Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
O ja, hier inderdaad ook geen folders. Veel van het consuminderen doe ik in elk geval omdat er al zoveel overgeproduceerd wordt. Kleding en meubels worden met bakken tegelijk weggegooid terwijl ze nog in orde zijn. Dat vind ik echt zo zonde. Dus waar ik relatief veel geld aan uitgeef is dan ook eten (veel biologisch) om dezelfde reden. En die boeken en auto's dus.
quote:absoluteEinstein schreef op 31 december 2009 @ 10:18:

[...]

Gewoon bij deze, gezellig!

Volgens mij heeft iedereen zo z'n gat-in-de-hand-dingen. De mijne zijn vakantie en uit eten gaan.

In Londen ga ik wel bij Lush shampo kopen, omdat het daar een stuk goedkoper is.

Heb je nog tips voor andere dingen die ik beter in Engeland kan kopen?

Dat heb ik ook

Al vind ik wel dat ik op eten best wat kan bezuinigen. Ik geef ongemerkt toch best veel uit aan even een koffie halen of een broodje op het station. Over twee dagen heb ik eindelijk een eigen plekje met keuken dus ik hoop dat ik daar wat op kan besparen. Al kan ik voor geen ene meter koken :(

Over dingen die je beter daar kunt halen. Het ligt eraan wat je zoekt, maar om even wat voorbeelden te geven...

Ik ben een enorme filmgek, dvd's die hier 15 tot 25 euro zijn kan ik daar halen voor 3 tot 6 pond per stuk. En dat zijn vrij nieuwe films. Dan ben ik gek als ik daar het dubbele hier voor neer ga leggen. Zelfs oudere films zijn hier vrij duur vind ik.

In mijn vrije tijd draag ik vaak sneakers. Ik hou het altijd bij een twee/ drietal van merken omdat ze er leuk uit zien en ze zitten lekker. De goedkoopsten zijn hier voor 70 euro te krijgen, die haal ik daar voor 20. De duursten haal ik hier voor 140 en daar voor 50.

Parfum/ Cremetjes e.d. haal ik daar ook. Ik switch tussen een drietal van merken, allemaal zo rond de 55/ 60 euro per pot hier. Daar zo rond de 30 en dan krijg je er nog vaak ontzettend veel miniaturen bij ook. Hier moet je al gauw en bedrag besteden van rond de 70 euro wil je er eens een gift bij krijgen (waarvan je de helft toch nooit gebruikt), daar niet. Twee producten is genoeg dus met ereiniging en een creme samen ben ik minder dan 50 euro kwijt en krijg ik ook nog eens miniaturen (vaak kun je een selectie maken en krijg je er gewoon meer bij dan in NL zoals bijv. bodyscrub, handcreme e.d.) en ben ik verder niets nodig op dat gebied voor het komende half jaar. Hier is dat al gauw 85 euro bij elkaar en dan moet ik nog spul hebben. Parfum bijv. ook de helft goedkoper.

En kleding. Ik hou het altijd bij bepaalde merken omdat het lekker zit en het is mijn smaak. Dat is hier vrij duur, daar kan ik het halen voor wat ik hier in de h&m betaal als je weet waar je moet kijken.

Dus op die manier hoef ik in feite niet echt iets in te leveren. Geef ik daar zo'n 250 pond uit aan spul en dan kan ik echt flink shoppen. Dan geef ik hier makkelijk 500/ 600 voor dezelfde items.

Zolang die pond laag staat ga ik er van profiteren.
quote:absoluteEinstein schreef op 31 december 2009 @ 09:23:

[...]

Misschien, misschien ook niet. Ik ben opgevoed met het gaat slecht en het wordt alleen nog maar slechter.

Toen de crisis vorig jaar begon realiseerde ik me pas dat het dus tot dan toe goed ging.

Maar goed ik ben ook zo iemand die termisch ondergoed heeft, wandelschoenen, voldoende kaarsen en kijkt waar ik een onderduikruimte zou kunnen maken voor het geval het weer oorlog wordt.

Ik heb wel het e.e.a. in voorraad, maar ik heb toch echt geen wandelschoenen voor het geval het oorlog wordt. (ik hèb ze wel, maar dan ivm sneeuw en gladheid). Je doet me een beetje aan mijn overleden oma denken (positief bedoeld!), die had ook altijd een stapel dekens paraat & zakken en zakken met rijst.

Eigenlijk zou ik ook wat meer 'voor het geval dat' moeten hebben, een werkende zaklamp heb ik bijvoorbeeld niet.

Mijn spaardrang komt voort uit het feit dat we een eigen zaak hebben gehad. Man is nog steeds ondernemert en ik ben loonslaaf. Toch vind ik een ruime buffer (als in 2 jaar hypotheek, gwl en boodschappen etc. kunnen betalen) nog steeds erg belangrijk. helemaal geen hypotheek lijkt me nog mooier, maar man wil graag profiteren van de hypotheekrenteaftrek.
beetje zuiniger met forumruimte mag ook wel.
anoniem_24236 wijzigde dit bericht op 31-12-2009 15:05
Reden: 2x
% gewijzigd
quote:broodtrommel schreef op 31 december 2009 @ 14:25:

[...]

En kleding. Ik hou het altijd bij bepaalde merken omdat het lekker zit en het is mijn smaak. Dat is hier vrij duur, daar kan ik het halen voor wat ik hier in de h&m betaal als je weet waar je moet kijken.

Zolang die pond laag staat ga ik er van profiteren.

groot gelijk! En welke merken raad je aan?

Ik zal de winkels niet meteen leegkopen

Wat ik handig vind van Engelse kleding is dat ze vaak verschillende lengtematen hebben, scheelt weer een hoop verstelwerk. In kleding voor de Nederlandse markt verzuip ik.
quote:Ik ben opgevoed met het gaat slecht en het wordt alleen nog maar slechter.

Krijg je daar niet juist 'n pluk de dag gevoel van?

Ik denk juist dat ik NU moet genieten, want stel dat het later slechter wordt, dat mijn geld niets meer waard is, dan heb ik het voor jan lul gespaard. Nu heb ik er tenminste leuke dingen van gedaan.

Waar ik wel op bezuinig dat zijn diensten: ik doe liefst zoveel mogelijk via 'mannetjes' ipv naar 'n officieel bedrijf te gaan.
quote:didi schreef op 31 december 2009 @ 15:03:

Mijn spaardrang komt voort uit het feit dat we een eigen zaak hebben gehad. Man is nog steeds ondernemert en ik ben loonslaaf. Toch vind ik een ruime buffer (als in 2 jaar hypotheek, gwl en boodschappen etc. kunnen betalen) nog steeds erg belangrijk. helemaal geen hypotheek lijkt me nog mooier, maar man wil graag profiteren van de hypotheekrenteaftrek.

Ik heb een eigen zaak. Dat zal het probleem wel zijn.

Wat betreft spullen voor als het oorlog wordt. Ik wil ook nog een knijpkat kopen en een opwindradio. Die doen het altijd, ook als de electriciteit uitvalt.

Wat betreft die wandelschoenen. Ik moet altijd denken aan m'n opa die in de oorlog naar Vught is gelopen om daar een vriend weg te halen (wat niet gelukt is natuurlijk). Ik denk altijd, als ik dat soort marsen moet gaan doen, heb ik goede schoenen nodig.
quote:elninjoo schreef op 31 december 2009 @ 15:11:

[...]

Krijg je daar niet juist 'n pluk de dag gevoel van?

Nee dus. Wel jammer eigenlijk.

Ik vond het in ieder geval zonde dat ik helemaal niet mee had gekregen dat het goed ging.
Wordt mysteryshopper, kan je "gratis"naar de kapper, (Cosmo/Team) rapport invullen, duurt ongeveer 10 minuutjes en je krijgt je geld gestort.

Of een keertje benzine tanken, helemaal easy

Verder staan hier leuke tips, waardoor ik gelijk zin krijg...

om ook mijn spaarrekening aan te vullen, thanks !!
@Vos: ik heb me jaren geleden al eens opgegeven voor mystery shopper bij 2 verschillende bedrijven, noooooit meer wat van gehoord.

Ik hou het dus maar bij enquetes van de Nipo, scoor je lekker snel mee qua cadeaubonnen die ik vervolgens verbras aan leuke dingen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:absoluteEinstein schreef op 31 december 2009 @ 15:22:

[...]

Nee dus. Wel jammer eigenlijk.

Ik vond het in ieder geval zonde dat ik helemaal niet mee had gekregen dat het goed ging.Da's best wel zonde. Stel dat zo'n doemscenario uitkomt van een oorlog waardoor we alles kwijt raken of voor mijn part dat je 'n ongeluk krijgt en je bed niet meer uit kunt. Dan zijn de herinneringen die we nu gemaakt hebben het enige wat ons nog rest. Ik investeer dus flink in het maken van mooie herinneringen.
quote:gedateerd schreef op 30 december 2009 @ 23:52:

[...]

Dat geld had je anders niet uitgegeven (want je wilde het opzeggen!) dus niet echt een slimme actie ;)Anders hadden we óók geld uitgegeven, maar bij een ander, want we wilden overstappen op de VPRO-gids. En dat gaan we nu alsnog doen. We hebben een tijdje verschillende tv-gidsen bijgekocht, en die bleek het beste te bevallen.
Leuk topic! Volgens mijn lief ben ik vreselijk zuinig, maar zelf vind ik het wel meevallen. Ik let wel op waar ik mijn geld aan uit geef en ik wil graag wat achter de hand hebben voor het geval dat. Waar ik weinig geld aan uitgeef zijn uit eten gaan en ergens iets gaan drinken. Uit eten gaan doen we heel soms en dan vind ik het ook wel leuk, als het maar in een niet te duur restaurant is. Ergens iets drinken en 2 euro of meer voor een kopje koffie of iets fris betalen vind ik echt zonde van het geld. Kleding koop ik graag, ik vind het leuk om weer eens iets anders naar mijn werk aan te kunnen trekken, maar bijna alleen in de uitverkoop. Ik vertik het om 50 euro voor een blousje of t'shirt uit te geven. Boodschappen doe ik niet bij ah want die vind ik echt te duur, ik let op de aanbiedingen maar wil wel lekker eten. We gaan wel meerdere keren per jaar naar het theater, daar heb ik wel geld over. Je moet het leven tenslotte ook nog een beetje leuk maken. Verder hou ik al jaren een huishoudboekje bij in excel zodat ik weet waar mijn geld blijft, met tabladen voor de inkomsten, vaste lasten, uitgaven en een overzicht van wat we uitgeven aan boodschappen, kleding en diversen. Dat helpt heel goed om je uitgaven in toom te houden. We staan nooit rood en hebben wat spaargeld achter de hand, wat overigens nu helaas nog steeds bij de DNB vandaan moet komen omdat we het bij de DSB hadden staan. Ik ben dit jaar weer overgestapt met de ziektekostenverzekering omdat het elders veel beter en goedkoper was. Energie/elektra vind ik nog steeds eng om over te stappen met al die negatieve berichten over spookrekeningen en hoge naheffingen, maar 1 april loopt ons vaste contract af en daar ga ik daar toch maar eens induiken. Dingen zoals douchewater opvangen om het toilet meee door te spoelen gaan me veel te ver, daar doe ik niet aan mee!
Anoniempje, ik heb zojuist (5 min geleden) een semi-overstap gemaakt voor energie. Ik ben lid van euroclix en kreeg nu een aanbieding om wel bij Nuon te blijven maar dan af te nemen via UnitedConsumers. Ergens midden 2009 kreeg ik ook dat aanbod, maar niet 'aangedurfd'. Me goed ingelezen en nu wel gedaan. Het is dus in feite een soort groepskorting bij 'mijn eigen' Nuon. Het gaat om ¤ 0,05 per zowel kWh stroom en m3 gas. Plus daarbij extra clix op mijn spaarsaldo van euroclix (daar heb ik nu zo'n 70 euro gespaard door en mail lezen en iets wat ik toch al van plan was (abonnement/goed doel) via daar te doen.

Gek genoeg vind ik uit eten gaan wel 'duur' en kook bovendien graag zelf, maar 'helaas' ben ik in de mooi weer maanden wel dol op een terrasje/broodje/tapas etc. Daar heb ik het afgelopen jaar wel teveel geld aan uitgegeven en dat moet dit jaar minder worden, al is het alleen al door (voorlopig?) minder inkomsten (WW).

Moppetoet, ik had ook mijn tv-gids abonnement opgezegd. Met online kom je een heel eind, maar vond dat soms onvoldoende. Ik ga nu dus voor de proefabo's (ook via Euroclix) die na x aantal nummers automatisch stoppen. Heb nu de Televezier, 15 weken voor 5 euro.

Zo doe ik dat ook met de krant. Nu abo genomen op 4 weken Telegraaf voor ¤ 10. Heb o.a. die krant nodig voor vacatures en met 4 x los op zaterdag kopen ben ik hetzelfde kwijt.

Vrees dat ik te laat ben met opzeggen van mijn doorlopende reisverzekering. Schoot er steeds bij in als 'komt morgen wel'. Ja, dat zou stom en jammer zijn want ik betaal nu echt teveel. En dure verzekering en ik ben minder weg.

Mijn (Excel)kasboek voor 2010 staat klaar. 13 tabbladen. Een met de maanden en vaste lasten en 12 met de variabele uitgaven per maand. Nu nog iets beter leren budgetteren, zodat ik (ja, ik heb een DK bij mijn bank) wat meer kan aflossen.
Ik behoor niet tot deze club - voel mij meer thuis bij de tegenhanger (opgezet door elninjoo). Maar ik kom hier wel graag even spieken om wat bezuinigingstips op te doen .
Geen tijd en zin om meer dan twintig pagina's door te lezen nu, maar is Vrekje al genoemd?

www.vrekje.web-log.nl
@Quattro: die is nog niet genoemd. Maar kennelijk is ze verder gegaan op http://www.spaarblog.nl/ .
Die zijn nog niet genoemd, bedankt!
Ik ben vorig jaar wel via gaslicht.com naar een goedkopere prijs gegaan bij mijn eigen leverancier + 144 euro meteen retour. Dat is verder prima verlopen. Ik ga me er in verdiepen tegen de tijd dat mijn contract afloopt. Wel grappig dat iedereen weer andere dingen belangrijk vindt. Ik heb wel een doorlopende reisverzekering, maar wij proberen een paar er tussen uit te gaan (stedentripje of met de caravan) en halen die reisverzekering er zeker uit. Losse reisverzekeringen zijn voor ons veel duurder. De rechtsbijstandverzekering gaat er bij ons zeker niet uit, daar hebben we in het verleden veel profijt van gehad. Overigens nooit de indruk gehad dat onze advocaat niet zijn best heeft gedaan omdat het via de rechtsbijstandverzekering ging. Een uitvaartverzekering hebben wij voor alle gezinsleden. Kost niet veel, maar kan veel ellende besparen. Ik heb niet zomaar een paar duizend euro ergens liggen voor als er iemand komt te overlijden. Wel een verzekering die in geld uitkeert, zodat je niet nog voor van alles en nog wat bij moet betalen omdat dat nou weer net niet in de polis valt. Ik heb wel een tv gids, vind dat gewoon prettig (hou van tv kijken en wil weten wat er komt zonder de pc ervoor te willen aanzetten) maar heb geen krant. Koop en verkoop spullen op Marktplaats, ben erg blij met die site. Kan trouwens soms ook gewoon veel geld voor iets uitgeven en er heerlijk van genieten, zoals 2 maanden geleden een Wii met alles er op en er aan. Heerlijk met de kinderen tennissen, bowlen etc. Hele competities houden we. En Wii fit, krijg ik ook nog wat lichaamsbeweging zonder naar de sportschool te hoeven :-)
Helemaal geinspireerd door dit topic heb ik gisteren enorm bespaard op een reisje! Ik had bij een touroperator een 8-daagse reis naar Andalusie gezien, kwam voor 4 personen op 2200 euro, in de voorjaarsvakantie. Nu heb ik de vliegreis apart geboekt (540 voor 4 personen naar Malaga op en neer, ryanair), hetzelfde appartement (345, zelf contact gezocht) en de auto (ongeveer 100 euro). We besparen de helft, ik ben helemaal blij!
@Dolmades, wat goed, wat een verschil zeg!

Kun je later nog een keer gaan
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
pcies! De voorpret kan beginnen!
quote:Nellebelletje schreef op 31 december 2009 @ 07:09:

Moppetoet...moet je dan voor je kind(eren) geen tandartskosten betalen?

Wij zouden dat dan wel moeten en hier komen de beugels toch echt eraan.

Kinderen zitten voor standaard-tandartskosten gratis in het basispakket.

Beugel-verzekering lijkt hier niet nodig, Moppeman en ik zijn beiden gezegend met kaarsrechte tandjes, en Moppekinds (melk)gebit staat ook keurig recht. En bij onze broers/zussen zijn ook nooit beugeltjes nodig geweest. En mochten we die beugelverzekering wel willen, dan zouden we altijd nog een aanvullende verzekering kunnen afsluiten, voor drie jaren, en dan na twee jaren (wachttijd) meteen een borstverkleining ofzo.

Dingen die te voorzien zijn, en waarvoor je zou kunnen sparen verzekeren wij niet. Onze verzekering zou maximaal 1500 euro vergoeden voor een beugel, dat kunnen we zelf wel opbrengen.

Het is niet zo dat als je ergens niet voor verzekerd bent, dat je er dan niet voor in aanmerking zou kunnen komen. Je betaalt het alleen zelf.

Mijn vader betaalde bijvoorbeeld voor een begrafenisverzekering voor mij, toen ik bij hem kwam wonen. Hij wist niet dat ik gratis bij mijn moeder (die de ouderlijke macht had) verzekerd was. En hij had daar ook niet naar geïnformeerd. Gezinsuitbreiding = verzekeringsuitbreiding, was de brave gedachte. Kwam hij pas achter toen ik uit huis ging.

Weggegooid geld. En zo gaat dat met veel "verzekeringen".
Hier heb ik nu juist onze zorgverzekering opgeplust naar een pakket die beugels vergoedt. Dat kost ons 30 euro p.p. meer per maand. Onze beide dochters zijn aan het beugelen. Van die uitgebreidere verzekering wordt ook de fysio vergoed en nog wat andere zaken waar we gebruik van maken en die we eerder dus uit eigen zak betaalden. Aan die 1500 euro zit je zo met een beugel, laat staat voor 2 kinderen en de fysio/chiropractor is ook wekelijks veel geld. Al met al, zijn we door die aanvullende verzekering veel goedkoper uit dan als we alles zelf moeten betalen.

Ik ben ook van het principe alleen verzekeren wat je niet kunt betalen maar nu is het een kwestie van een rekensom. We besparen honderden euro`s door een aanvullende verzekering te nemen. Das toch zonde om te laten liggen.We weten namelijk zeker dat we die kosten gaan maken, en dat is een groot verschil met een verzekering waarvan je niet weet of je er ooit gebruik van zult maken.
Ik had ook 2 kinderen met beugels, had een aanvullende verzekering die dat volledig vergoed heeft. De extra premie die ik daarvoor betaalde, valt ik het niet bij de kosten voor de beugels.Ik denk dat het al zo tussen de 2000 en 2500 euro per kind heeft gekost. Overigens is een mooi melkgebit geen garantie dat je kinderen geen beugel nodig hebben! Mijn beide kinderen hadden echt een prachtig melkgebit, hele rechte tandjes. Toen ze 'grote mensen' tanden kregen, stond alles in eens schots en scheef en hadden ze echt een beugel nodig. Gelukkig heeft de ortho er weer iets moois van gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven