Het sprookje is uit

09-01-2010 19:36 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom mijn hart even uitstorten, gisteren heeft mijn vriend onze relatie van vijf jaar verbroken. Voor mij als donderslag bij heldere hemel. Om acht uur 's ochtends deed ik happy mijn ogen open en om tien over acht stortte mijn wereld in.

Informatie vooraf.. Ik las maandagavond in bed een roman uit, die ging over een stel dat voor de buitenwereld de perfecte relatie leek te hebben, maar onder de oppervlakte waren kleine barstjes aan het onstaan. Moraal van het verhaal: je moet iets doen aan die kleine barstjes, want voordat je het weet, zijn het grote barsten. Ik stootte mijn vriend aan en vertelde dit. "Schattebout, we moeten ervoor zorgen dat we lekker met elkaar blijven praten en dat we onze gevoelens delen, anders eindigen we net als het stel in dit boek." En in reactie daarop deelde hij even mee dat ie niet echt happy was in onze relatie. Ik hyperventileerde, en begon te huilen van schrik. Na mij lekker te laten uithuilen lag ik met mijn hoofd op zijn borst, zijn handen door mijn haar, "Rustig maar meisje, het komt allemaal goed. Ik hou van je."

En dan opeens vier dagen verder.

Gewoon op een vrijdag, 's ochtends om kwart over acht.

Weg relatie, weg toekomst, weg basis, weg thuis.

Ik liep vrijdagochtend rechtstreeks uit bed naar hem om hem een kus te geven voordat hij aan het werk ging en zei: "Ow ben je daar, ik dacht al even dat ik je kwijt was ;-)". "Kom even mee naar binnen en ga maar zitten, onze relatie is over".

Natuurlijk zit hij al tijden niet lekker in zijn vel, ik denk zelfs al een paar weken aan een absolute burn out. Hij is moe en lusteloos, weinig zin om iets te ondernemen behalve zappen op de bank. Hij noemt zelf ook het woord depressie, en denkt dat dat iets is waar hij doorheen moet.

Maar goed, blijkbaar is het allemaal aan mij te wijten. Ik ben pushy, controlling, laat hem op eieren lopen en hij is eigenlijk nog nooit gelukkig met me geweest. Ook niet in deze "tweede kans van onze relatie". Ik ben een te sterke vrouw voor hem. Ik hang aan hem, heb geen vrienden gemaakt en heb me ook niet bij een club of vereniging aangesloten. Ik geef hem het gevoel niet vrij te zijn. Ik ben niet gezellig en geef mensen die op bezoek komen het gevoel niet welkom te zijn. Ook moet ik in therapie om aan mezelf te werken, omdat anders mijn toekomstige relaties ook zullen mislukken.

Er was geen gesprek, geen dialoog. Gewoon een mededeling. Of ik ook maar meteen wilde vertrekken. Ik zit nu in de logeerkamer bij vrienden, die superlief voor me zijn. Samen met andere vrienden spannen zij samen om dit weekend voor me te plannen en leveren bergen tempo zakdoekjes aan. Die heb ik nodig ook. Elke vijf minuten barst ik. Dit kan mij niet overkomen, dit kan onze relatie niet overkomen. Op oudjaarsdag maakten we nog grapjes over een aanzoek of een trouwerij in het oude of nieuwe decennium. Twee weken geleden hebben we een gezinsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Hoe kun je nou zoiets doen? Dit moet een nachtmerrie zijn.

En dat dit voor mij als volslagen verrassing kwam, is slechts bewijs dat we niet een goede link hebben. Dat er geen geestelijke verwantschap is tussen ons. Onbegrijpelijk. En dat hij zoooo in de verleiding was om maandagavond al te zeggen dat het over was. Onbegrijpelijk.

Binnen een klein uurtje ging hij weer aan het werk gisterochtend (hij nam zelfs "tijdens" telefoontjes aan). Ik heb compleet in shock een douche genomen, heb wat spullen ingepakt en ben maar vertrokken met mijn kussen. Ik heb hem daarna niet meer gezien.

Vijf jaar is toch niet zo weg te gooien? Als er dingen zijn, moet je er toch over praten en oplossingen zoeken? Echt, ik herkende zelfs zijn ogen niet gisterochtend. Zo koud en afstandelijk.

Naast dat het allemaal aan mij ligt en het dus over is, was het ook nodig om nog even flink op mijn ziel te trappen. Dat we al tijden weinig sex hebben, ligt nu opeens niet aan zijn moeheid, maar hij heeft gewoon geen zin in me. Als we wel sex hadden, moest ie daar ontzettend zijn best voor doen. Goed om te weten. En dan met stip op plaats nummer 1 aller tijden: "Wat ben ik ongelofelijk blij dat ik kunnen voorkomen dat we kinderen zouden krijgen. Ik ben zo blij dat jij nooit de moeder van mijn kinderen zal zijn." Die opmerking staat voor altijd in mijn hart gegrifd.

De vrienden waar ik nu logeer hebben hem ook een luisterend oor aangeboden, maar dat aanbod heeft hij afgeslagen. Hij heeft zijn familie. Zijn (veel oudere en gescheiden) broer is trouwens nu hier en gelet op de knetterende ruzie van vorig jaar ("die vrouw is veel te sterk voor jou! je laat over je heen lopen!") kan ik niet anders dan concluderen dat hij als katalysator heeft gefungeerd. Maar goed, dat maakt voor het eindresultaat niet uit. Blijkbaar was hij er nu ontvankelijk voor.

Ik moest in ieder geval een week "wegwezen", dus pas komende vrijdag kunnen we praten, als het daar al van komt. Hij zal na het vertrek van zijn broer dit weekend vast zwaar opgelucht op de bank hangen, oorlogsfilms kijken, pizza eten en genieten van de plotselinge vrijheid. Ik heb weinig hoop dat er nog iets positiefs uit komt.

Aan de andere kant - iets wat ik nog bij lange na niet voel want ik hou nog steeds van hem met heel mijn hart - de mensen om me heen zeggen dat ik met iemand die zulke uitspraken doet, ook helemaal niet verder zou moeten willen. Ik hoop echt dat ik dat gevoel ook snel krijg, want nu barst mijn hart. Ik heb steeds hartkloppingen en het gevoel dat iemand een riem strak om mijn borstkas heeft gespannen. Ik krijg niet genoeg lucht. Schijnt van de schok en de stress te zijn. Nog nooit zo meegemaakt. Ben drie weken geleden nota bene gestopt met roken.

Dit is de absolute hel, en ik kan me niet voorstellen dat ooit de zon weer zal schijnen.

Ik hoop dat hij naast zijn familie ook met andere mensen contact zal zoeken. Misschien kunnen die wat rede brengen. Misschien ook niet.

Sorry voor de details en voor het lange verhaal, misschien is dit hier niet de plaats voor. Ik blijf hopen dat het misschien op een moment logisch gaat zijn, dat het niet zo ongelofelijk onbestaanbaar is.

Palm = lost
quote:Letgo schreef op 09 januari 2010 @ 21:26:

[...]

Wij? Spreek even voor jezelf wil je? Jij misschien B_E, TO zeker niet gezien haar forumhistorie. En als ik haar met mijn ervaring een hart onder de riem kan steken, dan doe ik dat graag. Ik vind het namelijk fijn om mensen vooruit te helpen. Iets wat ik me bij jou nogal eens afvraag. En mijn ervaring is vooral: het gaat sneller over dan je denkt! Betrek het gedrag van een ander niet op jezelf!

Je herhaalt het constant, je kunt advies geven zonder.

Maar ik denk dat het voor jou ook een stukje therapie is, om het te verwerken. Dus als jij ook geholpen wordt, is dat alleen maar mooi meegenomen.
quote:Brown_Eyes schreef op 09 januari 2010 @ 21:36:

[...]

Maar ik denk dat het voor jou ook een stukje therapie is, om het te verwerken. Dus als jij ook geholpen wordt, is dat alleen maar mooi meegenomen.Fijn dank je!
quote:Brown_Eyes schreef op 09 januari 2010 @ 21:36:

[...]

Kan, maar het helpt mensen vaak ook te horen dat ze niet de enige zijn geweest. Het delen van verhalen kan leiden tot inzicht. En in sommige gevallen is het beter je eigen verhaal voor je te houden. Maar waarom zou dat nu moeten
@Brown eyes: wat een lullige reacties hier zeg! Het is meestal net omdat anderen hetzelfde meegemaakt hebben zich beter kunnen plaatsen in de verhalen hier en voor de TO's is het ergens ook wel "fijn" te weten dat ze niet alleen zijn met wat ze meegemaakt hebben.

Is daar trouwens iets mis mee?
Is ook iching.

Maar ze blijft het maar herhalen in alle topics...
quote:Letgo schreef op 09 januari 2010 @ 21:39:

[...]

Fijn dank je!Enjoy yourself!
Bah, wat ongelooflijk... dat hij ook nog zo'n rotopmerkingen moet maken! Probeer toch bij jezelf te blijven, jij weet heus wel dat je in staat bent om lief te hebben, en je moet nu eerst door deze rotperiode heen, en dan zul je sterker zijn. Probeer langzaam je EIGEN leven op te bouwen, blijf tegen jezelf zeggen dat je het wel waard bent, want dat ben je. Hij is jouw niet waard, want iemand die 5 jaar met je lief en leed deelt, en dan zulke gemene dingen zegt is in mijn ogen zeer zwak en jou niet waard.
quote:Brown_Eyes schreef op 09 januari 2010 @ 21:48:

Is ook iching.

Maar ze blijft het maar herhalen in alle topics...Ik doe het niet om jou te vervelen...ik doet het namelijk in het belang van een TO die er iets aan kan hebben. Dit forum draait namelijk niet om jou!
Lieve Palm, wat vreselijk rot voor je. Een dikke voor jou!

En wat een hork van een ex heb je, om je zó na te trappen. Veel sterkte.
quote:Letgo schreef op 09 januari 2010 @ 21:54:

[...]

Ik doe het niet om jou te vervelen...ik doet het namelijk in het belang van een TO die er iets aan kan hebben. Dit forum draait namelijk niet om jou!Dat zeg ik ook niet, maar het draait net zo goed niet om jou.
BY kun je het beste negeren.... niet alleen heeft ze het inlevingsvermogen van een opgezette slak .. ze weet ook vaak een topic om zeep te helpen door off topic in discussie gaan...

zelden heb ik een nuttige bijdrage van haar gezien... dus mijn tip negeren ..
quote:liselore schreef op 09 januari 2010 @ 22:00:

BY kun je het beste negeren.... niet alleen heeft ze het inlevingsvermogen van een opgezette slak .. ze weet ook vaak rrn topic om zeep te helpen door off topic in discussie gaan...

zelden heb ik een nuttige bijdrage van haar gezien... dus mijn tip negeren ..Dank je! Ga ik doen.
quote:Letgo schreef op 09 januari 2010 @ 22:02:

[...]

Dank je! Ga ik doen.Supers!
Arme Palm, dat je zo van je wolk bent gestort. En dan van die gemene dingen zeggen. Klinkt als onmacht. Mijn ex-vriend maakte het ook niet zo subtiel uit: vreemdgegaan toen ik een weekendje naar mijn ouders was. Nadat we samen zijn ziekte net door waren gekomen (ziek zijn, diagnose, 6 chemokuren, 4 maanden bestralen, maanden herstellen). En het eerste weekend dat ik weg was, sliep hij bij een ander!

Achteraf (jaren later) zag ik dat hij het eigenlijk niet durfde uit te maken en door het heel bot en gemeen te doen zeker wist dat ik wel weg zou gaan. Egoïstisch ja maar wel zijn stijl dus (en effectief). Door alles wat we meegemaakt hadden vond hij dat hij het niet uit kon maken denk ik en uiteindelijk escaleerde het dus zo... En achteraf ben ik er blij om. Door zijn gedrag was ik dezelfde avond weg en ben er nooit meer terug geweest.

Ik hoop dat je je leven snel op orde krijgt. Het feit dat hij zo gemeen is kan je misschien sterken in het alleen verder gaan. Sterkte

Sterkte de komende tijd..
Een dikke knuffel vanuit hier

jee wat zul je je rot voelen en dan druk ik me netjes uit

ik weet niet wat ik zou doen als mij dit werd mede gedeeld pfffff

sterkte
Jammer, dat er mensen ruzie krijgen over de beste manier om TO te helpen. Persoonlijk denk ik dat verhalen van lotgenoten het meeste effect hebben; bovendien is het ook heel logisch dat mensen in een later stadium anderen gaan helpen bij een vergelijkbare situatie. Zelf heb ik nooit te maken gehad met een dergelijke heftige relatiebreuk; ik kan dus alleen maar verwoorden wat het verhaal van TO met mij doet.

Aan de andere kant is er minstens een persoon actief op het forum, die mensen "de spiegel van de advokaat van de duivel" voorhoudt. En dat hoort er ook gewoon bij.

On topic: Als niet-ervaringsdeskundige wil ik je veel sterkte wensen. De manier van verbreken van de relatie vind ik nog altijd stuitend.
Dansen is leuker dan lopen
quote:liselore schreef op 09 januari 2010 @ 22:00:

BY kun je het beste negeren.... niet alleen heeft ze het inlevingsvermogen van een opgezette slak .. ze weet ook vaak een topic om zeep te helpen door off topic in discussie gaan...

zelden heb ik een nuttige bijdrage van haar gezien... dus mijn tip negeren ..

Omdat iemand niet met de massa meelult, moet diegene maar genegeerd worden?

Vreemd
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 09 januari 2010 @ 22:22:

[...]

VreemdNee omdat die persoon andere personen bewust kwetst en als zij haar verhaal al zo goed kent zou ze weten dat het alleen goed bedoeld is. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, het enige wat belangrijk is om respect te hebben voor elkaar.

[...]

Vreemd

Vreemd dat je het interpreteert als niet met de massa mee lullen....

negeren is meestal wel de beste remedie tegen mensen die je irriteren....
Het klinkt alsof hij even de kluts kwijt is. Let goed op dat je geen boksbal wordt, geef je grenzen aan. Hij is blijkbaar in de war maar hij moet wel even reeel blijven met zijn geschop tegen jou. Fijn dat je bij vrienden bent
Ja, ik vind dat ook wel een beetje raar wat hij zegt over dat jij in therapie moet gaan en aan jezelf moet werken "voor een volgende relatie".....

Laat je niet de grond in trappen, hij is duidelijk zelf de weg kwijt.
Lieve allemaal,

Ik wilde met mijn verhaal geen ruzies veroorzaken onder de vaste bezoekers op dit forum. Wat mij betreft heeft er nu al meer dan genoeg ellende plaatsgevonden in 2010, ook al het is jaar nog maar een paar dagen oud.

Misschien kan ik het plotselinge karakter van wat gisterochtend gebeurde / het lijkt alweer zo lang geleden / verduidelijken.

Ik schreef al dat hij al tijden niet goed in zijn vel zat. We woonden in een mini/huisje met nul privacy. Zelfs na zijn lange werkdag, zag hij zittend op de bank nog werknemers langs komen en rinkelde de telefoon. Stress dus.

Gelukkig hadden we uitzicht op een fantastisch huis met alleen maar privacy en meer dan genoeg privacy. Dat zou zijn stress wel gaan verlichten. We zijn verhuisd, eind augustus (long overdue, dat soort dingen gebeurd hier nooit op schema). Nog steeds geen verlichting in zijn stress.

Komt natuurlijk doordat we / in afwachting van die verhuizing die maar werd uitgesteld en uitgesteld / niet op vakantie zijn geweest. We hebben in september daarom een heerlijk lang weekend met vrienden doorgebracht op een ander eiland. Daardoor werd onze batterij toch wel weer opgeladen.

Niet genoeg, hij wilde graag naar NL, familie en vrienden bezoeken. Hij was al een poosje niet geweest, dus hoog tijd. Jammer genoeg kon ik in verband met mijn werk qua timing niet mee in november. Door te hard werken werd hij natuurlijk net in NL ziek en kwam hij nog vermoeider terug dan dat hij weg was gegaan. Een paar dagen in bed, kopjes soep en lekker bijtanken en toen ging het wel weer.

We kregen vrienden uit NL over de vloer, ontzettend gezellige avondjes gehad. Goede gesprekken, veel wijn en plezier.Ze vertrokken vlak voor kerst. Vlak na kerst kwam de broer met zijn zoons. Weer gezellige avond na gezellige avond. Op nieuwjaarsdag een uitgebreid ontbijt met z´n allen gehad. Op mijn initiatief broerlief meegevraagd naar de stad om gezellig een terrasje te doen. De dag erna, op mijn initiatief, broer weer uitgenodigd om gezellig mee te eten. Ook al heeft ie een keer in een dronken bui heel vervelend gedaan, hij is toch de broer van mijn liefste en de tijd die je samen door kan brengen is schaars.

En toen was het maandag, de dag van het gesprek over het boek. Vanaf dat moment was het mis. Werd er opeens niet meer bij ons thuis geborreld, maar bij zijn broer. Waar ik opeens / bijna uitdrukkelijk / niet bij werd uitgenodigd. Dinsdagavond uit eten met broer, even familie onder elkaar, praten over de ouders die een dagje ouder worden. Tuurlijk kan dat. Woendag, borrelen met broer. Donderdag, heb uitgebreid staan koken, terwijl hij bij broer zat te borrelen. Hij at daarna bijna niets en bij het samen even lekker tv kijken werd er wel lekker ontspannen gelachen, maar toen ik hem een kusje wilde geven had hij daar even geen zin in. Raar, maar kan.

En zo werd het vrijdagochtend. En was het klaar.

Het uitmaken op zich, was al erg genoeg. Waarom er nog puntjes op de i moesten worden gezet, bij iemand waar je nota bene van zegt te houden, is me een raadsel.

Fijne nacht allemaal, ik hoop dat de slaappil gaat werken.

x
Palm, ik herken je verhaal heel goed, alleen mijn relatie is niet verbroken. Maar mijn man heeft wel exact dezelfde dingen tegen mij gezegd (overigens niet dat ik geen goede moeder was, want wij hebben een kind samen). Ook dat ik pushy, controlling was. Het allemaal aan mij lag, ik in therapie moest etc. Ik ging enorm aan mezelf twijfelen en ben uiteindelijk beland in een depressie. Toen kwamen we erachter dat het probleem niet bij mij lag,maar voor een groot deel ook bij HEM. Hij had problemen met zijn leeftijd (40 geworden) en had het gevoel dat zijn leven over was, dat hij een keuze moest maken nu het nog kan, dat hij geen vrijheid meer had met vrouw en kind en de bijbehorende verplichtingen. Hij wou daar iemand de schuld van geven en dat werd ik. Bovendien: als ik de schuld had, kreeg hij meteen een goed excuus om meer dingen voor zichzelf te doen en mensen te ontmoeten.

Lang verhaal kort: misschien is er bij jouw vriend iets anders aan de hand, maar wat ik ermee wil zeggen is dat je moet oppassen om jou de schuld aan te laten praten. Wat al meerdere mensen aangaven: pas goed op jezelf en een relatie wordt nooit verbroken doordat eentje het verpest heeft. Er zijn er altijd nog 2 bij. Hij gebruikt nu die redenen om voor zichzelf goed te praten dat het uitgaat, maar dat wil niet zeggen dat ze waar zijn!
Iching, die van jou lijkt me een wandelende midlife crisis.
Geen bijzonderheden

[...]

VreemdJe bent nog niet bekend met BE zo te lezen. Liselore zegt het niet voor niks hoor. BE kun je idd maar het beste negeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven