker geen polio gehad" of "Er mankeert je toch zeker niks aan je handen ?" En idd nergens uitleg ofzo bij. Het werd gewoon gezegd en je had maar te luisteren.
Hebbiewataanjehandjes?
Of ook een mooie, ook vaak gebruikt in mijn huis (je wordt écht je eigen moeder, leuk is dat!):
Ik ben je werkster niet! en Het is hier geen hotel!
O ja en mijn moeder riep vroeger te pas en te onpas het motto van BGB. En deze "één keer nee is toch genoeg of niet ?"
En "Je hebt toch zeker geen polio gehad" of "Er mankeert je toch zeker niks aan je handen ?" En idd nergens uitleg ofzo bij. Het werd gewoon gezegd en je had maar te luisteren.
Hebbiewataanjehandjes?
Of ook een mooie, ook vaak gebruikt in mijn huis (je wordt écht je eigen moeder, leuk is dat!):
Ik ben je werkster niet! en Het is hier geen hotel!
Am Yisrael Chai!
dinsdag 29 december 2009 om 00:42
dinsdag 29 december 2009 om 00:43
quote:Lalie74 schreef op 29 december 2009 @ 00:40:
[...]
EN wat ik nu zo stom van mezelf vind, haha, vandaag was toevallig onze vroegere buuf jarig, en dat ik haar dan toch feliciteerde met de wooden: "Van harte gefeliciteerd, TANTE Dittemedat" Ben je 35, zeg je nog steeds tante tegen de oude buuf...Doe ik ook nog steeds, stom is dat he? Maar ook hier thuis heet iedere volwassene die vaker komt Tante Truus of Ome Piet. Meneer/mevrouw is te afstandelijk en voornaam wil ik gewoon niet hebben, dus dan maar tante/oom.
[...]
EN wat ik nu zo stom van mezelf vind, haha, vandaag was toevallig onze vroegere buuf jarig, en dat ik haar dan toch feliciteerde met de wooden: "Van harte gefeliciteerd, TANTE Dittemedat" Ben je 35, zeg je nog steeds tante tegen de oude buuf...Doe ik ook nog steeds, stom is dat he? Maar ook hier thuis heet iedere volwassene die vaker komt Tante Truus of Ome Piet. Meneer/mevrouw is te afstandelijk en voornaam wil ik gewoon niet hebben, dus dan maar tante/oom.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 29 december 2009 om 00:43
dinsdag 29 december 2009 om 00:44
dinsdag 29 december 2009 om 00:45
herkenbaar,
Maar, er zijn nog dingen gewoon gebleven hoor.
In mijn gezin iig.
Wij hebben de allergoedkoopste aanmaaklimonade ( en die is nog gif groen hoor !) voor tussendoor. Die mijn dochter sinds ze 5 is zelf gaat halen bij de supermarkt.
Op vrijdag wordt er opgebleven , met cola en chips.
De kinderen mogen het laatste stukje (woonerf) "zelf" auto rijden. ( Bij Vriend op schoot dus )
Kleding wordt ook regelmatig op de groei gekocht. Tut doet al 2 winters met dezelfde winterjas.
Broeken en longsleeves worden omgeslagen
Geen afwasmachine, dus Tut en De Autist - assie thuis is- moeten mee helpen met de afwas.
Buitenspelen doet Tut ook van de ochtend tot de avond, om 1700 thuis zijn, voor de rest zoekt ze het maar uit. ( 7 is ze nu )
En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan met dingen die ik gelezen heb, waarvan ik denk: "oh, dat doen wij ook nog steeds"
Of ik ben gewoon gebleven, of ik ben ontaard als ik het allemaal zo lees .
Maar, er zijn nog dingen gewoon gebleven hoor.
In mijn gezin iig.
Wij hebben de allergoedkoopste aanmaaklimonade ( en die is nog gif groen hoor !) voor tussendoor. Die mijn dochter sinds ze 5 is zelf gaat halen bij de supermarkt.
Op vrijdag wordt er opgebleven , met cola en chips.
De kinderen mogen het laatste stukje (woonerf) "zelf" auto rijden. ( Bij Vriend op schoot dus )
Kleding wordt ook regelmatig op de groei gekocht. Tut doet al 2 winters met dezelfde winterjas.
Broeken en longsleeves worden omgeslagen
Geen afwasmachine, dus Tut en De Autist - assie thuis is- moeten mee helpen met de afwas.
Buitenspelen doet Tut ook van de ochtend tot de avond, om 1700 thuis zijn, voor de rest zoekt ze het maar uit. ( 7 is ze nu )
En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan met dingen die ik gelezen heb, waarvan ik denk: "oh, dat doen wij ook nog steeds"
Of ik ben gewoon gebleven, of ik ben ontaard als ik het allemaal zo lees .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
dinsdag 29 december 2009 om 00:47
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:43:
[...]
Lekker?
Ach, wat zal ik zeggen.
Maandag aardappelen, worteltjes en een halve kotelet.
Dinsdag aardappelen, rode kool en een halve braadworst.
Woensdag frietjes met een frikandel en appelmoes.
Donderdag aardappelen met boontjes en een tartaartje.
Vrijdag iets aparts (spaghetti/nasi of boerenkool/hutspot/zuurkool).
Zaterdag brood.
Zondag aardappelen, bloemkool en een stukje biefstuk.
Dus eigenlijk hoefde ik alleen maar te vragen welke dag het was...
[...]
Lekker?
Ach, wat zal ik zeggen.
Maandag aardappelen, worteltjes en een halve kotelet.
Dinsdag aardappelen, rode kool en een halve braadworst.
Woensdag frietjes met een frikandel en appelmoes.
Donderdag aardappelen met boontjes en een tartaartje.
Vrijdag iets aparts (spaghetti/nasi of boerenkool/hutspot/zuurkool).
Zaterdag brood.
Zondag aardappelen, bloemkool en een stukje biefstuk.
Dus eigenlijk hoefde ik alleen maar te vragen welke dag het was...
dinsdag 29 december 2009 om 00:47
Stront at je met stientjes.
En husse stonden hier ook op het menu.
Soms was het antwoord ook gewoon: 'lekker'
Verdere reacties op dingen die als aanstellerij werden gevonden:
"Niet verder vertellen dan willen ze er allemaal een"
"gaat wel weer over als je een jongen/ meisje wordt"
"ach niet, ik voel er niets van"
En husse stonden hier ook op het menu.
Soms was het antwoord ook gewoon: 'lekker'
Verdere reacties op dingen die als aanstellerij werden gevonden:
"Niet verder vertellen dan willen ze er allemaal een"
"gaat wel weer over als je een jongen/ meisje wordt"
"ach niet, ik voel er niets van"
dinsdag 29 december 2009 om 00:48
Dit topic is echt 1 feest van herkenning!
Volgens mij hebben we allemaal dezelfde soort jeugd gehad: de hele dag buiten, geen hobby's, hooguit 1 sport, alleen woensdagmiddag kinder-TV kijken.
Ik heb ook het idee dat kinderen en volwassenen een veel gescheidener leven hadden en de kinderen gingen gewoon zonder morren mee als de volwassenen iets hadden en speelden dan op de gang ofzo en die hoorde je verder niet meer.
Nu zijn ze vaak het middelpunt van het heelal en moeten ze de hele dag overal naar toe worden gebracht.
Volgens mij hebben we allemaal dezelfde soort jeugd gehad: de hele dag buiten, geen hobby's, hooguit 1 sport, alleen woensdagmiddag kinder-TV kijken.
Ik heb ook het idee dat kinderen en volwassenen een veel gescheidener leven hadden en de kinderen gingen gewoon zonder morren mee als de volwassenen iets hadden en speelden dan op de gang ofzo en die hoorde je verder niet meer.
Nu zijn ze vaak het middelpunt van het heelal en moeten ze de hele dag overal naar toe worden gebracht.
dinsdag 29 december 2009 om 00:48
Hier ook hoor Borodini, ik merk dat ik best veel nog steeds zo doe. En als zoon dan verzucht "maar waarom moet ik altijd a-ha-lles doen" dan krijgt ie dezelfde sneer die ik vroeger kreegL: omdat ik je moeder ben en omdat ik het zeg, daarom.
Groene limonade heet hier trouwens drakenbloed, maar is verdomd moeilijk te krijgen. Hebben we wel altijd in huis, dat dan weer wel.
Groene limonade heet hier trouwens drakenbloed, maar is verdomd moeilijk te krijgen. Hebben we wel altijd in huis, dat dan weer wel.
Am Yisrael Chai!