Werk & Studie alle pijlers

Stage in het buitenland gevonden; wat te regelen?

09-01-2010 13:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als alles volgens plan verloopt, loop ik over zes weken voor ongeveer vier maanden stage in Marokko. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar moet ook zeker een aantal praktische zaken regelen. Aangezien ik er na mijn vertrek niet wil achter komen dat ik duizendenéén dingen ben vergeten of beter anders had kunnen regelen, hoop ik op jullie hulp! Verder vraag ik mij af of jullie misschien leuke tips hebben over de stad waarin ik ga wonen (Rabat).

Bedankt!

Ps. Wat al is geregeld:

- wijziging doorgeven IB-groep qua adres en woonsituatie

- iemand anders machtigen bij de IB-groep

- OV-vergoeding aanvragen

- Kopietjes paspoort etc. gemaakt voor het thuisfront
Heb je iets van een visum nodig? of kan je dat op het vliegveld regelen? Vergeet ook geen reisverzekering af tesluiten, de ik dacht de eerste keer ook dat ik gewoon 5 maanden naar het buitenland kon met m'n doorlopende reisverzekering, maar die heeft vaak een clausule dat je na 60 weer naar je thuisland moet. Kijk hier ff naar en anders zo'n lang op reis verzekering.

Je zorg verzekering ed mag je allemaal wel in Nederland houden omdat je als stagiare naar het buitenland gaat. Meld wel bij je Nederlandse zorgverzekering dat je gaat en vraag van tevoren wat ze allemaal vergoeden.
Vergeet ook niet je telefoonabonnement om te zetten of op te schorten, als dat kan. dat gaat je veel geld schelen. Ik kon mijn bundel omzetten naar een tegoed waar ook m'n buiteland kosten uitgaan, want m'n contract opzeggen kon ik niet.
Reis en zorg verzekering bellen. Staat nu op het lijstje!

Ik heb als advies gekregen om na 90 dagen even uit te reizen, naar bijvoorbeeld Spanja of even terug naar Nederland. Aangezien een visum regelen lastig kan zijn.

Dankje missspanje
Sorry nog een post, ik moet ook gewoon eerst nadenken voordat ik op verstuur druk.

Hoe zit het met je inschrijving bij de gemeente? Blijf je daar op hetzelfde adres wonen als je ouders? MrSpanje heeft hier nu ruzie over met IBG omdat hij volgens GBA nog wel in A'dam woont, maar wel uitwonend is. Vraag dit goed na, want elke medewerkster zegt iets anders..
Dat is een goede mijn telefoonabonnement! Ik dacht eerst ik laat mijn sim-kaart hier en koop daar een nieuwe, maar als ik iets kan regelen zou dat helemaal fijn zijn natuurlijk.
Stel die vraag ook op school; je bent vast niet de eerste!
Ik woon nu bij mijn ouders en heb een adres in Marokko doorgegeven als woonadre. Mijn adres hier in NL wel als postadres gelaten..
@ Haley: check, daar kreeg ik de tip om beurzen aan te vragen.
hoofddoek !!
Aliquando et insanire lucundum est
appartement onderverhuren / huurbaas op de hoogte brengen

informeren of je daar met je eigen pinpas kan pinnen

zorgen dat je contant geld mee hebt van de valuta aldaar

evt. creditcard aanvragen

informeren of je je daar moet inschrijven als burger oid

informeren bij je gemeente of je je daar moet uitschrijven

evt. verklaring van goed gedrag opvragen bij gemeente (moest ik wel toen ik stage ging lopen in het buitenland)
Lep op dat je een speciale reisverzekering met werelddekking nodig hebt : de meesten hebben een maximale reisduur, ondanks dat ze doorlopend zijn mag je maar een maximum aantal dagen achtereen in het buitenland verblijven.

En bellen ter plaatse ; gewoon een lokale sim kaart in je mobiletje, lekker goedkoop
Alle benodigde (mail)adressen

Informeren of bij je reisverzekering de medische kosten ook gedekt zijn (medicijnen, stel dat je in het zh terechtkomt, stel dat je overlijdt en je lichaam moet naar NL vervoerd worden, etc. etc.)
Hartelijk bedankt! Goede tips!
Een gewone reisverzekering dekt stage/werken in het buitenland vaak niet. Zelf had ik de isis verzekering en ben daar erg tevreden over.
Ik vertrek in februari naar Zuid-Afrika voor een stage en ben druk bezig met regelen. Wat ik allemaal moet doen (Dan moet je maar even kijken wat bij jou van toepassing is)

-Ib groep

-Vaccinaties

-Verzekeringen, aansprakelijkheidsverzekering,reisverzekering en annuleringsverzekering. daarvan kopieen maken

-Eventuele beurzen aanvragen

-Verklaring reisverzekering dat je goed verzekerd bent

-Verklaring ib groep dat je genoeg studiefinanciering krijgt

-Nakijken of je paspoort nog 6 maanden geldig is bij terugkomst

-Zorgen dat die ook op je pc staat

-2 betaalrekeningen hebben (Als je een pasje kwijtraakt, beroving, skimmen etc etc etc)

-Creditcard aanvragen

-Voordat je op stage gaat, afspraak maken met tandarts etc als je die nog steeds moet hebben

-Slik je anticonceptie? Zorgen dat je voldoende mee hebt
Nog een opmerking over je annuleringsverzekering, die max afgesloten worden tot max 10 dagen na aankoop van je reis. Je zou even moeten navragen of dat geldt voor je reisverzekering. Verder zorgen voor een simlock vrije telefoon! In Nederland heb je erg goedkope, dit is niet in elk land het geval..
Dankje jasminn!

Een fijne gedachte dat ik al veel dingen van je lijstje heb geregeld. Het belangrijkste is dat ik na het weekend even achter mijn verzekeringen aan ga.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven