Hoe donateurs te werven?

15-01-2010 11:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van ons heeft in Cambodja een weeshuis opgezet, wat harstikke goed loopt! Er wonen inmiddels 20 kinderen die daar verzorgd worden, eten krijgen en scholing krijgen. Op het moment wordt de boel voor een groot deel draaiend gehouden vanhet inkomen van onze vriend, voor de helft van het bedrag wat nodig is per maand heeft hij inmiddels voldoende donateurs. Het mooiste zou natuurlijk zijn als er méér donateurs zouden komen, maar hoe kom je daar aan? Ik ga hier geen link plaatsen ofzo, want het is geen oproep, maar een oprechte vraag.

Hoe kom je aan donateurs? Juist omdat dit project heel kleinschalig is, moeten we het van de directe benadering hebben. Iedereen heeft dus al z'n volledige adresboek gemaild, en dit heeft wel een aantal positieve reacties opgeleverd, maar het is nog niet voldoende. Het zou voor onze vriend toch ook wel prettig zijn als hij zijn inkomen weer eens wat meer aan zichzelf zou kunnen besteden

Hebben jullie, behalve dus hele adressenbestand mailen en via website die hij heeft (die ik hier dus niet plaats omdat ik geen oproepen mag plaatsen) nóg een manier om aan donateurs te komen?
Om een kort verhaal lang te maken...
't Is maar goed dat ik hier om tips vraag, ik merk dat ik aardig wat te leren heb vóór ik me er daadwerkelijk in ga storten....
ik zat ook te denken aan iets wat neerkomt op wat elninjoo zegt.

Een vriendin van me is op wereldreis geweest en heeft eerst 3 maanden in india in een weeshuis als vrijwilliger geholpen.

Via een backpack organisatie is ze daar terecht gekomen. Zij moesten betalen voor kost en inwoning. Zij hebben persoonlijk toen veel donaties ( en materialen ) binnengehaald via kennissen en vrienden.

Als je regelmatig van zulke vrijwilligers hebt dan helpt dat ook wel mee lijkt me.
Als vrijwilliger meehelpen kán! Staat op de site, en ze hebben al een aantal mensen gehad die dat gedaan hebben, met als resultaat een waterpomp (schoon water!), en het huis is ontzettend mooi geworden (zag er niet uit in het begin).
Nobel en enthousiast dat een vriend van jullie dat heeft opgezet! Toch nog wel een kritische kanttekening.

Ik volg zelf al een tijd een Nederlander in Sihanoukville die daar een school c.q. weeshuis heeft opgezet (en ben er zelf ook geweest). Hij zit er iedere dag met zijn neus bovenop, maar nóg heeft hij te maken met enorme corruptie en ja-zeggen en nee-doen en managers die spoorloos verdwijnen met het geld wat hij zou gaan betalen voor het verkrijgen van vergunningen.

Is er zeer regelmatig iemand van het bestuur uit Nederland aanwezig in Cambodja om de gang van zaken te bespreken en dingen te regelen? Of wordt er iedere maand geld over gemaakt naar de directeur en vertrouwen ze hem op zijn bruine ogen?

Ik hoop écht dat hij heel veel sponsors gaat krijgen en hoop dat het allemaal goed blijft gaan. Het is in-en-in triest als je met je goede bedoelingen (en die van de sponsors) iets opstart, wat daarna niet goed blijkt te gaan en de kinderen er de dupe van worden.

Over de acties: probeer inderdaad een school enthousiast te krijgen om het project te 'adopteren' en daar acties voor te doen (sponsorloop, rommelmarkt etc). Maak een mooie presentatie van het weeshuis, die tijdens die activiteiten getoond kan worden.

Benader de lokale suffertjes (huis-aan-huis krantjes), die zijn vaak ook wel bereid om dergelijke feel-good artikelen te plaatsen.

Misschien kan er bij een volgend bezoek het een en ander aan lokale producten gekocht worden (kunstnijverheid etc) wat dan tijdens een braderie verkocht kan worden, met op de kraam uiteraard de nodige folders, foto's en uitleg.

Succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Himalaya, onze vriend heeft in dezelfde plaats een weeshuis opgezet... wat een toeval!

Onze vriend is nu in Cambodja, en gaat daar jaarlijks naartoe. Ook de andere mensen die bij de stichting betrokken zijn komen daar regelmatig, en daarnaast woont een van de medewerkers daar vlakbij (is getrouwd met een Cambodjaanse, wat veel scheelt).

Ze hebben een project waarbij schilderijtjes worden verkocht, dat ligt tijdelijk even stil (heel praktisch, geen verf ), maar dat gaat binnenkort weer opgepikt worden.

Scholen is ook een goed idee, bedrijven had ik wel aan gedacht, maar scholen is ook heel mooi!

Zo zeg, met deze tips kom ik toch al weer een heel eind! Bedankt, en laat de tips vooral komen!
Ik kom zelf uit de reiswereld en wij werden zeer vaak benaderd voor donaties, hulp, kleine middelen (zoals de potloodjes en kleurboeken die wij aan klanten geven). Soms deden we ook een artikel over zo'n project (als de aanvrager heel aanhoudend en super attent was). Het heeft wel structurele dingen toen opgeleverd.

Ken je geen stewardessen/stewards of captain of reisbureaumedewerkers. Die zijn vaak een goede bron van verspreiding omdat ze met veel mensen in aanraking komen en ook ingangen kennen praktische zaken te regelen (gratis extra bagage of bagagegewicht op zijn vlucht voor extra spullen).

Er zijn ook veel magazines. Denk bijvoorbeeld aan Onboard magazines van luchtvaartmaatschappijen, maar ook de allerhande van albert heijn, of Ditjes-en-datjes van Dirk van de Broek. Als je een goed recept kan scoren uit het land, dan kan je misschien ook een goed artikel erbij ritselen! En dat kan ook met sommige tijdschriften, ons aller Viva besteed ook altijd veel aandacht aan goede doelen.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je veel bruikbare tips krijgt! Toi-toi-toi!
Volg je hart. Dat klopt.
1/ informatie - een makkelijk te vinden website met meer informatie. Zo kunnen mensen opzoeken of het een te vetrouwen initiatief is, en iets wat ze willen sponsoren. Zorg vooral voor informatie die vertrouwen wekt dat alles legitiem is. Id de organisatie/het initiatief ergens geregistreerd of erkend - zo ja, hoe? Niets zo erg als iets lezen in een blaadje met een rekeningnr erbij om er vervolgens niets over te kunnen vinden.

(oh ja, ook duidelijk aangeven waarom je geen giften wil in natura wil. Goed bedoeld, maar meestal compleet waardeloos als je rekening houdt met vervoerskosten, en het feit dat je beter de lokale economie steunt)

2/ informatie over aftrek giften - kan met giften aftrekken bij de belastingen, zo ja hoe dan.

3/ maal giften geven makkelijk: goede weergave van rekeningnummer, misschien is er iets op te zetten op de site via Ideal of payypal? Doe ook een suggestie over het bedrag: "met een eenmalige gift van 40 euro kunnen wij....". Of: "u kunt zich er ook toe verbinden elke maand 5 euro te storten... dit kan op de volgende manier...". Of: "Ja, ik word graag donateur - klik - contacteer mij per telefoon"(waarna je zelf de mensen opbelt). Zorg voor goede contactinformatie - iemand die een grote gift wil doen gaat niet zomaar op de rekening storten - die moet wat gemasseerd worden en persoonlijk behandeld.

4/ goede registratie van de giften. Zo kan je een half jaar later een follow-up doen. Kan je een nieuwsbrief mailen enz.

5/ vergeet de lokale bedrijven niet; schakel een klas schoolkinderen in enz.

6/ toon aan dat het geld naar het project gaat. Dat je niet met betaalde studenten werkt om te werven. Dat je administratiekost laag is enz.

7/ pas als 1-4 compleet zijn, en je alle procedures en databanken op punt hebt, benader dan de media. Elke paar maand in een ander sufferdje een artikeltje. Maak het makkelijk voor de journalsiten bereid zelf veel tekst voor, en zorg voor mooie foto's. Die blaadjes moeten volraken, en die journalisten zijn altijd op zoek naar een verhaal waar weinig tijd inkruipt.
Hoi,

Wat goed dat je vriend daar zo mee bezig is. Mijn zus heeft een tijdje in het buitenland gewerkt als vrijwilliger. Wij hadden toen een thuisfrontcommissie voor haar. Zij werktte daar en wij zorgden voor het geld. D.m.v. markten, op moederdag een jaarlijkse ontbijtactie, op scholen presentaties geven en die kinderen gingen dan geld verzamelen dmv van sponsorloop o.i.d.. Verder hadden/hebben we een online webshop met heel veel handgemaakte super leuke spullen die nog steeds heel erg goed loopt. Daar halen we jaarlijks duizenden euro's mee op.

Misschien is het een idee om met een groep vrienden om tafel te gaan zitten en maandelijks zoiets dergelijks te doen.

Succes ermee!
3 fm aanschrijven? Die beslissen nu zo ongeveer wat het onderwerp van de volgende serieus request wordt. Vuilstortplaats kinderen in Cambodja zou zomaar het nieuwe doel kunnen worden dan!

Niet geschoten is altijd mis!
@Moordwijf: 3FM serious request gaat altijd naar een project van het Rode Kruis dus dat is denk ik geen optie...

Misschien is deze tip al voorbij gekomen: probeer bedrijven, scholen, sportverenigingen etc etc te interesseren voor het goede doel. Vraag om een kleine 'expositieruimte' voor fotomateriaal etc en zet daar een pot bij waarin mensen kunnen doneren.

Veel supermarkten doen ook acties met de statiegeldbonnetjes, die zou je ook kunnen benaderen.

Verder is het denk ik handig om concreet in kaart te brengen wat er fysiek nodig is, bijv verf of kleding. Soms kunnen bedrijven inspringen in de vorm van spullen namelijk. Maar ook kun je naar de mensen toe invoelbaar maken wat bijv een nieuw schoolbord o.i.d. kost. Je zou ze bijv een stoel kunnen laten sponsoren ipv een bedrag, veel mensen vinden dat sympathieker.
quote:himalaya schreef op 15 januari 2010 @ 12:58:

Nobel en enthousiast dat een vriend van jullie dat heeft opgezet! Toch nog wel een kritische kanttekening.

Ik volg zelf al een tijd een Nederlander in Sihanoukville die daar een school c.q. weeshuis heeft opgezet (en ben er zelf ook geweest). Hij zit er iedere dag met zijn neus bovenop, maar nóg heeft hij te maken met enorme corruptie en ja-zeggen en nee-doen en managers die spoorloos verdwijnen met het geld wat hij zou gaan betalen voor het verkrijgen van vergunningen.

Is er zeer regelmatig iemand van het bestuur uit Nederland aanwezig in Cambodja om de gang van zaken te bespreken en dingen te regelen? Of wordt er iedere maand geld over gemaakt naar de directeur en vertrouwen ze hem op zijn bruine ogen?

Ik hoop écht dat hij heel veel sponsors gaat krijgen en hoop dat het allemaal goed blijft gaan. Het is in-en-in triest als je met je goede bedoelingen (en die van de sponsors) iets opstart, wat daarna niet goed blijkt te gaan en de kinderen er de dupe van worden.

Over de acties: probeer inderdaad een school enthousiast te krijgen om het project te 'adopteren' en daar acties voor te doen (sponsorloop, rommelmarkt etc). Maak een mooie presentatie van het weeshuis, die tijdens die activiteiten getoond kan worden.

Benader de lokale suffertjes (huis-aan-huis krantjes), die zijn vaak ook wel bereid om dergelijke feel-good artikelen te plaatsen.

Misschien kan er bij een volgend bezoek het een en ander aan lokale producten gekocht worden (kunstnijverheid etc) wat dan tijdens een braderie verkocht kan worden, met op de kraam uiteraard de nodige folders, foto's en uitleg.

Succes!

Tja er zijn behoorlijk wat kritische aantekeningen te plaatsen bij deze vorm van ontwikkelingshulp... Zo zijn weeshuizen in veel gevallen meer een westers concept en heb je vaak een andere traditionele opvang van wezen in de landen zelf. Daarnaast zou het een pre zijn om een initiatief als dit samen met mensen daar op te zetten en ipv vrijwilligers mensen uit de omgeving aan te nemen. Vrijwilligers die een paar maanden goed werk komen doen, zorgen er vaak voor dat er voor mensen daar minder werk beschikbaar is. Met een bouw voor een weeshuis/school zijn vrijwilligers natuurlijk goedkoper, waardoor de lokale bevolking gepasseerd wordt.

Maar goed: dit schiet helemaal voorbij aan het onderwerp. Natuurlijk is de intentie en hulp goed die je vriend biedt. Op pagina 1, tweede bericht had ik al handvatten gegeven voor publiciteit en fondswerving.
Keeprunning, hartstikke bedankt ook voor je ideeen en tips. Playing it Forward ga ik me in verdiepen, maar dat soort intitiatieven moet ik echt eerst met onze vriend overleggen, en hij zit de komende maand in Cambodja.

Stapas, volgens mij voldoet de informatie die hij op z'n website geeft behoorlijk aan de door jouw genoemde punten. Alleen punt 2 niet, maar ik denk dat giften aan zijn stichting niet aftrekbaar zijn omdat hij het CBF keurmerk niet heeft aangevraagd (te hoge kosten aan verbonden). Dus dat zou geen belemmering hoeven zijn. Het gaat voor een groot deel om naamsbekendheid inderdaad, dus toch maar weer de lokale suffertjes aanschrijven en enthousiast maken voor een artikel. Elke donateur is er tenslotte één!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven