groot gezin?
donderdag 14 januari 2010 om 23:15
Hoor in m'n omgeving (kennissenkring) de laatste maanden heel veel over 4e kindjes. Een 4e kindje later lijkt mij ook wel leuk maar eerst maar eens een 3e, haha.
Wie heeft hier een groot gezin van 4 of meer kinderen? En krijgen jullie daar ook reacties op? In onze familie komt het weinig voor, 2 of 3 kinderen is wel gangbaar maar meer niet.
En hebben jullie ze ook kort op elkaar of juist niet? Het lijkt ons het leukste als er niet meer dan een jaar of 2/3 tussen zit mocht ons dat gegeven zijn, dan kunnen ze echt samen opgroeien!
Ben benieuwd naar jullie verhalen!
Wie heeft hier een groot gezin van 4 of meer kinderen? En krijgen jullie daar ook reacties op? In onze familie komt het weinig voor, 2 of 3 kinderen is wel gangbaar maar meer niet.
En hebben jullie ze ook kort op elkaar of juist niet? Het lijkt ons het leukste als er niet meer dan een jaar of 2/3 tussen zit mocht ons dat gegeven zijn, dan kunnen ze echt samen opgroeien!
Ben benieuwd naar jullie verhalen!
donderdag 14 januari 2010 om 23:44
donderdag 14 januari 2010 om 23:53
Miijn moeder heeft 5 kinderen gekregen, waarvan 1 helaas niet mocht blijven leven. Tussen de jongens was ik het enige meisje. Dat we met zn 6en thuis waren heb ik altijd als prettig ervaren. Er was altijd wel een broer met wie je wat kon doen en aan tafel was het ook gezellig omdat er altijd wel verhalen waren. En het is een even getal, dat is ook wel fijn. Mijn moeder had 13 broers en zussen, mijn vader 4. En bijna hebben ze allemaal 3 a 4 kinderen gekregen. Daarmee is de familie dus vrij groot en uitgebreid. Nu met de aanhang er bij is het altijd gezellig druk op verjaardagen.
Ik weet nog dat ik een meisje in de klas had, daar waren ze met 8 kinderen thuis. Dat is wel een beetje veel, maar bij die familie paste het ook wel. Wel een heel geregel om eens bij oma op bezoek te gaan, ze gingen altijd met 2 busjes.
Ik weet nog dat ik een meisje in de klas had, daar waren ze met 8 kinderen thuis. Dat is wel een beetje veel, maar bij die familie paste het ook wel. Wel een heel geregel om eens bij oma op bezoek te gaan, ze gingen altijd met 2 busjes.
vrijdag 15 januari 2010 om 00:03
vrijdag 15 januari 2010 om 00:10
vrijdag 15 januari 2010 om 01:08
Ik heb 11 broers en 3 zussen. Nu ze "groot" zijn is het hartstikke leuk. Maar dat vond ik vroeger niet.
Ik heb zelf 3 jongens. Natuurlijk doorgaan tot een meiske. En de vierde was een vreselijk mooie lieve knappe meid.
Tussen de 1e en de 2e zit vier jaar. tussen de 2e en 3e zit 3 jaar. En tussen de 3e en 4e zit maar anderhalf jaar. Ik vond het bij allemaal leuk. Hoeveel tijd er ook tussen zat.
Mijn meis is er niet meer. Ze is overleden toen ze 11 was nadat ze 7 jaar tegen die rot leukemie had gevochten.
Ik heb zelf 3 jongens. Natuurlijk doorgaan tot een meiske. En de vierde was een vreselijk mooie lieve knappe meid.
Tussen de 1e en de 2e zit vier jaar. tussen de 2e en 3e zit 3 jaar. En tussen de 3e en 4e zit maar anderhalf jaar. Ik vond het bij allemaal leuk. Hoeveel tijd er ook tussen zat.
Mijn meis is er niet meer. Ze is overleden toen ze 11 was nadat ze 7 jaar tegen die rot leukemie had gevochten.
vrijdag 15 januari 2010 om 01:26
quote:Zoebie schreef op 15 januari 2010 @ 01:08:
Ik heb 11 broers en 3 zussen. Nu ze "groot" zijn is het hartstikke leuk. Maar dat vond ik vroeger niet.
Ik lees het begin van je post en denk: Leuk!
Tot ik bij de laatste regels kwam en schrok. Jemig Zoebie.
Ik heb een kutavond gehad (ingewikkeld en pijnlijk en saai verhaal), maar dit plaatst het wel even in perspectief.
Ik lees het begin van je post en denk: Leuk!
Tot ik bij de laatste regels kwam en schrok. Jemig Zoebie.
Ik heb een kutavond gehad (ingewikkeld en pijnlijk en saai verhaal), maar dit plaatst het wel even in perspectief.
almosthappy wijzigde dit bericht op 15-01-2010 01:30
Reden: Je heet geen Zobie, maar Zoebie
Reden: Je heet geen Zobie, maar Zoebie
% gewijzigd
vrijdag 15 januari 2010 om 01:36
Ik zou het op zich ook wel leuk vinden om nog een vierde te krijgen maar de bezwaren die ik niet had bij de derde, heb ik juist wel bij de vierde. Hoe gaat het met studie betalen (ook al ben ik er erg voor dat ze bijbanen hebben), vakanties, etc. Hebben we hier wel genoeg geld voor? We zijn er dus nog niet helemaal uit. We laten eerst de jongste zijn eerste verjaardag maar vieren en kijken dan wel weer. Wil ook goed beredeneren WAAROM ik een vierde wil. Het lijkt me gezellig, is zo'n rare reden, maar dat telt al vanaf 1 kind.
vrijdag 15 januari 2010 om 07:39
Ik heb er ook vier en vindt het gezellig. Ik krijg toch wel regelmatig de reactie: jemig, vier kinderen... Misschien komt dat omdat ik 2 banen heb, een opleiding volg en ook veel aan scouting doe. Het leeftijdsverschil is best groot: tussen de 1e 2 4jaar, tussen de 2de en 3de bijna vijf jaar en tussen de 3de en 4de 11 maanden. Je hebt het niet altijd voor het uitkiezen hoeveel leeftijdsverschil ertussen zit, maar ze kunnen het goed met elkaar vinden.
vrijdag 15 januari 2010 om 07:43
Hier ook een groot gezin met 4 kinderen. Allemaal jongens, leeftijd 12, 10, 9 en 1.
Maar wij zijn geen "standaard" gezin, want de oudste 3 zijn van mij en mijn ex en de jongste is van mij en mijn vriend.
Oudste 3 zijn echt zo enorm gek op hun broertje, dat is heerlijk om te zien!
Druk is het zeker, maar inderdaad, wat ook al gezegd wordt, het is absoluut gezellig.
Ik heb echt nog nooit de opmerking: jemig, vier kinderen gehad trouwens.
Wat studie etc betreft maak ik me niet echt zorgen, maar goed, dat komt natuurlijk ook omdat hier 2 vaders in het spel zijn zeg maar.
Maar wij zijn geen "standaard" gezin, want de oudste 3 zijn van mij en mijn ex en de jongste is van mij en mijn vriend.
Oudste 3 zijn echt zo enorm gek op hun broertje, dat is heerlijk om te zien!
Druk is het zeker, maar inderdaad, wat ook al gezegd wordt, het is absoluut gezellig.
Ik heb echt nog nooit de opmerking: jemig, vier kinderen gehad trouwens.
Wat studie etc betreft maak ik me niet echt zorgen, maar goed, dat komt natuurlijk ook omdat hier 2 vaders in het spel zijn zeg maar.
vrijdag 15 januari 2010 om 08:48
Ytay lekker druk hé. Ik deed dat ook, Vier kinderen, één ernstig ziek. Studeren en dan ook nog leiding geven bij Scouting en allerlei andere hand en spandiensten doen. En het ging en ik had er lol in. Ik ben nu voorzitter van een land- en waterscouting en we hebben leiding tekort. We hadden het er gisteren nog over. Hoe deed ik dat met vier kinderen. Nu heeft de jeugd alleen maar tijd tekort.
AlmostHappy en Nellebelletje, 't is het ergste wat een mens kan overkomen. Dat draag ik dagelijks bij me.
AlmostHappy en Nellebelletje, 't is het ergste wat een mens kan overkomen. Dat draag ik dagelijks bij me.
vrijdag 15 januari 2010 om 09:53
Ik vind een groot gezin best mits je het goed kan betalen en kids niet verplicht worden om bijbaantjes en enorme studieschulden te nemen. Jij wilt kinderen, moet je ervoor betalen ook. En kids verplicht laten meehelpen in huis omdat je het zelf anders niet red....tja...
www.grootgezin.nl
www.grootgezin.nl
vrijdag 15 januari 2010 om 10:05
@ Zoebie.. Wat vreselijk om dat mee te moeten maken! Ik schrok ook heel erg van je laatste zin. Lijkt me als moeder het ergste wat er is. Ik bedoel ik heb zelf een dochtertje van 2 en ik moet er niet aan denken dat zij komt te overlijden!
@ Pannetje: Wat is er mis mee om je kinderen te laten helpen in het huishouden? Ik kom uit een gezin van twee kinderen en wij moesten ook 'verplicht' meehelpen. En niet omdat mijn ouders het anders niet redden maar omdat je daar zelfstandig van word en je gaat begrijpen hoe het werkt. Ik zie in mijn omgeving vaak dat dit niet gebeurd. Die kinderen zien hun ouders als een soort van hotel en als ze op zichzelf gaan wonen komt er van het huishouden niets terrecht want ja dat kunnen ze allemaal niet!
@ Pannetje: Wat is er mis mee om je kinderen te laten helpen in het huishouden? Ik kom uit een gezin van twee kinderen en wij moesten ook 'verplicht' meehelpen. En niet omdat mijn ouders het anders niet redden maar omdat je daar zelfstandig van word en je gaat begrijpen hoe het werkt. Ik zie in mijn omgeving vaak dat dit niet gebeurd. Die kinderen zien hun ouders als een soort van hotel en als ze op zichzelf gaan wonen komt er van het huishouden niets terrecht want ja dat kunnen ze allemaal niet!
Erger u niet, verwonder u slechts!