In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
En als je ergens om vroeg was het antwoord: Kinderen die vragen worden overgeslagen...

Heel frustrerend was dat.
Als ik vroeger mijn bed 's avonds uit kwam stuurde m'n vader me altijd terug. "Maar ik ben niet moe!" Waarop hij droog reageerde: "slaap je niet, dan rust je toch". Oftewel: wegwezen, ik wil een rustige avond zonder gezeur van kinderen. Kan ik nu echt wel begrijpen.
quote:misschicken schreef op 29 december 2009 @ 11:25:

Pakje, nu ben je niet roze meer!

Nee, ik denk ik doe eens wat anders!

En jij, waar is je kip?
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Mijn moeder ging bij de buurvrouw "sjoelen" (oh my goodness..). We hebben het over 1978. Babyfoon mee (heh? wat mam? liet jij ons alleen?). Kan het mij anno bijna 2010 niet meer voorstellen dat ik mijn baby alleen in huis zou laten.

Mijn moeder zei altijd - ik wilde nooit naar de wc -: als je niet plast en je plas te lang ophoudt, kan je later geen kindjes krijgen (ik was een poppen meisje). Heel erg, maar ik heb het altijd wel onthouden Mijn moeder natuurlijk een lange neus gegeven recent: ben 23 weken zwanger
quote:misschicken schreef op 29 december 2009 @ 10:43:

Ja, en dan vroegen we om een grote envelop... hahahahaJaa, doen we het wel in de envelop en sturen we het op,hahaha.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:senna78 schreef op 29 december 2009 @ 12:08:

Mijn moeder ging bij de buurvrouw "sjoelen" (oh my goodness..). We hebben het over 1978.

Eh... wij sjoelen nog steeds. Kerstavond nog, we hadden heerlijk gegeten en daarna een potje gesjoeld. Met een borrel erbij is dat heel leuk hoor

Verder inderdaad veel herkenning. En inderdaad wordt heel veel hier ook weer gedaan bij onze kinderen. Wij wonen in een dorp (speeltuin recht tegenover huis) en ik moet, ook nu, tegen de tijd dat het gaat schemeren echt buiten roepen dat we gaan eten. Heerlijk dat dat hier nog kan!
als ik niet wou slapen was de conversatie als volgt:

ik: ik kan niet slapen

ma:moet

ik:maar ik ben niet moe

ma: kan me niet schelen doe je ogen dicht en dwing jezelf maar om te slapen.
nog iets wat tegenwoordig heel anders gaat en waar ik

me vreselijk kwaad om maak: tegenwoordig staat niemand meer op voor een ouder iemand. ik vind dat werkelijk niet kunnen.

ik vind dat namelijk heel normaal dat je dat wel doet. vroeger zaten er op de ramen stickers geplakt met de tekst: wilt u staan, ik kan zitten. tegenwoordig nergens meer. maar dat jongere mensen dat tegenwoordig niet meer uit zichzelf doen gaat er bij mij niet in.

ik zit dan te twijfelen of ik er wat van moet zeggen, maar denk dan tegelijkertijd dat dat toch echt de verantwoordelijkheid van hun ouders is.

(net nog. er zaten vooraan in de bus een paar jonge meiden. komt er een oudere dame binnen. die kon verder op wel zitten, maar dan moet ze wel een stuk lopen terwijl de bus al verder rijdt. die meiden kijken er niet eens naar. laat staan dat ze opstaan)

ik kan me er erg kwaad om maken en roep hierbij iedereen op:

STA ES OP VOOR IEMAND!! (je moet toch ergens beginnen met het verbeteren van de wereld )
quote:mamsxx schreef op 29 december 2009 @ 15:30:

[...]

Eh... wij sjoelen nog steeds. Kerstavond nog, we hadden heerlijk gegeten en daarna een potje gesjoeld. Met een borrel erbij is dat heel leuk hoor

Verder inderdaad veel herkenning. En inderdaad wordt heel veel hier ook weer gedaan bij onze kinderen. Wij wonen in een dorp (speeltuin recht tegenover huis) en ik moet, ook nu, tegen de tijd dat het gaat schemeren echt buiten roepen dat we gaan eten. Heerlijk dat dat hier nog kan!

Jaaah, wij hebben met kerst ook nog gesjoeld. Ik ben de familiekampioen! (tot oudejaaravond, dan zal ik wel verslagen worden...)

quote:Missphoebe schreef op 29 december 2009 @ 16:40:

vroeger zaten er op de ramen stickers geplakt met de tekst: wilt u staan, ik kan zitten.

De tekst was: wilt u zitten? Ik kan staan.

Jouw tekst gebruikte ik wel trouwens, als het heel druk was en ik geen zitplaats kon vinden.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
.
quote:Zespri79 schreef op 29 december 2009 @ 10:42:

Die arme kindertjes uit afrika die niets te eten kregen werden er ook altijd bij gehaald wanneer we iets niet wilden eten of ons bord niet leeg aten.

hahahahaha dat hebben wij dus es echt gedaan. mijn zus en haar vriend pasten op ons en we aten frietjes. toen we die niet meer opkregen hebben we die in een grote envelop gedaan en er een briefje op gedaan met de volgende tekst: 'voor de arme kindertjes in afrika, postbode niet zelf op eten'!!

jaren later heeft mijn zus opgebiecht dat ze het later weggegooid hadden (wat ik inmiddels ook wel begrijp uiteraard) maar vind het wel erg lief van mezelf.... hihihihi...
quote:Solomio schreef op 29 december 2009 @ 16:42:

[...]

De tekst was: wilt u zitten? Ik kan staan.

Jouw tekst gebruikte ik wel trouwens, als het heel druk was en ik geen zitplaats kon vinden.oww hahahahaha ik ben lekker wakker ik bedoel idd. wat jij zegt....... (muts...)
Ik herinner me ook ineens weer die smerige lepels levertraan die ik in het najaar iedere dag kreeg.

Als de R weer in de maand zat dan was het weer zover. :puke:

Als ik verkouden was dan pakte mijn moeder een afwasteiltje met kokend water en een klodder dampo en daar zat ik dan onder een theedoek te stikkenstomen.

Na het stoombad nog een dikke klodder op de rug en op de borst en huppakee naar je nest en niet meer beneden komen.
Zoals Godfried Bomans zei: 'Ook deze tijd zal ooit de goede oude tijd worden.'

Maak je borst maar nat.
quote:sinas schreef op 29 december 2009 @ 16:45:

[...]

Dat was het ja. Het is toen uit de handel genomen. Kan me niet meer herinneren waarom en ik vind het ook niet terug via google.Ik heb het toch echt hieronder al neergezet....Dutimon is het toverwoord, en gewoon nog steeds verkrijgbaar.
's ochtends vroeg naar beneden sluipen om daarna uuuuuuuuren telekids te kijken. Linda de mol met de funfacatory. Ik kan me de komst van Nederland 3 en RTL 4 nog herinneren. Wat een heisa want de eerste commerciele zender.

Roze kauwgom uit automaten voor 10 cent met een plaatje erop van beverly hills of wat er dan ook in was.
quote:Zwieber schreef op 29 december 2009 @ 19:26:

's ochtends vroeg naar beneden sluipen om daarna uuuuuuuuren telekids te kijken. Linda de mol met de funfacatory. Ik kan me de komst van Nederland 3 en RTL 4 nog herinneren. Wat een heisa want de eerste commerciele zender.

Sjezus Zwieb, jij bent echt jong. Dit heb ik ook meegemaakt, maar toen was ik al volwassen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Telekids....

Jij bent duidelijk nog geen 30plusser
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 19:33:

Telekids....

Jij bent duidelijk nog geen 30plusser Nope nog net geen 27.
quote:misschicken schreef op 29 december 2009 @ 18:11:

[...]

Ik heb het toch echt hieronder al neergezet....Dutimon is het toverwoord, en gewoon nog steeds verkrijgbaar.Ja klopt Tsjik, het heet nu Dutimon. Het is echt ideaal spul. Als mijn koters gevallen zijn en hebben schaafwonden, dan wat Dutimon erop en het droogt in als een jee. In tegenstelling tot er niks aan doen, dan droogt het ook wel in maar duurt veel langer met als gevolg dat kleding of beddengoed aan de wond gaat plakken...
quote:Zwieber schreef op 29 december 2009 @ 19:26:

Roze kauwgom uit automaten voor 10 cent met een plaatje erop van beverly hills of wat er dan ook in was.

Wij hadden alleen op zaterdagmiddag tv Zwiep!

En later ook op woensdagmiddag. Maar als het mooi weer was moesten we buitenspelen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Ik heb nog meegemaakt dat er maar 1 net was! Dussss hahahaha
quote:misschicken schreef op 29 december 2009 @ 20:43:

Ik heb nog meegemaakt dat er maar 1 net was! Dussss hahahahaHaha, ik heb net van de week mijn kids uitgelegd hoe een testbeeld op tv er uitzag. Ze konden zich niet voorstellen dat wij vroeger maar twee netten hadden, die de hele dag testbeeld vertoonden tot 's avonds. En dan mochten we tien minuten naar de fabeltjeskrant kijken voor we naar bed gingen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven