Ik ben van streek

12-12-2009 23:41 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is de laatste tijd zoveel gebeurd, ben zo vreselijk behandeld en meerdere malen gekwetst. Op dit moment ben ik nog steeds herstelende van wat mij is aangedaan en nu ik even rust heb komen de gevoelens naar boven. Ik merk dat ik al een paar dagen van streek ben door alles wat er is gebeurd. Door te denken, het is maar tijdelijk, heb ik me er doorheen kunnen slepen. Ik heb me dan ook voorgenomen om in het nieuwe jaar niet meer met de mensen die mij zo gewetst hebben om te gaan. Ben er zo klaar mee en vanaf vandaag wil ik niks meer met ze te maken hebben. Hoe wordt ik harder tegen mensen die me willens en wetens kwetsen?
quote:Chameleon schreef op 10 januari 2010 @ 22:00:

[...]

Wat is nou precies je doel sevenofnine? Wil je hem raken en genoegdoening of wil je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken?

Wat je hier beweert is overigens een aanname. Heel veel mensen kan het namelijk niks schelen als ze genegeerd worden. Zeker niet als iets of iemand ze onverschillig laat.

Als jouw doel dus genoegdoening is, kon je weleens van een koude kermis thuiskomen.

Ik zou zeggen: laat los meid. Zoveel je kan.

Hoeveel pijn je ook je hebt, het zal niet minder worden door hem te raken of indirecte wraak te wensen.

Het kost je alleen maar energie en die heb je nu keihard nodig voor jezelf.

Zelf zou ik, in een dergelijke situatie, voor de formele groet gaan. Verder niks.helmaal mee eens!
Als je jouw minachting duidelijk wilt maken kun je hem ook zeggen dat hij gekwetst heeft op een manier die voor jou onacceptabel is en dat je daarom niet meer op hem zal reageren als jullie elkaar tegenkomen. Kort en bondig zonder discussie. Als hij die opzoekt dan je er niet toe laten verleiden en niet op reageren. Want dat heb je hem net meegedeeld.

Door hem alleen maar te negeren zonder uit te spreken dat je hem negeert maak je iets heel anders duidelijk. Hij zal hierdoor merken dat hij nog invloed heeft op jouw gevoelstoestand. Dat zijn acties jou dus iets doen. Daarmee kan het voor hem zelf een genoegdoening zijn als jij hem negeert. En hij weet dat hij je nog kan kwetsen, het geeft hem macht... hij heeft immers nog steeds invloed op jouw gevoelstoestand.

Negeren is geen grens aangeven. Het kan wel werken als je elkaar verder toch nooit meer tegenkomt, maar als je elkaar nog wel eens tegenkomt, dan is het uitspreken van jouw grens (wat hij heeft gedaan is onacceptabel) en de actie die je naar aanleiding daarvan neemt (geen reactie/gesprek/contact) het meest duidelijk.
De formele groet heb ik inderdaad altijd gebruikt, onder het mom van wat jullie hierboven aangaven. Ik merkte dat men mij dan juist niet terug groette en mij keihard negeerde. Hierdoor voelde ik me daarna rot, gaat me dus niet meer overkomen, heb ervan geleerd.
Wat een nare mensen zijn dat!! Ik groet nooit iemand niet terug, hoe vervelend ik die persoon ook vind.

Jij hoeft het initiatief er ook niet in te nemen. Als hij niks tegen je zegt...prima, dan zeg je ook niks tegen hem.

Ik denk dat wij je allen proberen te waarschuwen voor het risico dat je jezelf alleen maar heel rot gaat voelen als je uit bent op genoegdoening met je gedrag. Als die man je echt zo gekwetst heeft dan geeft hij waarschijnlijk niks om je en kan het hem dus ook niks schelen wat jij wel of niet doet. Als jij hem nu een 'hak' wil zetten door hem te negeren, dan kan je wel eens van een koude kermis thuiskomen als je merkt dat het hem niks doet.
quote:Jive schreef op 10 januari 2010 @ 22:22:

Als je jouw minachting duidelijk wilt maken kun je hem ook zeggen dat hij gekwetst heeft op een manier die voor jou onacceptabel is en dat je daarom niet meer op hem zal reageren als jullie elkaar tegenkomen. Kort en bondig zonder discussie. Als hij die opzoekt dan je er niet toe laten verleiden en niet op reageren. Want dat heb je hem net meegedeeld.

Negeren is geen grens aangeven. Het kan wel werken als je elkaar verder toch nooit meer tegenkomt, maar als je elkaar nog wel eens tegenkomt, dan is het uitspreken van jouw grens (wat hij heeft gedaan is onacceptabel) en de actie die je naar aanleiding daarvan neemt (geen reactie/gesprek/contact) het meest duidelijk.Een paar weken geleden is dit ook gebeurd, heb hem verteld wat zijn gedrag met mij heeft gedaan, dat hij mij heel erg heeft gekwetst. In het gesprek heb ik ook aangeven dat ik (wetende dat we elkaar nog tegen zullen komen) hem zal negeren omdat mijn grens is bereikt. Hij zei dat dit hem had geraakt en dat hij het heel erg vond dat we nu zo met elkaar om zouden gaan. Hij weet dus heel goed waar hij aan toe is. Ik heb hem daarna ook geen gedag meer gezegd.
Hoe jij reageert of wat jij ook doet zal hem waarschijnlijk geen moer uitmaken. Jij groet wel, hij niet.. jij voelt je rot. Jij groet morgen niet en hij zegt vrolijk hallo.. jij voelt je rot.

In jouw geval zou ik vooral normaal doen. Het is voor hem duidelijk dat hij jou wat doet. Jouw minachting doet hem waarschijnlijk niets.. Wellicht is het wat amusant, en dat doet jou weer zeer. Hoe je ook doet, wat je ook doet, hij heeft jou ermee. Nee, je hebt vooral jezelf ermee.

Is het mogelijk om bij een ander te lessen zodat je een beetje los kan komen van hem?
Probeer als je kan trouwens te accepteren dat er mensen zijn waar je nooit een sorry van zal krijgen. Het voelt onmachtig als je je gelijk dan niet krijgt, zeker niet als iemand heel diep zit. Toch kan je het niet afdwingen. Zelfs niet met heel veel uitleggen waarom iets zo rot voelt voor je, of door gedrag je minachting te tonen. Je zal moeten accepteren dat het een ander simpelweg niets doet.

Dat doet heel veel pijn, omdat jij je wel kwetsbaar hebt opgesteld. Geef je kwetsbaarheid aan mensen die het verdienen..
quote:sevenofnine schreef op 10 januari 2010 @ 22:23:

De formele groet heb ik inderdaad altijd gebruikt, onder het mom van wat jullie hierboven aangaven. Ik merkte dat men mij dan juist niet terug groette en mij keihard negeerde. Hierdoor voelde ik me daarna rot, gaat me dus niet meer overkomen, heb ervan geleerd.

Je maakt de 'fout' dat je een reactie verwacht sevenofnine. En omdat die reactie (negeren van jouw groet) niet is wat je verwacht, ga jij je rot voelen.

Met het geven van een formele groet moet je juist helemaal niks verwachten. Dat is niet de reden van het groeten.

Voor mij zou de reden zijn dat ik normaal doe, dat ik mezelf niets hoef te verwijten en dat ik geen ongemakkelijke sfeer creëer door een andere bewust te gaan negeren.

Maar of die ander nou wel of niet teruggroet, zou mij aan m'n reet roesten. Dan maar niet, zou ik denken.

Het valt me trouwens op dat je deze situatie steeds veralgemeniseert. Zojuist had je het over hoe mensen reageren op negeren en nu trek je de situatie naar 'men' en hoe zij je negeerden als jij hen groette.

Probeer eens of je deze bevindingen wat los kan laten en baseer je houding alleen op wat effectief en wenselijk is voor jou in deze specifieke situatie. Daar help je jezelf het meeste mee.
Nog even een reactie voor het slapen gaan. Normaal doen zoals jullie het noemen vind ik eerlijk gezegd nu even niet zo belangrijk. Waar het mij nu om gaat is: dat ik mijn gevoel en intuitie volg zodat ik weer in mijn kracht sta.
Je gevoel en intuitie volgen is mooi. In je kracht staan ook. Als je dit voor jezelf doet zou ik je alleen maar willen stimuleren. Maar heb alsjeblieft geen verwachtingen van hem, want dan raak je teleurgesteld.

Doe wat goed is voor jou en doet het ook voor jezelf! Succes morgen en welterusten.
Calculeer dan ook in dat je gevoel en intuïtie je mogelijk niet de verwachte kracht gaan geven, maar je nog slechter zullen doen voelen.

Zolang je nog verwachtingen koestert en een hang naar genoegdoening hebt, ligt de teleurstelling direct om de hoek sevenofnine.

Anyway, wat je ook doet, maak het jezelf niet onnodig moeilijk.

Ik denk dat dat het belangrijkste is....
Bedankt voor jullie steun dames. Vandaag was dus mijn gitaarles en hij was er ook. Ik kwam binnen met een vriendin en zag in mijn ooghoeken dat hij bij een groepje stond. Mijn vriendin stelde voor om aan de andere kant van de ruimte te gaan staan, zodat we elkaar niet tegen hoefde te komen. We hebben elkaar dus de hele avond gemeden, zijn elkaar niet echt tegen het lijf gelopen. Ik hoefde hem dus ook geen gedag te zeggen want we zochten elkaar niet op. Hij wist dat ik er ook was, dus het is ook voor hem nu duidelijk dat ik niets meer met hem te maken wil hebben.
dubbel.
quote:Letgo schreef op 11 januari 2010 @ 00:10:

Maar heb alsjeblieft geen verwachtingen van hem, want dan raak je teleurgesteld.

Doe wat goed is voor jou en doet het ook voor jezelf! Succes morgen en welterusten.Verwachtingen heb ik helemaal niet meer, sterker nog ik wil alleen maar met rust worden gelaten. Iemand die mij zoveel pijn heeft gedaan, krijgt niet meer de kans dit nog een keer te doen.
Waarom hij je kan kwetsen? Omdat je nog gevoelens hebt voor hem, al zal dat niet zijn wat je wilt horen. Die gevoelens zitten tussen haat en liefde, maar die gevoelens kunnen ook heel dicht bij elkaar liggen. Hij komt op mij over als een 'foute' man, waarvan je het in de eerste instantie niet in de gaten had.

Het gedrag wat hij vertoont komt heel waarschijnlijk voort uit zijn eigen onzekerheid. Een manier om met onzekerheid om te gaan is andere mensen kwetsen met hun onvolkomenheden. Arrogantie is ook een manier om onzekerheid te verbergen.

Kennelijk gebruikt hij jou op die manier om zijn gevoel van eigenwaarde te vergroten. Triest typje hoor.

Ik kan je aanraden om alle banden met deze man te verbreken. En ja, dat betekent dus: van gitaarles af. Want, deze man - die jij ooit zo leuk vond - zal je altijd blijven herinneren aan wat er is gebeurd. En die herinnering zal altijd weer een steek in je hart geven. Wat die herinnering ook moge zijn. Als je los kan komen van die herinnering, zul je merken dat zijn bestaan steeds minder een centrale rol in je leven gaat spelen. Mogelijk kun je dan ook straks terugkijken op een periode waarin je veel geleerd hebt over jezelf.

Wat jou verder ook kan helpen - en dit is even heel wat anders - is het gaan beoefenen van een vechtsport. De ervaring leert, dat als je je fysiek sterker voelt (betere houding, je minder klein voelen, je weerbaarder voelen), je ook geestelijk sterker wordt. Ik zat zelf tot voor kort op aikido en ben bezig met een overstap naar taekwondo. Ik kan mezelf op dat gebied dus ervaringsdeskundige noemen.
Op het risico af dat dit mosterd na de maaltijd is, maar hier wil ik toch even op reageren.quote:sevenofnine schreef op 13 december 2009 @ 02:49:

Zarazara100: ik heb het over iemand die inderdaad alleen maar aan zichzelf denkt en die niets geeft om de gevoelens van anderen. Hij staat ook bekend als een hork en als heel arrogant.

Met deze kennis, wat valt er voor jou te winnen door het in stand houden van het contact met deze persoon?

quote:sevenofnine schreef op 13 december 2009 @ 02:49:

Babsjuh: ik kan er inderdaad niets aan doen, laat het dan ook gebeuren. Vorige week kwam ik erachter dat hij ergens had afgesproken in een cafe met een vrouw waarvan hij weet dat ik haar niet mag omdat ze mij vanalles heeft geflikt. Ik heb diep ademgehaald en dacht, loslaten ze zijn het niet waard. Met harder worden bedoel ik, me niet meer gek laten mensen door dit soort mensen.

Het feit dat jij iemand niet mag, betekent niet dat een ander niet met diegene zou kunnen afspreken. Dit heeft geen enkele impact op jouw zijn. Alles wat jij hierbij bedenkt, zit in jouw eigen hoofd. Zolang jouw hersenspinsels, want dat zijn het, leidend zijn, loop jij je gekwetst te voelen terwijl twee andere mensen ergens in een bar zitten te lachen en borrelen en helemaal NIET weten dat dit speelt in jouw hoofd (en uitsluitend in jouw hoofd, het is niet echt! Besef dat)

Almosthappy: mijn aandeel is dat ik bang ben voor conflicten en dus probeer om de realtie met zoiemand goed te houden. Terwijl de ander mij dus keihard op mijn gevoelens heeft getrapt. Ik zou eigenlijk iemand daarna gewoon keihard moeten negeren, gewoon uit zelfbescherming en om aan te geven dat mijn grens is bereikt.

Iemand de deur wijzen, uit je leven bannen, wegsturen is geen conflictsituatie. Overigens, als het 'keihard op gevoelens trappen' bestaat uit het scenario van hierboven (x spreekt af met y en die blief ik niet) dan gaat het nergens over en doe je er goed aan om er verder niet over na te denken.

Lunaan: maar hoe laat je los, hoe kom je af van die wraakgevoelens?

Wraak? Voor wat?

Frizzi: Kadushi gaat er blijkbaar vanuit dat je altijd in staat bent om je gevoelens onder controle te houden. Ik weet heel goed wwaarom ik me gekwetst voel. Ik voel me verraden, niet serieus genomen, niet gerespecteerd, belachelijk gemaakt, gekleineerd, vernederd en slecht behandeld. En ja, ik geef zelf die ruimte, door me kwetsbaar en open op te stellen.

Ik zou je willen aanraden om een goed onderscheid te maken tussen gevoelens (je voelt iets in je lichaam!) en wat we tegenwoordig maar ' emoties' noemen, maar wat in feite beredeneerde reacties op invloeden uit een omgeving zijn. Ter illustratie: je zegt je verraden te 'voelen', dis is iets wat in je hoofd zit. Verraden zijn kent geen plekje in je lijf. Dit is dus geen voelen, maar denken. Dit zit in JOUW hoofd en alleen jij kunt het daarvandaan uitbannen. Besef je terdege dat het heel wel mogelijk is dat jij je verraden 'voelt' in jouw belevinsgwereld en in jouw hoofd, zonder dat een ander daar enige weet van heeft.

Angst, wat ook een emotie is/kan zijn, kan zich wel manifesteren in je lijf (buikpijn van angst komt meer dan eens voor)

Nogmaals, ik heb gereageerd op de post tot zover ik gelezen heb, er kan dus al veel meer behandeld zijn dan deze post suggereert. Mijn beste advies op dit moment is: kom tot jezelf. Leer voelen ipv denken en vergeet voor het gemak even de mensen om je heen. Je kunt hen niet veranderen, maar jezelf wel, vooral in je omgang met en nog belangrijker: in jouw perceptie van de wereld om je heen.
Vandaag kwam ik hem weer tegen. We botsten bijna tegen elkaar op, maar we liepen snel voorbij zonder een woord tegen elkaar te zeggen. Hij keek nog even mijn kant op, maar heb hem verder geen aandacht gegeven en heb hem genegeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven